تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

قطر میزبان جام جهانی 2022 درحالی بزرگترین رویداد ورزشی جهان را برگزار می‌کند که تا 50 سال پیش چیزی جز خاک و صحرا نبود. اما قطر کجا بوده و چطور خود را به این نقطه رسانده است. اگر شما می‌خواهید با این کشور جهان اول که در همسایگی ما قرار دارد بیشتر آشنا شوید. با هم اقلیم همراه باشید.

قطر کجاست؟

شاید بیشتر مطاب منتشر شده از قطری توسعه یافته باشد. اما ما در این مطلب سعی کردیم قطر را کمی ریشه‌ای تر برسی کنیم. شواهد باستان شناسی به نشانه هایی از سکونت انسان در شبه جزیره قطر در حدود 4000 سال قبل از میلاد اشاره دارد. برای قرن‌ها، این کشور عمدتاً توسط قبایل بادیه‌ نشین اداره می‌شد و دارای چند دهکده ماهیگیری پر جمعیت بود. قطر حدود 13 درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد و شاید همین سکوی پرتابی برای پیشرفت چشم گیر اقتصادی قطر شده است. هرچند که توسعه قطر دلایل مختلفی دارد اما می‌توان باهم کمی از این دلایل را برسی کنیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

قطر

جمعیت کم همراه با میزان تولید نفت و گاز فراوان، به همراه سیاست گذاری های صحیح در حاکمیت این شبهه جزیره عربی، عنوان ثروتمندترین کشور جهان را برای قطر تضمین کرده است. زبان رسمی قطر عربی است و معمولاً از انگلیسی و بخاطر وجود خارجی های فروان؛ در این کشور استفاده می‌شود.

در میان جمعیت زیاد مهاجران، هندی، فارسی و اردو نیز اغلب شنیده می‌شود. تاریخ مدرن قطر در سال 1766 با تأسیس شهر الزباره آغاز می‌شود که بعدها به یک پایگاه مهم اقتصادی تبدیل شد. قبل از اینکه کشف نفت و گاز بخت و اقبال این کشور را تغییر دهد، اقتصاد حول محور ماهیگیری، غواصی مروارید و تجارت بنا شده بود. قطر از سال 1916 تحت‎‌الحمایه بریتانیا بود و در 3 سپتامبر 1971 زمانی که استقلال خود را اعلام کرد، دولت مدرن متولد شد. از آن زمان تا کنون این کشور دستخوش رشد سریعی بوده است.

قطر

این کشور شبه جزیره‌ای با خط ساحلی 563 کیلومتری است که در امتداد ساحل غربی خلیج فارس قرار دارد. این کشور 87 کیلومتر مرز زمینی با عربستان سعودی از جنوب دارد. بحرین، امارات متحده عربی و ایران مرز دریایی دارند. زمین‌های این کشور بیابانی مسطح و خشک است. اما آنها به خوبی با استفاده از تکنولوژی روز دنیا توانسته‌اند مشکلات محیط زیستی خود را کنترل کنند. نقطه چشم گیر استفاده از تکنولوژی در مهار گرما را میتوان در ساخت استادیوم های جام جهانی قطر به خوبی مشاهده کرد.

قطر آب و هوای بیابانی دارد و آفتاب در تمام طول سال می‌تابد. اینجا تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل دارد. میانگین دمای ماهانه از 17 درجه سانتیگراد در ژانویه تا 36 درجه سانتیگراد در ژوئیه متغیر است، که گاهی اوقات در ماه‌های تابستان به بالاترین حد، تا 40 درجه سانتیگراد می‌رسد. میانگین بارندگی سالانه 70 میلی‌متر در سال است و در بین ماه‌های اکتبر و مارس بارش به ندرت مانع از فعالیت در فضای باز می‌شود. پس قطعا اگر میخواهید به قطر سفر کنید، حتما باید در ماه های زمستانی این کار را انجام دهید تا با گرمای طاقت فرسای آن مواجه نشوید.

