تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی مونته نگرو در دنیا زبانزد است. چرا؟ چون جاذبه های توریسیتی طبیعی، تاریخی و مذهبی مونته نگرو، میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را شیفته خود کرده و این کشور زیبا، به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از قطب های گردشگری اروپاست. اگر دوست دارید در سفر تفریحی خودتان از همه این مناظر و زیبایی بکر لذت ببرید، بهتر است همه جای آن را به خوبی بشناسید. برای شناخت معروف ترین مناطق و جاهای دیدنی مونته نگرو، توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم با ما همسفر شوید.

جاذبه های زیبا و دیدنی مونته نگرو

اجاره روزانه خانه در تهران

جاذبه گردشگری مونته نگرو

جاذبه‌های گردشگری مونته‌نگرو از شهر قدیمی ونیزی در کوتور گرفته تا فضای داخلی کوهستانی، سواحل زیبا با آبهای گرم و شفاف دریای آدریاتیک، کوه های سرسبز و قله های سنگی، آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای، و…  باعث جذب میلیون ها گردشگر از سراسر جهان شده است.

کشور کوچک اما قدرتمند مونته نگرو در سال 2006 به عنوان یک کشور مستقل با حدود 621 هزار نفر جمعیت به رسمیت شناخته شد.

کشور مونته نگرو کجاست؟ اینفوگرافیک

13 تا از جاهای دیدنی مونته نگرو که باید بشناسید!

1- شهر باستانی کوتور (Kotor Old Town & Bay of Kotor)

شهر کوتور از جاهای دیدنی مونته نگروشهر قدیمی و مستحکم کوتور که تحت سلطه کلیسای جامع سنت تریفون قرن دوازدهمی است، یکی از بهترین شهرهای قرون وسطایی محافظت شده در ساحل آدریاتیک است.

کوتور که کاملاً به سبک ونیزی می باشد، در لبه خلیج درخشان آبی به همین نام قرار دارد و توسط کوه های سر به فلک کشیده احاطه شده است.

نکته: ونیز یک امپراتوری بسیار قدرتمند بود که بیشتر سرزمین های تحت سلطه آن در ساحل دریای آدریاتیک قرار داشتند.

کلیسای جامع سنت تریفون به خاطر محراب سنگی کنده کاری شده اش معروف است؛ این محراب نمونه ای عالی و نفیس از هنر سنگ تراشی محسوب می شود که کوتور در قرون وسطی به آن شهرت داشت.

اگر به شهر قدیمی کوتور رفتید، مدتی را به پرسه زدن در پیچ و خم خیابان ها و کوچه های آن بگذرانید، همچنین می توانید برای صرف غذا در یک رستوران سنتی یا نوشیدنی سرد در یک کافه، در یکی از میدان ها توقف نمایید.

اگر می خواهید ورزش کنید، خود را با یک پیاده روی از دیوارهای بالای شهر تا قلعه بالای تپه کوتور به چالش بکشید. شما در آنجا مناظر خیره کننده ای از شهر و خلیج آب های عمیق را به چشم خواهید دید. این مناظر واقعاً بی نظیر است!

2- رودخانه بودوا (Budva Riviera) 

راهنمای سفر به بودوا

شهر قدیمی بودوا (Old Town Budva) یکی از جاهای دیدنی عجیب مونته نگرو بوده و یک شهر قرون وسطایی محصور شده و با پیشینه 2500 ساله بوده و دارای فضایی سرزنده و مملو از رستوران، مغازه‌ و همچنین موزه شهر است.

جالب است بدانید که خانه دوران کودکی نویسنده و سیاستمدار صربستانی، استفان میتروف لیوبیشا هم در این شهر قرار دارد.

خلاصه شب های پر جنب و جوش بودوا نیز باعث شده که آن به محبوب ترین مکان برای بازدید در مونته نگرو تبدیل شود. شب ها افراد خوش گذران در بارها، کلوپ‌ ها و رستوران های شهر تجمع می کنند و روز ها را در یکی از 35 ساحل منطقه به استراحت می پردازند. لذتبخش نیست؟

رودخانه بودوا که در امتداد خط ساحلی مرکزی مونته نگرو قرار دارد، یک مقصد ساحلی تابستانی گرم برای مردم محلی و گردشگران است. سواحل آن دارای ترکیبی از ماسه و سنگریزه است که از یک طرف با رنگ های شفاف، فیروزه ای و آبی مایل به رنگ دریای آدریاتیک و از طرف دیگر با کوه های شگفت انگیز احاطه شده اند.

3- پارک ملی دورمیتور  (Durmitor National Park)

پارک ملی دورمیتور کجاست؟

در نزدیکی روستای کوهستانی Žabljak، یکی دیگر از جاذبه های طبیعی محبوب و جاهای دیدنی مونته نگرو برای همه افراد بخصوص دوستداران طبیعت قرار دارد که نام آن پارک ملی دورمیتور است.

این پارک ملی با جنگل های انبوه در رشته کوه های آلپ دیناریک قرار دارد و حدود 18 دریاچه یخچالی، قله‌های مرتفع دورمیتور، و رودخانه تارا (که دومین دره عمیق جهان در آن قرار دارد) را در خود جای داده است.

این منطقه همچنین خانه حیات وحش (از خرس قهوه ای تا گراز وحشی و 163 گونه مختلف پرنده) بوده و دارای مناطق انبوه جنگلی است. در هوای سرد زمستان می توان از اسکی یا اسنوبورد در این پارک لذت برد و در هوای گرم تابستان، رفتینگ یا قایق سواری در رودخانه های خروشان و همچنین کمپ و پیاده روی، نظر بازدیدکنندگان را به خود جذب می کند.

4- پراست (Perast)

شهر پراست از جاهای دیدنی کشور مونته نگرو

پراست که در شمال غربی خلیج زیبای کوتور واقع شده است، شهری کوچک، زیبا و دیدنی است که به خاطر ویلاهای سنگی و کلیساهای متعدد تاریخی خود بسیار معروف می باشد.

با این حال دو تا از جذاب ترین کلیساهای پراست به نام های Our Lady of the Rocks و St. George در جزایر کوچکی در خلیج قرار دارند. شما می توانید از برج ناقوس کلیسای سنت نیکولا، چشم اندازهای عالی از شهر و خلیج کوتور را به تماشا بنشینید.

این شهر ساحل ندارد، اما اسکله های سنگی در امتداد خلیج آن، مکان های تابستانی محبوبی برای آفتاب گرفتن و استراحت هستند.

5- صومعه آستراگ (Ostrog Monastery)

صومعه استراگ بهترین جاذبه گردشگری Montenegro

صومعه استراگ که اکنون یکی از جاهای دیدنی مونته نگرو و مقصد اصلی زیارت مسیحیان است، در قرن هفدهم به عنوان پناهگاهی در برابر مهاجمان امپراتوری عثمانی ساخته شد (اشاره به جنگ دریایی امپراتوری عثمانی و جمهوری ونیز) و بقایای بنیانگذار آن، سوِتی واسیلیه (Sveti Vasilje) را پس از مرگش در سال 1671 در خود جای داده است.

این صومعه در بالای صخره بزرگ Ostroška Greda قرار دارد، دو کلیسای غاری داخلی دارد که با نقاشی های دیواری تزئین شده اند و برخی از آنها مستقیماً روی دیوارهای صخره ای نقاشی شده اند. کل صومعه از غاری بر روی صخره ای تقریباً عمود کنده کاری شده و بر فراز یک برونزد (برجستگی) بزرگ گرانیتی قرار دارد، و فقط نمای سفید رنگ آن قابل مشاهده است.

6- شهر ستینیه (Cetinje)

مناطق دیدنی شهر چتینیه یا ستینیه

شهر قرن پانزدهمی ستینجی که در اواخر قرن 19 و اوایل 20 (قبل از جنگ جهانی اول زمانی که هنوز یک کشور مستقل بود) به عنوان پایتخت مونته نگرو محسوب می شد، بیشتر به خاطر سفارت خانه های اروپایی بسیارش در آن زمان معروف است.

در آن زمان، موقعیت دره داخلی شهر در مرز امپراتوری عثمانی، آن را به یک نقطه استراتژیک برای دیپلماسی تبدیل کرد.

امروزه در این شهر، سفارتخانه ها و عمارت های زیبا که به سبک معماری قاره ای ساخته شده اند، تغییر کاربری داده و به موزه ها، ساختمان های دولتی و مؤسسات آموزشی تبدیل شده اند.

این شهر بی نظیر می تواند برای گذران یک بعد از ظهر بی هدف مکان مناسبی باشد. کلیسای ولا (Vlah) و صومعه ستینه از دیگر جاذبه های گردشگری شهر ستینه محسوب می شوند. قدمت کلیسای ولا به قرن پانزدهم بازمی‌گردد و نرده های آن از تفنگ های عثمانی ساخته شده اند.

در صومعه ستینه هم مجموعه ای از آثار مربوط به دوران اولیه مسیحیت وجود دارد که می توانید برای خرید سوغاتی از آنجا نیز بازدید نمایید.

7-  کوه لاوسن (Mount Lovcen)

کوه لاوسن از جاذبه های طبیعی مونته‌نگرو

کوه سر به فلک کشیده لاوسن سمبل غرور ملی و یکی از چشمگیرترین جاذبه های طبیعی و جاهای دیدنی مونته نگرو به شمار می رود و نام مونته نگرو از قله های گرانیتی برج مانند این کوه الهام گرفته شده است.

این کوه به عنوان بخشی از پارک ملی کوه لاوسن محافظت می شود و ویو و چشم اندازهای خیره کننده سکوی مدور در بالای آن واقعا خیره کننده است. شما با صعود به بالای این کوه می توانید تصاویر پانارومایی خلیج کوتور و شهر قرون وسطایی کوتور را در سواحل آن به تماشا بنشینید.

مقبره Njegoš مقصدی برای گردشگران و همچنین برای کسانی است که می خواهند به شاعر شعر حماسی ملی مونته نگرو مدفون در آنجا، ادای احترام کنند.

8- روستای اسوتی استفان (Sveti Stefan)

sveti stefan

جزیره کوچک اسوتی استفان با منظره ای خیره کننده و باور نکردنی در امتداد رودخانه بودوا و روی یک جزیره صخره ای مملو از خانه هایی با سقف سفالی قرار گرفته و توسط یک تنگه باریک به سرزمین اصلی متصل شده است.

قدمت اسوتی استفان به قرن پانزدهم باز می گردد که در آن زمان یک دهکده ماهیگیری ساده بود اما از دهه 1950 به بعد به یک روستای کوچک ملی و یک منطقه تفریحی مجلل تبدیل و معروف شد.

جالب است بدانید که مهمانانی مانند مرلین مونرو (Marilyn Monroe)، سوفیا لورن (Sophia Loren) و کرک دوگلاس (Kirk Douglas) از این جای دیدنی مونته نگرو بازدید کرده اند.

در برهه ای محبوبیت این روستای ملی رو به زوال بود اما پس از فروپاشی فدراسیون یوگسلاوی و پایان رکود در اواخر قرن بیستم ، دوباره به بهشت تعطیلات تبدیل شده است.

شما نمی توانید به روستا بروید مگر اینکه به عنوان مهمان هتل اسوتی استفان در آنجا اقامت کنید. اما جالب است که دو ساحل زیبای عمومی سنگریزه ای در دو طرف تنگه وجود دارند که خوشبختانه هم بازدیدکنندگان و هم مهمانان به طور یکسان می توانند از دیدن آنها لذت ببرند.

9- آلسینج (Ulcinj)

بندرگاه السینج از جاهای دیدنی مونته نگرو

درست در کنار مرز آلبانی در منتهی الیه جنوبی مونته نگرو، یک بندر باستانی قرار دارد که زمانی به عنوان مقر دزدان دریایی دریای آدریاتیک بود. اما امروزه آلسینج یک شهر منحصر به فرد و یکی از جاهای دیدنی مونته نگرو است که جمعیتی عمدتاً مسلمان دارد و مساجد زیبا، رستوران ها و کافی شاپ های خاورمیانه ای عالی را در امتداد تفرجگاه ساحلی آرام خود جای داده است.

این منطقه همچنین به خاطر سواحل زیبای فراوان خود، از جمله پلاژه ماهد (Plazhe e Mahed یا Long Beach) و ولیکا پلازا (Velika Plaza یا Big Beach) شهرت دارد.

