تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی اردستان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی اردستان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

اردستان (Ardestan) از شهرهای استان اصفهان در مرکز ایران و مرکز شهرستان اردستان است. اردستان در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهر اصفهان و در مسیر کاشان به سمت نائین و یزد قرار گرفته‌ است. آب و هوای این شهرستان گرم و خشک بوده و بیش‌ترین درجه حرارت در تیر و مرداد و کم‌ترین آن در دی و بهمن است. در ادامه این مقاله با جاذبه های گردشگری اردستان آشنا می شویم.

دیدنی های اردستان

منطقه حفاظت شده کهیاز

منطقه شکار ممنوع کهیاز با وسعت ۴۲ هزار هکتار از جاهای دیدنی اردستان است و در شرق این شهر در استان اصفهان قرار دارد. این منطقه متشکل از دشت‌ها، کوه‌ها و تپه ماهورهای متعدد است. این منطقه که دارای آب و هوای نیمه‌خشک و بیابانی است از سال ۱۳۸۱ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام و در سال ۱۳۸۹ به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت. این منطقه از شمال به راه ارتباطی زواره روستای شهراب و مسیر راه آهن، از شرق به خط راه آهن نایین و از جنوب به روستای کهیاز منتهی می‌شود.و از بهترین زیستگاه‌های هوبره در استان اصفهان محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی اردستان
جاهای دیدنی اردستان

مسجد جامع اردستان

مسجد جامع اردستان دارای ۴ حیاط، گنبد و نقاشی‌های بسیار زیبایی از گچ است. مسجد جامع به طرح چهار ایوان کلاسیک بنا گشته است. بر روی ایوان جنوبی مسجد تاریخ ۵۵۳ و ۵۵۵ حک شده است که نشان از تاریخ ساخت آن دارد. همچنین گفته شده، بنیان‌گذار مسجد فردی به نام «ابو طاهر حسین» است. این مسجد که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد، قدیمی‌ترین ساختمان پیش از دوران سلجوقی را نشان می‌دهد. این امکان وجود دارد مسجد در محل چهارطاق و در زمین یک کلیسا سلجوقی در قرن ۱۲ ساخته شده باشد. همچنین تزئینات گچی محراب مسجد نیز در طول دوره ایلخانیان تغییر یافته است.

2

مسجد جامع زواره

مسجد جامع زواره در دوران سلجوقی در سال ۱۱۳۵ هجری توسط «علی بن احمد رئیس زواره» ساخته شد؛ نام او در یکی از آجرهای مسجد به زبان کوفی حک شده است. محراب مسجد آن یکی از زیباترین قسمت‌های این بنا است که در سال ۱۱۵۶ بنا گشته است. مسجد زواره اولین مسجدی است که اساسا با طراحی چهار ایوان ساخته شده است. استفاده از خاکستری لعاب در اتاق و تکه‌های رنگی در حیاط های چهارگانه، تزئینات بعدی این مسجد هستند. همچنین گفته می‌شود این مسجد در دوره پیش از اسلام آتشکده بوده است.

جاهای دیدنی اردستان
جاهای دیدنی اردستان

مناره مسجد پامنار

مسجد پامنار زواره یکی دیگر از بناهای ارزشمند زمان سلجوقیان است که ساخت آن به اواخر قرن ۱۱ میلادی بر می‌گردد. در طول فرآیند نوسازی در سال ۱۳۵۸، مسجد تا حدی تخریب شده بود، ولی تعدادی بالکن، یک فضای دعای شبانه و یک مناره تنها بقایای مسجد هستند. مناره مسجد استوانه‌ای است و بیش از ۲۰ متر ارتفاع دارد. این منار از آجر، خاک و گچ ساخته شده و در یک فضای هشت ضلعی قرار دارد که دارای یک درب کوچک برای داخل رفتن به آن است.

zavare

آتشکده مهراردشیر

آتشکده مهراردشیر از آتشکده‌های معروف دوره‌ی ساسانی بوده که زیارت آن نزد زرتشتیان آن زمان مقامی برگزیده داشته است. اما گویا تقدس جایگاه آن به پیش از دوران ساسانی برمی‌گردد؛ بنا به روایتی بهمن پسر اسفندیار، که او را بهمن اردشیر یا اردشیر درازدست هم گفته‌اند، آن را در اردستان برپا کرد. نام اردستان – که از ترکیب لفظ «ارد» به معنی پاک و مقدس و روشن با پسوند «ستان» درست شده، به معنای «محل مقدس» یا «جای پاک و روشن» است که به نظر می‌رسد بخاطر وجود آتشکده آن نام را به خود گرفته است.

جاهای دیدنی اردستان
جاهای دیدنی اردستان

کاخ سرخان آباد

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اردستان کاخ سرخان آباد است که در ۳۳ کیلومتری زواره قرار دارد که در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. این کاخ با بیست ستون سنگی شبیه چهل ستون در اصفهان است و با گچ کاری‌های تزئینی گوناگون، آجری، چوب، حکاکی و گلدوزی نمایی بسیار زیبا دارد. این کاخ ترکیبی از معماری صفویه و قاجار است که از گل، آجر و چوب ساخته شده است. زمین کاخ مکانی برای شکار و پیاده روی تابستان برای شاهزادگان قاجاری بود و دارای منظره‌ای چشم نواز از کوه‌ها و رودخانه‌ها است. کاخ سرخان آباد یک برج بادی دو طبقه، یک حمام و یک آسیاب در اطراف خود دارد.

1396122513011431913644754

قلعه سنگ بست زواره

قلعه تاریخی سنگ بست، بزرگترین قلعه‌ کشور پس از قلعه الموت در قزوین است که در دوران سلجوقیان در قرن پنجم هجری قمری به دست «ابوعلی دهدار زواره‌ای» در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع در دو طبقه بنا شد. ارتفاع این قلعه نظامی در حدود ۱۲ متر بوده و کل بنا از خشت خام و زیر زمین آن از سنگ ساخته شده است. قلعه سنگ بست دارای اسطبل، انبار، مکان‌های مسکونی، قراول خانه و برج‌های دیدبانی است.

جاهای دیدنی اردستان
جاهای دیدنی اردستان

بازار آجری زواره

ساخت بازار آجری زواره با طول ۲۰۰ متر و عرضی بالغ بر ۳٫۵ متر با سقف مخروطی شکلش به دوران سلجوقیان بر می‌گردد. این بازار در دو طرف خود دارای کاروانسرا است که یکی از آن‌ها تخریب شده و دیگری جای خود را به خیابان جدیدی داده است. امروزه این بازار راکد است و به ماند گذشته دیگر مکانی برای داد و ستد نیست. با این حال، در طول همه این سال‌ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است تا دوباره به مکانی برای ارائه صنایع دستی و توسعه هویت شهر اردستان شود.

43362

قنات دو طبقه مون

قنات دو طبقه مون که هر طبقه آن جریان آب مستقلی دارد، در حدود ۸۰۰ سال پیش در محله مون اردستان ساخته شد. این قنات تنها قنات دو طبقه کشور است که در هر طبقه آن آب بدون آنکه به طبقه دیگر نفوذ کند به طور مستقل جریان دارد. این ویژگی به دانش مهندسی پیشرفته‌ای نیاز دارد که به معنای واقعی کلمه بسیار حیرت آور است. به گفته پژوهشگران، ساخت این قنات مربوط به دوران پیش از اسلام است. همچنین قنات مون تا حدود ۴ کیلومتر طول و عمقی در حدود ۳۱ متر دارد.

جاهای دیدنی اردستان
جاهای دیدنی اردستان

آستان مبارکه زینبیه

این بنا در کنار مسیر غرب اردستان واقع در روستای ارزنان واقع شده است که محل سکونت یکی از دختران امام هفتم است. این بنای زیبا در یک منطقه وسیع واقع شده است که در آن یک استخر نسبتا بزرگ قرار دارد. گنبد کاشی و مناره‌های با شکوه و بلند این محل زیارتی، نگاه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

NEDA 040

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: