تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی سروآباد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی سروآباد را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر در استان کردستان در ادامه با ما همراه باشید.

کردستان یکی از استان‌‌های ایران به مرکزیت سنندج است که در غرب کشور واقع شده ‌است. این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله کوه‌های زاگرس میانی قرار گرفته ‌است، یکی از استان های بسیاز زیبا با طبیعت دیدنی است. استان کردستان با کشور عراق ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. موقعیت طبیعی و ویژگی‌های جغرافیایی منطقه از قبیل کوه‌های مرتفع، آبشارها و رودهای خروشان، شکارگاه‌ها و غارهای طبیعی و همچنین اماکن و عمارت های تاریخی باعث جذب گردشگران به این استان می شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

سروآباد (Sarvabad) یکی از شهرستانهای استان کردستان در غرب ایران است که از سمت غرب با کشور عراق هم مرز است. این شهرستان از شمال به شهرستان مریوان، از شرق به شهرستان سنندج و از جنوب به شهرستان کامیاران محدود می‌شود. مرکز این شهرستان شهر سروآباد است که تقریبا در ۸۰ کیلومتری غرب سنندج قرار دارد. سروآباد از شهرستان های سرسبز استان کردستان است که دارای جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی است که چشم هر بیننده ای را معطوف زیبایی های خود می کند. از روستاهای مهم و بسیار زیبای این شهرستان می‌توان به روستای تاریخی اورامان تخت و روستاهای بزرگ دزلی و بیساران اشاره کرد.

دیدنی های سروآباد

رودخانه سیروان

از زیبایی های طبیعی منطقه دره ها و رودهای بسیار آن است که هر کدام از یک کوه سرچشه می گیرند. از به هم پیوستن این رودها دو رودخانه ایجاد شده است که یکی از آن ها سیروان است. این رودخانه ی خروشان و زیبا از غرب روستا گذر می کند و مهم ترین رود منطقه است. همانند سایر رودخانه ها باعث آبادانی و ایجاد زندگی و طراوت در منطقه شده است. گل ها، درختان و گیاهان زیادی از این رود ایجاد شده است و آبزیان زیادی نیز درون رودخانه زندگی می کنند. می توانید زمانی را برای قدم زدن و پیاده روی در اطراف رودخانه اختصاص دهید اما به دلیل باریک بودن عرض آن قایقرانی در آن امکان پذیر نیست. این رود اورامانات را به دو بخش تقسیم کرده که برای سال ها تنها راه عبور از رودخانه پل دو آب در نزدیکی پاوه بود. سیروان در انتها وارد کردستان عراق می شود.

جاهای دیدنی سروآباد
جاهای دیدنی سروآباد

اورامان

هورامان شامل مناطقی از جنوب غربی استان است که قسمتی از شهرستانهای سنندج و کامیاران و بخش زیادی از سروآباد را در بر می‌گیرد. مشخصه اصلی هورامان ساختار طبیعی آن شامل کوه‌های سربه فلک کشیده، جنگل و رودخانه است و از لحاظ فرهنگی شامل مناطقی است که با لهجه کردی هورامی صحبت می‌کنند طبیعت کوهستانی که شامل کوه‌های رفیع و دره‌های عمیق است مردمی سخت کوش را برورده نموده که نمود عینی آن در تمام شئونات زندگی مانند معماری پلکانی، کشاورزی پلکانی، اعتقادات خالص دینی، تعهد به برگزاری رسومات قدیمی نمایان شده است. مهمترین رودخانه استان با نام سیروان در اورامان جاری است و بیشتر قلل مرتفع با ارتفاع بیش از 3000 متر در منطقه اورامان قرار گرفته‌اند که کوه شاهو با ارتفاع 3390 مهمترین آنها است.

1 e1617181073644

روستای اورامان تخت

این روستا که اخیرا تبدیل به شهر شده است به عنوان مرکز اورامان در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی سروآباد قرار دارد، این روستا در سال ۱۳۹۱ به دلیل افزایش جمعیت و همچنین پیوستن روستای سرپیر در کنار آن، شهر گشت. ولی هنوز ویژگی های روستایی بزرگ را دارا می باشد. اکنون این روستا تقریبا ۵۴۰ خانوار دارد که به دلیل ساختار پلکانی خانه هایش و شکل هرمی روستا که در وسط آن روستایی باستانی قرار دارد، یکی از زیباترین جاذبه های توریستی سروآباد به شمار می رود.

Uraman Takht e1615622749469 1

روستای سلین

این روستا بر مسیر مهمترین مسیر طبیعت گردی استان یعنی مسیر مریوان به هورامان تخت و روستای گردشگری هجیج قرار گرفته است و این یکی از مزیت های گردشگری روستا در برنامه ریزی تورهای گردشگری است و به علت قرارگیری در منطقه حفاظت شده کوسالان دارای تنوع در گونه های جانوری و گیاهی بوده و این تنوع به توسعه اکوتوریسم در منطقه کمک شایانی کرده است. به علت احداث سد داریان در سال های اخیر، آب دریاچه پشت سد بخشی از زمین های روستا را در برگرفته و به همین دلیل روستای سلین آخرین روستائیست که در آن از طریق قایق، تردد به سایر روستاها مانند هجیج انجام می شود که معمولا این نوع تردد، در برنامه گشت های مسافرتی به صورت ترکیبی با سفرهای زمینی مورد استفاده قرار می گیرد.

جاهای دیدنی سروآباد
جاهای دیدنی سروآباد

روستای بیساران

روستای بیساران از توابع شهرستان سروآباد در منطقه ی ژاورود یا اورامان شرقی قرار دارد،بیساران از بزرگترین وپرجمعیت ترین روستا های استان کردستان می باشد.این روستا از دیر باز محل سکونت اقوام مختلف بوده است،وجود غارهای زیاد در اطراف روستا از جمله مرجهول و مرپالنگ ومرعزیزه وغیره حکایت از سکونت انسان در ماقبل تاریخ دارد.

دیدنی سروآباد ـ منطقه ای با جاذبه 44 e1617181127304

روستای ژیوار

روستای ژیوار در ناحیه ی هورامان کردستان، شهر سروآباد در جنوب کوه های کوسالان و در کنار رودخانه ی سیروان، قرار دارد. ژیوار درزبان کردی به معنی زندگی است. روستای ژیوار در میان دره است و این موقعیت خاص باعث شده که سال ها پیش ساخت پلکانی خانه ها را برایش انتخاب کنند. معماری روستای ژیوار مانند ماسوله پلکانی و ساختمان هایش سنتی است. یعنی حیاط خانه بالایی پشت بام خانه ای است که در ارتفاع پایین تر قرار گرفته است. اما وسعت آن از ماسوله بیشتر است. خانه های آن از سنگ ساخته شده اند.

جاهای دیدنی سروآباد ـ منطقه ای با جاذبه 36

روستای تفلی

روستای تفلی در بخش سروآباد این شهرستان در استان کردستان واقع شده است. زبان مردم این روستا اورامی است. وجه تسمیه و قدمت این روستا: تِفِه کلمه اورامی است و به معنی توت می باشد و چون در این روستا باغهای توت فراوان وجود داشته به همین دلیل به تفلی مشهور شده است.

جاهای دیدنی سروآباد
جاهای دیدنی سروآباد

روستاهای دزلی و درکی

دزلی و درکی نام دو روستای سرسبز و زیبای کوهستانی می‌باشند که در فاصله 30 و 35 کیلومتری سروآباد قرار گرفته‌اند جاده دسترسی به این تفرجگاه آسفالت بوده و مسیر آن به عنوان ورود به منطقه اصلی اورامان از اهمیت خاصی برخوردار است در فصل بهار به علت روحیه شاد مردم منطقه، گروه‌های موسیقی و رقص کردی بسیاری به صورت خودجوش در این مکان برنامه اجرا می‌نمایند. کشت آبی و دیم در روستا رواج دارد و عمده محصولات زراعی این منطقه گندم و نخود است و انواع میوه های باغی مثل گردو، انگور، گلابی، گیلاس و یا زردآلو از محصولات این روستاست.

hawramanat 7

روستای دل

روستای دل از نظر تاریخی و هم از نظر طبیعی بسیار مهم و باارزش است که از توابع شهرستان سروآباد در استان کردستان می باشد، تقریبا در فاصله ی ۳۴ کیلومتری سرواباد قرار دارد که رودخانه سیروان از پایین آن عبور می کند. کوه معروف هیشور نیز در این منطقه جاخوش کرده است؛ روستای دل از شمال شرق تا شمال غرب در کردستان کشیده می شود.

dal village kurdestan iran 980714142717536

روستای چشمیدر

روستای چشمیدر در۳۵ کیلومتری شهر سروآباد و در فاصله مابین ۴۶ درجه و ۲ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۲ دقیقه عرض شمالی با ارتفاع متوسط روستا از سطح آبهای آزاد حدود ۱۷۶۲ متر و در دامنه سلسله جبال کوه های منتهی به شاهو که یک روستای پای کوهی و میان کوهی قلمداد می شود. در جنوب شهرستان سروآباد واقع گشته است.

جاهای دیدنی سروآباد
جاهای دیدنی سروآباد

روستای ناو

منطقه اورامانات از جمله مناطق زیبا ودیدنی استان کردستان است، که با طبیعت زیبا و بی نظیر خود علیرغم نداشتن راههای ارتباطی مناسب هر سال دهها هزار نفر را از نقاط دور نزدیک کشورمان و حتی کشورهای خارجی به دیدن خود فرا می خواند.طبیعت بکر، مناظربا شکوه، کوههای سر به فلک کشیده، پوشش جنگلی متنوع، سبزه، گلهای رنگارنگ، رودخانه های دایمی و فصلی، چشمه های جوشان آبهای معدنی و آب و هوای چهار فصل از جمله جاذبه های طبیعی این منطقه است.

