تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

روستای بند ارومیه

در این مقله از سری مقالات گردشگری مجله گردشگری هم اقلیم قصد آشنایی با روستای بند ارومیه را داریم  . برای آشنایی بیشتر همراه ما  باشید

شهر زیبای ارومیه مرکز آذربایجان غربی است که یکی از استان های مرزی ایران است. تنها استانی که با ترکیه هم مرز است، استان آذربایجان غربی است. مکریان در نیمه جنوبی استان قرار دارد که اکثراً  در این منطقه کرد هستند. این منطقه به دلیل موقعیت و مجاورت با ترکیه، دارای محیط طبیعی بسیار زیبایی است. روستای بند یکی از جذاب ترین و باشکوه ترین مناطق استان است.

اجاره روزانه خانه در تهران

روستای بند ارومیه

روستای بند، تفرجگاهی سرسبز و دوست‌داشتنی است که در دامنه کوهی در فاصله 3 کیلومتری جنوب غربی شهر ارومیه قرار دارد. این سکونتگاه در کنار رودخانه شهر چای واقع شده و در یک خط مستقیم قرار دارد. این منطقه به دلیل ویژگی های متعددی که دارد یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری کشور است. این شهر در یک منطقه تپه ای دوست داشتنی با باغ ها و یک سد رودخانه واقع شده است.

این روستا با قدمتی بیش از سه هزار سال یکی از قدیمی ترین آبادی های منطقه به شمار می رود. مردم این روستا در اثر ارائه خدمات گردشگری تغییر شغل داده اند و اکنون در رستوران ها و مشاغل دیگر مشغول به کار هستند و غذاهای این منطقه در بین ارومیه ای ها شهرت زیادی دارد.

روستای بند ارومیه

تفرجگاه بند یکی از گزینه های محبوب برای گردش های نوروزی است. کسانی که برای طبیعت گردی به ارومیه سفر می کنند بدون شک قدردان این منطقه خواهند بود. عصر پنجشنبه و جمعه شلوغ ترین ساعت ها و روزهای این محله است که در نتیجه ترافیک قابل توجهی دارد. این سکونتگاه در فصول بهار و تابستان آب و هوای معتدل و در پاییز و زمستان آب و هوای سرد دارد.

جاذبه‌های روستا

  • رودخانه بند
  • باغ‌های اطراف روستا
  • چشم‌انداز کوهستان
  • تفرجگاه زمستانی بند
  • تفرجگاه‌های حاشیه رودخانه شهرچای
  • دریاچه پشت سد شهرچای با قابلیت‌های ورزش‌های آبی
  • مسجد قدیمی روستای بند

شکم گردی در روستای بند

رستوران های اطراف روستای بند
تصویر از سایت تسنیم

اگر قصد سفر به ارومیه را دارید، حتما بستنی ترکی و ترشک محلی  روستای بند را امتحان کنید. در مسیر بند، رستوران‌های اطراف سوپ دوغ محلی و طیف وسیعی از غذاهای روز را سرو می‌کنند.

رستوران تومار یکی از رستوران‌های این منطقه است که غذاهای لذیذ ایرانی را در آلاچیق‌ها و تخت‌ های زیبای باغ سرو می‌کند. دیزی های این رستوران بسیار معروف هستند.

رستوران دیاکو بهترین گوشت کبابی و استیک ارومیه را سرو می کند. دیاکو البته در جاده بند  است، اما به روستا نمی رسد. غذاخوری سنتی نقش جهان شامل یک تراس بزرگ با چشم‌اندازی فوق‌العاده است که می‌توانید از مناظر طبیعی و زیبا در حین صرف غذا و کشیدن قلیان لذت ببرید. رستوران ارم، رستوران کنار رود، رستوران میلاد، تاج محل، اورانوس و وزرا از دیگر رستوران ها و سفره خانه های ارومیه هستند.

علاقه مندان به طبیعت و همچنین کسانی که از طیف وسیعی از غذاهای محلی یا حتی غذاهای روزانه لذت می برند، می توانند در مکان های شیک،مجلل و تاریخی منطقه استراحت کنند و در عین حال به صدای آب گوش دهند و طبیعت را تماشا کنند. اگر در طول تابستان از این مکان دیدن کنید،بدون شک عاشق خوردن انواع توت‌ها از باغ‌هایی هستید که در نزدیکی بازار عرضه می‌شوند.

انواع مراسم های روستا

انواع مراسم آیینی و سنتی از جمله عید نوروز، شب یلدا، چهارشنبه سوری و غیره در این روستا برگزار می‌شود و همگی همراه با آواز و رقص محلی، فرصتی جذاب برای یادگیری است. درباره فرهنگ مردم این منطقه و همچنین فضایی منحصر به فرد و خاطره انگیز را تجربه می کند. ایجاد کردن. نوازندگان محلی نیز در مراسم عروسی روستای بند به اجرای موسیقی و آواز می پردازند و حال و هوای بسیار زیبا و دلنشینی ایجاد می کنند

چطور به روستای بند برویم ؟

روستای بند ارومیه در حدود سه کیلومتری جنوب غربی شهر ارومیه است و با خیابان دانشکده (شهید بهشتی) و سپس جاده ارومیه به روستای راجان که در حاشیه رودخانه قرار دارد می‌توان به آن دسترسی داشت

 

آدرس: استان آذربایجان غربی، 3 کیلومتری ارومیه، روستای بند

مقالات بیشتری بخوانید