تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

احتمالاً یکی از سؤالاتی که ذهن شما را به خود مشغول کرده است این باشد که ارزان ترین شهرهای دنیا برای مهاجرت و زندگی کدامند؟ و آیا تهران گرانترین شهر جهان است؟ همان‌طور که می‌دانید شهرهایی مانند نیویورک و پاریس از جمله گرانترین شهرهای دنیا ۲۰۲۲ هستند، کیفیت بسیار بالای زندگی و برخورداری از شاخص‌های مطلوب، سبب شده‌اند که این هزینه زندگی در این مناطق گران باشد.

در مقابل نیز باید بگوییم که هیچ ارزانی بی‌دلیل نبوده و در صورتی که معیار اصلی شما هزینه پایین زندگی است و به دنبال زندگی در ارزان ترین شهرهای دنیا ۲۰۲۳ هستید، باید کیفیت پایین سطح زندگی و بسیاری از معضلات را به جان بخرید. همان گونه که متوجه شدید، در این مطلب قصد داریم فهرستی از ارزان ترین شهرهای دنیا را برایتان ارائه دهیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

ارزان ترین شهرهای دنیا برای مهاجرت و زندگی کدامند؟

تفلیس، گرجستان

تفلیس، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور گرجستان است. این شهر در دو سمت رود متکواری واقع شده و حدود ۱٫۵ میلیون نفر جمعیت در آن زندگی می‌کنند. واختانگ یکم پادشاه گرجستان قدیم، در قرن پنجم میلادی شهر تفلیس را  بنیان‌گذاری کرده و به دلیل وجود چشمه‌های آب گرم در آن، «تْبیلیسی» نام گرفته ‌است.

بیشتر بخوانید

همیشه در فهرست ارزان ترین شهرهای دنیا برای مهاجرت و زندگی، نام تفلیس به چشم می‌خورد. علت ارزانی شهر تفلیس احتمالاً این باشد که آن‌طور که باید موردتوجه گردشگران جهان قرار نگرفته است؛ با این حال باید بگوییم که جاذبه‌های گردشگری و طبیعی تفلیس به معنای واقعی کلمه بی‌نظیر است و از آب‌وهوای بسیار مطلوبی برخوردار است؛ همچنین باید اشاره کنیم که کشور گرجستان از جمله امن‌ترین کشورهای جهان نیز می‌باشد.

تفلیس، گرجستان

ویندهوک؛ نامیبیا

در این بخش از کرهٔ زمین فقط ۳۲۲۵۰۰ نفر زندگی می‌کنند و این جمعیت کم می‌تواند عامل قانع‌کننده‌ای برای هزینه‌های ارزان زندگی در ویندهوک باشد. در هر صورت، اینجا از جمله مناطق شگفت‌انگیز برای زندگی محسوب می‌شود که البته نباید توقع زیادی از امکانات رفاهی آن را داشته باشید؛ علاوه بر این، از دیگر دلایل کاهش هزینه‌ها می‌توانیم به شرایط آب‌وهوای خشک منطقه اشاره کنیم.

ویندهوک؛ نامیبیا

کراچی، پاکستان

کراچی پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر پاکستان بوده که در امتداد خط ساحلی دریای عرب واقع‌شده است. این شهر پرجمعیت‌ترین شهر جهان اسلام به‌حساب می‌آید. از دیدگاه اقتصادی، تجاری و صنعتی، شهر بندری کراچی به‌عنوان ارزان ترین شهر جهان، مهم‌ترین شهر پاکستان بوده و دفتر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی فراوانی را در خود جای‌داده است.

بیشتر بخوانید

هزینه تأمین مسکن در این شهر رده قیمتی متوسطی دارد و دیگر هزینه‌های زندگی در آن نیز مانند بهداشت و درمان، آموزش، خرید لباس و مواد غذایی، حمل‌ونقل، ارتباطات و حتی رزرو رستوران، هتل و سرگرمی‌های آن به‌ طرز حیرت‌آوری پایین است.

کراچی، پاکستان

بیشکک؛ قرقیزستان

بیشکک پایتخت کشور قرقیزستان بوده و بر اساس آمارهای منتشرشده در سال ۲۰۲۰ میلادی، تعداد ساکنان آن حدود یک میلیون و پنجاه و چهار هزار نفر برآورد شده ‌است و از ارزان ترین شهرهای دنیا از نظر مسکن به شمار می‌رود؛ همچنین بیشکک، در مسیر جاده ابریشم قدیم واقع شده بود‌ و مناطق گردشگری بسیار زیبا و طبیعت و جاذبه‌های زیبایی دارد.

متأسفانه باید بگوییم که شرایط سیاسی متلاطم همسایگان کشور قرقیزستان، منجر به فراری‌دادن گردشگران شده است. البته در نظر داشته باشید که همچنان نیز شرایط زندگی بهتری نسبت به ایران دارد. شهر بیشکک قرقیزستان از جمله سردسیرترین شهرهای آسیا محسوب می‌شود و ممکن است از این نظر باب میل برخی از افراد ایرانی نباشد.

بیشکک؛ قرقیزستان

بمبئی، هند

در این بخش از مقاله ارزان ترین شهرهای دنیا، به معرفی بمبئی پرداخته‌ایم. این شهر، پرجمعیت‌ترین شهر هند و مهم‌ترین شهر اقتصادی و تجاری این کشور است. بعضی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مطرح جهانی در این شهر دارای دفاتر و نمایندگی هستند؛ همچنین سامانه حمل‌ونقل شهر بمبئی به‌ طرز حیرت‌آوری توسعه‌یافته است.

هزینه‌هایی همچون بهداشت و درمان، هزینه‌های آموزش، ارتباطات و حمل‌ونقل، تأمین مواد غذایی و خرید لباس در این شهر بسیار پایین است؛ اما برای تهیه اقلامی مانند تنباکو و سیگار به‌ علت مالیات‌های سنگین دولتی، بایستی هزینه بسیار زیادی را پرداخت کنید. جیب‌برها و دزدهای این شهر به شما مجال نمی‌دهند و در صورت مهاجرت به این شهر باید به‌خوبی از وسایل باارزش خود مراقبت کنید تا در دام این افراد نیفتید.

بمبئی، هند

ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی

یوهانسبورگ یا ژوهانْسبورگ، بزرگ‌ترین شهر آفریقای جنوبی بوده و در میان مردم نیز به شهر طلا مشهور است. ژوهانسبورگ پایتخت صنعتی و اقتصادی به‌حساب می‌آید و مرکز ثروتمندترین استان آفریقای جنوبی، یعنی استان گائوتنگ است.

این شهر جزو ۵۰ شهر بزرگ جهان بوده و بزرگ‌ترین شهر دنیاست که دریا، رودخانه، ساحل یا دریاچه ندارد. مناطق گردشگری و جاذبه‌های طبیعی بسیاری در این منطقه وجود دارد؛ همچنین شرایط آب‌وهوایی یوهانسبورگ، شرجی بوده هزاران کافه‌رستوران، هتل و مراکز گردشگری وجود دارند که فرصت‌های شغلی بسیاری را برای شما ایجاد می‌کنند.

ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی

کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی

شهر کیپ‌تاون پس از یوهانسبورگ دومین شهر پرجمعیت آفریقای جنوبی بوده و همچنین مرکز استان کیپ غربی است. شهر کیپ‌تاون محبوب‌ترین مقصد گردشگری جهانگردان در قاره آفریقا به حساب می‌آید چرا که از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار زیادی برخوردار می‌باشد؛ همچنین ساختمان پارلمان آفریقای جنوبی در شهر کیپ‌تاون واقع شده است.

هر چقدر هم که این بخش از جهان به طرز فوق‌العاده‌ای زیبا باشد، اما نرخ بالای جرم و جنایت، احتمالاً مانعی برای ساکن شدن افراد در کیپ‌تاون است؛ اگرچه شرایط اقتصادی  در این شهر ایده‌آل بوده و موقعیت‌های شغلی بسیاری را نصیب مهاجران می‌کند.

کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی

دهلی‌نو، هند

شهر دهلی‌نو پایتخت و مرکز حکومت کشور هند است. بخش اعظم استخدام‌های شهر دهلی‌نو، در بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی صورت می‌گیرد. با این‌ وجود، بخش‌های خصوصی این شهر هم رونق خوبی دارند و هتل‌ها، خدمات بانکی، شرکت‌های فناوری، صنایع گردشگری و رسانه‌ها مبلغ هنگفتی را وارد  اقتصاد این شهر می‌کنند.

بیشتر بخوانید

دفتر شرکت‌های بزرگ چندملیتی فراوانی هم در شهر دهلی واقع‌شده‌اند و همچنین سامانه حمل‌ونقل عمومی آن نیز بسیار گسترده است.

هزینه تأمین مسکن در دهلی‌نو به‌عنوان یکی از ارزان ترین شهرهای دنیا مقرون‌به‌صرفه بوده و دیگر هزینه‌ها مانند خرید مواد غذایی، تهیه لباس، حمل‌ونقل، بهداشت و درمان و هزینه‌های مرتبط به آموزش در این شهر تا حد زیادی ارزان‌تر از سایر نقاط جهان است. بااین‌حال در شهر دهلی نو نیز همچون شهر بمبئی، شما باید برای خرید کالاهایی مثل سیگار و تنباکو هزینه بالایی را پرداخت کنید.

دهلی‌نو، هند

لوساکا، زامبیا

لوساکا بزرگ‌ترین شهر کشور زامبیا است. این شهر در سال ۱۹۶۴ میلادی به‌عنوان پایتخت کشور تازه مستقل زامبیا اعلام شد. این شهر در بخش مرکزی جنوب این کشور و در فلاتی به بلندی حدود ۱۳۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است.

لوساکا نیز جزو ارزان ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود و احتمالاً علت اصلی پایین‌بودن هزینه‌ها در آن، جمعیت پایین آن است. اگرچه باید بیان کنیم که خود کشور زامبیا شرایط جالبی از نظر امنیتی ندارد؛ با این حال ساکنان آن عقاید گوناگونی داشته و در کنار هم زندگی می‌کنند.

لوساکا، زامبیا

کاتماندو، نپال

کاتماندو بزرگ‌ترین شهر و پایتخت نپال است. این شهر مرکز اقتصادی کشور نپال به حساب می‌آید و اقتصاد آن نیز پایه و اساس گردشگری دارد. در رده‌بندی ارائه شده توسط مؤسسه تریپ ادوایز یا مشاورین سفر، شهر کاتماندو در رتبه سوم از ده شهر در حال رشد دنیا قرار گرفته است.

این شهر در بخش حاصلخیز دریاچه‌های کشور نپال واقع‌شده و از زمان‌های گذشته تا کنون از نظر اقتصادی خودکفا بوده و امروزه نیز با گسترش صنعت گردشگری، تبدل به اصلی‌ترین مرکز صنعتی و اقتصادی کشور نپال شده است. دفتر مؤسسات بین‌المللی زیادی هم در شهر کاتماندو قرار دارد. به‌ غیر از صنعت گردشگری، تولید، حمل‌ونقل، و تجارت  نیز سایر بخش‌های رونق اقتصاد این شهر هستند.

در ادامه مقاله ارزان ترین شهرهای دنیا  باید اشاره کنیم که شهر کاتماندو از جمله  ارزان‌ترین مناطق اقتصادی آسیا برای اقامت بوده که هزینه گذران زندگی در آن بسیار به‌صرفه است. در صورتی که از مردم دیگر نقاط کشور نپال، وضعیت قیمت‌ها در شهر کاتماندو را جویا شوید، احتمالاً آن‌ها به شما بگویند که هزینه‌های زندگی در این شهر بسیار گران است، ولی اگر هزینه‌های شهر مذکور را با دیگر شهرهای مهم دنیا مقایسه کنید، از ارزانی در شهر کاتماندو کاملاً شگفت‌زده خواهید شد.

هزینه خرید مواد غذایی، تأمین مسکن، بهداشت و درمان، آموزش، حمل‌ونقل و ارتباطات در این شهر بسیار ارزان بوده؛ ولی با این حال در شهر کاتماندو هم همچون بسیار از نقاط جهان ممکن است هنگام خرید اجناسی همچون تنباکو و یا سیگار با قیمت بالایی مواجه شوید.

کاتماندو، نپال

الجزیره، الجزایر

الجزیره به‌عنوان مهم‌ترین بندر شمال آفریقا، در کناره غربی سواحل دریای مدیترانه واقع‌شده؛ همچنین بزرگ‌ترین شهر و پایتخت الجزیره به حساب می‌آید. این شهر  که از جمله مناطق مهم اقتصادی و مالی شمال آفریقا به شمار می‌رود، بورسی با ارزش بالغ بر ۶۰ میلیون یورو در اختیار خود دارد.

در مقایسه با شهرهای شمال آفریقا، الجزیره بالاترین هزینه زندگی را دارد؛ اما در صورتی که سایر استانداردها را لحاظ کنیم و با هزینه‌های زندگی در دیگر مناطق مهم دنیا مقایسه کنیم، این شهر یکی از بهترین و ارزان‌ترین شهرها برای زندگی در شمال آفریقا محسوب می‌شود؛ زیرا هزینه تأمین مسکن در شهر الجزیره به نسبت دیگر شهرهای مطرح دنیا، تا حد زیادی به‌صرفه است. هزینه‌های بسیار پایین مواد غذایی، آموزش، درمان، ارتباطات  و حتی حمل‌ونقل، الجزیره را فهرست ارزان ترین شهرهای دنیا برای مهاجرت و زندگی قرار داده است.

الجزیره، الجزایر

آلماتی، قزاقستان

شهر آلماتی در بخش مرکزی قاره آسیا و در قسمت جنوب شرقی کشور قزاقستان و سمت شمال رشته‌کوه‌های تیانشان واقع شده است. آلماتی فوق‌العاده سرسبز و زیبا بوده و بزرگ‌ترین شهر کشور قزاقستان به حساب می‌آید. در گذشته، این شهر زیباترین شهر و پایتخت قزاقستان بوده، اما امروزه به یک مرکز اقتصادی و فرهنگی در این کشور تبدیل شده است. باید اشاره نماییم که گاهی در زبان فارسی نام این شهر آلماآتی نیز نوشته می‌شود.

بخش مالی شهر آلماتی قوی بوده و شغل‌هایی با حقوق خوب در آن وجود دارند؛ به همین دلیل، این شهر به‌تنهایی ۲۰ درصد درآمد کل کشور قزاقستان را تولید می‌کند. در واقع فرصت‌های مناسب شغلی و درآمدی در شهر مذکور به‌وفور یافت می‌شود که شما در صورت مهاجرت و زندگی در این شهر می‌توانید در آنها اشتغال کنید.

آلماتی، قزاقستان

جمع بندی

در این مطلب به پرسش شما درباره ارزان ترین شهرهای دنیا برای مهاجرت و زندگی کدامند؟ پاسخ دادیم و فهرستی از شهرهای ارزان جهان را برایتان ارائه دادیم تا ابهامات شما عزیزان در این مورد برطرف شود. در صورتی که قصد دارید از ارزان ترین و گرانترین شهرهای ایران مهاجرت کنید و یک مقصد ارزان‌قیمت‌تر را در پیش بگیرید، فهرست ارائه شده در این مطلب می‌تواند تا حد زیادی برایتان مفید باشد. از این که تا انتهای مقاله ارزان ترین شهرهای دنیا ما را همراهی کردید، از شما سپاسگزاریم.