تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

تنگه هایقر یکی از مقاصد بکر و دست نخورده استان فارس است که کمتر کسی از گردشگران آماتور از آن مطلع هستند. ما در جمله هم اقلیم به شما تضمین  میدهیم که اگر این مطلب را تا انتها دنبال کنید، قطعا تنگه هایقر را در فهرست مکان‎هایی که باید امسال از آن بازدید کنید قرار می‌دهید.

تاریخچه منطقه تنگه هایقر فیروز آباد

تنگه هایقر در فیروزآباد قرار دارد. فیروزآباد در  پارسی میانه، گور یا اردشیرخُوَرَّه، به‌ معنی (شکوه اردشیر) خوانده می‌شد. این شهر در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است. فیروزآباد جدید در ۳ کیلومتری محوطه باستانی گور ( “شهر گور یا اردشیرخوره یا فیروزآباد قدیم”، در شهرستان فیروزآباد، استان فارس قرار دارد. این شهر در اوایل قرن سوم میلادی به دستور “اردشیر بابکان” بنیاد شد. گور در زمان آبادانی خود، مرکز بخشی از ایالت فارس به نام کوره اردشیرخورّه بود که از شهرهای مهم دوره ساسانی و اوایل اسلام به شمار می‌آید) قرار دارد.

اجاره روزانه خانه در تهران

تنگه هایقر

شهر فیروز آباد دیدنی‌های دیگری هم دارد که برای اطلاع از آنها پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را بخوانید.

این دره تا اوایل دهه هشتاد شمسی تقریباً ناشناخته بود و پس از شروع احداث سد هایقر شناخته شد. بر اساس افسانه‌های محلی از این دره کاروان عروسی می‌گذشت و عروس در دره افتاد و  کشته شد. از آن پس نام این دره را «گلین اوچان» (که در زبان ترکی به معنای عروس پرت شده یا عروس کُش) می‌شناسند.

در لغت نامه تعریفی از واژه هایقر وجود ندارد، اما این کلمه از دو بخش «های» و «قر» (که لغتی ترکی است و معنای کشتن و تار و مار کردن را می‌دهد) ایجاد شده‌ است. و گفته می‌شود که نام این دره پس از جنگ میان قشقایی‌ها و نیروهای انگلیسی در این مکان به این نام خوانده شد؛ چرا که از آن پس مبارزان قشقایی بعد از کشتن نیروهای انگلیسی این نام را به صورت «های قر» در این دره فریاد می‌زدند.

تنگه هایقر کجاست؟

این تنگه حدودا در ۳۵ کیلومتری جنوب غرب شهر فیروزآباد استان فارس ایران واقع شده است. برای رسیدن به این تنگه از شیراز حدودا 110 کیلومتر تا فیروزآباد باید برانید و از فیروز آباد تا تنگه حدود 35 تا 40 کیلومتر فاصله دارید.

تنگه هایقر، دره‌ای ژرف است که عمق دیواره‌های دره، گاه  حدوداً ۴۵۰ متر ارتفاع می‌رسند. پیمایش کامل هایقر حدودا بین 8 تا 18 کیلومتر تخمین زده شده است و رود قره آجاق در آن جریان دارد. این رود پس از عبور از رشته کوه زاگرس به رود شور و در نهایت به خلیج فارس می‌ریزد. تنگه هایقر در اثر فرسایش ایجاد شده توسط رود قره آجاق به وجود آمده است. انتهای دره به منطقه میدانک، باغات مرکبات و روستای عشایر می‌رسد.

تنگه هایقر

زیبایی شگفت انگیز این دره بخصوص هنگام طلوع خورشید نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. حتی لقبی که برای این دره انتخاب کرده‌اند نیز بسیار خاص است.

بسیاری از مردم، این دره را گرند کنیون ایران می‌نامند. (یکی از جاذبه‌های جهان، دره گرند کانیون (Grand Canyon) است که در ایالت آریزونا  آمریکا قرار دارد. این دره حیرت‌انگیز حدود دو میلیارد سال پیش و در اثر فرسایش سنگ‌ها توسط آب به وجود آمده است. این  دره خیره‌کننده عمقی تقریبی، حدود ۱۶۰۰ متر دارد).

چند منطقه مشابه تنگه هایقر شیراز در ایران وجود دارد که نظر شما را به خود جلب می‌کند

تنگه هایقر

این تنگه محل مناسبی برای بندبازی و دیگر ورزش‌های هیجانی است، اخیرا یک بانوی بندباز کانادایی نیز از این تنگه عبور کرده است. در کل برای عبور از این تنگه حتما باید از راهنمای حرفه‌ای استفاده کرد و همچنین باید ورزشکار حرفه‌ای باشید و تجهیزات مناسب را حتما باید با خود به همراه داشته باشید. این تنگه برای اقامت شبانه مناسب نیست و باید در شهر فیروزآباد اسکان کنید.

می‌خواهید تنگه دیگری در استان فارس را بشناید؟

4 8

همین‌طور اگر گردشگری معمولی هستید باز هم می‌توانید از زیبایی‌های این دره حیرت‌انگیز استفاده کنید، آنطور که گفته می‌شود در بخش‌هایی از منطقه امکان بازدید افراد عادی در حالت ایمن و بی‌خطر وجود دارد اما طبیعتا بازدید با دیدن جزئیات دقیق نخواهد بود. لازم است که خاطرنشان شود به دلیل گرمای استان فارس، بهترین فصل برای بازدید از این منطقه بهار است. امیدوارم که در سفر به شیراز، تنگه هایقر را نیز بخشی از برنامه سفر خود قرار دهید که حتما سرشار از هیجان و خاطره خواهد بود.