تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی رامهرمز

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی رامهرمز را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر در استان خوزستان در ادامه با ما همراه باشید.

استان خوزستان یکی از استان های زیبا بر کرانهٔ خلیج فارس و مقصد محبوب گردشگری است. علاوه بر جاهای دیدنی بسیار و منحصر به فرد در شهرهای مختلف، این استان از نظر طبیعی شامل دو منطقه کوهستانی و جلگه ای است. بیشتر مناطق آن جلگه ای است که باعث به وجود آمدن طبیعتی زیبا و سرسبز در بسیاری نقاط استان شده است. یکی از شهرهای این استان زیبا رامهرمز است. در ادامه با ما باشید تا با بهترین جاهای دیدنی رامهرمز بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

رامهرمز (Ramhormoz)، یکی از شهرهای استان خوزستان می باشد که از لحاظ موقعیت جغرافیایی، از شمال به شهرستان‌های ایذه، مسجد سلیمان و شوشتر، از شرق به استان کهگیلویه و بویراحمد، از غرب به شهرستان اهواز و از جنوب به بندر ماهشهر محدود شده است. رامهرمز از شهرهای گرمسیر ایران است و قدمت آن به زمان ساسانیان بر می گردد. با توجه به قدمت رامهرمز، این شهر از شهرهای تاریخی ایران محسوب می شود و جاذبه های تاریخی و اماکن گردشگری زیادی دارد.

دیدنی های رامهرمز

عمارت صمیمی

عمارت صمیمی (باغ صمیمی) یا باغ امیر سپهدار از باغ های سکونتی _حکومتی دوره قاجار است که به عنوان حاکم نشین شهرستان رامهرمز استفاده می شد، و متاثر از باغ های فرنگی ساخته شده است. این باغ شامل عمارت اندرونی است. عمارت به عنوان فضای ورودی بوده و در بیشتر موارد محل استقرار و سکونت نگهبانان و سایر کارکنان خدماتی صاحب باغ و مهمانانش بوده است. عمارت اندرونی که همان کوشک میانی می باشد در دو اشکوب همکف و زیر زمین بنا شده است و محل کارهای حکومتی و دفتری بود، در دوران پهلوی این کوشک محل زندگی صاحب وقت باغ اختصاص داشت.

جاهای دیدنی رامهرمز
جاهای دیدنی رامهرمز

تشکوه رامهرمز

تشکوه رامهرمز با نام کوه آتشین رامهرمز نیز شناخته می‌شود. در امتداد روستای ماماتین در جاده رامهرمز-ابوالفارس در استان خوزستان، تپه‌هایی را کنار جاده خواهید دید که در شب، سوزان و شعله‌ور هستند. زیبایی خیره‌کننده این کوه آتشین هر گردشگری را که از این جاده عبور می‌کند، به خود می‌خواند. تش در زبان محلی به معنای آتش است و به دلیل همین شعله‌های کوچک و بزرگ آن را تشکوه نامیده‌اند. این کوه از گذشته‌های دور تاکنون شبانه‌روز می‌سوزد. به گفته‌ی کارشناسان زمین‌شناسی دلیل شعله‌ور شدن آتش کوه، گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است.

IMG637092781682180343

قلعه امیر مجاهد

قلعه امیر مجاهد که با نام‌های باغ امیر مجاهد و قلعه بهبهانی نیز شهرت دارد، یکی از بناهای تاریخی رامهرمز است. این بنا توسط یکی از خوانین پرنفوذ ایل بختیاری به نام امیر مجاهد بختیاری در اواخر دوره قاجار احداث شد و به همین دلیل قلعه امیر مجاهد نامیده می‌شود. این بنا در شهریور ۱۳۲۰، توسط طاهر بهبهانی برای سکونت خریداری شد. با معماری منحصربه‌فرد، قلعه امیر مجاهد با باغی از انواع درختان مانند نخل و پرتقال و بوته‌های گل و گیاه احاطه می‌شود. قلعه امیر مجاهد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی رامهرمز
جاهای دیدنی رامهرمز

قلعه دا و دختر

«دا و دختر» (مادر و دختر)، از آثار گرانبهای فرهنگی- تاریخی استان خوزستان است که به دوران ساسانیان تعلق دارد. این قلعه که در ۳ کیلومتری شمال شهر فعلی رامهرمز بر روی کوه های مرتفع گلچین مشرف بر شهر و دشت رامهرمز رخ نمایی می کند، بقایای بنایی دژ مانند و به نسبت عظیمی است که از روزگاران پیشین مردم آن را به نام قلعه «دا و دور» می‌خواندند. این قلعه سترگ با مصالح ساختمانی متشکل از سنگ، ملات گچ و در برخی از نقاط آجر و قیر ساخته شده است که سنگ مورد استفاده را از رودخانه «اعلا» و سنگ پی آن را از معادن سنگ اطراف که در حدود سه کیلومتری شرق و شمال شرق قلعه قرار دارد، آورده اند.از دیگر مصالح بکار رفته در این قلعه، آجر است که در دوران متأخر نیز استفاده شده و بیشترین استفاده آجر در برج های ضلع جنوبی آن مشاهده می شود.

