تور های تابستان 1403لحظه آخراجاره خودرو در دبی

همان‌طور که می‌دانید سفر با قطار مزایای زیادی دارد؛ اما در صورتی که نتوانید بلیط قطار را به‌موقع تهیه کنید، احتمالاً فرصت یک سفر راحت و آرام را از دست داده‌اید؛ بنابراین باید به دنبال بهترین زمان خرید بلیط قطار باشید، تا بتوانید در کنار خرید بلیط قطار مناسب، سفری آسوده را نیز تجربه کنید. در این مطلب قصد داریم به پرسش شما درباره تا چند روز قبل از سفر می‌توانیم بلیط قطار بخریم؟ پاسخ دهیم و بهترین زمان خرید بلیط قطار را برایتان بیان کنیم. پس اگر سفری را پیش رو دارید و می‌خواهید با قطار اقدام به مسافرت کنید. این مطلب را از دست ندهید.

بهترین زمان خرید بلیط قطار برای سفر در ایران

اجاره روزانه خانه در تهران

مزایای سفر با قطار

در این بخش از مقاله بهترین زمان خرید بلیط قطار، مزایای سفر با قطار را برایتان بیان کرده‌ایم.

  1. هزینهٔ کمتر: هزینه بلیط قطار نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل بسیار ارزان‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر است.
  2. شرایط راحت‌تر در ایستگاه: شرایط سفر با قطار از بسیار جهات راحت‌تر از هواپیما و اتوبوس است.
  3. امکانات رفاهی: هرچند سفر با قطار تا حد زیادی طولانی‌تر از سفر هوایی است؛ اما شما می‌توانید در طول سفرتان، روی تخت کوپه بخوابید، از پریز برق برای شارژ موبایل یا سایر وسایل برقی خود استفاده نمایید و فیلم ببینید.
  4. مسافت کمتر با مرکز شهر: اغلب فرودگاه‌ها حدود ۲۰ تا ۶۰ کیلومتر با مرکز شهرها فاصله دارند. با این حال ایستگاه‌های قطار معمولاً فاصلهٔ چندانی با مراکز شهر ندارند.
  5. نبود لغو و تأخیر سفر: حرکت قطارها در مقایسه با سفرهای هوایی وابستگی کمتری به شرایط جوی دارند؛ لذا در سفر با قطار کمتر پیش می‌آید که سفری تأخیر داشته باشد و یا از سوی شرکت‌های ریلی لغو شود.
  6. لذت بردن از مسیر: برخی از مسیرهای سفر همچون مسیر قطار تهران شمال بسیار زیبا هستند و رانندگی نیز لطف لذت‌بردن از سفر را کاهش می‌دهد.
  7. دورهمی: در کوپهٔ قطار شما می‌توانید لذت یک سفر دورهمی را بچشید با خانواده یا گروه دوستان خود دور هم باشید و مسیر سفر خود را تبدیل به خاطره‌ای لذت‌بخش کنید.
  8. دوستی با محیط‌زیست: حمل‌ونقل با قطار نسبت به هواپیما آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد می‌کند؛ چرا که کربن دی‌اکسید تولیدشده از هواپیما به‌صورت مستقیم وارد لایه‌های جو می‌شود.

بیشتر بخوانید

سفر با قطار

زمان مناسب خرید بلیط قطار

قطار یکی از ایمن‌ترین وسایل نقلیه عمومی به‌حساب می‌آید که خرید بلیط آن برای مسافران بسیار زیادی مقرون به صرفه و اقتصادی است. مزایای اشاره شده در بخش قبلی مقاله نیز منجر شده تا تقریباً در تمامی روزهای سال، تقاضا برای خرید بلیط قطار وجود داشته باشد. البته این تقاضای زیاد ممکن است محدودیت‌هایی را نیز برای خرید بلیط این وسیله نقلیه محبوب به وجود بیاورد.

برای مثال ممکن است شما در نخستین روزهای فصل بهار موفق نشوید بلیط قطار را برای سفر در اواخر تابستان تهیه کنید؛ زیرا پیش فروش بلیط قطار مشهد و دیگر شهرهای گردشگری معمولاً در زمان مشخصی تعیین شده و بلیط آن هم در همان زمان پیش‌فروش تمام می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که اگر قصد سفر به مقاصد پرمتقاضی را دارید، اخبار پیش فروش بلیط قطار را پیگیری کرده، لیست قیمت بلیط قطار را چک کنید و در موعد مقرر اقدام به خرید بلیط نمایید.

برای مثال از چند ماه قبل از مسافرت به مکان‌های پر رفت آمد و گردشگری مانند مشهد و تهران، زمان پیش فروش بلیط قطار نوروز ۱۴۰۳ را بررسی و بلیط خود را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید

البته در نظر داشته باشید که این موضوع به آن معنا نیست که شما فقط در موعد تعیین شده می‌توانید بلیط قطار موردنظرتان را خریداری کنید؛ بلکه شما در صورت موجود بودن ظرفیت در یک قطار به مقصد مد نظرتان، می‌توانید تا آخرین لحظات حرکت قطار، بلیط دلخواهتان را خریداری کنید.

مجدداً توصیه می‌کنیم که برای سفر در روزهای پیک سفر همچون تعطیلات نوروز یا تعطیلات عید فطر، از تاریخ پیش فروش بلیط قطار ۱۴۰۲ که معمولاً از اواسط ماه بهمن آغاز می‌شود، بهره ببرید. دراین‌بین نیز باید این نکته را در نظر بگیرید که بلیط‌های بعضی از کارگزاران ریلی مثل بلیط قطار رجا به علت قیمت باصرفه‌تری که نسبت به دیگر قطارها دارند، در اغلب  موارد سریع‌تر به فروش می‌رسند.

لذا اگر قصد دارید از ظرفیت قطارهای رجا در سفر خودتان استفاده کنید، توصیه می‌کنیم که بلیط موردنظر خود را در زمان مناسب تهیه کنید. با این حال باید اشاره نماییم که اگر هدفتان از سفر با قطار صرفاً موارد اقتصادی و مالی می‌باشد، سفر با پرواز چارتر نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

خرید بلیط قطار

استراتژی خرید بلیط قطار در زمان‌های شلوغ

در صورتی که مقرون به‌صرفه‌بودن هزینه‌ها برای شما اهمیت زیادی دارد، خرید بلیط قطار خود را حتماً باید سریع‌تر از سایر مسافران انجام دهید. به‌عنوان‌مثال، اقتصادی‌بودن بلیط اهمیت زیادی برای یک شخص دانشجو دارد.

رفت‌وآمد یک دانشجو با قطار زیاد بوده و لازم نیست هزینه زیادی برای سفر خود پرداخت کند؛ بنابراین برای آشنایی با بهترین زمان خرید بلیط قطار، وی باید آمار روزهای کم تردد و پرتردد را داشته باشد.

بیشتر بخوانید

اما اگر قصد تجربه یک سفر تفریحی با قطار را دارید، بهتر است از بحث اقتصادی بودن چشم‌پوشی کنید. در این جا، کیفیت اهمیت بالاتری نسبت به  قیمت دارد.

مثلاً تعداد کوپه‌ها را در نظر می‌گیرید، یک قطار درجه یک و یا درجه‌دو را برای سفر خود انتخاب می‌کنید و به این نکته مهم نیز توجه می‌کنید که آیا برای برگشت شما بلیط قطار مناسبی وجود دارد و یا خیر. سفر با یک قطار با دیوارهای دوجداره، تخت‌های نرم و راحت، مهمانداران تعلیم‌دیده و غذای رایگان و مناسب، بسیار بهتر از سفر با یک قطار ارزان‌قیمت است.

خرید بلیط قطار

قطار چهار تخته بهتر است یا شش تخته؟

یکی از مسائلی که برای خرید بهترین زمان خرید بلیط قطار باید آن را در نظر بگیرید، خرید بلیط از یک کوپه چهار تخته یا شش تخته است. درصورتی‌که این مسئله برای شما اهمیت دارد،  توصیه می‌کنیم که خرید بلیط خود را به لحظه آخر نگه ندارید. هزینه کوپه‌های شش تا حدی ارزان‌تر از چهار تخته است؛ ولی آرامش در یک کوپه چهار تخته، بسیار بیشتر از کوپه شش تخته می‌باشد.

احتمالاً تصور  می‌کنید که تنها درباره یک کوپه صحبت می‌کنیم؛ ولی مسئله درمورد یک واگن است. در نظر داشته باشید که یک کوپه چهار تخته که تنها ۸ کوپه در آن وجود دارد، یعنی در یک سالن فقط ۳۲ نفر هستند. اما یک کوپه شش تخته، در یک واگن با ده کوپه گوناگون، یعنی در یک واگن ۶۰ نفر مسافر وجود دارند. فضای بزرگ‌تر داخلی کوپه، دیوارهای دوجداره و… آرامش شما را در طول سفرتان فراهم می‌کنند.

خرید بلیط قطار

جمع بندی

همان‌طور که مستحضرید در این مطلب اطلاعات مفیدی را درباره بهترین زمان خرید بلیط قطار برای شما عزیزان ارائه دادیم تا شما سروران گرامی با درنظرگرفتن این موارد بتوانید یک سفر جذاب و راحت را با قطار تجربه کنید. از این که تا انتهای مقاله بهترین زمان خرید بلیط قطار همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر و قدردانی را داریم.