تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی فسا

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی فسا را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای این استان شهر فسا می باشد که قدمت آن به ۷۵۰۰ سال پیش یعنی عصر هخامنشیان بر می گردد.

اجاره روزانه خانه در تهران

فسا (Fasa) یکی از شهرهای زیبای استان فارس است که از شمال به شیراز، از غرب به جهرم، از جنوب شرقی به داراب و از شمال شرقی به شهرستان نی ریز می‌ رسد. فاصله ی آن تا شیراز 135 کیلومتر است. فسا در جنوب شرقی استان فارس و در منطقه ‌ای نسبتا کوهستانی واقع شده است و بیشتر شهرستان ‌ها و روستاهای آن در مناطق مرتفع قرار دارند. در ادامه با جاذبه های دیدنی فسا بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های فسا

منطقه حفاظت شده میان جنگل

منطقه ی میان جنگل منطقه ای بکر و زیبا و حفاظت شده در 90 کیلومتری جاده ی شیراز-فسا در شمال غربی شهرستان فساست. این منطقه به ۲ قسمت شرقی و غربی تقسیم می شود. قسمت غربی پر از کوه و کوهپایه و قسمت شرقی پر از تپه و تپه ماهور و دشت های نسبتا کوچک است. دو رشته کوه اصلی این منطقه کوه میان جنگل با ارتفاع ۲۷۹۰ متر و کوه نظرآباد با ارتفاع ۲۸۵۰ متر است. در انتهای جنوبی کوه نظرآباد رشته کوه دیگری به نام کوه بره با ارتفاع ۲۵۷۷ متر از غرب به شرق کشیده شده و نقطه اتصالی بین انتهای کوه نظرآباد و میان جنگل است. حد فاصل این ۳ رشته کوه را دره ای شامل می شود که به دره ی قشقه (لای تاریک) مشهور است. منطقه ی میان جنگل فسا منطقه ای کوهستانی است و آب و هوایی از نوع سرد نیمه خشک دارد.

جاهای دیدنی فسا
جاهای دیدنی فسا

گردشگاه چهل چشمه

چهل چشمه نام یکی از تفرجگاه های اهالی شهر فسا است. این تفرجگاه قدیمی در دامنه کوه مشهور تودج قرار دارد. اهالی فسا در روز طبیعت و یا در ایام تعطیلات نوروز همواره سری به این تفرجگاه زیبا میزنند. خشکسالی ها و حفر چاه های متعدد سبب شده بود این چشمه نیز به سان اغلب چشمه سارهای استان فارس خشک شود اما بارندگی های اخیر سبب جوشش دوبار این چشمه شده است. آب این چشمه روزگاری آنقدر زیاد بوده است که بسیاری برای شنا به چهل چشمه می رفتند. در اطراف چشمه نیز گیاهان خودروی فراوانی به چشم می خورد. کوه تودج نیز خود یکی از زیباترین ارتفاعات شهر فسا است. در این ارتفاعات شما می توانید انواع درختان بادام کوهی، پسته کوهی، ارژن، بنه، ارس و انواع گیاهان دارویی همچون آویش و جاشیر را پیدا کنید.

تل ضحاک 

تل خاکی مشهور به تل ضحاک در 3 کیلومتری جنوب فسا واقع شده است. طبق بررسی کارشناسان اروپایی، آثار به دست آمده از تل ضحاک متعلق به دوران ما قبل تاریخ تا قرن 4 هجری قمری است. از تل ضحاک لوازم زندگی بعد از اسلام نیز کشف شده که بیانگر آبادی و رونق آن تا دوران حکمای عباسی است. این تل حدود 25 متر ارتفاع دارد که اطراف آن خندق، سفال و آجر وجود دارد. این بنا در سال 1310 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

a0572f1d 617a 419c 8af5 759ca75dd01e

آتشکده قمپ 

آتشکده قمپ از آثار دوران ساسانی فسا است که در 20 کیلومتری شمال آن واقع شده است. احداث بنای آن را به پارس (پسر طهمورث) نسبت می­‌دهند و احتمالاً  آتشکده و بناهایی در آنجا وجود داشته که هم اینک قسمتی از بقایای سنگ چین آن در کنار آبگیری زیبا دیده می‌­شود. این اثر در تاریخ 12 اسفند 1315 با شماره ثبت 264 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در کنار آتشکده آثاری از یک شهر ساسانی دیده می‌شود، از جمله سنگ سلمان که دروازه ورودی یک بنا بوده است. مصالح به کار رفته در ساخت این بنا ساروج و سنگ لاشه می‌باشد.

آستان شاهزاده قاسم 

شاهزاده قاسم از نوادگان حضرت عقیل، برادر حضرت علی و از طرف جد مادری نیز باز به حضرت علی (ع) می رسد. آرامگاه ایشان در میدان شاهزاده قاسم، در مرکز شهر فسا مکانی فرهنگی و مذهبی برای دوستداران اهل بیت (ع) است. این مکان دارای بخش هایی مانند کتابخانه و دارالقرآن و دفتر فرهنگی است و برنامه های هفتگی دعای ندبه، مراسم تلاوت با حضور قاریان برجسته فسا و سخنرانی امام جماعت و مراسمات جشن و عزاداری و دعا در آن برگزار می شود.

جاهای دیدنی فسا
جاهای دیدنی فسا

مسجد جامع فسا

مسجد جامع فسا که در خیابان امام خمینی، پشت بانک مرکزی، در کوچه ی مسجد جامع واقع شده است مربوط به دوران قاجاریه می باشد و با قدمتی در حدود 800 سال به عنوان یک اثر ملی در ایران به ثبت رسیده است. این مسجد دور از راسته بازار و در کنار گورستان فسا قرار گرفته و امروزه تنها بخشی که از آن به جای مانده بقایای شبستانش می باشد.

امامزاده حسن

امامزاده حسن فسا که از نوادگان امام موسی بن جعفر علیه‌السلام است، در مرکز شهر فسا، فلکه امام‌زاده حسن یا همان فلکه فیروزامراد شهر فسا واقع شده است. ساختمان این امامزاده نوساز می‌باشد و دارای زیربنای ۴۰۰ متر مربع است، همچنین در میان این بنا ضریح فلزی سفید و طلایی قرار دارد که در چهار جهت آن شاه‌نشین قرار گرفته است. این امامزاده برای مردم این شهر از اهمیت خاصی برخوردار است و همین باعث شده که در ضلع سمت راست ورودی حیاط این امامزاده ۳۰۰ شهید جنگ تحمیلی را به خاک بسپارند.

66fa6954 500e 41fd 8d89 39c3e0c6f6c9

مقبره سید شمس الدین 

سید شمس الدین یکی از امامزاده‌های مقدس در استان فارس است که مقبره اش بر سر راه داراب با یک گنبد فیروزه ای‌ رنگ قابل رویت است. این بنا مربوط به دوره صفوی است و در طول سالیان دراز چندین بار مرمت و بازسازی شده تا به شکل امروزی درآمده است.

جاهای دیدنی فسا
جاهای دیدنی فسا

رصدخانه فسا

آسمان فسا یکی از بهترین آسمان ها برای رصد کهکشان راه‌ شیری و ستارگان است. به همین خاطر رصدخانه ی شهرداری فسا این امکان را برای مردم فراهم کرده است. این رصدخانه در واقع مکان مناسبی برای مشاهده ی آسمان و اجرام آسمانی است و می تواند مناظر زیبایی از آسمان را در مقابل چشمانتان به نمایش بگذارد.

fassa3

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: