تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

یکی از برجسته‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی دنیا در کشور گرجستان قرار دارد. این باغ گیاه‌شناسی در زمان‌های گذشته به نام باغ گیاه‌شناسی تفلیس نیز شهرت داشت. از نظر موقعیت مکانی این باغ در منطقه سولانکی واقع شده است. سالانه به دلیل جذابیت بالای این باغ گیاه‌شناسی، گردشگران بسیاری برای دیدن جذابیت‌های این باغ به کشور گرجستان سفر می‌کنند. باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان در شهر تفلیس واقع گردید. فضای تقریبی این باغ ۱۶۱ هکتار بوده و بیش از ۴۵۰۰ گونه گیاه مختلف در آن مشاهده می‌شوند.ادامه این مقاله را از مجله گردشگری هم اقلیم از دست ندهید.

درباره باغ گیاه‌ شناسی ملی گرجستان

این باغ گیاه‌شناسی در مجاورت شهر تفلیس و در جنوبی‌ترین نقطه شهر قرار گرفته است. شهر تفلیس به عنوان پایتخت کشور گرجستان شناخته می‌شود و دارای آثار تاریخی متعددی را نیز در خود جای داد. این باغ در یک زمین ۱۶۱ هکتاری قرار داشته که بیش از ۴۵۰۰ گونه گیاهان مختلف در این مکان نگهداری می‌شوند. یکی از ویژگی باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان این است که درب اصلی آن در دامنه‌های قلعه ناریکا قرار دارد.

اجاره روزانه خانه در تهران

به‌طور معمول سالانه بیش از ۲۶۰ هزار بازدید‌کننده از این باغ گیاه‌شناسی دیدن می‌کنند؛ چرا که این باغ به غیر از داشتن فضای باز، امکانات بسیار دیگری را نیز در خود جای داده است. در این باغ گیاه‌شناسی مکان‌های سرپوشیده برای گیاهان گرمسیری را مشاهده می‌نمایید. همچنین گیاهان بسیار زیادی مانند درختان آمریکایی شمالی و گیاهان شرق آسیا و منطقه قفقاز و همچنین بسیاری از گیاهان مدیترانه‌ای در این باغ گیاه‌شناسی یافت می‌شوند.

از جاذبه‌های دیگر باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان می‌توان به آبشار موجود در این باغ اشاره کرد. به علاوه در بخش شمالی باغ امکاناتی مانند زیپ لاین مشاهده می‌شوند که شما می‌توانید با استفاده از این امکانات نمایی بسیار زیبا را از شهر تفلیس و باغ نظاره‌گر باشید. یادبود و مقبره بسیاری از بزرگان گرجستان مانند میرزا شفیع واضح در این باغ گیاه‌شناسی قرار دارد و همچنین شاعری ایرانی یکی از این بزرگان بوده است.

باغ گیاه ‌شناسی ملی گرجستان

پیشینه باغ گیاه‌ شناسی ملی گرجستان

به‌طور کلی می‌توان گفت قدمت باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان به حدود ۳۰۰ سال پیش برمی‌گردد. در حقیقت این باغ گیاه‌شناسی در ابتدا به عنوان باغ‌های سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت به این دلیل که در نزدیکی قلعه‌های دفاعی فرمان‌روایان گرجستان نیز واقع شده بود. لازم به ذکر است که در سال ۱۸۴۵ میلادی این باغ به عنوان باغ گیاه‌شناسی ملی کشور گرجستان معرفی گردید. دانشمندان گیاه‌شناس روسی به واسطه اتحاد جماهیر شوروی که در آن زمان به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه به حساب می‌آمد سرانجام در سال ۱۸۸۸ این باغ را به عنوان یک مرکز پژوهشی انتخاب کرده بوند.

پس از این‌که باغ ملی گیاه‌شناسی به واسطه اتحاد جماهیر شوروی به یک مرکز پژوهشی تبدیل شد؛ در دهه‌های بعد تحت عنوان باغ گیاه‌شناسی تفلیس گسترش پیدا کرد و یک آرامستان نیز در آن بنا گردید. این آرامگاه، متعلق به میرزا شفیعی گنجی، یکی از شاعران ایرانی گرجی است. از مناطق بسیار دیدنی و مهم کشور گرجستان که سالانه باعث جذب هزاران گردشگر به این منطقه می‌شود باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان نام دارد. در کشور گرجستان این باغ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و حتی مردم بومی کشور گرجستان نیز سالانه از این باغ دیدند می‌کنند.

باغ گیاه ‌شناسی ملی گرجستان

امکانات باغ گیاه ‌شناسی گرجستان

به جرأت می‌توان گفت باغ گیاه‌شناسی گرجستان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری و جاذبه‌های طبیعی این کشور به حساب می‌آید. در این باغ گیاه‌شناسی امکانات بسیار زیادی مانند غرفه‌ها و نیمکت‌هایی که در سراسر باغ تعبیه شده‌اند، وجود دارند. همچنین پل‌هایی که در قسمت‌های مختلف این باغ گیاه‌شناسی طراحی و اجرا گردیده‌اند موجب شده تا نقاط مختلف باغ به یکدیگر متصل شوند. در این باغ فضا‌هایی برای دوچرخه سواری و همچنین پیاده‌روی به چشم می‌خورند. مکان‌هایی برای استراحت تعبیه گشته تا بتوانید در حین تماشای انواع مختلفی از گونه‌های گیاهی از آن‌ها نیز استفاده کنید.

تماشای این باغ همواره به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای گذراندن لحظات خوش و اوقات فراغت پیشنهاد می‌شود. یکی دیگر از جاذبه‌های بسیار مهم باغ گیاه‌شناسی گرجستان این است که بسیاری از آبشار‌های زیبا در این مکان وجود دارند که باعث شده تا گردشگران بسیاری به دیدن این باغ گیاه‌شناسی بیایند. مجسمه مادر گرجستان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری گرجستان بوده که در این باغ گیاه‌شناسی واقع شده است.

دلیل بازدید از باغ گیاه ‌شناسی ملی گرجستان

دلایل مختلفی وجود دارند که باعث شده‌اند تا بسیاری از گردشگران و مسافران به بازدید از باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان اقدام کنند. به‌طور کلی می‌توان گفت این باغ به عنوان قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور گرجستان شناخته می‌شود و نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ گونه گیاهان مختلف و متنوع را در خود جای داده است. از این رو باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان به عنوان یکی از مراکز گردشگری بسیار مهم، طرفداران بسیاری را از آن خود نمود.

بازدید از این باغ به این دلیل که به عنوان بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی آسیا به حساب می‌آید، یکی از ضروری‌ترین امور در سفر به گرجستان خواهد بود. اگر به کشور گرجستان سفر کردید حتماً به این باغ گیاه‌شناسی سری بزنید و از زیبایی‌ها و جاذبه‌های منحصربه‌فرد آن لذت ببرید.

باغ گیاه ‌شناسی ملی گرجستان

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه ‌شناسی ملی گرجستان

برای این‌که بتوانید تمامی قسمت‌ها و نواحی باغ ملی گیاه‌شناسی گرجستان را مشاهده کنید نیاز به صرف زمان زیادی خواهید داشت. جاذبه‌های این باغ گیاه‌شناسی به قدری هستند که برای دیدن آن باید وقت بیشتری را اختصاص دهید. ضمناً در زمان بازدید از این باغ گیاه‌شناسی می‌توانید به گشت و‌ گذار و تفریح در فضای آن و همچنین عکاسی در میان گل‌های زیبا و گیاهان متنوع و متعدد بپردازید. در حقیقت برای این‌که که بتوانید از این باغ گیاه‌شناسی بازدید کنید به حداقل ۴ تا ۵ ساعت زمان احتیاج دارید.

مسیر‌های رسیدن به باغ گیاه ‌شناسی ملی تفلیس

از آنجایی که باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان به شهر تفلیس نزدیک بوده و به عبارتی در مجاورت شهر تفلیس قرار دارد رسیدن به این باغ گیاه‌شناسی کار پیچیده و دشواری نخواهد بود. خیابان معروف بوتانیکاری، خیابان اصلی منتهی به این باغ است. ‌ایستگاه‌های اتوبوس زیادی در قسمت غربی باغ واقع شده‌اند که می‌توانند شما را به خیابان ماروماکا شویلی جابه‌جا کنند. همچنین می‌توانید از مترو قرار داشته برای رفتن به باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان استفاده نمایید.

هزینه ورود به باغ گیاه ‌شناسی ملی گرجستان

برای بازدید از باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان می‌توانید در طول هفته از ساعت ۸ صبح تا ۷ عصر به بازدید از این باغ گیاه‌شناسی اقدام نمایید. از آنجایی که باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان به عنوان یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر تفلیس به حساب می‌آید روزانه تعداد بسیار زیادی از گردشگران و مسافران اقدام به بازدید از این باغ گیاه‌شناسی می‌کنند. لازم به ذکر است که در زمان ورود به این باغ باید مبلغی را به عنوان هزینه بلیط پرداخت کرده که این هزینه برای تمام سنین حدود ۳ دلار محاسبه گردید.

مناسب ‌ترین فصل برای بازدید از باغ گیاه ‌شناسی ملی تفلیس

در باغ گیاه‌شناسی ملی انواع گوناگونی از گیاهان به چشم می‌خورند که هر کدام دارای قلم‌های متفاوتی هستند. بنابراین در هر زمان و هر فصلی که به این باغ گیاه‌شناسی مراجعه نمایید می‌توانید با گستره بسیار بزرگی از گیاهان و درختان روبه‌رو شوید. به‌طور کلی می‌توان گفت اکثر گیاهانی که در باغ گیاه‌شناسی وجود دارند در نیمه نخست سال رشد می‌کنند. در فصل بهار و تابستان باغ ملی گیاه‌شناسی تفلیس دارای بیشترین سرسبزی خواهد بود.

باغ گیاه ‌شناسی ملی گرجستان

بخش ‌های مختلف باغ گیاه‌ شناسی تفلیس

همان‌طور که در قسمت بالا نیز اشاره کرد این باغ در مجاورت قلعه ناریکا قرار گرفته است. زمین باغ حدوداً ۱۶۱ هکتار بوده و بسیاری از گیاهان کمیاب و گل‌های فوق‌العاده زیبا و بی‌نظیر در این باغ گیاه‌شناسی قابل مشاهده هستند.

بسیاری از گیاهان غیر بومی نیز در این مجموعه نگهداری می‌شوند. گیاهان غیر بومی که از کشور‌های مختلفی مانند چین و ژاپن و همچنین کشور‌های آسیایی مانند ترکیه و همچنین شمال آفریقا و سواحل مدیترانه و سیبری در این باغ ملی وجود دارند. با توجه به منطقه جغرافیایی که باغ گیاه‌شناسی ملی تفلیس در آن واقع شده است، بهترین زمان برای بازدید و گردش در این باغ ملی فصل بهار خواهد بود.

باغ گیاه‌شناسی ملی تفلیس دارای دو درب است که یکی از درب‌های این باغ در بالای قلعه ناریکا جای گرفته و درب دیگر پشت مسجد تفلیس قرار دارد. در باغ ملی گیاه‌شناسی تفلیس علاوه بر بسیاری از گل‌ها و درختان و گیاهان نایاب و بی‌نظیر انواع خاک‌ها‌ی گوناگون نیز به چشم می‌خورند. در زمان بازدید از باغ گیاه‌شناسی ملی تفلیس می‌توانید از مکان‌های دیدنی دیگری نیز بازدید کنید. به عنوان ‌مثال تندیس مادر گرجستان یکی از جا‌های دیدنی کشور گرجستان محسوب می‌شود که در باغ گیاه‌شناسی ملی تفلیس واقع شده است.

همچنین قلعه ناریکالا که یکی از مناطق تاریخی این کشور محسوب می‌شود نیز در مجاورت باغ گیاه‌شناسی ملی تفلیس قرار دارد. از مناطق دیدنی دیگر می‌توان به حمام سلطنتی و همچنین کلیسای سنت جورج و موزه باستان‌شناسی تفلیس اشاره نمود.

باغ گیاه ‌شناسی ملی گرجستان

کلام پایانی

باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان یکی از مراکز دیدنی کشور گرجستان بوده که در شهر تفلیس واقع شده است. انواع گوناگونی از گیاهان و گل‌های نادر و زیبا با اقلیم‌های متفاوت در این باغ گیاه‌شناسی وجود دارند. شما عزیزان می‌توانید در سفر به گرجستان از این باغ گیاه‌شناسی دیدن کنید. به دلیل مساحت بسیار زیاد باغ گیاه‌شناسی ملی تفلیس به حداقل ۵ ساعت زمان نیاز خواهید داشت تا بتوانید از بخش‌های مختلف این باغ گیاه‌شناسی بازدید نمایید.