تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

بازار سوق واقف قطر

بازار سوق واقف یکی از جاذبه‌های دیدنی پایتخت کشور قطر است که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

قطر یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. پایتخت این کشور دوحه (doha) نام دارد و جمعیت آن حدود چهارصد هزار نفر برآورد شده است. ۹۸٪ جمعیت قطر مسلمان و سنی هستند و به زبان عربی صحبت می‌کنند. در قطر از زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم استفاده می‌شود و افراد به طور معمول قادر به مکالمه به زبان انگلیسی هستند. مجله فوربس، این کشور را ثروتمندترین کشور جهان معرفی کرده است. اما ذخایر نفت و گاز تنها منبع درآمد قطر نیست و در طی چند دهه اخیر، پیشرفت قابل‌توجهی نیز در زمینه گردشگری حاصل گشت. قطر مقصدی بی‌نظیر برای گردشگری محسوب می‌شود و ترکیبی از فعالیت‌های مفرح را ارائه می‌‌کند. جدا از مکان‌های تاریخی، غذاخوری‌ها و اقامتگاه‌های مجلل، این کشور برای تجربه متفاوت خرید کردن و بازارهای محلی شهرت دارد. بازار سوق واقف یکی از این جاذبه‌ها است که در ادامه این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم به آن می‌پردازیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

پیشینه تاریخی بازار سوق واقف قطر

سرآغاز این بازار به زمانی برمی‌گردد که دوحه یک روستا بود. در آن زمان روستاییان در ساحل رودخانه وادی جمع می‌شدند تا کالاهای خود را برای امرارمعاش باهم مبادله کنند. به گفته مورخان این زمان احتمالاً به قرن ۱۸ میلادی برمی‌گردد و این بازار بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. روزگارانی این بازار به بندر دسترسی مستقیم داشت. در حال حاضر به دلیل جاده‌سازی و تغییرات عمده، این دسترسی مستقیم محدودتر شد اما همچنان به آب راه دارد.

در سال ۲۰۰۳ در بازار سوق واقف، به علت نامعلومی آتش‌سوزی رخ داد و بسیاری از قسمت‌های آن را از بین برد. چند سال بعد در سال ۲۰۰۶، پروژه بازسازی و احیای بازار سوق واقف قطر بر اساس مطالعه تاریخچه و معماری بازارهای قدیمی آغاز شد. هدف اصلی در پروسه بازسازی دوباره این بازار، دوباره‌سازی با رویکردی سنتی و صحیح بود. حفاظت از فرهنگ و سنت قطری و به تصویر کشیدن میراث دهکده ماهیگیری از نکات حائز اهمیت در بازسازی بازار سوق واقف قطر به شمار می‌رفت. ساختمان‌های سوق واقف در آن زمان همراه با تغییرات مدرن بودند.

برای مثال ساختمان‌ها را با ورق‌های فلزی می پوشاندند. در طی پروژه نوسازی، معماران با استفاده از خاک رس، بامبو و کاه، سقف ساختمان‌ها را پوشاندند. با این کار درواقع استراتژی‌های سنتی برای عایق سازی ساختمان‌ها در برابر گرمای شدید، دوباره معرفی شد. اکنون‌که سوق واقف رنگ سنتی خود را دوباره بازیافته است، نگاهی اجمالی به زیبایی باستانی قطر که شامل ساختمان‌های گلی با تیرهای چوبی است داشته باشید.

بازار سوق واقف قطر

فعالیت‌های تفریحی بازار سوق واقف قطر

توریست‌ها در سوق واقف می‌توانند تمام روز را به گشت‌وگذار در بازار و کشف کردن گوشه و کنارهای آن بپردازند. سیر و سیاحت در این بازار چند صدساله بدون شک تجربه متفاوتی را رقم خواهد زد. زمانی که در مسافرت هستید دوست دارید اوقات خود را با فعالیت‌های غیرعادی و به‌ دور از روتین روزمره بگذرانید. بازار سوق واقف قطر می‌تواند مقصد مناسبی باشد که تجربه‌های بی‌شماری را به‌ یک‌ باره برایتان به ارمغان بیاورد.

در اینجا به لیستی از فعالیت‌ها می‌پردازیم که می‌توانید در این بازار انجام دهید.

  • خرید لباس
  • غذا خوردن در انواع رستوران‌ها
  • آشنایی با انواع ادویه
  • خرید و آموزش پرنده شاهین
  • بازدید از آثار هنری عربی
  • لذت بردن از اجراهای خیابانی

خرید لباس

در بازار سوق واقف می‌توانید از روسری‌های سنتی و شنل‌های گل‌دوزی تا هر لباسی که می‌خواهید را پیدا کنید. گستردگی و تنوع اجناس شما را وادار می‌کند در کوچه پس کوچه‌‌‌های پر از انواع لباس‌ گم شوید.

به یاد داشته باشید که بازار سوق واقف قطر یک بازار سنتی است؛ بنابراین فروشندگان پول دیجیتالی یا کارت‌های بانکی را نمی‌پذیرند. بازدیدکنندگان حتماً باید برای خرید از این بازار پول نقد بپردازند. ازآنجایی‌که اجناس در این بازار به قیمت‌های بسیار پایینی در معرض فروش هستند، ممکن است بیشتر از آنچه فکرش را می‌کردید خرید کنید. در این صورت می‌توانید چرخ‌دستی‌هایی را برای حمل خریدهایتان اجاره کنید.

غذا خوردن در انواع رستوران‌‌ها

بازدید از هیچ بازاری بدون غذا خوردن کامل نمی‌شود. در بازار سوق واقف قطر می‌توانید هر نوع غذایی که می‌خواهید پیدا کنید. رستوران‌های واقع در این بازار از هر نوع غذایی بهترین و عالی‌ترین طعم را ارائه می‌دهد. یکی از معروف‌ترین رستوران‌هایی که حتماً باید در نظر بگیرید رستوران Damasca One است که به غذاهای عربی اصیل از سوریه و شام شهرت دارد. از طرفی اگر هوس غذای ایرانی به دلتان افتاد، رستوران پریسا آماده خدمت‌رسانی به شما است. در کل باید گفت اگر به دنبال غذاهای لذیذ و رستوران‌های سنتی هستید، بازار سوق واقف قطر مکانی برای سیر کردن تمام ذائقه‌های شما است.

بازار سوق واقف قطر | انواع رستوران

آشنایی با انواع ادویه

اگر دوست دارید در آشپزی خود خلاقیت به خرج دهید، باید مراقب تمام ادویه‌‌های موجود در بازار باشید. در بازار سوق واقف قطر انواع و اقسام ادویه‌ها و جعبه‌های برگ چای و آجیل عرضه می‌شود. تنوع ادویه‌جات این بازار شما را شگفت‌زده خواهد کرد و شما وسوسه خواهید شد که همه را بچشید. در بازار سوق واقف تمام چیزهایی که ممکن است به آن نیاز پیدا کنید از زعفران خالص و سماق و شیرینی و عسل تا گل‌های خشک و گیاهان دارویی و دم‌نوش در خود جای‌داده است.

خرید و آموزش پرنده شاهین

شاهین نماد ثروت و اصالت قطر است؛ بنابراین اگر مایل به داشتن این پرنده هستید، مستقیماً به بازار سوق واقف قطر مراجعه کنید. نه‌تنها خود پرنده، بلکه هرگونه تجهیزات پرورش و آموزش شاهین نیز در این بازار موجود است. همچنین فروشندگان تمام اطلاعات لازم برای حفظ سلامت و آموزش شاهین را در اختیارتان قرار می‌دهند و به طور کامل شما را راهنمایی خواهند کرد.

بازدید از آثار هنری عربی

گردشگران از سراسر جهان می‌توانند از گالری‌های هنری محلی و فضاهای نمایشگاهی بازار سوق واقف قطر دیدن کنند. اگر اهل فرهنگ و هنر هستید، یکی از کارهایی که حتماً باید در سفرتان انجام دهید لذت بردن از آثار هنری محلی است. مسافرت برای یک‌عمر تجربه در اختیار شما قرار می‌دهد زیرا از طریق بازدید از چنین مکان‌هایی، چیزهای زیادی در مورد سنت و فرهنگ خواهید آموخت.

بازار سوق واقف قطر | آثار هنری

لذت از اجراهای خیابانی

بازار سوق واقف قطر در ماه‌‌های سرد سال شلوغ‌تر است زیرا هوای گرم این کشور در دیگر ماه‌های سال می‌تواند آزاردهنده باشد. در این زمان در بازار سوق واقف اجراهای فرهنگی توسط گروه‌های محلی برگزار می‌شود. در طول فستیوال‌های سالانه یا جشنواره‌های عید، اغلب نمایش‌هایی به‌صورت خیابانی برگزار می‌شود. به‌طورکلی، حیاط وسیع و باز بازار سوق واقف میزبان نمایشگاه‌‌های متعدد است.

سوغاتی‌هایی که می‌توان در بازار سوق واقف قطر پیدا کرد

هنگام گشت و گذار در این بازار اقلام کمیابی یافت می‌شود که بهتر است آن‌ها را از دست ندهید. در این بازار از بهترین جزوه‌های قهوه دالا گرفته تا شال و روسری‌های پشمیناس دیده می‌شود. در اینجا به برخی از اجناسی که هنگام گردش در بازار نباید از آن بگذرید اشاره می‌کنیم.

  • ظروف عربی دالا
  • عود و روغن معطر
  • جعبه‌های چوبی سنتی
  • شال و روسری پشمینه

ظروف عربی دالا

دالای عربی قهوه‌جوش‌های سنتی هستند. قهوه‌ای که امروزه ما به نام قهوه ترک می‌شناسیم درواقع در قرن‌های گذشته، نوشیدنی رایج جهان اسلام بوده که داخل این ظروف درست می‌شده. در بازار سوق واقف قطر بازدیدکنندگان زیادی زمان خود را به خرید سوغاتی اختصاص می‌دهند. مغازه‌های ظروف سنتی عربی یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید برای خرید سوغاتی انتخاب کنید.

بازار سوق واقف قطر | ظروف عربی

عود و روغن معطر

عطر عود در خاورمیانه به طلای سیاه معروف است. این عطر از درخت آگاروود ساخته‌شده و به‌ندرت یافت می‌شود. چوب و روغن عود در کشورهای عربی بسیار مشهور است و به‌راحتی در بازار سوق واقف قطر پیدا می‌شود. ازآنجایی‌که عطر عود و روغن‌های معطر از محصولات منحصربه‌فرد این کشور به شمار می‌رود، می‌تواند به‌عنوان سوغاتی از ارزش بسیار بالایی برخوردار باشد.

جعبه‌های چوبی سنتی

گردشگران از سرتاسر جهان برای خرید جعبه‌های چوبی با طراحی اصیل و سنتی به بازار سوق واقف قطر می‌آیند. در مغازه‌های فروش جعبه‌های چوبی، انواع جعبه‌‌ها در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند که ممکن است موردعلاقه‌تان قرار بگیرند.

شال و روسری پشمینه

در بازار سوق واقف قطر، بهترین شال‌ها و روسری‌های ساخته‌شده از پشمینه وجود دارد که در رنگ‌ها، طرح‌ها و کیفیت‌های مختلف قابل‌خرید هستند. این بازار، بهشتی برای خرید چنین اقلامی است. شال و روسری سنتی و اصیل یکی از بهترین مواردی است که می‌توان به‌عنوان سوغاتی هدیه داد.

بازار سوق واقف قطر | شال و روسری پشمینه

ساعت بازدید از بازار سوق واقف قطر

این بازار مزایای بسیاری را برای بازدیدکنندگان و گردشگران فراهم می‌آورد. علاوه بر عرضه انواع کالاها و اجناس مختلف باقیمت‌های بسیار پایین، این بازار به‌صورت شبانه‌روز باز است. مردم بومی و مسافران و توریست‌ها می‌توانند ۲۴ ساعت روز در این بازار پرسه بزنند و خرید کنند و در رستوران‌‌ها غذا بخورند.

سخن پایانی

بازار سوق واقف قطر در پایتخت این کشور یعنی شهر دوحه واقع‌شده است. این بازار قدمت تاریخی دارد و حتی در پروسه بازسازی آن، ویژگی‌های اصیل و سنتی آن سرلوحه کار قرار گرفته است. گردش و خرید از فعالیت‌های موردعلاقه گردشگران است و این بازار، تمامی امکانات رفاهی گردشگران را فراهم کرده. بازدید از این بازار به‌صورت ۲۴ ساعته امکان‌پذیر است.

مقالات بیشتری بخوانید