در مسیر مدرنیته

قطر سرزمینی است که در آن سنت با مدرنیته تلفیق می‌شود. قطر کشوری است که مردم آن ریشه در میراث خود و در عین حال چشم به آینده دارند.  نقش جهانی رو  به رشد قطر در تجارت، سیاست و آموزش قابل توجه است. مردم کشور ارادت عمیقی نسبت به تاریخ کشورشان دارند. در واقع می‌توان گفت آنقدر پیشرفت قطر با سرعت انجام شده است که هنوز فرصت نشده تا فرهنگ قدیمی خود را به فراموشی بسپارند و شاید این یک نکته مثبت در مسیر پیشرفت قطر باشد.

یکی از دلایلی که مردم این کشور توانستند خیلی سریع خود را با جامعه جهانی همراه کنند. هجوم سرمایه گذاران و ثروتمندان جهان به این کشور کوچک بود. امری که سبب شد خیلی جمعیت فراوان خارجی ها خیلی سریع بر روی فرهنگ سنتی و بومی قطر تاثیر بگذارد.  امروز قطر یکی از کشورهای ثابتی است که بیشتر رویدادهای فرهنگی، هنری، ورزشی و نمایشگاهی در سطح بین المللی در آن برگزار می‌شود. و به نوعی خود را به یک قطب منطقه ای تبدیل کرده است.

قطر

در این کشور مکان‌های باستان‌شناسی و آثار باستانی به سختی حفاری و مراقبت می‌شوند. این آثار عمدتا در محل کشف آن‌ها یا  در موزه‌ها محافظت و نگهداری می‌شوند. قطر مهد حکاکی‌های سنگی نوسنگی، آسمان‌خراش‌های مدرنیستی و دوگونگ‌های[1] آرام در آب‌های درخشانش است. اینجا جایی است که خانه‌های باستانی تنها در یک قدمی موزه‌های کلاس جهانی، مراکز خرید بی‌نظیر، ماجراجویی‌های بیابانی و مکان‌های ورزشی بین‌المللی قرار دارند.

اگر می‌خواهید مکان‌های بیشتری در قطر را ببینید، مطالب زیر را دنبال کنید

گذشته و تاریخ دریانوردی این کشور، امروزه با احترام مستمر به آب‌های کریستالی که شبه جزیره را احاطه کرده‌اند، آشکار می‌شود. ماهی‌گیری همچنان یک سرگرمی اصیل در قطر محصوب می‌شود و علاقه‌مندان به آن می‌توانند در کنار ساحل از ورزش‌های آبی فراوان نیز لذت ببرند.

قطر

از جمله تفریحات آبی قطر می‌توان به قایق‌سواری در جنگل‌های حرا آل تاکیرا، سافاری[2] در صحرا در حین تماشای عظمت دریای داخلی[3] و استراحت در کنار ساحل اشاره کرد. این کشور به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد تا دوباره با طبیعت ارتباط برقرار کنند. این کشور دارای هیجان و تجربیات بدیع برای همه است. دریچه ای به  سوی گذشته می‌گشاید و نگاهی اجمالی به آینده دارد. این همه در زیر چتر مهمان نوازی معروف عربی جای دارد.


[1] گاو دریایی یا دوگونگ پستاندارانی آبزی و بزرگ هستند که سابق بر این، پراکنش قابل توجهی در آب‌های کم عمق از جمله خلیج فارس و دریای عمان داشته اند.
[2] در صنعت گردشگری، سافاری سفری است که با هدف  تهیه فیلم و عکاسی از حیات وحش و بیشتر حیوانات بزرگ جثه، انجام می‌شود که به آن وحش‌گشت هم می‌گویند.
[3] این آب‌ها شامل راه‌های آبی مانند رود، آبراهه و گاهی اوقات آب خلیج‌های کوچک در محدوده دریایی یک کشور می‌شوند. در آب‌های داخلی، حاکمیت یک کشور مانند عملکرد آن در سرزمین اصلی است. کشور ساحلی، آزاد به وضع قوانین در آب‌های داخلی، تنظیم هرگونه استفاده و استفاده از منابع طبیعی در آن است. در صورت عدم وجود توافق، کشتی‌های خارجی هیچ‌گونه حق عبور در آب‌های داخلی را ندارند و این نداشتن حق عبور بی‌ضرر، تفاوت کلیدی بین آب‌های داخلی و سرزمینی است.