جاهای دیدنی سروآباد ـ منطقه ای با جاذبه 25

روستای نسل

این روستا بدلیل واقع شدن در پای کوه و وضعیت مسیل بودن آن در زبان کردی به معنای ‘که نه ته قیاو’ زمینی که سیل زده باشد و همچنین باعث تخریب آن شده باشد و در جای دیگر به معنی آینده است. از نظر تاریخی سند معتبری که حاکی از قدمت روستای نسل باشد در دست نیست اما براساس قبور و آثار تاریخی به جا مانده بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد.

جاهای دیدنی سروآباد ـ منطقه ای با جاذبه 27

روستای بوریدر

روستای بوریدر قبلا ببری در نام داشته است محلی که در آن جا ببرهای وحشی زندگی می کرده اند. قدمت آن به دوران اولیه اسلام و زمان عبدالله بن عمر برمی گردد. مسجد عبدالله در روستا وجود دارد و مردم در آن عبادت می کنند که قدمت آن به سیصد سال پیش باز می گردد. تابعیت تقسیماتی: روستای بوریدر از نظر تقسیمات کشوری تابع دهستان پایگلان در بخش مرکزی شهرستان سروآباد استان کردستان می باشد.

جاهای دیدنی سروآباد
جاهای دیدنی سروآباد

 

 

 

 

 

 

 

 

روستای نوین

هوای معتدل کوهستانی در این دیار ۷۰ هزار نفری شور و شعف به پا می کند و چشمه های فراوان، زایش هر لحظه را، گونه ای به تصویر ذهن می کشاند که هر چه از دیدن آن حظ ببری و پرشوی، هنوز احساس خلأ می کنی و عطش برای سیراب شدن از سراب های آن داری. درخت های پهن برگ بلوط و پسته وحشی نیز، یکی از گونه های بسیار زیبای طبیعت را بر لوح این سرزمین حک کرده است. گونه های جانوری متعدد و بسیاری مشاهده می شود و زیباتر، سنجاب ایرانی است که در سکوت متین جنگل، با شیطنت هایش، شور کودکی را یادآور می شود. گل های نیلوفر کبود (زرد) در کنار سراب ها مخیله بیننده را تا جنون زیبا دوستی پیش می برد.

جاهای دیدنی سروآباد ـ منطقه ای با جاذبه 31

روستای سرهویه

روستای سرهویه با جمعیتی حدود ۱۳۰۰ نفر و ۳۰۰خانوار در ۷۵ کیلومتری شهرستان سنندج در بخش ژاورود غربی قرار دارد که از شرق به روستای هشمز و از غرب به روستاهای هویه و سالیان و از جنوب به روستای بیساران و از شمال با روستا های اویهنگ و ویسر همسایه است. روستای سرهویه که در بین دو رودخانه دره ابادی و دره ویم قراردارد، دارای مناظر زیبای طبیعی میباشد. این روستا هر ساله پذیرای کوهنوردان و دوستداران طبیعت می باشد.

جاهای دیدنی سروآباد ـ منطقه ای با جاذبه 32

مقبره ملا مصطفی بیسارانی

آرامگاه شاعر معروف بیسارانی ملا مصطفی که در فاصله ۵ کیلومتری سروآباد و در کناره ی رودخانه ی سیروان و باغ شیخ سراج الدین واقع شده است که هر سال اهل ادب و شعر رمانتیک کردی به این منطقه سفر می کنند.

جاهای دیدنی سروآباد
جاهای دیدنی سروآباد

چشمه آب معدنی بل

چشمه کانی بل یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر سروآباد است که سرچشمه آن در رشته کوه زاگرس قرار دارد و از دهانه یک غار به‌صورت آبشاری خروشان به سمت بیرون حرکت می‌کند. آب این چشمه از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و سلامت آن از طرف سازمان جهانی بهداشت تایید شده است. آب چشمه کانی بل پس از خارج شدن از کوه به رود سیروان می‌ریزد و بعد از آن به سمت کشور عراق می‌رود و به رود دجله می‌پیوندد.

چشمه ی قُل

چشمه ی جوشان قل واقع در 3 کیلومتری سروآباد و جزو طبیعت روستای دورود روبروی مرکز شهرستان سروآباد واقع شده است. چشمه قُل نام چشمه‌ای است، که در کوهپایه کوه کوسالان میان روستاهای دورود و رزاب شهرستان سروآباد قرار گرفته‌است. این چشمه که گودالی به قطر ۳ الی ۴ متر و عمق ۵ متر و سنگی دارد، یکی از پدیده‌های جالب زمین شناسی است و در اوایل بهار به طور ناگهانی و به یکباره فوران کرده و پرآب می‌گردد. آبدهی این چشمه زیاد بوده و تا ماهها ادامه می‌یابد و پس از مدتی در  اردیبهشت ماه و بعضا اوایل خرداد به همان نحو به یکباره خشک شده و تا سال آینده و دوره جدید، بی آب می‌گردد.

34543 hawramanat 7

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: