تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

همان طور که می‌دانید در شمال شهر تهران مکان‌های دیدنی بسیاری قرار دارد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی به نام موزه زمان تهران آشنا سازیم. تاریخ این موزه به دوران قاجار برمی‌گردد که در ادامه این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم به صورت مفصل به معرفی این مکان زیبا خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

موزه زمان تهران کجاست؟

این موزه در شمال تهران خیابان ولیعصر در محدوده زعفرانیه قرار دارد. برای بازدید از این موزه می‌توانید از طریق وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و بی ار تی استفاده نمایید. شما می‌توانید پس از ‌پیاده شدن از مترو ایستگاه تجریش، در خیابان ولیعصر حدود یک ربع پیاده روی کنید تا به این مکان زیبا دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید از طریق اتوبوس‌های خیابان ولیعصر در ایستگاه باغ فردوس پیاده شده و از این مکان زیبا دیدن فرمایید.

اجاره روزانه خانه در تهران

موزه زمان تهران

موزه زمان تهران به نام موزه تماشاگر زمان هم معروف بوده و قدمت آن به زمان قاجار برمی‌گردد. این عمارت متعلق به تاجری معروف در دوره پهلوی به نام حسین خداداد است. در سال ۱۳۴۲ این بنا توسط خداداد خریداری شد و تغییرات بسیاری در آن صورت گرفت. این بنا نزدیک به ۱۹ سال است که به عنوان مکانی زیبا برای دیدن ساعت‌های قدیمی برای عموم بازگشایی شده است.

ساعت کاری موزه زمان

موزه زمان تهران در تمامی ایام هفته به غیر از جمعه‌ها ‌و ایام تعطیل باز است. شما می‌توانید از ساعت ۹ صبح الی ۴ بعد از ظهر از این موزه زیبا دیدن فرمایید.

تاریخچه موزه زمان تهران

این عمارت دارای مساحتی حدود ۵ هزار متر مربع است و باغ‌های اطراف آن از دارایی‌های زمان ناصرالدین‌شاه قاجار بوده که پس از مرگ ناصرالدین شاه در اختیار داماد شاه به نام معیرالممالک قرار گرفت. اما معیرالممالک به دلیل علاقه نداشتن به این باغ از چوب درخت‌های این بنا به عنوان هیزم استفاده می‌کرد. سپس در ۵۵ سال پیش، تاجری معروف به نام حسین خداداد این بنا را خریداری کرد و عمارتی با دو طبقه در این مکان ساخت. او در بازسازی موزه ساعت از معماران برجسته کمک گرفت.

گچ بری‌های موزه زمان تهران حدود ۱۲ سال زمان برده است که ‌‌در سال ۱۳۵۶ به عنوان یکی از برجسته‌ترین مکان‌های تاریخی ارزشمند تهران شناخته شد. در معماری این بنا از سبک‌های خارجی و ایرانی استفاده شده و در حاشیه‌ها و سردرها آن سبک‌های قاجاری بکار گرفته شده است. اما با تلاش‌های بسیاری که در بازسازی این مکان انجام داد، بیشتر از یک سال در آن زندگی نکرد و در آمریکا اقامت گرفت. این بنا بعد از انقلاب توسط بنیاد مستضعفان تصرف شد.

موزه زمان تهران

معرفی دیدنی‌ها و آثار ارزشمند موزه زمان

در موزه زمان تهران ساعت‌هایی از کشورهای سوییس، انگلیس، فرانسه و آلمان که مربوط به قرن‌های هفدهم الی بیستم میلادی است، نگهداری می‌شود. همچنین در این موزه ساعت‌هایی از ناصرالدین شاه قاجار، پروفسور محمود حسابی، داوود رشیدی و علی کشاورز قرار داده شده است. موزه ساعت تهران دارای اسناد و مدارکی از زمان، ساعت‌های مکانیکی و کوکی بوده که قدمتی دیرینه دارند.

آشنایی با عمارت موزه زمان تهران

در طبقه اول این موزه نمونه‌هایی از ساعت‌های آونگی، رومیزی و شاهینی قرار داده شده است. همچنین ساعت تاقچه‌ای حکاکی شده در این طبقه که دارای تصاویری از رضا شاه پهلوی بوده و به عنوان یکی از آثار برجسته موزه ساعت تهران به حساب می‌آید. در این موزه ساعتی رومیزی قدیمی که قدمت آن به قرن ۱۹ میلادی بر می‌گردد، قرار گرفته شده که پیکره شاعر معروف یونانی به نام هومر بر روی آن حکاکی شده است.

قسمت دیگری از طبقه اول موزه زمان تهران که به اتاق اصفهانی‌ها معروف است، دارای گچ بری‌های هنرمندانه‌ای بوده که همانند اتاق موسیقی کاخ عالی قانونی اصفهان است. تابلوهایی که به صورت گچ بری شده درآمده‌اند به دیوار این اتاق جلوه خاصی داده‌اند. در سقف این اتاق از طرح‌های فرش اصفهان همراه با آب طلا استفاده شده است.

طبقه دوم این عمارت شامل بخش‌های زیر است:

  • اتاق مجموعه آثار هوشنگ فروتن
  • اتاق ابزارهای تعمیر ساعت
  • مجموعه‌ای از انواع ساعت‌های مچی و جیبی
  • بخشی از ساعت‌هایی از ناصرالدین شاه و احمد شاه قاجار
  • ابزارهایی برای زمان سنج نجومی
  • ماکتی از کتیبه بیستون
  • تقویم‌های باستانی

از مجموعه ساعت‌های مختلفی که در محوطه این موزه قرار گرفته است و هر کدام به دوره تاریخی خاصی برمی‌گردد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ساعت‌های عجیب آفتابی
  • انواع ساعت شنی
  • مدل‌هایی از ساعت آبی مکانیکی
  • ساعت طنابی
  • ساعت شمعی
  • ساعت آبی
  • ساعت سوختی

موزه زمان تهران

آشنایی با ساعت‌های موزه زمان

در ادامه  به معرفی برخی از ساعت‌های موزه زمان تهران خواهیم پرداخت.

ساعت آبی: این ساعت دارای ظرفی درجه بندی شده است که داخل آن را با آب پر می‌کردند، هنگامی که آب به صورت قطره‌ای از سوراخ انتهایی این ظرف خارج می‌شد، از مقدار آب موجود در ظرف می‌توانستند زمان را تعیین کنند.

ساعت آفتابی: این ساعت نزدیک به ۵۵۰۰ سال است که اختراع شده و‌ دارای شاخصی چوبی است که با تابیدن نور خورشید از سایت ایجاد شده می‌توان زمان را تعیین کرد. ساعت آفتابی در قرن ۱۸ میلادی در اروپا استفاده می‌شد و امروزه می‌توان در برخی از کلیساها ‌و خانه‌های قدیمی این ساعت را مشاهده کرد.

ساعت آبی مکانیکی: این ساعت بعد از اختراع ساعت آبی ساخته شدند و دارای دو مخزن هستند که آب از مخزن قرار گرفته شده در بالا به مخزن پایینی ریخته می‌شد. در مخزن پایینی چوبی دندانه دار قرار دارد که با بالا آمدن آب در این مخزن، چوب دندانه دار هم بالا می‌آمد و به چرخ دنده‌ای متصل شده که با حرکت عقربه زمان مشخص می‌شد.

ساعت روغنی: این ساعت دارای مخزنی درجه دار است که داخل مخزن را از روغن خاصی پر می‌کردند. فتیله‌ای در این مخزن قرار گرفته که با روشن کردن آن و استفاده شدن روغن موجود، می‌توان زمان را از روی درجه‌های قرار داده شده بر روی مخزن تعیین کرد. این ابزار علاوه بر نمایش زمان منجر به روشنایی در شب هم می‌شد.

ساعت طنابی: این‌ ساعت از تعدادی طناب گره زده شده با فاصله‌های یکسان تشکیل شده است. با سوختن این طناب‌ها و کم شده تعداد گره‌ها زمان تعیین می‌شد.

ساعت قایقی یا همان ساعت قایق اژدها: این ساعت دارای ظاهری شبیه اژدهای چینی‌ها بوده و معروف به ساعت قایقی است. در بخش میانی قایق شمعی قرار گرفته دارد. همچنین وزنه‌هایی با فاصله مساوی در راستای این قایق گذاشته شده است. در طول زمان هر ریسمانی از وزنه‌ها که سوخته می‌شد وزنه آن به داخل ظرفی فلزی در زیر قایق می‌افتاد ‌‌و صدایی دنگ دنگ تولید می‌کرد. با استفاده از تعداد وزنه‌ها و صدای دنگ دنگ زمان مشخص می‌شد. این ساعت به عنوان یکی از زیباترین ساعت‌های موزه زمان تهران به حساب می‌آید.

ساعت شمعی: این ساعت دارای بدنه‌ای درجه بندی است که هنگام روشن شدن شمع و سوخت آن از درجه‌های باقیمانده می‌توانستند زمان را تعیین نمایند.

ساعت شنی: این ساعت از دو مخزن تشکیل شده است. در مخزن بالایی شنی ریخته می‌شود که به صورت عمودی از طریق سوراخی کوچک به مخزن پایینی ریخته می‌شد. از میزان شن داخل هر مخزن می‌توانستند زمان را مشخص کنند.

افرادی که به آثار تاریخی و معماری قدیمی علاقه‌مند هستند، می‌توانند از سبک‌های معماری این بنا، آینه کاری‌های زیبا و گچ بری‌های این عمارت دیدن فرمایند.

معرفی سایر امکانات در موزه زمان تهران

این‌ موزه با توجه به اینکه در شمال تهران قرار گرفته است دارای آب ‌هوایی بسیار مطبوع بوده و محیط آن بسیار آرام است. در قسمتی از این عمارت کافه‌ای طراحی شده که برای صبحانه خوردن می‌تواند مکان بسیار دلنشینی برای بازدیدکنندگان این موزه فراهم کند. همچنین این موزه دارای گالری فعال زمان در طول خریدهای مجموعه آثار هنرمندان، سرویس بهداشتی و نمازخانه است.

موزه زمان تهران

معرفی کافه موزه زمان

یکی از زیباترین کافه‌های فضای باز تهران، کافه ریبار موزه ساعت تهران است. این موزه دارای چیدمانی زیبا و دلنشین بوده و دارای ۶۰ میز با فاصله زیاد است. منوی این رستوران بسیار کامل ‌و متنوع بوده و می‌توانید از غذاها نوشیدنی‌های خوشمزه این رستوران لذت بسیاری ببرید.

شهرت این کافه علاوه بر پاستای آلفردو، سالاد سزار و قهوه‌های معرکه، در صبحانه‌های معرکه آن است. در این رستوران می‌توانید سفارشی از دو‌ منوی سرد و گرم صبحانه همراه با آب میوه طبیعی، حلیم، عدسی، کرپ و … داشته باشید ‌و تجربه‌ای از خوردن صبحانه در بهترین منطقه خوش آب و هوای تهران داشته باشید.

مجموعه اماکن نزدیک به موزه ساعت

با توجه به اینکه شهر تهران از زمان قاجار به عنوان پایتخت ایران قرار داده شد، آثار تاریخی بسیاری را می‌توان در این شهر مشاهده کرد. از مکان‌های دیدنی نزدیک به موزه زمان تهران می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • موزه سینمای ایران
  • موزه دکتر حسابی
  • موزه و عمارت باغ فردوس: این باغ که به موزه سینما هم معروف است دارای امکاناتی نظیر سالن سینما، کافه و محیطی دلنواز برای طرف‌داران هنر و معماری به شمار می‌رود. باغ فردوس یکی از آثار تاریخی متعلق به دوره محمد شاه قاجار است.
  • موزه هنرهای ایرانی
  • رصد خانه زعفرانیه
  • بازار تجریش: این بازار در نزدیکی امام زاده صالح قرار دارد که دارای میدانی سرپوشیده از میوه و تره بار است. همچنین انواعی از کالاها و صنایع دستی در این بازار می‌توان مشاهده نمود.

موزه زمان تهران

دسترسی به موزه زمان

  • شماره تماس: ۰۲۱-۲۲۴۱۷۳۳۶
  • آدرس: تهران، خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی، موزه زمان

اگر علاقه‌مند به موزه هستید مطالب زیر را از دست ندهید:

سخن آخر

در این مقاله شما را با یکی از زیباترین آثار تاریخی در دوره قاجار به نام موزه زمان تهران آشنا کردیم. با رفتن به این موزه انواع ساعت‌های تاریخی را در آن می‌توانید مشاهده نمایید. اگر شما هم با موزه ساعت‌های دیگری در سراسر دنیا آشنا هستید، در انتهای این مقاله برای ما بنویسید.