تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی رودان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی رودان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی رودان در استان هرمزگان در ادامه با ما همراه باشید.

استان هرمزگان نام یکی از استان‌های جنوبی ایران است که در شمال تنگه هرمز قرار گرفته‌ است و قطب گردشگری و اقتصاد ایران است. این استان حدود ۶۸هزار کیلومتر مربع (کمابیش اندازه کشور گرجستان) مساحت دارد که از این نظر هشتمین استان کشور است. جنوب این استان را آب‌های گرم خلیج‌فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر در برگرفته‌ است. به دلیل هم جواری با آب های خلیج فارس، این استان مناطق دیدنی و زیبایی دارد.

اجاره روزانه خانه در تهران

رودان (Roodān) یکی از شهرستان های استان هرمزگان در جنوب ایران می باشد که مرکز آن دهبارز است. در قدیم نام این شهر رودکان بود و علت آن وجود رودخانه های فراوان می باشد. آب و هوای این منطقه گرم وخشک است و زمستانی معتدل و تابستانی گرم دارد.شهر رودان پس از بندرعباس و میناب سومین شهر پر جمعیت استان است. رودان شهری تاریخی با آثار دیدنی و مناطق طبیعی زیبا می باشد. در ادامه با جاذبه های دیدنی رودان بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های شهرستان رودان

قلعه کمیز

در فاصله 12 کیلومتری شرق رودان، قلعه‌ای که نشان هویت و پایمردی مردم این سامان است، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در قدیم چون اغلب نقاط رودان را آب فرا گرفته بوده، مردم در این قلعه مستحکم سکونت داشته‌اند. مهم‌ترین اقوام در قلعه کمیز خبر از نبردهای متعدد قوم دهبارز با دشمنان خارجی می‌دهد، با این حال این قلعه مهم‌ترین منطقه گردشگری شهرستان رودان می‌باشد.

جاهای دیدنی رودان
جاهای دیدنی رودان

قلعه دختران

این قلعه در فاصله  5کیلومتری شمال دهبارز و منتهی الیه کوی گرم واقع است، این قلعه که در حال حاضر به ویرانه ای مبدل شده به وسیله سنگهای بزرگی بنا گردیده که وجود سنگرهای سنگی متعددی در اطراف قلعه و غاری در پایین آن نشان دقت و توجه خاص ساکنان قلعه به بالا بردن ضریب امنیتی پناهگاهشان می باشد.گفته می شود این قلعه توسط دختر یکی از بزرگان اقوام گذشته رودان اداره می شده است.

سنگ نوشته های بادافشان

در منطقه ای به همین نام در فاصله 25 کیلومتری شمال رودان، روی سنگ های ستبر کلماتی به خط میخی و نقاشی هایی بدیع وجود دارد که قدمت آنها به دوران ایلامی و آشوری می رسد.

13 Teymareh e1610526821903

قبرستان گبرها

در سراسر رودان آثار زیادی از گورهایی به چشم می خورد که با کلمات وخطی شبیه به میخی هر بیننده ای را به عمق تاریخ گذشته رودان راهنمایی می نماید، به گفته پیشینیان این قبرستانها مربوط به ساکنان اولیه این خطه بوده وهزاران سال نیز قدمت دارند. در روستاهای سرجوئیه ، زیارت سید سلطان محمد (ع) و بخشی از منطقه رودخانه این آثار به خوبی مشهود است.

زیارتگاه سید سلطان محمد

براساس اسناد تاریخی نسب شریف امامزاده سیدسلطان محمد، به امام موسی بن جعفر (ع) می‌رسد. بقعه این امامزاده در روستای زیارت پیرچوگان درفاصله ۴۵ کیلومتری رودان قرار دارد.که یک مکان گردشگری مذهبی می باشدو سالانه بیش از یک میلیون گردشگر وارد این روستا می شوند.ودر ماه محرم به خصوص روز تاسوعا و عاشوراو اربعین حسینی و ایام عید نوروز بیشترین گردشگر وارد این روستا می شوندو در سال 1391 یکی از 10 نقطه برتر گردشگری کشور اعلام شد.

جاهای دیدنی رودان
جاهای دیدنی رودان

زیارتگاه شاه قطب الدین حیدر

زیارتگاه شاه قطب الدین حیدر نیز یکی از مهم ترین زیارتگاههای رودان است که یکی از قطب های مذهبی در ایام سال می باشد و تعداد زیادی از عاشقان اهل بیت را در طول هفته به سوی خود می کشاند و یکی از مراکز گردشگری شهرستان رودان می باشد.این مکان مذهبی در فاصله 3کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است امامزاده شاه قطب الدین حیدر یکی از نوادگان امام موسی کاظم می باشد.

تم مارو (تپه خیرآباد)

در نزدیکی قلعه کمیز، به نام تم مارو وجود دارد که در گذشته محل دفن مردگان واشیای گران قیمت بوده‌است. در این مکان آثار ارزشمندی از جمله جمجمه‌ای جراحی شده در سه هزار سال قبل از میلاد به دست آمده‌است. گفته می‌شود درنام این تپه از مار استفاده شده تا مردم جرات نزدیک شدن به آنجا را نداشته باشند.

iranwatching 1695 1607069668 kouh zendan

کوه زندان

مکان بسیارصعب العبوری است که گویا در قدیم مخصوص زندانیان سیاسی بوده‌ است. برای رسیدن به آن باید از راه‌های باریک بدنه کوه رد شد. مسیر عبور از تونل باریک و تاریکی که به صورت هلالی در بدنه کوه حفرشده به گونه‌ای است که با اندک غفلتی امکان سقوط به اعماق دره وجود دارد. بعد از این تونل، شکاف غار قراردارد که پس از عبور از آنجا می‌توان وارد قلعه شد. ۱۲ اتاق در بدنه کوه زندان حفر شده‌ است.

گو آهن

گو آهن اثاری باستانی از دوران بسیار دور در شهرستان رودان (دِهبارز) و در نخلستانهای مرکزی شهر رودان و در مکانی با همین نام گو آهن، سنگهایی با ترکیب آلیاژهای مختلف کشف گردیده که مبین صنعت فلز کاری در دوران گذشته می‌باشد. عقیده عمومی براین است که در این مکان کارگاه بزرگ فلز کاری جهت ساخت وسایل وابزار جنگی دایر بوده‌است.

پل رودخانه آبنما

یکی دیگر از مکان های دیدنی رودان پل رودخانه آبنما است که قدمتی نداشته و اخیرا ساخته شده است. از زیر این پل رودخانه زلالی جریان دارد که بسیار زیبا و آرامش بخش است. پل رودخانه آبنما در ۷ کیلومتری شمال شرق شهرستان رودان قرار گرفته است.

جاهای دیدنی رودان
جاهای دیدنی رودان

چهار دهنه ای رودان

در فاصله ای 15 کیلومتری شهرستان رودان پلی با چهار دهنه واقع شده است و صد متر بالاتر روستایی با همین نام وجود دارد. رودخانه ای با بارانهای فصلی از زیر این پل می گذرد که هم مردم روستا و هم مسافران و مردم شهرستان جهت تفریح به این منطقه می آیند و از آن استفاده می کنند. کوههای اطراف و رودخانه جاری و باغ های مجاور آن چشم انداز بسیار زیبایی به این منطقه داده است.

آبشار کرون

آبشار کرون در نزدیکی شهرستان رودان در استان هرمزگان واقع است. رودان در قدیم به نام «رودکان» معروف بوده و وجه تسمیه آن، وجود رودخانه‌های متعدد و پرآب است. آب و هوای این منطقه گرم وخشک است و زمستانی معتدل و تابستانی گرم دارد. این منطقه یکی از مهمترین اماکن گردشگری شهرستان رودان به شمار می‌آید.

IMG12184180

روستای برنطین

موقعیت روستای برنطین از توابع شهرستان رودان است که با حدود هشت هزار نفر جمعیت در قسمت جنوبی شهرستان رودان قرار دارد. این روستا از مرکز شهرستان حدود سی و پنج کیلومتر فاصله دارد. این روستای سرسبز که شغل اکثر مردم ان باغداری و کشاورزی است خاک حاصلخیزی دارد. در این روستا بخاطر شرایط آب و هوا مرکباتی مانند لیمو ترش پرتقال لیموشیرین نارنگی نارنج وگریپ فروت کاشت میشود.

باغ های انبه و لیمو ترش

باغهای انبه و لیمو ترش رودان زبانزد عام خاص و محصول انبه و لیمو سوغات این شهرستان برای مهمانان است. این باغ ها و محصول آنها بسیار معروف هستند بنابراین بازدید از آنها را در سفرتان به رودان فراموش نکنید.

جاهای دیدنی رودان
جاهای دیدنی رودان

منطقه بکر و گردشگری بادافشان

روستای بادافشان در ۱۵ کیلومتری شمال مرکز شهرستان رودان واقع شده و به علت کوهستانی بودن آن یکی از خوش آب و هواترین مناطق شرق و غرب استان هرمزگان به شمار می‌رود. یکی از دیدنی های زیبای این روستا آبشار سیکم بادافشان است که یکی از زیباترین آبشارهای هرمزگان است.

فربوری

یکی دیگر از مکان های دیدنی رودان فربوری است که از بهترین گردشگاهها در رودان محسوب می شود. این مکان زیبا از چشمه و باغات بسیار زیبایی در دل کوه تشکیل شده است که در ۲۱ کیلومتری شرق رودان قرار گرفته است. فربوری شامل آبشارهای دینی است که بر زیبایی ان افزوده اند.

MG 1518 scaled

کهنوج بالا

اندکی پایین تر از پل آبنما مکانی به نام کهنوج بالا وجود دارد که شامل قنات های آب زلال و باغهای انبه و لیمو ترش می شود. کهنوج بالا بسیار زیبا و دیدنی بوده است. البته این مکان در حال حاضر به زیبایی گذشته نیست و تا حدودی در حال خشک شدن است. کهنوج بالا یکی دیگر از مکان های دیدنی رودان بوده است.

باغ ناز دشت

ناز دشت در ۶۵ کیلومتری رودان در نزدیکی استان کرمان واقع شده است. ناز دشت شامل باغ های زیبایی است که منظره ای خاص را به وجود آورده اند. کاخ بزرگی در این منطقه وجود دارد که خاندان پهلوی آن را ساخته اند. این باغ نیازمند توجه و رسیدگی مسئولین دارد. انواع درختان مرکبات مثل پرتقال، نارنگی و گریپ فروت در این باغ وجود دارند.

جاهای دیدنی رودان
جاهای دیدنی رودان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: