تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

اردبیل یکی از استان‌های زیبا و گردشگری ایران است که در قسمت شمال غربی کشورمان و هم مرز با کشور جمهوری آذربایجان می‌باشد. این استان دارای ارتفاعات زیادی مانند رشته کوههای سبلان، بزقوش و تالش است. این ویژگی منجر شده تا این استان در تمامی فصل‌های سال مورد هدف گردشگران قرار بگیرد. بیش از ۱۵۰۰ اثر تاریخی و باستانی در اردبیل وجود دارد؛ از طرف دیگر نیز وجود صد‌ها چشمه آب گرم و سرد، این استان را تبدیل به یکی ازمناطق رونق گردشگری کرده است. در صورتی که شما نیز قصد مسافرت به اردبیل را دارید ممکن است بپرسید بهترین جا برای شبگردی در اردبیل کجاست؟ یا اردبیل کجا بریم؟ خوشبختانه باید بگوییم که اردبیل از نظر برخورداری از جا‌های دیدنی و گردشگری بسیاری غنی است و ما در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین جا برای شبگردی در اردبیل بپردازیم. تا انتهای این مطلب همراه مان باشید.

دریاچه شورابیل

بدون تردید، دریاچه شورابیل یکی از پربازدیدترین جا‌های دیدنی اردبیل است. احتمالاً این تصور برای شما نیز ایجاد شود که شورابیل یک دریاچه مصنوعی بوده و چرا باید بهترین جا برای شبگردی در اردبیل باشد؟ در حالی که اینطور نیست و شورابیل از بزرگترین دریاچه‌های طبیعی درون شهری ایران محسوب می‌شود. به علت قرارگیری دریاچه شورابیل در حریم شهر اردبیل، بازدید از آن کار بسیار آسان و مقرون‌به‌صرفه ای است.

اجاره روزانه خانه در تهران

شورابیل به عنوان بهترین جا برای شبگردی در اردبیل، تقریباً ۱۸۰ هکتار وسعت دارد و به علت عمق زیاد آن، شنا کردن در آن ممنوع است. در گذشته آب این دریاچه بسیار شور بوده و به همین دلیل هم آن را شورابیل نامگذاری کرده‌اند. با این وجود در دهه‌های اخیر با افزودن آب شیرین به آن، امکان زندگی پرندگان مهاجر و همچنین ماهی قزل‌آلا هم در این دریاچه فراهم شده است؛ بنابراین اگر به دنبال بازدید از جا‌های دیدنی اردبیل در زمستان هستید، می‌توانید به شورابیل رفته و از تماشای گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر لذت ببرید.

پیشنهاد می‌کنیم که هنگام بازدید از دریاچه زیبای شورابیل از امکانات پارک تفریحی این دریاچه نیز استفاده نمایید. برای مثال شما می‌توانید دورتادور دریاچه پیاده‌روی کنید یا از تفریحاتی همچون زیپ‌لاین، کشتی تفریحی، دوچرخه سواری‌، قایق‌موتوری، شهربازی، ماشین برقی و کافه و رستوران بهره‌مند شوید.

بهترین جا برای شبگردی در اردبیل

گردنه حیران

بدون هیچ تردیدی گردنه حیران جزء زیباترین جاده‌های ایران است که در حد فاصل آستارا و اردبیل قرار دارد. گردنه‌ای مرتفع و مه آلود که هرکس از آن گذر کند، محو تماشای جاذبه‌های این گردنه زیبا می‌شود. بسیاری از افراد عقیده دارند که اسم گردنه حیران از کلمه حیرت‌انگیز گرفته شده است.

بیشتر بخوانید

با این وجود باید بگوییم که هیر در زبان محلی به معنای ابر و مه بوده و به همین علت نیز نام این منطقه با حیران یا هیران شناخته می‌شود. منطقه حیران از یک سو مشرف به کوه‌هایی مملو از درخت و جنگل و از سوی دیگر مشرف به دره‌ای مه گرفته و جذاب است که از میان این دره، رود ارس که مرز بین ایران و آذربایجان می‌باشد، گذر می‌کند.

گردنه حیران

پیاده‌راه عالی‌قاپو اردبیل

پیاده‌راه عالی‌قاپو به پیاده‌راه «اسفریس»، به‌معنی میدان اسب‌دوانی و میدان جنگ، مشهور است. این پیاده‌راه در بخش مرکزی شهر اردبیل در ضلع غربی بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی بین خیابان اسماعیل بیگ تا میدان عالی‌قاپو قرار گرفته است. این مسیر در ابتدا محل عبور خودرو بود؛ ولی پس از ثبت بقعه شیخ‌صفی در آثار جهانی یونسکو و با هدف سهولت دسترسی به آن و همچنین زیبایی هرچه بیشتر محوطه این مجموعه و جذب تعداد گردشگر بیشتر، این خیابان تبدیل به پیاده‌راه شد.

پیاده‌راه عالی‌قاپو هم‌اکنون جزء بهترین جا برای شبگردی در اردبیل به شمار می‌آید و هرساله مسافران و گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. این پیاده‌راه محیطی را فراهم کرده تا مردم شهر ساعاتی را به دور از هیاهوی شهری در این فضا سپری کنند. از جاذبه‌های این پیاده‌راه وجود مغازه‌های فروش سوغاتی و خوراکی‌های معروف اردبیل مانند حلوا سیاه، آش دوغ، عسل، بستنی سنتی، سیب‌زمینی کبابی، صنایع دستی و غیره است.

در ادامه معرفی سوغاتی و جا‌های دیدنی اردبیل باید بگوییم که در مسیر این پیاد‌ه‌راه به غیر از بقعه شیخ صفی، مسجد عالی‌قاپو، مسجد حضرت ابوالفضل، نگارخانه شاه اسماعیل صفوی و همچنین موزه باستان‌شناسی اردبیل قرار دارد که بازدید از آن‌ها برای تمامی گردشگران علاقمند به تاریخ الزامی است. در واقع گردشگران با بازدید از این پیاده‌راه، می‌توانند با تمامی این مجموعه‌ها نیز آشنا شوند.

وجود کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌های سوغات در کنار فضا‌های نشیمن، آب‌نما‌ها و نورپردازی زیبا در این پیاده‌راه منجر شده تا این مکان تبدیل به فضایی اجتماعی شود و مردم بتوانند تا پاسی از شب در آن قدم بزنند و لذت ببرند؛ در فصل زمستان پیاده‌راه عالی‌قاپو پوشیده از برف شده و زیبایی آن چندین برابر می‌شود.

پیاده‌راه عالی‌قاپو اردبیل

بالیقلی چای

رودخانه بالیقلی چای از دامنه‌های کوه سبلان و رشته‌کوه‌های اطراف آن سرچشمه می‌گیرد؛ این رودخانه از مرکز شهر اردبیل عبور می‌کند و در نهایت به رودخانه قره‌سو میریزد. طول رودخانه بالیقلی حدود ۷۵ کیلومتر است که ۵۰ کیلومتر آن از مناطق کوهستانی و ۲۵ کیلومتر آن از مناطق پست جلگه‌ای می‌گذرد.

جالب است بدانید که نام این رودخانه به زبان ترکی بوده و بالیق به‌معنی ماهی و چای به‌معنی رودخانه است. در صورت بازدید از این رودخانه می‌توانید ماهی‌گیرانی را مشغول ماهیگیری مشاهده کنید. پل یدی‌گز، که خود از جاذبه‌های تاریخی اردبیل به حساب می‌آید، جزء پل‌های بالیقلی چای است.

این رودخانه بهترین جا برای شبگردی در اردبیل به شمار می‌آید؛ زیرا امکاناتی مانند آلاچیق‌ها، نیمکت‌ها، فضا‌های سبز و وسایل ورزشی و تفریحی به‌منظور زیباسازی اطراف آن انجام شده است. سواحل رودخانه بالیقلی محلی برای پیاده‌روی، گذران اوقات فراغت، اتراق مسافران و اهالی و لذت بردن از مناظر زیبای رودخانه تبدیل شده است.

برای افرادی که می‌پرسند اردبیل چی بخوریم؟ باید بگوییم در صورت بازدید از بالیقلی چای می‌توانید از بستنی‌فروشی‌ها یا رستوران‌هایی که در حاشیه رودخانه وجود دارند، بستنی یا غذا تهیه کنید و از خوردن آنها در ساحل رودخانه لذت ببرید. همچنین در فصل بهار و تابستان بساط بلال فروشی‌ها نیز در اطراف این رودخانه به چشم می‌خورد.

بالیقلی چای

جنگل فندق لو در اردبیل

اردبیل با طبیعت متنوع خود، تمامی گردشگران را حیرت‌زده می‌کند. برای بازدید از زیباترین جنگل‌های شمال غربی ایران می‌توانید راهی ۱۰ کیلومتری شهر نمین در حوالی گردنه حیران شوید.

بیشتر بخوانید

جنگل فندق لو در فصل بهار با دشت‌هایی آراسته به بابونه، گویا بهشتی را به تصویر می‌کشاند که شما در خواب خود هم نمی‌توانید آن‌ها را ببینید. این جنگل مملو از درخت فندق می‌باشد که در کنار درختان ازگیل، تمشک، سیب و… فضایی سرسبز را به نمایش گذاشته است.

در میانه جنگل فندق لو تفریحاتی نظیر اسکی رو چمن و تله کابین برای شما فراهم شده است که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. فندق لو با طبیعت زیبا و فوق‌العاده خود شما را غافلگیر می‌کند. جالب است بدانید که چشمه آب گرم میشه سویی هم در میان این جنگل جا خوش کرده است.

جنگل فندق لو در اردبیل

پل یدی‌گوز (پل هفت چشمه)

پل یدی‌گوز یا هفت چشمه جزء پل‌های تاریخی رودخانه بالیقلی است. ساخت این پل به دوران صفویان باز می‌گردد و از جمله آثار ملی ایران محسوب می‌شود. در سال ۱۳۷۴ پل یدی‌گوز مرمت گردید و برای ساخت آن بیشتر مصالح گچ و آهک به کار رفته است. این پل پایه‌های سنگی بسیار مستحکم و هفت دهنه آجری با قوس ۵/۷ دارد؛ هم اکنون به‌منظور عبور پیاده رو، موتور و دوچرخه سوار استفاده می‌شود.

پل هفت چشمه یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر اردبیل به حساب می‌آید؛ در صورتی که به بازدید از آثار تاریخی و مخصوصاً پل‌ها علاقه‌مند هستید، این پل انتخابی بسیار مناسب برای بازدید است؛ همچنین در نظر داشته باشید که نورپردازی زیبای پل یدی گوز جذابیت آن را در شب دو‌چندان کرده است.

پل یدی‌گوز (پل هفت چشمه)

پل معلق هیر

همین ابتدا باید بگوییم که پل معلق هیر اولین پل تماماً شیشه‌ای و قوسی شکل دنیا است که در استان اردبیل و شهرستان هیر قرار دارد. درواقع این پل نام خود را از این شهر گرفته است. فاصله اردبیل با شهر هیر حدود ۲۳ کیلومتر و در مسیر جاده اردبیل- سرچم واقع شده؛ همچنین این شهر به باغ‌های آلبالو و گیلاس مشهور است و طبیعت خارق العاده‌ای دارد.

ساخت پل معلق هیر از سال ۱۳۹۷ آغاز گردید و از ابتدای خرداد ماه ۱۳۹۹ امکان بازدید از آن فراهم شده است. این پل معلق در دره دربند قرار گرفته و از روی رودخانه هیر چایی گذر می‌کند؛ در یک سمت از پل معلق هیر چشم‌انداز زیبای کوه‌های باغرو و دره دربند و از سمت دیگر دید بینظیر به کوه سبلان، دشت اردبیل و باغ‌های هیر دارد. بدون تردید، قدم زن بر روی این پل یک هیجان توصف ناپذیر برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد.

بیشتر بخوانید

طول پل معلق هیر ۲۵۰ متر، عرض آن ۵/۱ متر و ارتفاع آن نیز ۱۰۰ متر است. مواد مصرفی برای ساخت این پل به‌طور کامل در داخل کشور تولید شده و ضخامت سطح شیشه‌ای آن سه سانتی‌متر است؛ علاوه بر این‌ها پل معلق هیر بهترین جا برای شبگردی در اردبیل محسوب می‌شود؛ چرا که این پل با نورپردازی فوق‌العاده زیبای خود، نمای جذابی را در شب به وجود آورده است. پیشنهاد می‌کنیم که برای لذت بردن از نورپردازی این پل زیبا و تماشای غروب زیبای شهر در ساعاتی از شب که آفتاب غروب می‌کند، برای بازدید اقدام نمایید.

پل معلق هیر

تپه نادری

تپه نادری یکی دیگر از بهترین جا برای شبگردی در اردبیل است. تپه نادری در زمان جنگ در دوران افشاریان و به دستور نادرشاه افشار ساخته شد. فرماندهان در فراز این تپه برای سربازان سخنرانی می‌کردند تا به آن‌ها روحیه دهند و آن‌ها را برای جنگ آماده سازند. بقایای این تپه همچنان باقی مانده است. تپه نادری یکی از بهترین جا‌های دیدنی اردبیل در تابستان است که هنگام سفر به اردبیل نباید از آن گذشت.

برای ساخت این تپه از سفال استفاده شده است. این سفال‌ها متعلق به دوره اسلامی بوده و بدون لعاب هستند؛ همچنین طراحی و رنگ خاصی در آن‌ها به کار نرفته است. باید اشاره نماییم که تپه نادری در ۳ کیلومتری جاده اردبیل به سمت تبریز واقع شده است.

تپه نادری

جمع‌بندی

همانطور که متوجه شدید، در این مطلب به معرفی مناطق لاکچری اردبیل پرداختیم و اطلاعاتی را درباره آن‌ها مطرح کردیم، شما عزیزان می‌توانید با بازدید از این مناطق لحظات خوشی را در سفر به شهر زیبای اردبیل تجربه کنید. خیابان دور دور اردبیل در شب از دیگر لذت‌هایی است که به شما پیشنهاد می‌کنیم. از این که تا انتهای مطلب بهترین جا برای شبگردی در اردبیل همراهمان بودید، از شما عزیزان کمال تشکر و قدردانی را داریم.