تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی شوشتر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی شوشتر را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر زیبا در استان خوزستان در ادامه با ما همراه باشید.

استان خوزستان یکی از استان های زیبا بر کرانهٔ خلیج فارس و مقصد محبوب گردشگری است. علاوه بر جاهای دیدنی بسیار و منحصر به فرد در شهرهای مختلف، این استان از نظر طبیعی شامل دو منطقه کوهستانی و جلگه ای است. بیشتر مناطق آن جلگه ای است که باعث به وجود آمدن طبیعتی زیبا و سرسبز در بسیاری نقاط استان شده است. یکی از شهرهای زیبای این استان شوشتر است. در ادامه با ما باشید تا با بهترین جاهای دیدنی شوشتر بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

شوشتر (Shooshtar) یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است و قدمتش را بیش از ۷هزارسال تخمین می‌زنند. این شهر آثار تاریخی بی‌نظیر و معماری فوق‌العاده‌ای دارد. اگر شما هم از دیدن آثار تاریخی و معماری کهن شهرهای مختلف لذت می‌برید، دیدن این شهر کهن و تاریخی در استان خوزستان را از دست ندهید.

دیدنی های شوشتر

سازه‌ های آبی شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر که قدمت آن به دوره هخامنشی برمی‌گردد، یکی از شاهکارهای مهندسی جهان است. این سازه تاریخیبه عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است.  سازه‌های آبی شوشتر را می توان معروف‌ترین جاذبه گرد‌شگری این شهر دانست. این مجموعه یک سیستم آبیاری تشکیل شده از پل، بند، کانال، تونل و آبشار است. بسیاری از مردم  سازه‌های آبی شوشتر را بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی تاریخی دنیا می‌دانند و لقب موزه زنده صنعت آب ایران باستان را به آن نسبت داده‌اند.

جاهای دیدنی شوشتر
جاهای دیدنی شوشتر

باغ خان شوشتر

باغ خان در شوشتر یکی از چشم اندازهای طبیعی کنار رودخانه گرگر است که شکل‌گیری و احداث آن را به دوره قاجاریه نسبت می‌دهند. نام این باغ به خاطر تعلقش به محمدزمان خان مرعشی بوده است. مجموعه باغ خان در حدود ۷۰۰ متری محوطه تاریخی آبشارهای شهر شوشتر که از یادگارهای ساسانیان است، قرار دارد. آب مورد نیاز این باغ از طریق کانال‌های محوطه آبشارها و آسیاب‌های شوشتر تأمین می‌شود. موقعیت طبیعی، چشم‌انداز ویژه، همجواری با بافت کهن شوشتر و قرار داشتن در ضلع جنوبی مجموعه فرهنگی تاریخی آبشارها از ویژگی‌های بارز این باغ است.

بند میزان

بند میزان روبروی کلاه‌ فرنگی و در دیدرس آن واقع شده است. همان‌گونه که گفته شد بند میزان در ابتدای رودخانه گرگر قرار گرفته است. این بند از دو ضلع مورب تشکیل شده که هر کدام به نیم‌دایره‌ای می‌رسند. یک دهانه آب‌رو به عرض ۴ متر بخشی از آب رودخانه را به‌ سمت جنوب هدایت می‌کند. دیواره پس از چند انحنای متقاطع،‌ در خطی کثیرالاضلاعی به زیر پایه‌ کلاه فرنگی می‌رسد.

جاهای دیدنی شوشتر
جاهای دیدنی شوشتر

خانه مستوفی

یکی از بناهای تاریخی در شهرستان شوشتر، «خانه‌ی مستوفی» است که دارای قدمتی متعلق به حکومت قاجاریان است. این اثر ملی ایران، متعلق به شخصی به نام «محمدعلی مستوفی» از تجار و بازرگانان شوشتر است که در نزدیکی مسجد مستوفی، قرار گرفته است. مجموعه‌ی مستوفی عماراتی است متشکل از حمام، پل، خانه‌ای تاریخی و مسجد که امروزه با دایر شدن بخش‌های مختلفی از جمله موزه خانه‌ی مستوفی،رستوران، مرکز صنایع دستی و عکاسخانه در این مجموعه‌ی تاریخی، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شوشتر، پذیرای توریست‌ها و گردشگران بسیاری است.

mostofi house 8 1

خانه معین التجار

این عمارت کهن که یکی از ارزشمندترین بناهای ساخته شده در شوشتر است و در بخش انتهایی خیابان امام در محله‌ درب عباس این منطقه قرار دارد، به نام «منزل معین‌التجار» شناخته می‌شود. سازندگان این منزل تاریخی آن را به صورت تک ایوانی و در دو طبقه احداث کرده‌اند. زیبایی خانه‌ معین‌التجار با استفاده از درب‌ها و پنجره‌های چوبی و ارسی، آجرکاری‌های انجام شده بر سطوح دیوارها، گچ‌بری‌های مشبک که به عنوان نورگیر در بالای سر درب دو چندان جلوه می‌کند. هرچند امروزه تنها بخشی از آن‌ها سالم مانده است با این حال در بدو ورود به این منزل توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌سازد. در دهه‌ ۱۳۴۰ هجری شمسی این منزل به مدرسه تغییر کاربری داده است. این در حالی است که پیش از تبدیل شدن عمارت به مدرسه از آن به عنوان اداره‌ دارایی شهرستان استفاده می‌شد. البته ناگفته نماند که عمارت معین‌التجار به سه بخش مجزا تفکیک شده است که قسمت اصلی آن به عنوان مدرسه‌ غیرانتفاعی فعالیت می‌کند.

جاهای دیدنی شوشتر
جاهای دیدنی شوشتر

خانه گازر

یک عمارت تاریخی دیگر جز تاریخی ترین جاذبه های گردشگری شوشتر به شمار می رود خانه گازر شوشتر است. این خانه ی تاریخی در دوره حکومت قاجاریان ساخته شده و دومین خانه از لحاظ اهمیت و ارزش در بین عمارت های تاریخی شوشتر به شمار می رود. خانه گازر شوشتر بدون اندرونی و با تزئینات زیبای آجرکاری، گچبری و حجاری ساخته شده است.

گازر

خانه تاریخی مرعشی

شوشتر از آن شهرهایی است که معماری خاصی دارد. خانه تاریخی مرعشی یکی از زیباترین خانه‌های شوشتر است. این خانه زیبا در دوران قاجار ساخته شده و به شخصی به نام سیدمحمدحسن مرعشی تعلق داشته. خانه مرعشی در محدوده آبشارهای شوشتر و بافت تاریخی شهر ساخته شده است. این روزها این خانه با تغییر کاربری به دفتر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تبدیل شده است.

جاهای دیدنی شوشتر
جاهای دیدنی شوشتر

کاروانسرای افضل

کاروانسرای افضل به دوره قاجار تعلق دارد و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۷۹۴۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بنا در چهار طبقه ساخته شده است که شامل طبقات همکف، اول، شبستان (زیرزمین) و شوادان می‌شود. در سکوی دور حیاط تزیینات آجری به‌صورت فخرومدین کار شده است. در دیگر بخش‌های بنا سایر نقوش آجری و طرح‌های خوون چینی خفته، راسته و حصیری به چشم می‌خورد.

b64cf26b 42a7 46ea b61f 2b4b59454ea7 840x560 1

مسجد جامع شوشتر

مسجدی ساخته شده از سنگ و آجر، با مناره های پر شده از نقش و نگار اسلامی و سقف گنبدی شکل که ارزشمند ترین مکان مذهبی شهر است. با توجه به کتیبه ی پیدا شده در این مسجد، زمان ساخت این بنای تاریخی به دوران ولایت امام حسن عسکری (ع) باز می گردد. البته بخش هایی از این مسجد بزرگ که امروزه به عنوان مسجد جامع شوشتر شهرت دارد، در طول دوره های مختلف به خصوص در دوران خلافت عباسیان اضافه شده که این موضوع، نشان دهنده اهمیت این مسجد تاریخی  در دوره های مختلف است.

جاهای دیدنی شوشتر
جاهای دیدنی شوشتر

قلعه سلاسل شوشتر

این دژ تاریخی یکی از جاهای دیدنی شوشتر و از زیرمجموعه‌های «نظام آبی تاریخی شوشتر» است. بر اساس متن‌های تاریخی قدمت این قلعه را به دوران هخامنشیان نسبت می‌دهند. قلعه سلاسل قلعه‌ای وسیع است که حیاط‌های بزرگ، سربازخانه، حمام، شبستان، آشپزخانه، سربازخانه و… داشته، اما امروزه بیشتر این عمارت‌ها تخریب شده‌اند. قلعه سلاسل در طی تاریخ بارها بازسازی شده و بر اساس شنیده‌ها تا ۵۰ سال پیش هنوز آباد بوده است. با اینکه از ابهت این قلعه چیز چندانی برجای نمانده، دیدنش هنوز هم جذاب است.

سلاسل e1607584198796

برج کلاه فرنگی

در میان شلوغی مرکز شهر، برجی قدیمی که جزئی از بناهای تاریخی دوره قاجار است، قرار گرفته که به برج کلاه فرنگی شهرت دارد. هشت ضلعی آجری که ارتفاع آن به ۱۱ متر می رسد و سالهاست که در این نقطه شهر، نظاره گر مردمانی هست که از این خیابان عبور می کنند.

جاهای دیدنی شوشتر
جاهای دیدنی شوشتر

چهارطاقی

چهارطاقی بنایی با سقف گنبدی است که گنبد آن روی چهار پایه بنا شده و چهار طرف آن دارای درگاههای قوسی شکل است. در «مجموعه آسیابها و آبشارها» یک چهارطاقی به عنوان نمازخانه و استراحتگاه آسیابانها قرار دارد. چهارطاقی بنایی با سقف گنبدی است که گنبد آن روی چهار پایه بنا شده و چهار طرف آن دارای درگاههای قوسی شکل است. چهارطاقی مکانی برای حفظ و روشن نگهداشتن آتش در دین زرتشت است.

1 55

بازار سنتی شوشتر

بازار سنتی شوشتر که با نام بازار شوشتر نیز شناخته می‌شود، به دوره قاجار تعلق دارد. در بخش اصلی بازار که مسقف و صلیب شکل است، مغازه‌های خوراکی و ترشیجات، ماست و قره قروت جای گرفته‌اند. کلوچه‌ها و نان‌های محلی بازار نیز ارزش امتحان کردن را دارند. اگر در بهار به شوشتر بیاید می‌توانید کنار نیز بخرید که میوه مخصوص خوزستان است و در جاهای دیگر ایران کمتر پیدا می‌شود.

جاهای دیدنی شوشتر
جاهای دیدنی شوشتر

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: