تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دیدنی های مسجدسلیمان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم دیدنی های مسجدسلیمان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر زیبا در استان خوزستان در ادامه با ما همراه باشید.

استان خوزستان یکی از استان های زیبا بر کرانهٔ خلیج فارس و مقصد محبوب گردشگری است. علاوه بر جاهای دیدنی بسیار و منحصر به فرد در شهرهای مختلف، این استان از نظر طبیعی شامل دو منطقه کوهستانی و جلگه ای است. بیشتر مناطق آن جلگه ای است که باعث به وجود آمدن طبیعتی زیبا و سرسبز در بسیاری نقاط استان شده است. یکی از شهرهای این استان زیبا مسجدسلیمان است. در ادامه با ما باشید تا با بهترین جاهای دیدنی مسجدسلیمان بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

مسجد سلیمان در شمال شرق استان خوزستان و در ۲۵ کیلومتری اهواز قرار دارد. نواحی شمالی این شهر بدلیل واقع شدن در حاشیه سلسله جبال زاگرس دارای زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل است اما نواحی جنوبی دارای بهاری دل انگیز و تابستانی گرم و خشک و پاییزی مطبوع و زمستانی معتدل است. مسجد سلیمان به واسطه پیشینه تاریخی اش جاذبه های بسیاری دارد. جاذبه های این شهر را می توان در بخش های مختلف آثار تاریخی و باستانی، ابنیه مذهبی، جاذبه های طبیعی، آثار صنعتی و قابلیت های قابل تامل در زمینه قوم شناسی و فرلکور بختیاری تقسیم بندی و معرفی نمود.

جاهای دیدنی مسجدسلیمان

دشت شیمبار

دشت شیمبار یا شیرین بهار، مرز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری است که در ۷۵ کیلومتری مسجد سلیمان قرار دارد و با ده هزار نفر جمعیت پراکنده روستایی و عشایری یکی از پر جاذبه‌‌ترین نقاط تفریحی این شهرستان است. اکثر مردم این سرزمین از ایل موری و گمار می‌باشند. از دیدنی‌‌های دشت شیمبار کوه قلندران است که در گذشته پناهگاهی برای یاغی‌‌ها و مخالفین حکومت‌‌های وقت بود. دشت، پر از انگورهای یاقوتی است که مالک خصوصی ندارد.

دیدنی های مسجدسلیمان
دیدنی های مسجدسلیمان

دشت گلگیر

یکی از مناطق بسیار زیبای ایران در ۳۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان مسجدسلیمان منطقه ی زیبایی ست به اسم گل گیر. که باتوجه به اسم این منطقه دشتی مملو از گل و سرسبزی و زیبایی ست.دشتی که از نظر جذب گردشگر پتانسیل بالایی دارد و می تواند گوی سبقت را از بسیاری مناطق برباید.گل گیر چشمه آب گوگردی دارد که این آب خودجوش از اعماق زمین می جوشد در زمستان و پاییز آب آن گرم است و در تابستان و بهار آب آن خنک است . به لحاظ داشتن گوگرد آب این چشمه از نظر درمانی خواص زیادی دارد و می تواند درمان کننده دردهای مفصلی باشد.

جاهای دیدنی مسجد سلیمان 174852

جزیره کوشک

جزیره کوشک پشت یکی از بزرگترین سدهای استان خوزستان، یعنی سد شهید عباسپور قرار گرفته است. در این جزیره کوچک ۱۲ ویلا در فضایی بسیار زیبا برای پذیرایی از مسافران و گردشگران همراه با امکانات تفریحی و اقامتی ساخته شده است.