156604

قلعه ملا بندر کلانتر

قلعه ملا بندر کلانتر مربوط به دوره قاجاریه در سه کیلومتری رامهرمز و نزدیک به امامزاده بی بی تاج و در روستای گلان دون واقع شده است ولی همچنان این قلعه ثبت ملی نشده و در حال تخریب است.قلعه ملابندر کلانتر مربوط به دوره قاجاریه بوده و ساختار زیبایی دارد و در نزدیکی آن چشمه‌های آب فراوان و زمین‌های حاصل‌خیز زیادی وجود دارد ولی متاسفانه این بنای قدیمی تاکنون ناشناس مانده و از سوی مسؤولان اداره کل میراث فرهنگی هیچ توجهی به آن نشده است.در اطراف این قلعه باغ‌های زیبایی وجود دارد که می‌تواند برای اسکان گردشگران محیطی مناسب باشد ولی بنای این قلعه به دلیل عدم رسیدگی در حال تخریب است و اکنون نیاز به مرمت دارد.

امامزاده سیدحسین زاهدون

در ۵ کیلومتری شرق شهرستان رامهرمز روستای دهیور “امامزاده سید حسین زاهدون” قرار داره که معماری این گنبد به دوره سلجوقی و تیموری بر میگرده. بقعه متبرکه امام زاده سید حسین زاهدون با گنبدی مخروطی ومهندسی شکل با گچ بری خاص و منحصر بفرد در جوار رودخانه الله قرار داره که رودخانه تمام مزارع مسیر خود رو زیر آب برده ولی در نزدیکی امامزاده که رسیده به طرز طبیعی و معجزه آسایی انحراف پیدا کرده و در برابر این امامزاده تعظیم کرده.این امامزاده در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی رامهرمز
جاهای دیدنی رامهرمز

چشمه‌های قیر

چشمه‌های قیر ماماتین از جاذبه‌های گردشگری شهرستان رامهرمز می‌باشند که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده‌اند. این چشمه ها که به شکل تنورهای نانوایی میباشند و در دو طرف یک مسیل کم‌آب با مصالحی مانند قلوه سنگ و ملات ساروج قرار گرفته اند، در ۲۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان رامهرمز واقع شده اند.این چشمه که به باور اساطیری مردم رامهرمز خون اژدهایی است که در جنگ با اسفندیار رویین‌تن به هلاکت رسید، هنوز از چشمه‌های قیر ماماتین می‌جوشد. بررسی لوح‌هایی که در تخت‌جمشید به دست آمده نشان می‌دهد هخامنشیان از این چشمه‌های قیر ظروف خود را می ساختند.

pic 196598 1550898116

آبشار توف نمکی

آبشار توف نمکی، رامهرمز در استان خوزستان واقع است. در امتداد یک جاده مال رو که از منطقه کمپ رامهرمز شروع می شود به سمت کوه‌های ابوالفارس «باب الفارس» در فاصله تقریبا ۱۵ کیلومتری رامهرمز آبشاری زیبا که محیط بالا دست آن را درختان انجیر و پیچک پوشانده‌اند به نام توف انجیر خودنمائی می کند. آب دریاچه بزرگ این آبشار که به طول ۶۰ متر و عرض ۲۰ متر است بسیار شور است و ماهی های شورآبی به وفور در آن یافت می شود، در کنار این آبشار یک چشمه ی کوچک گوگردی وجود دارد. راه دوم دستیابی به این آبشار و دریاچه اش از مسیر روستای نمره ۹ ابوالفارس است.

جاهای دیدنی رامهرمز
جاهای دیدنی رامهرمز

دژ گلی

دژ گلی که با نام دزگیری نیز شناخته می شود، از دیدنی های طبیعی رامهرمز به شمار می رود و بالای تپه های دوکوهک جای گرفته است. طبق گفته مردم محلی، کله قوچی پرابهت روی تپه ها قرار دارد که شبیه به مجسمه ابوالهول مصر است و گویی تمام منطقه را زیر نظر دارد. هرچند این ساختار طبیعی است؛ اما بزرگی و کمال آن نگاه هر بیننده ای را جلب می کند.

fae6ced6 a849 4755 a06c c754e65f4d5b

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: