تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

در ابتدای مطلب، بهتر است بگوییم که اگر توانایی تحمل هیجان، ترس و آدرنالین زیاد را ندارید، سریعاً صفحه را ببندید. اما اگر علاقه‌مند به مکان‌های اسرارآمیز و خالی از سکنه هستید، با مطالعه این مطلب، به قلعه جنی کیش، سفر کنید.

برای تجربه هیجان، لازم نیست فیلم‌های ترسناک تماشا کنید؛ با دیدن مکان‌های مرموز هم می‌توانید این حس را تجربه کنید. داستان‌های محلی، افسانه‌ها و خرافات، در‌مورد مکان‌های جن‌زده و خالی از سکنه نیز، چنین هیجانی را در شما ایجاد می‌کند. یکی از این مکان‌ها، قلعه جنی کیش است که در جزیره کیش، قرار دارد.

اجاره روزانه خانه در تهران

در ادامه این مطلب همراه با مجله گردشگری هم اقلیم باشید، تا با حقایق این قلعه اسرارآمیز، بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با قلعه جنی کیش

در جزیره کیش، در حوالی کشتی یونانی، قلعه‌های کوچک متروکه‌ای وجود دارد که افسانه‌هایی مختلف، در دل دارند. شاید در طول سفرتان به این جزیره، نام قلعه جنی کیش را نشنیده باشید. اما جالب است بدانید، بازدید از این قلعه برای بسیاری از گردشگران، جزو یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز سفر، محسوب می‌شود. بازدید از این قلعه در شب، بسیار ترسناک است؛ بطوریکه هیچ فرد محلی نمی‌خواهد شما را در این بازدید همراهی کند. همچنین، اعتقاد بر این است که این قلعه، توسط نوابغ، فتح شده است.

در واقع، چه این افسانه‌ها حقیقی باشند یا خیر، نمی‌توان انکار کرد که فضای قلعه، برای بازدیدکنندگان، سنگین و ترسناک است.

قلعه جنی کیش و شهر زیرزمینی کاریز کیش، یکی از پرطرف‌دارترین، جاذبه‌های تاریخی جزیره است. بازدید از زادگاه کیش همچنین، شما را با فرهنگ و زندگی ساکنان قدیمی جزیره، آشنا می‌کند.

قلعه جنی کیش

قلعه جنی کیش؛ از افسانه تا واقعیت

با نزدیک‌شدن به غروب خورشید و تاریک شدن هوا، متوجه می‌شوید که قلعه جنی کیش، به مکانی ترسناک، تبدیل می‌شود. صداهایی که از چاله آب در کنار قلعه می‌آید و زوزه باد، اطراف را بیش‌ازپیش، وهم‌آور می‌کند.

نام قلعه و طرز فکری که تصادفی، در مورد آن شکل می‌دهید، شما را از ورود به این منطقه محتاط می‌کند.

همچنین، ممکن است پر از ترس باشید و هرگز نخواهید، این اطمینان را ببینید. اتفاقاتی که در قلعه جنی، رخ‌داده و داستان‌های مربوط به آن، ممکن است زاییده ذهن و تخیل مردم باشد؛ اما این افسانه‌ها، در بین ساکنان محلی کیش، رایج است. طبق این داستان‌ها، دروازه ورودی قلعه جنی کیش، توسط بلوک‌هایی مسدود شده است؛ اما از شکاف کوچکی که بین آن‌ها وجود دارد، می‌توان به ساختمان، دسترسی داشت.

بنای قلعه، مستطیل شکل و دارای دو سوراخ است. این سوراخ‌ها دارای دهانه‌های مربعی، برای محافظت از تک‌تیراندازها هستند. همچنین، مکان‌هایی مانند پارک پرندگان کیش، برای دفاع و خط‌کشی، در اطراف دیوارها وجود دارد. این بنا، دوطبقه است و حیاط و باغ نیز، در وسط ساختمان، هستند.

افسانه‌های مردم محلی درباره قلعه جنی کیش چه می‌گوید؟

بسیاری از افرادی که این قلعه اسرار‌آمیز را فتح کرده‌اند، درباره اینکه نباید وارد آن شوید، ساعت‌ها قصه می‌گویند. برای بسیاری از مردم، این افسانه‌ها دلیلی برای ثبت این قلعه، در لیست مکان‌های تفریحی کیش، قرار می‌گیرد. در ادامه، به بیان چند نمونه از این داستان‌ها می‌پردازیم.

بر اساس افسانه‌های قدیمی، این ساختمان کوچک و فرسوده در واقع، پاسگاه مرزی و ایستگاه خدمات سربازان ژاندارمری، شناخته می‌شود.

با بازدید از قلعه جنی کیش، شما در اواسط دهه 1940 هستید. جایی که اغلب، مشاهده ارواح در این گذرگاه، گزارش می‌شد و کارگران آن، مجبور بودند قلعه را تخلیه کنند. کارکنان پست بازرسی، معتقد بودند که اجنه، قلعه را تصرف کرده و مالک آن شده‌اند. آن‌ها مخصوصاً در شب‌ها که در داخل و اطراف قلعه، موسیقی پخش می‌شد، به این نظریه، مطمئن‌تر می‌شدند.

قلعه جنی کیش

افسانه حضور چهار سرباز در قلعه جنی کیش

یکی از خرافات و اتفاقاتی که بین مردم محلی رخ رایج است، حضور چهار سرباز در قلعه جنی کیش است.

این سربازان، برای محافظت یک‌شبه از قلعه، انتخاب شدند. صبح روز بعد، وقتی کارکنان وارد قلعه شدند، صحنه عجیبی را دیدند که هرگز انتظارش را نداشتند.

 این چهار سرباز، با بدن‌های سرد و صورت‌های مات و سیاه بر زمین بودند. در حال حاضر نیز، علت این اتفاق، هنوز مشخص نیست. اما مردم محلی معتقدند، اجنه با ورود آن‌ها به قلعه مخالف بودند و به همین دلیل، آنان را به قتل رساندند.

پس از این اتفاق، کارگران قلعه، دیگر تمایلی به ماندن در آنجا نداشتند. اما مسئولان باور نکردند و اجازه تخلیه قلعه را ندادند؛ چرا که آن‌ها ترس کارگران را غیر‌ضروری می‌دانستند. باگذشت زمان، این ترس، نه‌تنها کمتر نشد، بلکه روز‌به‌روز بیشتر شد.

افسانه ورود راننده تاکسی به قلعه جنی

داستان دیگری نیز، در بین اهالی، درباره بنای تاریخی قلعه جنی کیش نقل می‌شود. ازآنجایی‌که قلعه، در مسیر کشتی یونانی قرار داشت، رانندگان تاکسی، معمولاً بعد از غروب آفتاب، منتظر مسافران بودند. پس از مدتی انتظار، یکی از رانندگان، بعد از یافتن مسافر، به سمت قلعه جنی کیش، حرکت کرد. اما از بد‌شانسی، در زمان عروسی اجنه، به این مکان رسید.

راننده، جنی را می‌بیند که به‌جای پا، سم دارد و لباس‌های بلند سفید، بر تن داشت. وحشت‌زده، ماشین را خاموش می‌کند و در همان مکان، توقف می‌کند. او مجبور می‌شود، چند ساعت سکوت کند تا عروسی تمام شود.

 از زمان نقل این افسانه، داستان‌ها و خاطرات زیادی، در مورد حضور جن، در قلعه جنی کیش، نقل می‌شود؛ اما معلوم نیست واقعیت چیست و کدام‌یک، ثمره ذهن و تخیل است.

 برخی از گردشگران و افرادی که در تاریکی و نیمه‌شب به این مکان می‌آیند، تجربیاتی را تعریف می‌کنند که با ذهن همخوانی ندارد! تجربه‌هایی مانند دیدن افراد یا موجوداتی که از حضور بازدیدکنندگان خشنود نبودند. علاوه بر این، فضای سخت قلعه، محیط مناسبی را برای حضور آن‌ها ایجاد کرده است. این داستان‌ها به‌قدری در بین مردم پیچید و محبوب شد که بخشی از باورهای مردم محلی شد.

قلعه جنی کیش

مکان‌های دیدنی نزدیک قلعه جنی کیش

علاوه بر قلعه جنی کیش، مکان‌های دیدنی دیگری در این جزیره هستند که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در ادامه، به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

شهر زیر‌زمینی کاریز

قنات کاریز، منطقه‌ای توریستی و تاریخی در جزیره کیش است. این قنات، حدود ۲۵۰۰ سال پیش، برای جمع‌آوری، تصفیه و ذخیره آب، برای مردم حریره، حفر شد. این قنات، حدود 16 متر، زیر زمین است و سقف آن، با صدف و مرجان، پوشیده شده است.

قنات کاریز، نمونه‌ای عالی، از فناوری باستانی است و در نزدیکی قلعه جنی کیش، قرار دارد. این قنات، به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد تا زیرساخت‌های این سیستم هیدرولیک قابل‌توجه را کشف کنند. مساحت این قنات، 10000 مترمربع است. این بنا، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش مانند: آب شیرین و سقف مرجانی، از مهم‌ترین آثار تاریخی است.

کشتی یونانی

کشتی یونانی کیش، یکی از نزدیک‌ترین مکان‌های تاریخی به قلعه جنی در کیش است. جنوب غربی جزیره و در قسمت کم‌عمق ساحل، یک کشتی بزرگ، به نام کشتی یونانی قرار دارد. کشتی یونانی، نام مستعار کشتی باری Khoula F است. این کشتی، با مساحت 673 متر‌مربع و وزن بیش از 7000 تن است که در سال 1966، به گل نشست.

این کشتی در سال 1943، توسط کارخانه کشتی‌سازی بریتانیایی William Hamilton & Company، در پورت گلاسکو اسکاتلند ساخته شد. هیچ‌کس، به طور دقیق دلیل غرق کشتی یونانی را نمی‌داند؛ اما مورخان می‌گویند که کاپیتان، به دلیل مبلغ بالای بیمه شرکت انگلیسی، کشتی را عمداً به ساحل رساند.

کشتی یونانی

پارک دلفین‌ها

مجموعه تفریحی پارک دلفین‌‌ کیش، در جنوب شرقی جزیره کیش واقع و بیش از 100 هکتار، وسعت دارد. پارک دلفین‌ها نیز، در نزدیکی قلعه جنی کیش، قرار دارد. این پارک، اولین پارک دلفین‌ها در ایران است و نمایش‌های زیادی در آن، برگزار می‌شود.

این مجموعه، از فضاهای سبز، با انواع گیاهان و باغ پرندگان تشکیل شده است. دلفین‌های اینجا، حیوانات بسیار جذابی هستند و با کمک مربیان خود نمایش‌های هیجان‌انگیزی را تدارک می‌بینند؛ بنابراین، تماشای شنا و شیرجه آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی باشد.

پارک دلفین‌ها

آکواریوم کیش

آکواریوم کیش در کنار پارک دلفین‌ها و در نزدیکی قلعه جنی کیش قرار دارد. این آکواریوم، از دو قسمت اصلی، تشکیل شده است. بخش 50000 لیتری آکواریوم، شامل کوسه‌ها، کروکدیل‌ها و مارها است. دومی با گنجایش 20000 لیتر دارای 70 ماهی کمیاب و جالب است. در این آکواریوم، می‌توانید مرجان‌های رنگارنگ، ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها و بسیاری از موجودات دیگر را ببینید.

ساحل جزیره کیش

سواحل شنی کیش، دارای مزارع مرجانی است که مانند نقره در زیر نور خورشید، می‌درخشد. این ساحل همچنین، از دریاهای آبی شفافی که بستر دریا را نمایان می‌کند، برخوردار است. مرجان‌های زیبا و سواحل آرام پناهگاهی برای ماهی‌های رنگارنگ زیبا هستند. علاقه‌مندان به ماهیگیری می‌توانند، در سواحل جنوبی و غربی جزیره ماهیگیری کنند.

و در پایان

قلعه جنی کیش، اولین قلعه خالی از سکنه ایران است که در نزدیکی کشتی یونانی قرار دارد. این قلعه، به «قلعه جنی» معروف است زیرا مردم محلی، معتقدند که توسط جن (شیاطین) تسخیر شده است.

داستان‌های قلعه جنی کیش و ایستگاه ژاندارمری، بسیاری از ماجراجویان و گردشگران علاقه‌مند به هیجان را به خود جذب می‌کند. اگرچه این قلعه و داستان‌های آن، ناشناخته و مرموز هستند، اما سوژه خوبی برای ترشح آدرنالین نیز هستند. البته همه جرئت بازدید از این قلعه را ندارند؛ بنابراین، اگر بسیار شجاع هستید، توصیه می‌شود، هنگام رزرو بلیت کیش، بازدید از این قلعه را در برنامه خود بگنجانید.

در این مطلب، به بررسی قلعه هیجان‌انگیز جنی کیش و سایر دیدنی‌های این جزیره زیبا، پرداختیم. امید است مورد‌توجهتان قرار گرفته باشد.