تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

خطه سرسبز و کوهپایه‌ای دریای خزر دارای طبیعت بکر و حیرت‌‌انگیز است. تصور کنید در منطقه‌ای هستید که کوه‌هایی سبز از یک سو و دشت‌های سرسبز از سویی دیگر در مقابل چشمانتان قرار گرفته است! روستای لاویج از توابع شهر نور مازندران است که به‌دلیل وجود آثار باستانی و درختان تنومند آن، زیبایی منحصربه‌فردی دارد. مردم مهمان‌نواز و صمیمی این روستا پیوسته پذیرای گردشگران هستند. آب و هوای این روستا سرد و مرطوب است. این منطقه دارای جاذبه‌هایی است که فقط در صورت بازدید از آن‌ها می‌توانید از زیبایی آن‌ها متحیر شوید!در ادامه همراه با مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

معرفی ییلاق با صفای لاویج

 لاویج نام منطقه‌ای است که از ۱۵روستای کم جمعیت تشکیل شده است. برخی از این روستاها فاقد سکنه هستند. از معروف‌ترین روستاهای این منطقه می‌توان به کرجی، کیاکلا، ملاکلا، ملامحله، خطیب‌کلا، سادات محله، به‌بنک و… اشاره کرد‌. طبیعت لاویج کوهستانی و جنگلی است و در این منطقه انواع گونه‌های گیاهی و جانوری یافت می‌شود. در این منطقه جنگل‌های زیادی وجود دارد که درختان کهن‌سال در آن‌ها زیست می‌کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

هرچند که در سال‌های اخیر به‌دلیل قطع غیرقانونی درختان از وسعت پوشش گیاهی این جنگل‌ها کاسته شده است. زیبایی بی حد و حصر این روستا مدیون جنگل‌های هزار ساله هیرکانی و آداب و رسوم جالب مردمان این خطه است. جالب است بدانید که وجود امامزاده‌‌ها نشان‌‌دهنده سکونت امویان، سادات و علویان در این منطقه بوده است.

روستای لاویج مازندان

بیشتر بخوانید:

آب و هوای روستای لاویج

روستای لاویج در ۳۵ کیلومتری شهرستان نور مازندران قرار گرفته است. این روستا آب‌ و هوایی مشابه با شهرستان نور یعنی سرد و مرطوب دارد‌.‌ رطوبت بالا در همه روزهای سال ثابت است که در تابستان‌ها به صورت هوای شرجی و در زمستان‌ها به صورت باران و مه نمود پیدا می‌کند. میانگین بارش سالانه این روستا بسیار بالاست و در روزهای سرد سال بارش برف بر فراز کوه‌ها نیز دیده می‌شود. سرد بودن این روستا به‌دلیل ارتفاع بسیار بالای آن از سطح دریاست که به بیش از ۷۰۰ متر می‌رسد.

بهترین زمان سفر به روستای لاویج فصل بهار و تابستان است. زیرا میانگین دمای هوای تابستان در این روستا ۳۰  درجه سانتی‌گراد بالاتر نمی‌رود. در فصل بهار شکوفه‌های بهاری در سراسر کوهپایه این روستا دیده می‌شود و منظره چشم‌نوازی را ایجاد می‌کند. شواهد حاکی از آن است که بسیاری از پادشاهان قدیمی به‌دلیل آب و هوای پاک و سالم آن؛ لاویج را به‌عنوان محل زندگی خود انتخاب کردند.

آب و هوای روستای لاویج مازندان

آداب و رسوم مردم لاویج

با وجود کوچک بودن این روستا، هر یکی از روستاهای آن مراسم خاصی را برای شادی و ماتم برمی‌گزینند. مراسم مذهبی در این روستا جریان دارند و اهالی این روستا از هر بهانه‌ای برای همدلی و کنار هم بودن استفاده می‌کنند. در تاسوعا و عاشورا نوع نذری که هر کدام از این روستاها ادا می‌کنند متفاوت است‌. با فرا رسیدن نوروز مردم این روستا یک آش محلی با میوه طبخ می‌کنند و آن را کنار یکدیگر میل می‌کنند‌.

شرایط اقتصادی لاویج

بیشتر مردم لاویج از طریق دامداری امرار معاش می‌کنند. با وجود آب و هوای مرطوب این منطقه از نظر شالیزار و زمین‌های چای‌کاری رونق کمی دارند. در این منطقه درختان فندق و گردو رشد فراوانی دارند و محصول بسیار با کیفیتی نیز دارند. با وجود اقتصاد نه چندان پر رونق لاویج، برخوردار بودن از نعمت آثار باستانی، چشمه آب گرم و آب وهوای مناسب باعث شده که گردشگری در این منطقه رونق زیادی داشته باشد و بسیاری از مردم از طریق اجاره ویلا بتوانند درآمدی کسب کنند.

روستای لاویج

بیشتر بخوانید:

بهترین تفریحات در روستای لاویج

روستای لاویج مکانی است که به‌دلیل وجود آثار باستانی، جنگل‌های سرسبز، چشمه آب گرم و مردم با صفای آن ارزش دیدن دارد. فرقی نمی‌کند در چه فصلی به این منطقه سفر می‌کنید. لاویج همیشه زیباست! این منطقه ییلاقی در تابستان کاملا خنک است و مکان مناسبی برای افرادی است که از استان‌های گرمسیر مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر و ایلام به این منطقه سفر می‌کنند. تصور کنید، در لاویج وقتی در کوهپایه کوه قدم برمی‌دارید با لمس ابرها، احساس می‌کنید که در رویایی مملو از حس خوب آرامش غرق می‌شوید.

آب گرم لاویج

اگر به سمت روستاهای خطیب کلا، کیاکلا و سادات محله حرکت کنید، مطمئناً بخارهای متصاعد شده از آب‌های گرم نظر شما را جلب می‌کند. چشمه‌های آب گرم دارای املاح معدنی بسیار مفید برای سلامت بدن هستند. در چند سال اخیر آب این چشمه‌ها به صورت لوله کشی در دسترس گردشگران عزیز قرار می‌گیرد. آب چشمه‌های آب گرم در مجتمع خدمات آب درمانی لاویج وجود دارد و مردم می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. خواص درمانی آب گرم برای افراد دارای روماتیسم، ضعف عضلانی و درد مفاصل بسیار مفید است.

آب گرم لاویج

جنگل لاویج

این منطقه دارای جنگل‌های بسیار متعددی است که در همه آن‌ها صدای آواز دلنشین پرندگان بومی گوش‌ها را نوازش می‌دهد. در جنگل‌های لاویج فاصله‌ای بین شما و ابرها وجود ندارد و می‌توانید آن‌ها را در کنار خود احساس کنید. طبیعت بکر و سرسبز این مکان با تعریف از آن قابل وصف نیست! باید پا به جنگل لاویج گذاشت و سبزی درختان هیرکانی، تلالو نور خورشید از فراز کوه‌های سبز، صدای پرندگان بومی و آرامش عجیبی که در آن‌جا حاکم است را از نزدیک حس کرد.

جنگل لاویج

فیل سنگی

این بنا که به عنوان یک اثر تاریخی شناخته می‌شود؛ در اثر فرسایش سنگ‌های به وجود آمده و ظاهری شبیه به یک فیل را ایجاد کرده است‌. جالب است که قدیمی‌ها این بنا رو نوعی بنای مقدس می‌دانستند و از تخریب یا شکل دادن به آن خودداری می‌کردند. امروزه این بنا برای بسیاری از گردشگران جالب است و از دیدن آن به وجد می‌آیند. فیل سنگی در نزدیکی چشمه‌های آبگرم واقع است و کسانی که از آب‌های مفید گوگردی برای درمان استفاده می‌کنند می‌توانند در مسیر خود سری نیز به این سنگ فیل‌نما بکنند!

فیل سنگی

بیشتر بخوانید:

پارک جنگلی

کشپل نام پارکی حفاظت شده است که در منطقه زیبای لاویج تاسیس شده‌ است‌. در واقع این پارک را می‌توان باقیمانده جنگل زیبای هیرکانی دانست. پوشش گیاهی این منطقه مملو از درختان پیر افرا، بلوط توسکا، لرک و ممرز است که زیبایی این منطقه را بی‌انتها کرده‌اند. جالب است بدانید که این پارک ۲۵۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. وجود میوه‌های وحشی و تنوع گیاهی در این پارک باعث شده که اکوسیستم مناسبی برای زیست کردن بسیاری از حیوانات باشد. این پارک در هر ۴ فصل سال رنگ خاصی را به خود می‌گیرد که اگر راستش را بخواهید زیبایی آن در همه فصول منحصربه‌فرد است.

سوغاتی روستای لاویج چیست؟

اگر مایل بودید که از این روستای زیبا به یادگار، سوغاتی را برای عزیزانتان ببرید باید بگوییم که لاویج مملو از سوغاتی‌های خوب است. در لاویج شما یکی از بهترین نمونه‌های فندق و گردو را می‌توانید پیدا کنید. یکی دیگر از کسب و کارهایی که در روستای لاویج بسیار پررونق است، پرورش عسل و محصولات آن است. پس می‌توانید عسل لاویج را هم در سبد سوغاتی‌های خود قرار دهید و کام عزیزانتان را شیرین کنید. در این منطقه نان‌های محلی شیرینی نیز طبخ می‌شوند که عطر فوق العاده‌ای دارند. ترشی و رب انار نیز از دیگر سوغاتی‌های این منطقه است. اگر مایل باشید غیر از خوراکی، از این روستا تحفه‌ای ببرید، می‌توانید از محصولات صنایع دستی این خطه که با نمد بافته می‌شوند؛ استفاده کنید.

ویلاهای روستای لاویج

در این روستا، خانه‌های ساده روستایی برای اجاره وجود دارند.‌ البته اخیراً ویلاهایی نیز در این منطقه تاسیس شده‌‌اند که قیمت بالاتری دارند. به‌طور کلی اگر هوس سفر به لاویج را داشتید، نگران اقامت خود نباشید. اهالی روستای لاویج مردمی خونگرم و صمیمی هستند و شما را در پیدا کردن جای مناسب یاری می‌کنند.

اقامت در روستای لاویج

چه زمانی به روستای لاویج سفر کنیم؟

لاویج روستایی با آب و هوایی خنک و مرطوب است. آب و هوای این روستا پاک‌تر و سالم‌تر از شهرستان نور است و به‌دلیل ارتفاع بیشتر کمی خنک‌تر است. بسیاری از افراد معتقدند که لاویج در بهار از همیشه زیباتر است! هرچند که در فصل بهار، درختان پربارتر، صدای پرندگان پرشورتر و هوای مطبوع‌تری وجود دارد؛ اما در فصل‌های دیگر نیز زیبایی‌های دیگری وجود دارد. در اینجا خبری از تابستان‌هایی با رطوبت بالا و شرجی نیست! تابستان این منطقه کاملا معتدل و دلپذیر است و ییلاق مناسبی برای گذراندن اوقاتی خوش است.

در فصل پاییز سراسر طبیعت این روستا با رنگ‌های نارنجی و زرد خودنمایی می‌کند تا پس از مدتی جای خود را به زمستان سپید بدهد. اگر به دنبال کسب آرامش هستید باید بگوییم که این منطقه در پاییز و زمستان گردشگر کمتری دارد. در نهایت باید بگوییم که بسته به اینکه چه مناظر و طبیعتی را دوست دارید، می‌توانید در فصل مناسب به این روستای چهار فصل زیبا سفر کنید.

نقشه و مسیر دسترسی به روستای لاویج

روستای زیبای لاویج، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران است که در منطقه چمستان شهرستان نور واقع شده است. این روستا در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری جنوب غربی چمستان قرار دارد و نزدیک به جنگل‌های دیدنی کشپل است.

برای رسیدن به روستای لاویج از شهر نور، باید از جاده چمستان که در جنوب این شهر قرار دارد، حرکت کنید. دوراهی روستای لاویج و ورودی جاده آن، سه کیلومتر قبل از رسیدن به چمستان قرار دارد. این جاده از میان مناظر دل‌انگیز جنگل‌های هیرکانی شمال ایران می‌گذرد. با عبور از پارک جنگلی کشپل و طی کردن حدود ۲۰ کیلومتر دیگر، به دهستان لاویج می‌رسید.

اگر از جاده‌های فیروزکوه یا هراز به سمت مازندران و روستای لاویج در حرکت هستید، باید از خروجی غربی شهر آمل وارد جاده چمستان شوید. این مسیر تا رسیدن به چمستان کوتاه‌تر است و پس از آن، مسیر ادامه دارد تا به روستای لاویج از طریق پارک جنگلی کشپل برسید.

آدرس روستای لاویج: استان مازندران، شهرستان نور، منطقه چمستان، روستای لاویج

 

بیشتر بخوانید:

سخن پایانی

در طبیعت، معدود جاهایی را می‌توان دید که همه زیبایی‌ها را یک‌جا در خود داشته باشند. خوشبختانه در کشور ما ایران، این مکان‌ها کم نیستند! لاویج مکانی است که می‌توانید در سایه‌سار درختان پیر و تنومند آن از صدای پرندگان و طبیعت بی‌جان آن بنوشید و سیراب شوید‌!‌ لاویج علاوه‌بر طبیعت بکر دارای چشمه‌ آب گرم و آثار باستانی است ‌که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. شاید لاویج جایی باشد برای لمس کردن ابرها و شنیدن صدای آرامش‌بخش سکوت!