تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

اغلب افراد بارها نام سفر کمپینگ را شنیده‌اند؛ حتی اگر اهل طبیعت‌گردی هم نباشند. این سفرهای ماجراجویانه‌ می‌توانند شما را از زندگی شهری جدا کرده و به دل طبیعت ببرند. مطالعه درباره راهنمای کامل کمپینگ، تا حد زیادی از مشکلات و کم و کاستی‌های سفر شما جلوگیری خواهد کرد.

در واقع کمپینگ نوعی از سبک سفر محسوب می‌شود که نسبت به دیگر سفرها مهیج‌تر، جذاب‌تر و البته با چالش‌های بیشتری است؛ علاوه بر این موارد تا حد زیادی ارزان‌تر از سایر سفرهای شما درمی‌آید؛ بنابراین در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم سعی کردیم با ارائه  راهنمای کامل کمپینگ، اطلاعات بیشتری را به شما عزیزان بیان کنیم و فهرست لوازم لازم برای کمپینگ را بیاوریم.

اجاره روزانه خانه در تهران

راهنمای کامل کمپینگ| برای کمپ کردن چی لازم داریم؟

کمپینگ چیست؟

کمپینگ یعنی برپاکردن چادر مسافرتی با هدف لذت‌بردن و تفریح، در فضایی باز و در مکانی به غیر از محل سکونت خود فرد؛ این فضای باز ممکن است جنگل، دشت، تالاب، بیابان و مناطق قابل اتراق کنار رودخانه‌ها، کوه‌ها و یا سایر جاهای دنج باشد. البته طبق عقیده برخی از افراد، اگر در یک پارک چادری را برپا کنید می‌توانید بگویید که به سفر کمپینگ رفته‌اید؛ ولی کمپینگ هنگامی به حقیقت می‌پیوندد که اقامت شما در محیطی به دور از محل سکونتتان و در فضای طبیعت باشد .

در واقع کمپینگ در اصل همان پیک نیک است که مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد و شامل گذراندن حداقل یک ۱ روز کامل و صبح‌کردن شب در همان مکان می‌شود. شما می‌توانید در تمامی فصول سال و با درنظرگرفتن شرایط و امکانات خود، کمپینگ را انجام دهید.

بیشتر بخوانید

کمپینگ‌ها اشکال مختلفی دارند. به‌عنوان‌مثال اگر چادری را علم کنید و شب را هم در همان جا بگذرانید، شما یک سفر کمپینگ را تجربه کرده‌اید. البته در سال‌های اخیر انواع کمپینگ لوکس هم رواج یافته که در تورهای سافاری انجام می‌گردند. در این نوع کمپینگ‌ها گردشگران پس از  این که یک روز کامل را در طبیعت بکر گذراندند، برای خوابیدن و یا استراحت وارد چادرهایی بزرگ و مجلل می‌شوند که همه امکانات موردنیاز را در خود دارند.

راهنمای کامل کمپینگ

نکات مربوط به اولین تجربهٔ کمپینگ

در این بخش از مقاله راهنمای کامل کمپینگ، نکات مربوط به نخستین تجربه کمپینگ را برای شما عزیزان بازگو کرده‌ایم.

  • پیشنهاد می‌کنیم که اگر برای نخستین بار به کمپینگ می‌روید، سفر خود را با یک کمپینگ کاملاً ساده و به مدت یک شبانه روز شروع کنید.
  • به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حتی‌الامکان سعی کنید که ملزومات بزرگ و گران‌قیمت را قرض بگیرید و یا حتی اجاره کنید.
  • جهت راحتی در کمپینگ، همواره لباس‌هایی مناسب برای روزهای بارانی یا سرد را به همراه خودتان داشته باشید.
  • ازآنجایی‌که استشمام هوای تازه و قرارگرفتن در محیط کمپینگ اشتهای شما و هم‌سفرانتان را حسابی باز خواهد کرد، حتماً مقدار زیادی خوراکی به همراه خود داشته باشید.
  • توصیه می‌کنیم که در اولین تجربهٔ کمپینگ خود تا حد ممکن مقصدی نزدیک به محل زندگی‌تان را انتخاب کنید؛ زیرا در صورت بروز هرگونه مشکلی، دسترسی‌تان برای انجام اقدامات لازم باز است.
  • برای تجربهٔ بهتر، حتماً پیش از اقدام به سفر شرایط آب‌وهوایی مقصد خودتان را بررسی نمایید و اگر محل موردنظر شما در شرایط مناسب آب‌وهوایی نبود، پیشنهاد می‌کنیم که سفر خود را به تعویق بیندازید.
  • در صورتی که قرار است زمان زیادی را در فضای باز ‌بگذرانید، باید از طبیعت محافظت کنید. به زبان ساده، درعین‌حال که از گشت‌وگذار در طبیعت لذت می‌برید، حواستان به محافظت از فضاهای طبیعی هم باشد.

راهنمای کامل کمپینگ

لوازم کمپینگ و طبیعت‌گردی

در ادامه راهنمای کامل کمپینگ، فهرستی از لوازم و وسایل کمپ و طبیعت‌گردی را برایتان آورده‌ایم.

  1. لباس

توصیه می‌کنیم که لباس‌های راحت و گرم را به همراه خود داشته باشید تا در تور کمپینگ مشکلی از این بابت برایتان به وجود نیاید. در نظر بگیرید که همراه‌داشتن چند کفش مناسب، لباس گرم و آستین‌بلند، تیشرت، لباس زیر و مواردی از این دست برای مواقع سفرهای این چنینی ضروری است.

  1. کیسه خواب

کیسه‌خواب، یکی از مهم‌ترین وسایل برای کمپینگ است؛ چرا که شما بدون داشتن یک کیسه‌خواب خوب، خواب راحتی را تجربه نخواهید کرد و کل سفر کمپینگ شما با خستگی سپری خواهد شد. احتمالاً کیسه خواب‌هایی با شکل مومیایی برای همه افراد و مخصوصاً کسانی که عادت به خوابیدن بر روی پهلو و یا شکم را دارند، راحت نباشد. در این صورت  می‌توانید کیسه خواب‌هایی را تهیه که کنید به‌صورت فاقد زیپ طراحی شده‌اند و در عوض جیب‌هایی برای قرار دادن بازوها و دست و همچنین دریچه تهویه برای پاها دارند.

  1. زیرانداز خواب

زیراندازهای خواب به دو دسته کلی طبقه‌بندی می‌شوند.

  • زیرانداز مخصوص کوله‌گردها: این زیراندازهای خواب مخصوص چهارفصل هستند و برای سطوح صخره‌ای و سفت نیز کاربرد دارند؛ همچنین در هنگام جمع‌شدن هم فقط فضایی به اندازه یک بطری آب را اشغال می‌کنند و وزن بیشتر آنها حدود ۲۲۰ گرم است.
  • زیرانداز مخصوص طبیعت گردی با خودرو: درصورتی‌که سفر کمپینگ خود را با استفاده از خودرو انجام می‌دهید و مجبور به حمل لوازم خود با کوله‌پشتی نیستید، می‌توانید از زیراندازهایی با قطر ۱۰ سانتی‌متر استفاده کنید. این نوع زیراندازها در واقع نوعی تشک‌های بادی هستند که نیازی به صرف انرژی برای باد کردنشان نیست.
  1. بالش

در راهنمای کامل کمپینگ باید به شما بگوییم که می‌توانید از بالش‌های بادی مسافرتی هم استفاده نمایید که وزن آنها حدود ۶۰ گرم است و اگر بادشان را خالی کنید می‌توانید آن را تا کرده و در جیب لباستان نیز قرار دهید. این نوع بالش‌ها روکش‌های پلی‌استری نرم و لطیفی دارا هستند.

بیشتر بخوانید

البته درصورتی‌که با ماشین به کمپینگ می‌روید، می‌توانید بالش‌های مسافرتی راحت‌تری را نیز به همراه خود ببرید. در حالت کلی اغلب بالش‌های سفری ضدتعریق بوده و با سه دم باز شده و در مدت‌زمان کمتر از یک دقیقه هم خالی می‌شوند.