دیدنی های مسجدسلیمان
دیدنی های مسجدسلیمان

آبشار نگین

یکی از جاهای دیدنی مسجد سلیمان که شما را به یاد بهشت می‌اندازد، طبیعت مسحورکننده شیمبار و آبشار پرشکوه نگین است. در حدود ۸۰ کیلومتری شمال مسجد سلیمان، بعد از دریاچه سد شهید عباسپور، منطقه‌ای دیدنی با طبیعتی بکر و دل‌انگیز وجود دارد که در سفر به مسجد سلیمان نباید زیبایی‌هایش را از دست بدهید. جنگل‌های بلوط، دشت‌های سبز از گیاهان خودرو و گل‌های وحشی، درختان انگور کوهی، انار، بادام، توت و … و از همه این‌ها مهم‌تر و دل‌انگیزتر، رودخانه‌ای خروشان و زلال که به محیط طراوتی وصف‌ناشدنی می‌بخشد، تنها بخشی از زیبایی‌های این منطقه است. آبشار نگین، در دل کوه‌ها و دشت‌های شیمبار، در روستایی به همین نام قرار گرفته است. آب آبشار نگین که ارتفاعی ۶۰ متری دارد، از رودخانه شیمبار به کمک تونل دست‌ساز و تاریخی نگین تامین می‌شود.

b994346e 52c8 411f 91ed 0ecf54997d71

پارک جنگلی و سد تفریحی تمبی

این مکان ها در ۶ کیلومتری مسجدسلیمان در کنار نیروگاه برق و در کنار سد تفریحی این منطقه و در محله بازار تمبی واقع است که با چشم اندازی طبیعی و آلاچیق، مکانی به یادماندنی جهت گردش است. منظره دیدنی اینجا مکانی مناسب برای گردشگران و مردم محلی مسجدسلیمان است به طوری که در روزهای تعطیل مملو از جمعیت است. پارک جنگلی و سد تفریحی تمبی را در لیست مکان های دیدنی مسجد سلیمان قرار دهید و حتما در طول سفر خود از آن دیدن نمایید.

دیدنی های مسجدسلیمان
دیدنی های مسجدسلیمان

سد شهید عباسپور

سد شهید عباسپور روی پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه کشور، کارون، در فاصله ۵۵ کیلومتری از شمال مسجد سلیمان احداث شده است. این سد یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که به صورت دو قوسی به‌ منظور تولید انرژی برق آبی، تامین آب شرب، صنعت کشاورزی و کنترل سیلاب ساخته شده است. پشت این سد نیز بسیار دیدنی است و چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبایی دارد.

3a195663 58d4 41df a870 bca120d695cd

تپه باستانی کَلْگه زرّین

تپه باستانی کلگه زرّی (زرین) در جنوب شهر مسجدسلیمان و در منطقه کلگه واقع شده و به هزاره سوم پیش از میلاد مربوط است آثار کنده‌کاری شده مربوط به دوره حضرت ابراهیم (ع) بر روی صخره‌ای در کلگه زرین، بیانگر پذیرش این دین از سوی مردم بوده است.

دیدنی های مسجدسلیمان
دیدنی های مسجدسلیمان

آتشکده جاویدا (سر مسجد)

بسیاری از باستان شناسان معتقدند این بنا متعلق به دوران اشکانیان و ساسانیان می باشد. اما طبق کاوشهای پروفسور گیریشمن این بنا را متعلق به پارسها می داند و می گوید، سر مسجد مسکن امرا وسلاتین پارسی بوده و آن را کهن ترین قلعه ی قبایل پارس و از قلعه های مستحکم پاسارگاد و تخت جمشید هم قدیمی تر بوده است. از جاذبه های گردشگری مسجد سلیمان می باشد.

8ff66219103a2f4 img 5b7bb44ec14a7

معبد برد نشانده

معبد بردنشانده جزو آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است که در ۱۶ کیلومتری مسجدسلیمان و در جاده سد شهید عباسپور قرار دارد این معبد متعلق به دوره هخامنشیان است و از قدیمی‌ترین عبادتگاه‌های رو باز ایرانی به شمار می رود، نقوش برجسته روی سنگ‌های آن مربوط به عهد اشکانیان است.

