تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

پیاده روی اربعین، از جمله مهم‌ترین اجتماعات بشریت در طول تاریخ به شمار می‌رود. مردم ایران نیز در سال‌های اخیر و با در نظر گرفتن شرایط و راهنمای کامل پیاده روی اربعین، توانسته‌اند در این اجتماع شرکت کرده و به‌صورت زمینی و با کمترین هزینه، در اربعین حسینی به کربلا سفر کنند. البته در نظر داشته باشید که به غیر از مردم ایران افراد دیگری از کشورهایی همچون لبنان، عراق، سوریه و حتی کشورهای آمریکایی و اروپایی هم در پیاده روی اربعین شرکت می‌کنند.

در واقع بالابودن شور و حال این سفر، می‌تواند تا حدی افراد را تحت تأثیر قرار دهد که سال‌های متوالی در آن شرکت نمایند. در این مطلب قصد داریم راهنمای کامل پیاده روی اربعین را برای شما عزیزان شرح دهیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید در پیاده روی اربعین امسال شرکت کنید، این مطلب را از دست ندهید.

اجاره روزانه خانه در تهران

راهنمای پیاده روی اربعین

هزینه پیاده روی اربعین 1402 چقدر است؟

شرکت در پیاده‌روی اربعین حسینی، هزینه چندان بالایی نمی‌خواهد. لازم است بدانید که زائران کربلا از پرداخت هزینه عوارضی برای خروج از کشور معاف هستند و همه هزینه‌های معمول سفر مانند خوردوخوراک و اقامت هم به‌صورت کاملاً رایگان در اختیار زائران قرار می‌گیرند.

هزینه رفت‌وآمد، تنها هزینه‌ای است که باید برای پیاده‌روی اربعین پرداخت کنید. زیرا برای سفر زمینی به کربلا، ابتدا با خرید بلیت قطار، بلیت اتوبوس و یا با استفاده از اتومبیل شخصی، خود را به مرزهای ایران برسانید و در مرز، با استفاده از خودروهای سواری، خودتان را به نجف رسانده و پیاده‌روی را آغاز کنید.

هزینه حمل‌ونقل با سواری‌ها، متفاوت بوده و به طور معمول در ایام اربعین حسینی بالاتر هم می‌رود؛ اما این اعداد ارائه شده را در ذهن خود داشته باشید:

  • از مرز مهران تا شهر نجف: 17000 دینار معادل با ۳۸۰ هزار تومان
  • از نجف تا کربلا: 3500 دینار معادل با ۸۰ هزار تومان
  • از کربلا تا مرز مهران: 15000 دینار معادل با ۳۳۰ هزار تومان

راهنمای پیاده روی اربعین

تاریخ شروع پیاده روی اربعین سال ۱۴۰۲

در این بخش از مقاله راهنمای کامل پیاده روی اربعین باید بگوییم که کمیته فرهنگی ستاد اربعین حسینی، روز جمعه، ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ یا اول صفر سال ۱۴۴۵ هجری قمری را روز آغاز پیاده‌روی اربعین اعلام نموده است. این راهپیمایی تا روز دوشنبه، ۲۰ شهریورماه (۲۵ صفر) ادامه خواهد داشت.

لازم به اشاره است که معمولاً موکب‌های عراقی از ۱۰ صفر خدمت‌رسانی خود را شروع کرده  و در روز چهارشنبه ۱۶ شهریور یا ۲۰ صفر (بر اساس تقویم عراق) جمع می‌شوند. با این حال طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، موکب‌های ایرانی تا چند روز پس از اربعین نیز (تا ۲۹  شهریور) فعالیت می‌کنند تا زائران آرامش خاطر بیشتری برای شرکت در این گردهمایی داشته باشند.

بیشتر بخوانید

بیشتر متقاضیان شرکت در اجتماع اربعین تمایل دارند که پیاده‌روی خود را از روز ۱۶ صفر شروع کنند و بعد از سه روز پیاده روی در مسیر نجف به سمت کربلا، در شب اربعین یا همان ۱۹ صفر به مقصد خود برسند.

همراهی با جمعیت بسیار زیاد، لمس تجربه شور و همگانی اتحاد از مهم‌ترین مزایای این برنامه‌ریزی است. البته احتمال دارد که برخی از زائران به دلایل متفاوتی امکان حضور در این بازه زمانی را نداشته باشند و چند روز دیرتر یا زودتر وارد مسیر ‌شوند.

توصیه‌های ایمنی برای پیاده روی اربعین

  • در طول مسیر از بحث سیاسی و مذهبی با عراقی‌ها جدا خودداری کنید.
  • برای پیاده روی از مسیر همیشگی نجف تا کربلا استفاده نمایید.
  • به‌هیچ‌وجه مسیرهای نشناخته و غیرمعمول را انتخاب و استفاده نکنید.
  • در صورتی که یک فرد عراقی سعی داشت سر صحبت را درباره اختلافات سیاسی و مذهبی با شما باز کند، به این مکالمه ادامه ندهید و بیان کنید که همه ما عاشقان و زائران امام حسین هستیم و هدفی هم به‌غیراز این نداریم.
  • تصور نکنید که چون زبان عراقی‌ها عربی است متوجه زبان فارسی نمی‌شوند و شما می‌توانید هر حرفی را به زبان بیاورید. بسیاری از آنها حتی اگر عربی حرف بزنند، زبان فارسی نیز متوجه می‌شوند؛ لذا مراقب حرف‌زدن خود باشید.

راهنمای پیاده روی اربعین

شرایط لازم برای سفر به کربلا

در این قسمت از راهنمای کامل پیاده روی اربعین، به شرایط و قوانین سفر به عراق در سال 1402 پرداخته‌ایم.

ثبت‌نام در سامانه سماح

از جمله سؤالات پرتکرار زائرانی که خواهان شرکت در پیاده‌روی اربعین هستند این است که سامانه سماح چیست؟ و آیا ثبت‌نام در آن ضروری است؟

در پاسخ باید بگوییم که سامانه سماح به‌منظور آگاهی از تعداد زائران ایرانی اربعین حسینی ایجاد شده تا خدمات بیمه‌ای، رفاهی، حمل‌ونقل و درمانی مطلوبی برای همه زوار پیش‌بینی شود. نام‌نویسی در سامانه مذکور به رفع مشکلات ورود و خروج  از کشور و مدیریت بهتر مرزها هم کمک فراوانی خواهد کرد.

همه متقاضیان شرکت در پیاده‌روی اربعین، باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند. تهیه بلیت، دریافت ارز زیارتی و دریافت گذرنامه زیارتی اربعین، منوط به  نام‌نویسی در سامانه مذکور است. زائران می‌توانند با مراجعه به دفاتر حج و زیارت و یا به‌صورت اینترنتی در سامانه سماح ثبت‌نام کنند.

هزینه ثبت‌نام در این سامانه، درواقع حق بیمه‌ای است که مسافران برای سفر خود پرداخت می‌کنند. 3 نوع بسته بیمه‌ای برای زائران با پوشش‌های درمانی و قیمت‌های مختلف ایجاد شده و افراد می‌توانند بسته به نیاز خود، یکی از بسته‌های 55، 45 و 35 هزار تومانی را انتخاب کنند.

مراحل ثبت نام در سامانه سماح

  • بعد از ورود به سامانه سماح، اطلاعات شخص متقاضی نشان داده می‌شود. در ادامه، باید اسم مرز خروجی، روش خروج از مرز شامل زمینی، هوایی و دریایی، روش عزیمت تا مرز، تاریخ خروج از مرز و بازگشت و غیره را مشخص نمایید.
  • در صورتی که قصد دارید به‌صورت گروهی نام‌نویسی کنید، می‌توانید اسم خود به‌عنوان سرگروه و اسم همسفران خود را نیز به عنوان اعضای گروه اضافه کنید.
  • فروش سیم‌کارت به افراد زیر ۱۸ سال، ممنوعیت داشته و این افراد نمی‌توانند به‌صورت انفرادی در پیاده روی اربعین حسینی شرکت کنند؛ باید افراد زیر 18 سال را به‌عنوان یکی از اعضای گروه در سامانه سماح ثبت‌نام کنید.
  • بعد از ثبت اطلاعات، شما به صفحه حق پرداخت بیمه وارد می‌شوید. ثبت‌نام بعد از پرداخت حق بیمه تکمیل می‌گردد.
  • پس از پایان مراحل نام‌نویسی در سامانه سماح، باید کارت شناسایی ارائه شده توسط سامانه را پرینت کنید و در طول سفر به کربلا همراه خود داشته باشید. همچنین توصیه می‌کنیم که بارکد (QR Code) تولید شده را هم چاپ کرده و به وسایل همراهتان بچسبانید؛ زیرا این اقدام در صورت مفقودی وسایل، بسیار کمک‌کننده است.

راهنمای پیاده روی اربعین

شرایط سامانه سماح برای بیماران

افرادی که با بیماری‌ها و شرایط زیر را دارند، نمی‌توانند در سامانه سماح نام‌نویسی و در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند:

  1. افراد مبتلا به دیابت با قند ناشتای بالاتر از 250 و دارای زخم یا عفونت اندام
  2. بیماران قلبی و عروقی
  3. بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته
  4. افراد مبتلا به مشکل کلیوی
  5. بیماران دارای سرطان که در حال درمان هستند و یا شرایط جسمی مطلوبی ندارند.
  6. افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار، مخصوصاً بیماری‌های گوارشی، تنفسی و پوستی
  7. افراد مبتلا به آسم یا COPD کنترل نشده و شدید
  8. افراد دارای بیماری حاد تب‌دار

همچنین باید بدانید که افراد با شرایط زیر، منعی برای پیاده روی اربعین ندارند؛ اما بهتر است از نام‌نویسی در سامانه سماح و شرکت در اجتماع اربعین خودداری کنند:

  1. زنان باردار
  2. افراد داری بیماری زمینه‌ای
  3. افراد دارای دیابت کنترل نشده
  4. افراد بالای ۶۰ سال
  5. افراد دارای فشارخون بالا و کنترل نشده
  6. افراد چاقی که ضریب توده بدنی آن‌ها بالاتر از ۴۰ است
  7. افرادی که ضعف یا نقض سیستم ایمنی دارند
  8. افرادی که به‌صورت مزمن ترکیبات حاوی سالیسیلات را استفاده می‌کنند

مدارک لازم برای پیاده ‌روی اربعین

در ایام اربعین، اخذ ویزا برای سفر به عراق الزامی نبوده و شما هم برای عبور از مرزهای ایران و عراق، تنها به گذرنامه یا پاسپورت و مدارک شناسایی خود نیازمند هستید. زائران می‌توانند با استفاده از گذرنامه‌های بین‌المللی یا گذرنامه موقت، به کشور عراق وارد شوند.

در نظر داشته باشید که گذرنامه معمولی باید در هنگام خروج از مرز، بیش از 6 ماه اعتبار داشته باشد. در صورتی که گذرنامه بین‌المللی ندارید و در آینده نزدیک هم نیازی به آن پیدا نمی‌کنید، باید اقدام به دریافت گذرنامه موقت خروج از مرز نمایید. گذرنامه موقت یک‌بارمصرف بوده و ظرف 2 تا 3 روز صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید

این گذرنامه یا همان برگه تردد موقت، تا 3 مهر 1402 دارای  اعتبار است و هم برای سفر هوایی و هم سفر زمینی قابلیت ‌استفاده دارد. باید اشاره کنیم که دانشجویان مذکری که سربازی نرفته‌اند و افرادی که جزو مشمولان غایب سربازی محسوب می‌شوند، نمی‌توانند از برگه تردد موقت استفاده کنند.

راهنمای پیاده روی اربعین

مرزهای مشترک ایران و عراق کدام‌اند؟

در این قسمت از راهنمای کامل پیاده روی اربعین، مرزهای مشترک ایران و عراق را معرفی کرده‌ایم. دو کشور ایران و عراق دارای 4 پایانه مرزی مشترک هستند که محل قرارگیری و دسترسی هر کدام از این پایانه‌ها به شهر نجف متفاوت است.

  1. مرز مهران: اصلی‌ترین و شلوغ‌ترین مرز ایران و عراق محسوب می‌شود که در قسمت جنوبی استان ایلام واقع شده است. از این مرز تا شهر نجف حدود 4 الی 6 ساعت مسیر در پیش دارید.
  2. مرز چذابه: در استان خوزستان قرار گرفته و با نجف 4 تا 7 فاصله ساعت دارد.
  3. مرز شلمچه: این مرز نیز در استان خوزستان واقع شده و فاصله این مرز تا شهر نجف 5 تا 8 ساعت است.
  4. مرز خسروی: این مرز در استان کرمانشاه بوده و فاصله آن با نجف 5 تا 7 ساعت می‌باشد.

پیاده روی اربعین چند روز طول می‌کشد

در این بخش از مقاله راهنمای کامل پیاده روی اربعین باید بیان کنیم که اغلب زوار ایرانی، مسیر شهر نجف تا کربلا را با پای پیاده طی می‌کنند. البته با توجه به شرایط و زمان افراد، برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای سفر وجود دارد. برخی از هیئت‌های پیاده روی اربعین، مسیر شلمچه تا بصره و بصره تا نجف را هم به‌صورت پیاده طی می‌کنند.

بیشتر بخوانید

بعضی از زوار کربلا، حدود یک هفته الی ده روز پیش از اربعین راهی سفر زیارتی خود می‌شوند تا قبل از شلوغی مسیر بتوانند حرم را زیارت کرده و به شهرهای خود بازگردند؛ با این وجود، بیش از ۹۰ درصد زوار، پیاده‌ روی خود را از روز ۱۶ صفر (از شهر نجف) شروع می‌کنند و پس از سه الی چهار روز (دو شب و سه روز یا سه شب و چهار روز)، در روز ۱۹ و یا ۲۰ صفر به شهر کربلا می‌رسند.

با توجه به ازدحام بسیار بالای جمعیت در روز اربعین و یک روز قبل و بعد از آن، در راهنمای کامل پیاده روی اربعین پیشنهاد می‌شود که زوار مدت توقف خود در شهر کربلا را به حداقل برسانند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی موضوع راهنمای کامل پیاده روی اربعین پرداختیم و اطلاعاتی را درباره مدارک و شرایط موردنیاز و همچنین هزینه‌های تقریبی لازم برای این سفر ارائه کردیم. توصیه‌هایی نیز در این باره مطرح شد و شما عزیزان با در نظر گرفتن و رعایت آنها می‌توانید یک سفر زیارتی بسیار خوب را تجربه کنید. امیدواریم که از مطالعه مطلب فوق لذت کافی را برده باشید. از این که تا انتهای مقاله راهنمای کامل پیاده روی اربعین ما را همراهی کردید، از شما سروران و عزیزان کمال تشکر و قدردانی را داریم.