راهنمای کامل کمپینگ

  1. چادر

حتی اگر با ماشین شخصی به سفر کمپینگ یا طبیعت گردی می‌روید، شما نیازمند یک چادر خواهید بود. پیشنهاد می‌کنیم که چادری را انتخاب نمایید که باز و بسته‌شدن آن به‌آسانی انجام شود.

  1. صندلی

صندلی‌های تاشو سفری را تهیه کنید که فضای کمتری را نیز اشغال کنند.

  1. چراغ‌قوه

شما برای تأمین روشنایی در شب‌هنگام، به یک چراغ‌قوه نیازمند خواهید شد. بعضی از مدل‌های چراغ‌قوه تا ۳۵ ساعت هم شارژ را نگه می‌دارند و می‌توانید آن را مثل  لامپ از چادرتان آویزان کنید.

  1. کیف محافظ خرس

سرقت مواد غذایی در سفرهایی مانند کمپینگ در جنگل، پدیده‌ای رایج است و غذای شما ممکن است توسط موش، خرس و دیگر حیوانات جونده ربوده شود. کیف‌های محافظت خرس به‌گونه‌ای فعالیت می‌کنند که بوی حاصل از پخت‌وپز مواد غذایی را از بین می‌برند و در نهایت توجه جانوران به‌سوی شما جلب نمی‌شود. فقط کافی است که این کیف را به یک تکیه‌گاه ایمن مانند درخت ببندید.

  1. شارژر خورشیدی

شارژر خورشیدی برای شارژکردن تجهیزات تکنولوژیک مانند تلفن همراه به کار می‌رود. علاوه بر این، اغلب شارژرهای خورشیدی به قطب‌نما، چراغ‌های LED، و سوت هم مجهز هستند.

  1. لوازم آشپزی

در صورتی که مواد غذایی بسته‌بندی‌شده و آماده را به همراه خودتان نداشته باشید، باید آشپزی کنید؛ بنابراین شما نیاز به ظروف کوهنوردی و کمپینگ برای پخت‌وپز دارید و لازم است که پیش از سفر خود آنها را تهیه کنید. قابلمه کوچک، ماهیتابه، کفگیر و ملاقه، قاشق و چنگال، بشقاب، لیوان، چاقو، دربازکن، کتری، بطری یا فلاسک آب و کبریت از جمله وسایل موردنیاز برای تهیه و سرو غذا هستند.

  1. گاز مخصوص سفر و کمپینگ

بیشتر اجاق گازهای سفری حاوی گاز تاشو، کیف و کیت مخصوص مواقع ضروری هستند. در صورتی که به گاز مخصوص سفر و کمپینگ دسترسی نداشتید، میتوانید از اجاق گاز مسافرتی و سوخت مناسب اجاق برای این سفر خود استفاده کنید.

  1. قهوه فوری

بسیاری از افراد عادت به نوشیدن قهوه دارند. قهوه‌های فوری برای منبع تأمین انرژی در سفرهای کمپینگ می‌تواند تا حد زیادی مفید باشد.

  1. وعده‌غذایی

مناسب‌ترین غذاهای کمپینگ به‌صورت ساده و فوری آماده می‌شوند. اگر علاقه‌مند به آشپزی در سفر نیستید، وعده‌های غذایی آماده و بسته‌بندی‌شده در بازار وجود دارند که برای پختن آنها فقط آب جوش لازم است (مانند نودل یا انواع کنسرو)؛ اما در راهنمای کامل کمپینگ توصیه می‌کنیم که بسته به مدت سفر خود، اقلام و لوازم خوراکی همچون گوشت خشک‌شده و دودی شده، روغن، ادویه، سبزی‌های خام، چای خشک یا چای کیسه‌ای، نان، آجیل، شکلات و میوه خشک را به همراه خود داشته باشید.

راهنمای کامل کمپینگ

  1. بطری آب

برای این منظور توصیه می‌کنیم که قمقمه‌های عایق را به همراه داشته باشید که قابلیت نگهداری از نوشیدنی‌های گرم را هم داشته باشند. همچنین پیش از شروع سفر آب به مقدار کافی تدارک ببینید.

  1. لیوان

لیوان‌های سیلیکونی تاشو علاوه بر آن که قابلیت استفاده برای نوشیدنی‌های گرم را دارند، وزن کمی هم داشته و به علت جمع‌شدن نیز فضای کمتری را اشغال می‌کنند.

  1. شامپو خشک

شما با استفاده از شامپوهای خشک می‌توانید چربی مو، بدن و حتی بوی بد بدن و عرق را  بدون نیاز به آبکشی رفع کنید.

  1. دستمال مرطوب

در سفرهای طبیعت گردی‌ها کمپینگ به علت عدم دسترسی به حمام و دوش، استفاده از دستمال مرطوب می‌تواند تا حد زیادی کارساز باشد. ضمن این که بهتر است مدل‌های ضد حساسیت و بدون بو آنها که جدیداً تولید می‌شود را تهیه نمایید.

بیشتر بخوانید

  1. دوش کمپینگ

اگر شما هم جزو افرادی هستید که نمی‌توانید عدم استحمام در حین سفر را تحمل کنید، باید عرض کنیم که محصولی جدید به اسم دوش کمپینگ وارد بازار شده است که یک کیف دوش خورشیدی دارا بوده و با استفاده از انرژی خورشید آب را گرم می‌کند و با دارابودن یک سردوشی کوچک، امکان استحمام را برای مسافران فراهم می‌کند.

  1. ضدعفونی کننده دست

احتمالاً در این سفرهای کمپینگ برای شستشو دست‌هایتان همیشه به آب دسترسی نداشته باشید. در این صورت استفاده از یک محلول ضدعفونی‌کننده بدون نیاز به آبکشی، هنگام تهیه غذا، پیش از غذاخوردن و یا بعد از دستشویی ضروری است.

راهنمای کامل کمپینگ

  1. حوله

یکی دیگر از لوازمی که در راهنمای کامل کمپینگ توصیه به‌همراه‌داشتن آن می‌کنیم، حوله است. در نظر داشته باشید که حوله‌های میکروفایبر رطوبت را حدود ۴ برابر سریع‌تر از حوله‌های معمولی به خود جذب می‌کنند و اندازه بسیار کوچکی هم دارند.

  1. شوینده‌های قابل تجزیه زیستی

حتی‌الامکان سعی کنید که در سفرهای خود از شامپو، صابون و نرم‌کننده‌های زیست‌تخریب‌پذیر استفاده کنید.

  1. مسواک و خمیردندان

برای این منظور، ست‌های مسواک و خمیردندان مسافرتی متنوعی در بازار وجود دارد.

  1. کیسه‌زباله

برای جلوگیری از آسیب به طبیعت، باید حتماً زباله‌های خود را در داخل کیسه‌زباله بریزید.

  1. ضدآفتاب و پماد ضد گزش حشرات

در تورهای طبیعت گردی این محصولات همراه با اسپری دورکننده حشرات حتماً لازمتان می‌شوند.

  1. جعبه کمک‌های اولیه

در سفرهای کمپینگ در طبیعت حتماً جعبه کمک‌های اولیه را به همراه خود داشته باشید.

راهنمای کامل کمپینگ| برای کمپ کردن چی لازم داریم؟

جمع بندی

همان گونه که مستحضرید در این مطلب به بررسی موضوع راهنمای کامل کمپینگ پرداختیم و اطلاعات بسیار مفیدی را در این باره خدمت شما عزیزان مطرح کردیم. در واقع تعریف سفر کمپینگ، نکاتی برای داشتن سفر بهتر و وسایل و ابزارهای موردنیاز برای کمپینگ را بیان نمودیم. امیدواریم که با رعایت موارد و نکات فوق، بتوانید یک سفره ایده‌آل را برای خود و هم‌سفرانتان رقم بزنید. از این که تا انتهای مقاله راهنمای کامل کمپینگ ما را همراهی کردید، از شما سروران تشکر می‌کنیم.