تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

تبریز شهری با تاریخ هزار‌ساله است که شگفتی‌های فراوانی را در خود جای‌داده است. مناطق بکر تاریخی که دلیل ساخت آن برای انسان‌ها مبهم است. روستای کندوان در شهر تبریز را که به می‌شناسید؟ در 18 کیلومتری شهرستان اسکو و 2 کیلومتری غرب کندوان روستای دیگری به اسم روستای حیله ور قرار دارد که زیبایی آن از کندوان کمتر نیست.

روستای حیله ور اسکو به‌اندازه کندوان مشهور نیست اما قدمتی طولانی دارد. این روستا از جاذبه‌های ناشناخته و پنهان در ایران است که خیلی از گردشگران از وجود آن بی‌خبر هستند.

اجاره روزانه خانه در تهران

درصورتی‌که قصد سفر به تبریز را دارید پیشنهاد ما این است که با مجله گردشگری هم اقلیم در ادامه این مقاله همراه باشید.

تاریخچه روستای حیله ور اسکو

در دل کوه‌های آذربایجان روستایی به اسم روستای حیله ور قرار دارد. این روستا نیز مثل روستای کندوان نمونه‌ای از معماری عجیب انسان در دل طبیعت را به رخ می‌کشد. روستایی که سال‌ها هیچ‌کس از وجود آن باخبر نبود.

قدمت و دلیل ساخت روستای حیله ور برای ما مشخص است. ولی می‌شود حدس زد که خانه‌های این روستا برای درامان‌ماندن از آسیب دشمن در وسط زمین بنا شده است. روستای حیله ور از جاذبه‌های مهم شهر تبریز به‌حساب می‌آید که نشانگر نحوه زندگی بشر و مشکلات بر سر آن‌ها است.

روستای حیله ور از جاذبه‌هایی به شمارمی رود که باید حداقل یک بار آن بازدید کرد. حتی تصور آن که انسان در هزاران سال قبل می‌توانست خانه‌هایی مستحکم در میان کوه برای خود بسازد باعث تعجب است.

روستای حیله ور تبریز

قدمت روستای حیله ور اسکو

باستان‌شناسان طبق آثار و سفالینه‌های مکشوف در این منطقه تخمین می‌زنند که قدمت روستای حیله ور اسکو به قرن 7 تا 12 هجری بازمی‌گردد. ولی قبرستان تاریخی که در حوالی روستای حیله ور قرار دارد نشانگر این است که زندگی از سالیان طولانی‌تری در این منطقه جریان داشته است.

روستایی که ممکن است از زمان قرون اسلام تا حمله مغول شاهد زندگی مردم آن زمان بوده است. ولی بعد از آن برای ادامه حیات به دل کوه منتقل گشت و به روستایی متروکه تبدیل شد. تاریخی که ساعت‌ها انسان را به تفکر وامی‌دارد.

روستای حیله ور تبریز

شیوه معماری خانه‌های روستای حیله ور اسکو

خانه‌های روستای حیله ور اسکو مثل زاغه‌هایی در دل کوه کنده شده‌اند. این خانه‌ها از فاصله دور قابل رویت نیستند و تا حد زیادی به خانه‌های کندوان شباهت دارند. خانه‌های روستای حیله ور اسکو درون رسوبات آتشفشانی کنده شده‌اند. معماری خانه‌ها اصولی و بامهارت ساخته شده‌اند. به این دلیل که گرمای موردنیاز را برای زمستان‌های سرد فراهم می‌کند.

در هریک از این زاغه‌ها قسمت‌های گوناگون یک‌خانه تداعی می‌شود. آشپزخانه و اتاق و آغل حیوانات و انباری از هم تفکیک شده‌اند. شغل مردم این روستا فرش‌بافی، ورنی بافی و گلیم‌بافی بوده است.

دلیل نام‌گذاری روستای حیله ور

این روستا با اسم روستای دستکند حیله ور معروف است. علت نام‌گذاری دستکند به این دلیل است که خانه‌های روستا به‌صورت زاغه‌هایی دست کند داخل کوه‌ها حفر شده‌اند. همچنین، به علت پنهان شدن مردم در دل زمین این روستا به اسم حیله ور شهرت دارد.

روستای حیله ور تبریز

روستای حیله ور کجاست؟

در مسیر جاده تبریز به کندوان تابلویی با نام روستای حیله ور وجود دارد. باید پیاده شوید و خود را به حفره‌های زمینی برسانید.

با ورود به این خانه‌ها انگار پا به غارهایی تودرتو و تاریک گذاشته‌اید. خانه‌هایی که به دلیل معماری بی‌نظیری که دارند، در زمستان گرم و در تابستان خنک هستند.

تفریحاتی که در روستای حیله ور می‌توانید تجربه کنید:

در نزدیکی روستای حیله ور تفریحات زیادی وجود ندارد. درصورتی‌که به این منطقه سفر کردید فقط دو گزینه پیش روی شما وجود دارد که شامل عکاسی و گشتن در طبیعت است.

عکاسی از روستای زیبای حیله ور

حدود 55 خانه در این روستا برای بازدید عموم آماده شده است. خانه‌ها به شکلی ساخته شده‌اند که نور به آن‌ها وارد می‌شود پس قادر خواهید بود بااحتیاط وارد شوید و عکس‌های جذابی بگیرید.

گشت‌وگذار در طبیعت

می‌توانید در میان خانه‌ها گشت‌وگذار کنید و از خانه‌های تاریخی این منطقه دیدن نمایید تا با سختی‌هایی که مردم آن زمان تحمل می‌کردند آشنا شوید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف روستای حیله ور تبریز

در اطراف روستای حیله ور روستاهای دیدنی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید طی مدت اقامت خود از آن‌ها نیز دیدن نمایید. در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما نام می‌بریم:

روستای کندوان

از روستاهای اطراف تبریز که در همه ایران و دنیا شناخته مشهور است، روستای کندوان است. نام این روستا را مکرراً شنیده‌اید، به این دلیل که این روستای زیبا جزو سه روستای صخره‌ای در جهان به شمار می‌رود. روستای کندوان تنها روستای صخره‌ای در دنیا است که همچنان هم ساکنین خود را دارد و زندگی در آن جریان دارد. این روستا خیلی قدیمی است و قدمت آن به ۷ هزار سال قبل برمی‌گردد. روستایی که در دل کوه بنا شده است و جزو مناطق خنک در تبریز محسوب می‌شود.

برای کسانی که به مناطق تاریخی و دیدنی علاقه‌مند هستند و به تبریز سفر می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم که از این روستا دیدن نمایند. به‌خصوص کسانی که علاقه‌مند به اقامت در خانه‌های عجیب در درون کوه هستند پیشنهاد می‌شود که به این روستا بروند و در هتل ۵ ستاره لاله سکونت داشته باشند.

روستای کندوان

روستای لیقوان تبریز

از روستاهای اطراف روستای حیله ور که دارای طرف‌داران بسیاری در تبریز است، روستای لیقوان است. این روستای دیدنی در دامنه کوه سهند و در دره‌ای دیدنی قرار دارد که قدمت فراوانی دارد. حتماً با شنیدن اسم این روستا به یاد پنیرهای لیقوان می‌افتید. خوب است بدانید که اسم پنیر لیقوان نیز که محصول این روستا است، از اسم این روستا گرفته شده است. روستای لیقوان از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین روستاهای تبریز است. این روستا مناطق دیدنی و گردشگری زیادی دارد. آب‌وهوای دلپذیر، پوشش گیاهی فوق‌العاده و چشمه‌های آب گرم این روستا موجب شده است تا اسم این روستا را دره بهشت بگذارند. روستای لیقوان، به علت شرایط جغرافیایی، بیشتر محل زندگی عشایر و ایلات است.

روستای خشکناب تبریز

از روستاهای تبریز که خیلی دیدنی است، می‌شود به روستای خشکناب اشاره کرد. روستای خشکناب به علت سکونت شاعر معروف، سید محمدحسین تبریزی، مشهور به شهریار بوده است و به‌این‌علت شهرت زیادی دارد. معماری این روستا نیز مثل دیگر روستاهای تبریز خیلی جذاب است. این روستا در دل دامنه کوه بزقوش واقع شده است و شیب زیادی دارد. روستای خشکناب به علت قرار داشتن در دامنه کوه آب‌وهوای معتدل و خیلی مطبوع است. این روستای دیدنی در استان آذربایجان شرقی، بستان‌آباد، ۲۳ کیلومتری شهر تیکمه داش قرار دارد.

روستای چراغیل تبریز

از دیگر روستاهای تبریز که جزو مکان‌های دیدنی است، روستای چراغیل است که به اندازه دیگر روستاهای این شهر معروف نیست. روستای چراغیل در دل کوه‌های آذربایجان قرار دارد و از لحاظ زمین‌شناسی در امتداد روستای کندوان قرار دارد. قدمت روستای چراغیل به سه دوره تاریخی برمی‌گردد. برای مثال خانه‌های سنگی روستا نشان دهنده ارتباط روستا با دوران پیش از میلاد مسیح است. خانه‌های ابزارسازی خشتی که در این روستا وجود دارند، به زمان بعد از میلاد مسیح مربوط است. خانه‌های بتنی روستا نیز در سوی دیگر کوه قرار دارند. این روستا در همه فصول سال دیدنی است و گیاهان دارویی در کوه‌های اطراف روستای چراغیل وجود دارد.

روستای اشتبین در تبریز

در مجاورت رودخانه ارس یک روستای زیبا به اسم اشتبین قرار دارد که به علت پلکانی بودن ساختار روستا خیلی شگفت‌انگیز است. این روستا جزو روستاهای خاص در تبریز به شمار می‌رود که به اسم بهشت آذربایجان نیز مشهور است. روستای اشتبین تبریز در میان مرز ایران و ارمنستان قرار دارد. همه خانه‌های این روستا از خشت، چوب و سنگ ساخته شده‌اند و به علت قرارگرفتن در ناحیه‌ای کوهستانی آب‌وهوایی خیلی سرد دارد. قدمت روستا اشتبین به زمان صفویه باز می‌گردد. بعضی افراد اعتقاد دارند که روستای اشتبین که پلکانی است، بسیار شبیه به روستای ماسوله است. این روستای تاریخی اشتبین به ثبت آثار ملی رسیده است.

روستای سیس شبستر تبریز

روستای سیس یکی از روستاهای تاریخی در نزدیکی تبریز است. این روستا که در ۱۴ کیلومتری شبستر قرار دارد، آثار تاریخی و مهمی را در خود جای‌داده است. از جاذبه‌های گردشگری روستای سیس می‌توان به سنگ قیزیل داشن، گورستان، دامنه میشو، چشمه‌های طبیعی، مسجد حنیفه، آرامگاه پیر حسن و مزار پیر رجب اشاره نمود. این روستا در شهرستان شبستر و روستای سیس قرار دارد.

روستای بادامیار تبریز

روستای قدمگاه یکی از قدیمی‌ترین روستاهای تبریز است. ۱۲ هزار سال پیش در اطراف روستای بادامیار معبدی غار مانند در دل کوه ایجاد شد. معبدی که به گفته باستان‌شناسان اوایل برای خورشید پرستان و آتش‌پرستان ساخته شده بود، بعد از آن به‌عنوان تکیه عرفا و تحت عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گرفت. در کنار این معبد، گورستان قدیمی با مجسمه‌ها و سنگ‌نبشته‌های مختلف به چشم می‌خورد. البته بعد از گذشت سال‌ها بعضی از این سنگ‌نبشته‌ها به همراه اشیا قیمتی درون معبد دزدیده شده‌اند. معبد قدمگاه از دیدنی‌های شهر تبریز به شمار می‌رود که در سال ۱۳۴۷ ثبت ملی شده است.

روستای بادامیار تبریز

روستای زنوزق تبریز

از روستاهای اطراف تبریز می‌توان به روستای زنوزق تبریز اشاره نمود. این روستا از قدیمی‌ترین روستاهای پلکانی تبریز به شمار می‌رود. روستای زنوزق قدمت زیادی دارد که به دوران صفویه برمی‌گردد و در میان‌کوه‌ها قرار دارد. بعضی از کارشناسان معتقد هستند که قدمت این روستا به زمان میتراییسم برمی‌گردد. روستای زنوزق از روستاهای سردسیر ایران به شمار می‌رود که ده‌ها چشمه منحصربه‌فرد در اطراف آن وجود داردخود دارد. روستای زنوزق به شکل خانه‌های پلکانی و متراکم ساخته شده است. از شگفتی‌های روستای زنوزق می شود به در و پنجره‌های رنگی و سنگ فرش آن اشاره نمود.