تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی خورموج

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی خورموج را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر در استان بوشهر در ادامه با ما همراه باشید.

استان بوشهر از استان های جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج فارس واقع شده و به دلیل صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت، کشاورزی و نخلداری، از اهمیتی ویژه برخوردار است و پایتخت انرژی ایران لقب گرفته است. بوشهر بندری شبه جزیره ای محسوب می شود و یکی از زیباترین بندرهای جنوب کشور است که گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. یکی از شهرهای این استان شهر خورموج است.

اجاره روزانه خانه در تهران

خورموج (Khormoj) مرکز شهرستان دشتی در ۹۰ کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر و پنجمین شهر پرجمعیت این استان است. در مورد وجه تسمیه آن گفته می‌شود که «خورموج» از دو بخش خور و موج تشکیل شده است که خور مخفف خورشید و موج یا موچ یامچ یعنی نخل. یعنی خورموج به معنی شهر نخل و خورشید است.

دیدنی های خورموج

قلعه محمد خان دشتی

قلعه خورموج که قسمتى از آن به نام قلعه محمد خان دشتى و قسمت دیگر آن به نام قلعه جلال ‌خان معروف بوده در شهر خورموج قرار داد. از این بنا براى سکونت و مقاصد نظامى و دیده ‌بانى استفاده مى ‏شده است. شاه ‌نشین‏‌ ها و گوشواره ‌‏ها به سبک سلجوقى بنا شده بودند. گچبرى دیوارها و درون اتاق ‏ها و تزیینات اصلى قلعه بسیار جالب است و سبک بنا با بناسازى و گچبرى و طاق ‌سازى کاخ اردشیر در فیروزآباد فارس همانند است. حدود 150 سال پیش محمد خان دشتی حاکم دشتی قلعه‌ای ساخت که دارای چهار برج گلی بود و دیوارها و باروها گچی که به ارتفاع 10 تا 12 متر و با وسعت تقریبی 120 در110 متر مربع بود. برجی که تا به حال برجای مانده ‌است بقایای قلعهٔ عظیمی است که به نام قلعهٔ خورموج مشهور بوده ‌است.

جاهای دیدنی خورموج
جاهای دیدنی خورموج

قلعه دختر دشتی

قلعه دختر بر بلندی قله ای که از سه طرف مشرف به پرتگاه می باشد محلی امن برای در امان بودن از حمله های دشمن بوده است. قلعه دختر به گفته برخی مربوط به دوره آل بویه است و از آن رو به دختر معروف شده است که در هنگام درگیری ها زنان و دختران و کهنسالان برای دوری از گزند دشمن به این قلعه ی مستحکم انتقال داده می شدند. البته برخی نیز دختر را به مفهوم غیر قابل نفوذ می دانند و این نام را اینگونه تعبیر می کنند. قلعه دختر در بالادست روستای لاور ساحلی در بخش کاکی شهرستان دشتی واقع است. اگر سمت شرق روستای لاور و گلستان نگاه دقیقی به کوه مند بیندازیم آثار و بقایای این قلعه دختر بر تیغ کوه مشهود و پیدا است.

قلعه دختر 1

آتشکده مند

آتشکده مند مربوط به دوره اشکانیان- ساسانیان است و در شهرستان دشتی، روستای وراوی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۹۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این اثر تاریخی باستانی در دامنه کوه مند و به فاصله ۳۰ کیلومتری خورموج، غرب روستای وراوی و زایر عباسی قرار دارد. در ارتفاع سنگی مشرف به رودخانه خشکی که بستر رودخانه قدیمی است آثار حجاری و کوه تراشی در دل صخره وجود دارد از بستر رودخانه راهی به ارتفاع ۶۰ متر که اولین مدخل آتشکده است، کشیده شده است.

جاهای دیدنی خورموج
جاهای دیدنی خورموج

چشمه آبگرم نیکو

این چشمه در مسیر جاده بوشهر به بندرعباس و در شمال خورموج قرار دارد. مظهر چشمه از شکاف سنگ‌‌های آهک آسماری از زمین خارج می‌شود. عامل تشکیل آن گسله است و آب چشمه در ردیف آب‌های سولفات کلسیم همراه با منیزیم و کلرور سدیم ولرم است.

مسجد جامع خورموج

مسجد جامع خورموج در کنار قلعه اصلی محمدخان دشتی محل اسکان قدمای خورموج قرار دارد. مسجد جامع خورموج در سال ۱۲۷۵ هجری قمری (اوایل دوره ناصری) توسط مرحوم ملا عبدالرضا امیری احداث که از آن زمان تا کنون طی دو مرحله تجدید بنا و توسعه داده شده و مهدیه ای هم در سه طبقه به آن الحاق گردیده ‌است. مسجد از بدو تأسیس تا کنون خاستگاه مؤمنین و دینداران و مامنی برای تبلیغ معارف، ترویج و اعتلای دین مبین اسلام بوده و در تمام ایام به ویژه اعیاد و سوگواری‌های ائمه و به‌طور خاص ماه‌های محرم و صفر و رمضان با استفاده از مبلغین و مروجین دینی، اهتمام خود را در ادای دین و جایگاه و رسالت خود به عنوان مسجد به اسلام و اهل بیت اطهار ایفا نموده‌ است.

جاهای دیدنی خورموج
جاهای دیدنی خورموج

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: