تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مقایسه قیمت خانه در استانبول و تهران از نگاه روتس کپیتال

ترکیه با آب وهوای مطلوب، فرهنگ و تاریخ غنی و طبیعت دیدنی خود، همیشه مقصدی مطلوب برای مهاجران و گردشگران ایرانی بوده است؛ تا جایی که ایرانیان بسیاری این کشور را همچون خانه دوم خود می‌دانند و برخی دیگر ایران را برای همیشه با هدف زندگی در ترکیه ترک می‌کنند. استانبول همچنین فرصت‌های بی‌شماری را برای بازرگانان، متخصصان، دانشجویان و افراد بازنشسته فراهم می‌کند و همین ویژگی باعث شده است ایرانیان بسیاری در بازار املاک استانبول با خرید آپارتمان، سرمایه گذاری کنند. این در حالی است که بسیاری از این افراد می‌توانستند در کلان شهری مانند تهران نیز خانه بخرند. در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چرا ایرانیان بسیاری خرید ملک در استانبول را به خرید خانه در شهر تهران ترجیح می‌دهند.

مقایسه قیمت خانه در استانبول و تهران از نگاه روتس کپیتال

بررسی قیمت خرید خانه در ترکیه

تقاضاهای خارجی برای خرید خانه در استانبول در 2 سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است و دلایل متعددی برای آن وجود دارد، از جمله آن ها می توان به: کاهش قیمت ملک (به دلیل کاهش لیر در برابر دلار) و کاهش قیمت برنامه ویزای طلایی که اکنون 250 هزار دلار است، اشاره کرد. خریداران از کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات به ترکیه می‌آیند و خانه‌هایی را برای تمام طول سال و یا برای ایام تعطیلات خود خریداری می‌کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

محبوب ترین شهرها در بین خریداران خارجی ملک شهرهای استانبول و آنتالیا بوده اند. استانبول سهم 44.3 درصدی و آنتالیا سهم 21.2 درصدی از این خرید داشته است. متوسط قیمت خانه در استانبول به پول ایران و دیگر شهرهای ترکیه را با هم مرور می‌کنیم:

  • استانبول: 8100 لیر ترکیه معادل 15 میلیون تومان
  • ازمیر: 5900 لیر معال 11 میلیون تومان
  • آنتالیا: 6500 لیر معادل 12 میلیون تومان
  • آنکارا: 4800 لیر معادل 9  میلیون تومان
  • بدروم: 5000 لیر معادل 9 میلیون تومان
  • دنیزلی: 3200 لیر معادل 6 میلیون تومان

قیمت های نجومی ملک در تهران

اگر نگاهی به جدول قیمت خرید ملک در محلات گوناگون بیندازید با قیمت هایی نجومی روبه رو می‌شوید. طوری که برخی قیمت ها دیگر قابل باور نیست. این مساله باعث شده است که بسیاری از افراد متقاضی خرید ملک در تهران، دیگر از پس این هزینه ها برنیایند. در حالی که همین افراد می‌توانند با همان مبلغ در بهترین شهرهای استانبول خانه بخرند. قیمت برخی از املاک را در تهران با هم مرور می‌کنیم:

  • نیاوران: متری 120 میلیون تومان
  • اقدسیه: متری 110 میلیون تومان
  • آجودانیه: متری 90 میلیون تومان
  • دزاشیب: متری 118 میلیون تومان
  • الهیه: متری 140 میلیون تومان
  • فرمانیه: متری 80 میلیون تومان
  • صاحبقرانیه: متری 150 میلیون تومان
  • قیطریه: 108 میلیون تومان

حداقل قیمت خانه ارزان در ترکیه

کوچک ترین املاک در ترکیه واحدهای بدون اتاق خواب هستند که سوئیت نامیده می‌شوند. این واحدها به طور متوسط قیمتی معادل با 180 هزار لیر دارند. همین واحدها را در شهرهای کوچک ترکیه می‌توانید با قیمتی کمتر از این نیز خریداری کنید که تا 150 هزار لیر نیز می‌رسد.

قیمت مسکن

شهر استانبول یکی از محبوب ترین نقاط گردشگری در سراسر جهان است و سالانه میلیون ها نفر از این شهر و جاذبه های گردشگری آن در هر دو سوی اروپایی و آسیایی این شهر دیدن می‌کنند. حتی بسیاری از اروپایی ها در این شهر خانه دارند و این شهر را همچون خانه دوم خود می‌دانند. با این وجود جالب است که قیمت خرید و اجاره مسکن در این شهر بسیار کمتر از تهران است. تا جایی که شما با هزینه خرید ملک در مناطق جنوبی تهران می‌توانید حتی در بخش اروپایی استانبول خانه بخرید. به طوری که به طور نسبی گفته می شود قیمت خرید ملک در تهران، تا سه برابر قیمت خرید ملک در استانبول است.

مقایسه سودآوری املاک تهران و استانبول

افرادی که به دنبال سرمایه گذاری بلندمدت هستند می‌توانند به بازار املاک و مستغلات ترکیه اعتماد کنند زیرا قیمت‌ این املاک، پتانسیل سودآوری مناسبی دارند. این ویژگی در شرایطی بهتر درک می شود که این بازار املاک ترکیه را با بازار املاک تهران مقایسه کنیم.

املاک شهر تهران طی 5 سال گذشته رشد سالانه پنجاه درصد را نیز تجربه کرده اند و به بالاترین نقطه قیمت در این سال ها رسیده‌اند. این مساله باعث شده است نتوانیم چشم انداز قابل قبولی را از نظر سودآوری برای آن ها ترسیم کنیم. در مقابل املاک ترکیه با وجود رشد بالا در فروش، چنین نوسانات و افزایش قیمت های بی سابقه را تجربه نکرده اند و این نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در املاک این کشور، سودی قابل قبول را طی چند سال برای سرمایه گذاران به همراه دارد.

با این حال طبق آمار IMF (صندوق بین المللی پول)، کشور ترکیه در 2021 بیش از 15% روی شاخص جهانی قیمت مسکن تاثیر مثبت دارد. به زبان ساده تر کشور ترکیه که یکی از 60 کشور موجود در شاخص جهانی قیمت مسکن می باشد به تنهایی در سال 2021 حدود 15 درصد روی این شاخص تاثیر مثبت اعمال میکند این یعنی قیمت خانه خریداری شده توسط شما هر ساله افزایش می باید و یکی از بهترین و ساده ترین روش های سرمایه گذاری در ترکیه می باشد.

مقایسه قیمت خانه در استانبول و تهران از نگاه روتس کپیتال

ارتباط نرخ ارز با خرید آپارتمان در ترکیه به‌ جای تهران

اگر به نمودار قیمت دلار طی سال‌های 1395 تا 1400 نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که نقطه آغاز اوج گرفتن قیمت دلار به تومان، نیمه دوم سال 1396 است. تا پیش از این تاریخ در ایران، قیمت‌ دلار با هر سیاستی که بود، سرکوب می‌شد و شرایط کلی اقتصاد و بازار املاک ترکیه نیز مناسب بود. با این حال هنوز تب خرید آپارتمان در ترکیه به مرحله فعلی نرسیده بود.

از نیمه دوم سال 1396 قیمت دلار با رشدی صعودی روبه رو شد و نمودار آن نیز با تلاطم‌های بسیاری همراه بود. این تلاطم قیمت ارز باعث شد خرید خانه در ترکیه با 300 میلیون تومان که از یک ثبات نسبی اقتصادی برخوردار بود، آغاز شود. توجه داشته باشید که اگرچه نوسان قیمت برای هرنوع سرمایه گذاری ایجاد فرصت می‌کند، اما وقتی نوسانات بیش از حد باشد، میزان ریسک سرمایه گذاری بالا می‌رود.

وقایع سیاسی و شرایط بازار بورس ایران

شرایط سیاسی همواره بر رفتار سرمایه گذاران موثر است. یکی از این وقایع روی کار آمدن ترامپ به جای بایدن بود و جالب است بدانید این تغییر در شرایط سیاسی کشوری دور از ایران ولی تاثیرگذار در سیاست و اقتصاد جهانی نیز بر رشد خرید خانه توسط ایرانیان در ترکیه موثر بوده است. رشد قیمت بنزین در ایران و تورمی که باعث افزایش شدید قیمت خرید کالاها در ایران شد نیز یکی دیگر از این دلایل بوده است. همچنین افت یکباره شاخص‌های بورس ایران باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران، سرمایه های خود را از این بازار به بازار املاک ترکیه انتقال دهند.

مزایای خرید ملک در استانبول برای سرمایه‌گذاران ایرانی

یکی از مهم‌ترین مزایای خرید ملک در ترکیه برای مردم ایران، امکان دریافت اقامت ترکیه و حتی حق شهروندی این کشور است. درصورتی که شما یک یا چند ملک در ترکیه با مجموع قیمت 250 هزار دلار خریداری کنید، واجد شرایط دریافت حق شهروندی و دریافت پاسپورت ترکیه خواهید بود. اما شما برای دریافت اقامت ملزم به خرید ملکی یا املاکی با این مبلغ نیستید. شما می‌توانید خانه‌ای با مبلغی بسیار کمتر خریداری کنید و کارت اقامت قابل تمدید ترکیه را برای خود و خانواده خود دریافت کنید. در ادامه با برخی از مزایای دیگر خرید ملک در ترکیه برای سرمایه‌گذاران ایرانی آشنا می‌شویم.

امنیت بالا در سرمایه‌گذاری

دو کشور ایران و ترکیه تاکنون توافق‌نامه‌های تجاری متعددی را امضا کرده‌اند که امنیت حقوق سرمایه‌گذاران دو کشور را تضمین می‌کند. بر این اساس هیچ‌یک از دو دولت ایران و ترکیه اجازه توقیف اموال سرمایه‌گذاران کشور مقابل را ندارد، مگر آن‌که صاحب ملک مرتکب عملی خلاف قوانین آن کشور شود.

آب و هوای مطلوب ترکیه

کشور ترکیه دارای آب‌وهوایی مشابه با آب‌وهوای بسیاری از شهرهای ایران است. همچنین می‌توانیم مدعی باشیم اکثر شهرهای ترکیه هم آب‌وهوایی بهتر از شهر تهران دارند و هم شاخص آلودگی هوا در آن‌ها از شهر تهران بسیار کمتر است. شما همچنین در طول نوار ساحلی دریاهای مدیترانه و اژه می‌توانید منتظر 300 روز آفتابی در سال باشید. از سوی دیگر بیشتر شهرهای ترکیه به‌ندرت دمای زیر منفی 5 درجه را تجربه می‌کنند. این ویژگی‌ها باعث شده است مردم ایران خرید خانه در این کشور را به خرید ملک در تهران ترجیح بدهند.

تنوع گزینه ها برای خرید ملک

بازار املاک ترکیه از چنان پیشرفتی طی سال‌های اخیر برخوردار بوده است که در تمام شهرهای آن می‌توانید پروژه‌هایی عظیم را با بالاترین امکانات مدرن خریداری کنید. از خانه‌های لوکس با چشم‌انداز دریا گرفته تا آپارتمان‌های ساده و ارزان، انتخاب‌های زیادی برای شما در ترکیه وجود دارد. برخی از این انتخاب‌ها عبارتند از: سوئیت‌ها، آپارتمان‌های یک تا چهار خوابه، پنت‌هاوس و خانه‌های ویلایی.

فرآیند آسان خرید ملک در ترکیه

یکی از دلایلی که متقاضیان ایرانی خرید ملک، ترکیه را برای سرمایه‌گذاری در بخش املاک انتخاب می‌کنند، فرآیند خرید آسان است. دولت ترکیه اقدامات لازم را انجام داده است تا اطمینان حاصل شود که فرآیند جذب سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات ساده باشد. علاوه‌بر این با همکاری بانک‌های ترکیه انواع گزینه‌های پرداخت بین‌المللی و ارزی برای شما فراهم شده است. شما حتی در برخی مواقع می‌توانید به جای پرداخت ارزی از روش خرید ملک با ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین استفاده کنید.

مقایسه قیمت خانه در استانبول و تهران از نگاه روتس کپیتال

مقایسه هزینه زندگی در تهران و ترکیه

هزینه زندگی یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب یک کشور برای خرید و ملک و زندگی در آن است. حتی اگر شما مقیم ترکیه هم نباشید و هرازگاهی بخواهید به ملک خود در ترکیه سر بزنید، این مساله می‌تواند برای شما مهم باشد. بر اساس آمارهای سال 2022، متوسط هزینه زندگی در ترکیه بر هر نفر حدود 2500 تا 300 لیر است. این مبلغ برای 2500 لیر ترکیه معادل با 733 هزار تومان است.

آمار خرید مسکن در ترکیه توسط ایرانیان طی یک سال اخیر

بنابر آمارهای بازار املاک ترکیه، طی یک سال اخیر یعنی از از ماه مرداد 1399 تا همین تاریخ در سال 1400 ایرانیان رتبه دوم را در فهرست رتبه بندی خرید ملک در ترکیه داشته اند. رتبه اول نیز به سرمایه گذاران عراقی اختصاص داشته است. همچنین فاصله مردم عراق و ایران برای کسب رتبه اول و دوم، تنها 31 واحد مسکونی بوده است. رتبه های بعدی در این فهرست به کشورهای روسیه، افغانستان و آلمان اختصاص دارد. در همین بازه زمانی، خرید ملک در شهر تهران، 40 درصد کاهش را تجربه کرده و خرید خانه در ترکیه توسط ایرانیان در rootsturkey.com رشد 21 درصدی را تجریه کرده است.

مقایسه دو شهر تهران و استانبول برای زندگی و خرید ملک

تهران و استانبول دو کلان‌شهر در موقعیت جغرافیایی با فاصله نه‌چندان زیاد هستند که هرکدام از آن‌ها نقاط قوت و جذابیت‌های گردشگری بالایی دارند. با این حال ما تلاش می‌کنیم در ادامه، برخی از ویژگی‌های این دو شهر را با هم مقایسه کنیم.

قیمت مسکن

شهر استانبول یکی از محبوب‌ترین نقاط گردشگری در سراسر جهان است و سالانه میلیون‌ها نفر از این شهر و جاذبه‌های گردشگری آن در هر دو سوی اروپایی و آسیایی این شهر دیدن می‌کنند. حتی بسیاری از اروپایی‌ها در این شهر خانه دارند و این شهر را همچون خانه دوم خود می‌دانند. با این وجود جالب است که قیمت خرید و اجاره مسکن در این شهر بسیار کمتر از تهران است. تا جایی که شما با هزینه خرید ملک در مناطق جنوبی تهران می‌توانید حتی در بخش اروپایی استانبول خانه بخرید. به‌طوری که به‌طور نسبی گفته می‌شود قیمت خرید ملک در تهران، تا سه برابر قیمت خرید ملک در استانبول است.

جمعیت تهران و استانبول

هردو شهر تهران و استانبول شهرهایی بسیار شلوغ هستند. تهران، پایتخت ایران و استانبول، پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه است. جمعیت تهران در حدود 9 میلیون نفر و جمعیت استانبول نیز در حدود 15 میلیون نفر محاسبه شده است. همچنین نرخ رشد جمعیت در تهران کمی کمتر از استانبول است.

دما و رطوبت

دو شهر تهران و استانبول از نظر دما تفاوت چندانی ندارند؛ چنان‌که تفاوت دمای این دو شهر به‌طور متوسط در حدود 2 درجه است. متوسط دمای تهران 16 و متوسط دمای استانبول 18 درجه است. اما از نظر رطوبت، از آن‌جا که استانبول شهری ساحلی است، میزان رطوبت آن از تهران بیشتر است؛ اما تمامی گردشگران اذعان داشته‌اند که رطوبت استانبول با رطوبت شهرهای ساحلی ایران قابل مقایسه نیست و رطوبتی مطلوب دارد. برای مثال رطوبت تهران در یک روز از ابتدای ماه فروردین در حدود 40 درصد و رطوبت استانبول در حدود 60 درصد است.

گزینه های حمل و نقل شهری

هردو شهر تهران و استانبول دارای انواع شیوه‌ها و شبکه‌های حمل‌ونقل هستند. با این حال تنوع گزینه‌های حمل‌ونقل در استانبول بسیار بیشتر است. برخی از این گزینه‌ها در استانبول عبارتند از: انواع تاکسی‌های خطی، تلفنی و اینترنتی، دُلموش‌ها که به ون‌های خودمان در تهران شباهت دارند، مترو، اتوبوس، مینی‌بوس، قایق‌ها و کشتی‌های تنگه بُسفر، تراموا و حتی تله‌کابین.

نقاط گردشگری و امکانات تفریحی

دو شهر تهران و استانبول از نظر جاذبه‌های تفریحی و گردشگری تفاوت زیادی ندارند و در واقع در هردو شهر جاذبه‌های بسیار زیادی از انواع: موزه‌ها، بناهای تاریخی، مراکز خرید لوکس، سینماها، تئاترها، پارک‌ها و مراکز تفریحی دیگر وجود دارد. با این حال قطعا این امکانات در استانبول بیشتر است. برای مثال فقط یک مرکز خرید لوکس در استانبول می‌تواند در درون خود، ده‌ها سالن سینما، چندین مرکز مخصوص انواع ورزش‌ها، باشگاه بدنسازی، ده‌ها رستوران بین‌المللی و کافه داشته باشد! برخی از نقاط گردشگری معروف استانبول را با هم مرور می‌کنیم:

  • مسجد ایاصوفیه استانبول
  • کاخ توپکاپی استانبول
  • مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی
  • برج گالاتا استانبول
  • آب انبار باسیلیکا
  • شهربازی فان لب استانبول
  • لگولند استانبول
  • میدان هیپودروم یا میدان اسب‌دوانی در زمان روم باستان
  • کاخ دلما باغچه
  • پارک آبی آکوا مارین استانبول
  • موزه هنر مدرن استانبول
  • Quest استانبول
  • قلعه یدیکوله
  • پارک ویالند
  • مرکز تفریحی پارک موی
  • دلفیناریوم استانبول
  • موزه توهمات استانبول
  • جزیره دزدان دریایی توزلا
  • شهربازی پارک بوستانچی

مقایسه قیمت خانه در استانبول و تهران از نگاه روتس کپیتال

در کدام مناطق استانبول خانه بخریم؟

مهاجرانی که به‌دنبال بهترین مکان‌ها در ترکیه برای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات هستند، به بازارهای متعددی دسترسی دارند. همان‌طور که پیشتر گفته شد در بسیاری از شهرهای ترکیه پروژه‌های مدرن آپارتمانی و نیز خانه‌های لوکس ویلایی و خانه‌هایی با منظره‌های رو به جنگل و دریا برای خرید وجود دارند. در ادامه با بهترین شهرهای ترکیه برای خرید خانه آشنا می‌شویم.

شهر استانبول

استانبول مرکز فرهنگی، اقتصادی و تاریخی ترکیه است. این شهر که بزرگ‌ترین و پرجمعیت ترین شهر ترکیه نیز هست، از 39 منطقه تشکیل شده است. استانبول همچنین مرکز آموزش، گردشگری، کسب‌وکار و صنعت ترکیه است. بنابراین، املاک و مستغلات در این شهر یک بازار بسیار محبوب است. از سال 2013 تا امروز، بیش از 40 هزار ملک توسط خریداران بین‌المللی در استانبول خریداری شده است.

استانبول بر سبک زندگی مدرن با پیشرفته‌ترین زیرساخت‌ها، روندهای معماری مدرن و امکانات محلی پیشرفته مانند: کافه‌ها، رستوران‌ها، پارک‌ها، استخرها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سالن‌های ورزشی تمرکز دارد. برخی از محبوب‌ترین محله‌های استانبول عبارتند از:

  • آرناووت کوی
  • ببک
  • بی اوغلو
  • باکرکوی
  • محله کاراکوی
  • گالاتا
  • آتاشهیر
  • فاتح
  • شیشلی
  • اسکودار
  • سارییر
  • اتیلر

مراحل خرید ملک در ترکیه

روند خرید ملک در ترکیه بسیار آسان است و اگر توان مالی کافی وجود داشته باشد و یک خانه برای خرید انتخاب کرده باشید، حداقل شش هفته طول می‌کشد تا اسناد آن را دریافت کنید و کلید خانه خود را تحویل بگیرید. اولین مرحله از فرآیند خرید خانه، مرور لیست خانه‌های در معروض فروش در بازار املاک ترکیه است. معمولا هر فهرست شامل: عکس، پلان‌های خانه، قیمت، مکان ملک روی نقشه، ویژگی‌های خانه و جزئیات تماس با فروشنده یا مشاور املاک است.

هنگامی‌که تصمیم گرفتید کدام خانه را بخرید، وکیل شما قراردادها را تنظیم می‌کند و درخواست را به دفتر اسناد مالکیت ارائه می‌دهد. شما پیش پرداخت را ارسال می‌کنید، کد مالیاتی را دریافت می‌کنید و ترتیب نقل‌و  انتقال مالی را می‌دهید. پس از آماده شدن اسناد برای انتقال مالکیت، شما آن‌ها را امضا می‌کنید، حق تمبر را می پردازید و کلیدها را دریافت می‌کنید. برخی از نکات دیگر در این زمینه عبارتند از:

  • هزینه اخذ سند مالکیت یا TAPU ترکیه 4 درصد ارزش ملک است. این یک سند قانونی است که مالکیت ملک را از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌کند
  • وام مسکن نیز یکی از گزینه‌ها و مراحل خرید ملک در ترکیه است که از طریق ادارات ثبت انجام می‌شود. در این زمینه روش‌های متعددی وجود دارد که برای برخورداری از آن‌ها می‌توانید از مشاوران مسکن ترکیه نیز کمک بگیرید
  • ارائه وکالتنامه و انتخاب وکیل عموما باعث صرفه‌جویس در زمان می‌شود
  • مشاورین املاک نیز براساس قوانین ترکیه حق وکالت خود را دریافت می‌کنند