ولیکا پلازا بسیار کم عمق بوده و در ۱۲ کیلومتری طولانی ترین ساحل مونته نگرو قرار دارد و برای خانواده هایی که بچه های کوچک دارند، عالی است. همچنین برای کسانی که از آب های شیشه ای صاف و کم عمق و بادهای غالب برای کایت سواری استفاده می‌کنند، بهترین نقطه می باشد.

10- پارک ملی بیوگرادسکا گورا (Biogradska Gora National Park)

آشنایی با کشور مونته نگرو و پارک ملی بیوگرادسکا گورا

این پارک زیبا بین رودخانه های لیم (Lim) و تارا (Tara) واقع شده و دارای دریاچه‌های درخشان و شفاف، مراتع پر از گل، جویبارهای سریع، مراتع سرسبز و یکی از معدود جنگل های باستانی باقی مانده در اروپا (با درختانی با قدمت 500 ساله) است.

پارک ملی بیوگرادسکا گورا با وجود اینکه یکی از کوچک ترین پارک های ملی مونته نگرو است، بیشترین تنوع گیاهان و جانوران را می توان در آن مشاهده کرد.

برترین جاذبه طبیعی در این پارک، دریاچه یخی بیوگراد است که یک دریاچه یخچالی بزرگ واقع در وسط پارک می باشد. شهر کولاشین که در مجاورت این پارک قرار دارد، آن را به پایگاهی محبوب برای گشت و گذار، اقامت و رستوران داری تبدیل کرده است.

 11- غار لیپا (Lipa Cave)

تور یک روزه غار لیپا

غار لیپا یکی از بزرگترین غارهای مونته نگرو بوده که در فاصله چند کیلومتری از روستای ستینه و درست در شرق بودوا قرار دارد. این غار ابتدا به طور تصادفی توسط سگی که از سوراخی به داخل آن افتاد، اما موفق شد از طریق سوراخ دیگری به سلامت فرار کند، کشف شد.

امروزه غار لیپا به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی مونته نگرو برای کودکان و بزرگسالان ماجراجو تبدیل شده است.

بازدید از این غار با یک قطار مینیاتوری از میان روستاهای پر از درختان انار و انجیر وحشی تا ورودی غار آغاز می‌شود. بعد از آن، یک تور راهنما شما را از طریق برخی از گذرگاه ها که طول آنها گاهی به 3.5 کیلومتر نیز می رسد هدایت خواهد کرد.

جالب است بدانید که این گذرگاه ها به وسیله چکه کردن هزار ساله آب و جاری شدن آب های زیرزمینی ساخته شده اند.

12- غار بلو گروتو (Blue Grotto)

Blue Grotto

لوستیکا، شبه جزیره نسبتاً کشف نشده مونته نگرو، دارای یک غاز آبی بی نظیر به نام بلو گروتو، سواحل زیبا و روستاهای جذاب است که با دیدن آنها مو به تن تان سیخ می شود.

آب فلورسنت غار بلوگروتو، رنگ های چشمگیر خودش را از انعکاس نور از کف شنی در غار گرد با سقف طاقدار می گیرد، و به همین خاطر هم به این اسم نامگذاری شده است. شما فقط با قایق می توانید به این غار آبی آن هم با تور دسترسی داشته باشید. این غار همچنین یک مکان عالی برای غواصی است.

13- دریاچه اسکادار (Lake Scadar)

دریاچه اشکودرا یا اسکادار کجاست؟ جاهای دیدنی مونته نگرو

دریاچه اسکادار واقع در مرز آلبانی که بزرگترین دریاچه طبیعی در جنوب اروپا محسوب می شود، یک مکان عالی برای تنفس هوای تازه در حومه شهر و میزبان گونه های متعددی از پرندگان مهاجر و سایر گونه های حیات وحش است.

قدمت این دریاچه به قرن سیزدهم باز می گردد و در مونته نگرو به عنوان پارک ملی تعیین شده و همچنین به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. شما باید برای گذر از این دریاچه و دیدن روستاهای پراکنده اطراف آن، سوار قایق شوید.

در ساحل جنوب غربی دریاچه، یک خط ساحلی بکر و آرام به نام ساحل موریچی قرار دارد و پشت آن، رشته کوه زیبای رومیجا واقع شده است. دسترسی به ساحل از طریق جاده شیب دار یک دهکده کوچک در لبه دریاچه امکان پذیر است.