تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

ازمیر یا استانبول؟ کدام یک برای زندگی و تفریح بهتر است؟

اگر قصد مهاجرت یا حتی سفر به کشور ترکیه را داشته باشید؛ احتمالا برایتان سوال شده باشد که ازمیر یا استانبول؟ کدام یک برای زندگی و تفریح بهتر است؟ هر دوی این شهرها، جز بزرگترین شهرهای مهاجر پذیر کشور ترکیه هستند. از طرفی به علت جاذبه های گردشگری در این دو شهر، بسیاری از افراد به تفریح در این شهر‌ها علاقه نشان می‌دهند.

ازمیر و استانبول هر دو جز شهرهای توریستی و مهاجر پذیر کشور ترکیه هستند. به طوری که سالانه هزاران نفر این دو شهر را برای تفریح یا زندگی انتخاب می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا ابتدا به شما شهر های استانبول و ازمیر را معرفی کنیم سپس به بررسی و مقایسه این دو شهر از جنبه های گوناگون بپردازیم. در ادامه همراه ما در مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

معرفی شهر استانبول

اگر چه استانبول پایتخت امروزی ترکیه نیست؛ اما بزرگترین و مشهورترین شهر آن است. شهر استانبول پرجمعیت ترین شهر کشور ترکیه به شمار می‌رود. شهرت این شهر به دوران عثمانی برمی‌گردد چرا که در آن زمان استانبول با نام قسطنتنیه پایتخت این امپراطوری بود. در نتیجه این این شهر پایتخت فرهنگی و تاریخی کشور ترکیه به حساب می‌آید. این شهر در بین دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته و مرزی برای این دو قاره به شمار می‌رود. این شهر دارای تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های سرد و بارانی است.

جاذبه های گردشگری استانبول

معرفی شهر ازمیر

ازمیر نیز یکی از بزرگترین شهر های ترکیه است که بعد از استانبول و آنکارا در رتبه سوم قرار دارد. این شهر به قدری از زیبایی‌های طبیعی برخوردار است که آن را به عنوان مروارید اژه می‌شناسند. بسیاری از توریست هایی که قصد دارند در یک شهر کم جمعیت تعطیلات خود را در آرامش سپری کنند، شهر ازمیر را انتخاب می‌کنند.

ازمیر یا استانبول

برای اینکه بتوانیم به سوال کدام شهر بهتر است؟ ازمیر یا استانبول باید این دو شهر را از جوانب گوناگون مورد بررسی قرار دهیم. هر کدام از این شهرها ویژگی های خوب یا بدی دارند که آن‌ها را از یک دیگر متمایز می‌کنند. در این ادامه این مقاله این ویژگی ها را برایتان بررسی می‌کنیم تا با توجه به نیازهایتان بتوانید بررسی کنید که ازمیر بهتر است یا استانبول؟

ازمیر یا استانبول

مقایسه جغرافیایی

جمعیت شناسی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که قبل از اقدام به مهاجرت یا خرید بلیط برای تفریح به آن توجه کنید. طبق آخرین آمارها جمعیت استانبول حدود 15 میلیون نفر و جمعیت ازمیر حدود 2.5 میلیون نفر گزارش شده است. باتوجه به این موضوع می‌توانیم نتیجه بگیریم که ازمیر شهر آرام‌تری نسبت به استانبول است و اگر با هیاهوی شهرهای پرترافیک مشکل دارید، ازمیر گزینه مناسب‌تری برای شما به شمار می‌رود.

موقعیت جغرافیایی این دو شهر بسیار شبیه به یک دیگر است در نتیجه آب و هوای آن‌ها تفاوت چندانی ندارند. هر دوی این شهر ها به علت ساحلی بودن آب و هوای تمیز و مرطوبی دارند. زمستان‌های نسبتا سرد و تابستان های نسبتا معتدلی دارند. میزان بارش برف در استانبول و ازمیر خیلی بالا نیست اما آب و هوای خوبی برای گردش و تفریح در تمام روزهای سال دارد. به طور کلی استانبول کمی از ازمیر سردتر است.

مناطق گردشگری

فرقی نمی‌کند که به ازمیر یا استانبول سفر کنید؛ هر دوی این شهرها بسیار زیبا و مملو از جاذبه‌های گردشگری هستند. علاوه بر جاذبه های طبیعی که شامل تفریحات جنگلی و دریایی می‌شود. می‌توانید از آثار هنری و تاریخی این شهر ها هم دیدن کنید.

جاذبه های گردشگری شهر استانبول

جاذبه های گردشگری شهر ازمیر

  • ساحل چشمه

  • پاموکاله – هیراپولیس

  • کلیسای پلی کارپ

  • کدیفه کاله

  • شیرینجه

  • ایلیچا

  • ماوی کوی

  • بویالیک پلاژ

  • آیایورگی کویو

ازمیر یا استانبول؛ کدام یک برای تحصیل بهتراند؟

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارند؛ از طریق ویزای تحصیلی اقدام می‌کنند. فرقی ندارد که ازمیر یا استانبول را انتخاب کنید هر دوی این شهر ها دارای دانشگاه های معتبری هستند. ازمیر دارای 3 دانشگاه خصوصی و 6 دانشگاه دولتی است شهر استانبول نیز حدود 50 دانشگاه دارد. به دلیل تنوع بسیار زیاد دانشگاه و رشته های دانشگاهی شهر استانبول پذیرش بیشتری از دانشجوهای خارجی دارد. در نتیجه راحت تر می‌توانید در رشته مورد علاقه خود پذیرش شوید.

جاذبه های گردشگری ازمیر

توجه داشته باشید که ایران در شهر ازمیر سرکنسولگری ندارد و برای رسیدگی به امور مهارجرتی اتباع ایرانی لازم است به یکی از شهر های استانبول یا آنکارا بروید. هزینه های تحصیلی برای افراد در رشته ها و دانشگاه های مختلف متفاوت است؛ در نتیجه اطلاعات مربوط به این موضوع را باید از وب سایت های هر دانشگاه دریافت کنید.

امنیت

ازمیر از امن ترین شهر های کشور ترکیه به شمار می‌رود به طوری که در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید به راحتی و با امنیت بالا در خیابان ها گشت و گذار کنید. اما این موضوع در استانبول صدق نمی‌کند و بسته به منطقه ای که در آن قرار دارید، شرایط متفاوت خواهد بود. در نتیجه پیشنهاد می‌شود اگر قصد مهاجرت به استانبول یا تفریح در این شهر را دارید بهتر است در شب به بیرون از هتل یا منزل نروید.

هزینه‌‌ی مسکن

به طور کلی ظرفیت پذیرش جمعیت در شهر ازمیر بسیار بیشتر از شهر استانبول است. چرا که جمعیت ازمیر به مراتب کمتر است. در نتیجه پروژه های ساختمانی بسیاری متناسب با نیاز روز در این شهر ساخته می‌شود. اغلب خانه های نوساز ازمیر کوچک هستند و سازندگان آن‌ها را با قیمت های مناسب تری می‌فروشند. این در حالی است که در شهر استانبول اکثر پروژه ها را با امکانات رفاهی بالا می‌ فروشند. در نتیجه هزینه بیشتری برای خرید خانه در شهر استانبول باید هزینه کنید.

انتخاب ازمیر یا استانبول

تفاوتی ندارد که استانبول یا ازمیر را برای سفر یا مهاجرت انتخاب کنید. شرایط شغلی و تحصیلی می‌تواند یکی از عوامل تاثیر گذار بر انتخاب شهر ازمیر یا استانبول باشد، با این حال توصیه می‌کنیم شرایط موقعیت جمعیتی، جغرافیایی و هزینه ای را نیز مورد نظر داشته باشید.

مقالات بیشتری بخوانید