دیدنی های مسجدسلیمان
دیدنی های مسجدسلیمان

شهر تاریخی بنه وار

عمارت تاریخی بنه‌وار مربوط به خوانین ایل ذلقی است و در شهرستان مسجد سلیمان، روستای بنه وار واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شماره ی ثبت ۹۹۶۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از دودمان تاجمیرخان بختیاری و میرجهانگیرخان بختیاری آثار و ابنیه تاریخی معظمی در نقاط مختلف بختیاری بجا مانده است که از آن جمله خرابه های سردشت نزدیک دزفول و بُنه وار در منطقه گرمسیر و همچنین در دیمه و چغا خور در سردسیر می باشد . آثار و جامانده های تاریخی از این دودمان در نقاط گرمسیری بختیاری، گواه بارزی بر شوکت و جلال زیاد آنها بوده است .آثار و ابنیه بُنه وار از شکوه و عظمت خاصی برخوردار بوده و چنانکه از پس مانده های آن، استنتاج می شود . بسیار بزرگ و وسیع بوده زیرا در این محل علاوه بر حاکم و رئیس کل، سایر روسا و کلانتران و بزرگان ایل در جوار مقر حکمروایی خان، دارای ساختمانها و منازل متعددی بوده اند و هم اکنون نیز پاره ای از آن آثار که بیشتر به قصر اصلی خان بزرگ بوده به چشم می خورد که قسمتهای مختلفه آن از قبیل نقارخانه، دفتر خانه، فراش خانه و حمامهای بزرگ (دلیل بر وجود تمدن آنهاست) مشهود است.

b38fbc9363c8697 img 5b8250c8ad7fd

قبرستان ارامنه مسجد سلیمان

با حفر موفقیت‌آمیز نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان سیل مهاجرت اقوام مختلف در جستجوی کار به این شهرستان شروع می‌شود و ارامنه هم تشکلی کوچک را در اجتماع هفتاد و دو ملت مسجدسلیمان تشکیل می‌دهند و این قبرستان کوچک یادگاری از حضور مردمی است که دیگر خیلی وقت است از این شهر کوچ کرده‌اند. قدمت این مکان که در محله نفتون و در کنار گلزار شهدا قرار دارد مربوط به ۱۰۰ سال اخیر می باشد (دوران اکتشاف نفت) و محل دفن ارامنه ای که از نقاط مختلف برای کار به این منطقه آمده بودند می باشد. تعدادی از سنگ قبر های موجود در قبرستان گرانیتی می باشد و بر روی بعضی از آنها نشان صلیب، ویولون و… نقش بسته است.

دیدنی های مسجدسلیمان
دیدنی های مسجدسلیمان

امامزاده هفت شهیدان

روستای هفت شهیدان با مساحت حدود ۹۴۰۲ هکتار، در بخش مرکزی شهرستان مسجدسلیمان، دهستان جهانگیری دارای جمعیت ۳۹۵ نفر و ۶۹ خانوار می‌باشد. این روستا در نزدیکی شهرستان مسجد سلیمان و همچنین شهرستان لالی در استان خوزستان، واقع شده‌است. مردم این منطقه از ایل بختیاری می‌باشند. جاده‌های دسترسی به منطقه هفت شهیدان، شامل: جاده آسفالته مسجدسلیمان-اهواز، جاده آسفالته مسجدسلیمان-لالی، جاده شنی، روستایی سلطان آباد، جاده شنی قبله‌ای، جاده شنی شاهزاده عبدالله و شمس آباد می‌شود. امامزاده‌ای که در روستای هفت شهیدان قرار دارد، مربوط به؛ سادات تلغر می‌باشد، که هفت نفر بودند و نسبت خود را به سید عبدالله بن موسی کاظم می رساندند. این ۷ تن، شامل پنج مرد و دو زن بودند. محل این امامزاده، در میان گورستان روستای هفت شهیدان، واقع شده‌ است.

bcb3809951132da img 5b7bb65bdc2fa

چاه نمره یک

چاه نمره یک، نام نخستین چاه نفت خاورمیانه است که در مسجدسلیمان قرار دارد، این چاه نفت در منطقه‌ای به نام میدان نفتون در منطقه دره خرسون یا دره خرسان به نفت رسید و اولین بار در سال ۱۲۸۶ خورشیدی حفاری شد، چاه نمره یک هم‌اکنون در مرکز شهر مسجدسلیمان زیر نظر شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قرار دارد و به صورت موزه از آن نگه داری می شود.

دیدنی های مسجدسلیمان
دیدنی های مسجدسلیمان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: