تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مشهد دارای روستاهای خوش‌آب‌وهوای فراوانی است. آب‌وهوای بی‌نظیر روستاهای مشهد و جاذبه‌های دیدنی آن گردشگران زیادی به خود جذب کرده است. مشهد و اطراف آن پر از مناطق ییلاقی است. همچنین طرقبه یکی از ییلاق‌های خوش‌آب‌وهوای شهر مشهد است و روستای خانرود در این بخش قرار دارد. کمتر کسی است که آوازه و تعریف این جاذبه گردشگری بکر و زیبا را نشنیده باشد.در ادامه همراه ما در مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

معرفی روستای خانرود مشهد

مشهد علاوه ‌بر جاذبه‌های مذهبی ارزشمند خود، شامل بسیاری از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و ییلاقات و طبیعت بکر و زیبا است. یکی از مکان‌هایی که کسب اطلاعات درباره آن برای شما منفعت زیادی خواهد داشت؛ روستای خانرود مشهد است. روستای خانرود در استان خراسان رضوی، در شهرستان طرقبه شاندیز قرار دارد. همچنین این روستای زیبا بین روستا‌های مغان و اردمه قرار دارد. اگر می‌خواهید به مشهد سفر کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که روستای خانرود را در لیست سفر خود قرار دهید. این روستا با مشهد 20 کیلومتر و از روستای تاریخی مغان هم 4 کیلومتر فاصله دارد.

اجاره روزانه خانه در تهران

روستای خانرود مشهد

شغل اهالی روستای خانرود مشهد

مردم روستای خانرود مشهد هم مانند مردم سایر روستاهای کشور به کار دامپروری و کشاورزی مشغول هستند. محصولاتی که اهالی روستا از کشاورزی به دست می‌آورند شامل: گیلاس، آلبالو، گردو، سیب و انواع صیفی‌جات است. آب‌وهوای کوهستانی باعث می‌شود که این‌گونه محصولات در این مکان رشد کنند. همچنین این روستا در مکانی کاملاً کوهستانی قرار دارد و دارای آب‌وهوای مناسب و معتدل است.

در سال‌های اخیر اهالی روستای خانرود مشهد از مشکل کمبود آب رنج می‌بردند. به همین دلیل مردم این روستا تصمیم گرفتند به کشت گل محمدی اقدام کنند. زیرا گل محمدی میزان مصرف آب کمتری دارد. همچنین علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب و حفظ ذخیره‌های آب بیشتر می‌توانستند درآمد خوبی از کشت این گل به دست آورند. از فواید دیگر کشت این گل، خواص فراوان آن و کاربرد آن در انواع شیرینی‌جات است.

آب‌وهوای روستای خانرود مشهد

جوشش چشمه‌ها و آب جاری در دامنه کوه‌ها فضایی آرامش‌بخش را برای اهالی روستا ایجاد کرده است. این روستا پس از سالیان دراز هنوز هم به دلیل آب‌وهوای عالی خود زبانزد مردم است. آب این روستا سرمایه اصلی مردم روستا است و حکم گنج را برای آن‌ها دارد. آب‌وهوای این منطقه کوهستانی است و اهالی این روستا در فصل زمستان و تابستان آب‌و‌هوای معتدلی را تجربه می‌کنند. اگر می‌خواهید از شلوغی و آلودگی شهر خود رها شوید می‌توانید همراه با خانواده خود به روستای خوش‌آب‌وهوای خانرود مشهد سفر کنید.

عقاید مذهبی مردم روستای خانرود مشهد

جالب است بدانید که مردم این روستا ارادت خاصی به ائمه معصومین و پیامبران دارند. تعداد زیادی از مردم روستای خانرود، مذهبی هستند و تمامی اصول مذهبی را رعایت می‌کنند. اهالی این روستا دارای اعتقادات قلبی و محکمی هستند. همچنین در ماه‌های عزاداری مانند ماه محرم و صفر است؛ عزاداری باشکوهی برپا می‌کنند.

حتی به حسینیه و مسجد خود بسیار اهمیت می‌دهند و این مکان‌ها را همیشه پاکیزه و متبرک نگه می‌دارند. مردم روستای خانرود ارادت قلبی عمیقی به امام رضا (ع) دارند. به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر در مسیر زائران پیاده علی بن موسی‌الرضا (ع)، موکبی را ساختند تا به بهترین وجه از زائران پذیرایی کنند.

آثار تاریخی روستای خانرود مشهد

یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی روستای خانرود که در حسینیه این روستا قرار دارد؛ کتیبه‌های سنگی باستانی است. این اثر تاریخی و کهن حدود 235 سال قدمت دارد. همچنین همه مردم روستای خانرود بی‌شک از این آثار تاریخی ارزشمند بازدید کرده‌اند. جالب است بدانید که این کتیبه‌های سنگی دارای ارزش فراوانی هستند به صورتی که نشانگر هویت تاریخی خانرود و مسجد میر صالح و یوز و حسینیه است. در ضمن تعداد این کتیبه‌ها 4 عدد است. به صورتی که دو کتیبه بزرگ به روش ماهرانه و با خطی خاص منقش به بعضی ابیات است. شاعر قدیمی روستا (وفایی)، این نوشته‌ها را سروده است.

این نوشته‌های گران‌بها دارای حکاکی‌های خاص و ماهرانه‌ای هستند. همچنین موضوع این اشعار، بیانگر موقعیت مکانی خاص روستای خانرود، اهمیت زیاد حسینیه و مسجد روستا، حرمت این مکان مقدس، مدح اهل‌بیت عصمت و طهارت است. لازم به ذکر است که زمین مسجد این روستا وقفی بوده و نشانه علاقه عمیق اسطوره‌های مذهبی خانرود به اهل‌بیت است. همچنین دو کتیبه کوچک‌تر، دارای محتوای مربوط به سهم مسجد و سید و حمام و… از زمین موقوفه (بسکلته) است.

روستای خانرود مشهد

معرفی بسکلته

بسکلته اسم یکی از پهناورترین زمین‌های روستای خانرود در شهر مشهد است. این زمین در حد فاصل کلاته مهندس و پیسندخی قرار دارد. در تعریف کلمه بسکلته باید بگوییم که این واژه شامل دو واژه بسط و کلاته است. لازم است بدانید که بسط در لغت به معنای پهناور است و کلاته در لغت به معنای زمینی که در ناحیه نسبتاً دور از روستا قرار دارد است. همچنین اهالی روستا در گذر زمان پس از سالیان دراز و بر اثر تحریف، به واژه بسط کلاته بسکلته می‌گویند.

مراسم گل غلتان در روستای خانرود

مراسم گل غلتان رسمی است که برای نوزادان تازه‌متولدشده و یا کودکان کمتر از یک سال انجام می‌شود. مردم روستای خانرود باور دارند که غلتاندن نوزاد در میان گل‌های محمدی باعث شادابی کودک و دورماندن پلیدی‌ها و بیماری‌های مختلف از کودک می‌شود. همچنین اعتقاد دارند که طراوت گلبرگ‌های گل محمدی از پوست نوزاد محافظت می‌کنند و کودک را سرزنده و باطراوت نگه می‌دارد.

همین‌طور باور دارند کودکی که در این سن در کنار این گل‌ها باشد؛ در طول عمر خود دچار آلرژی به گل‌وگیاه نخواهد شد. از زمان گذشته تا به امروز هرساله مردم روستای خانرود این مراسم را در فصل بهار با به بار نشستن گل‌های محمدی برپا می‌کنند.

khanroud village3

بهترین زمان برای سفر به روستای خانرود

فصل بهار بهترین فصل برای سفر به روستای خانرود است. زیرا در فصل بهار گل‌های محمدی رشد می‌کنند و عطر مجذوب‌کننده‌ای فضای روستا را فرا می‌گیرد. اگر می‌خواهید که از هوای معتدل و دل‌انگیز روستا استفاده بیشتری ببرید؛ می‌توانید در خانه‌های بومی و محلی روستای خانرود اقامت کنید. شما با استنشاق هوای بی‌نظیر روستا، حس جوانی و شادابی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

در آخر

شهر مشهد دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. روستای خانرود یکی از دل‌انگیزترین و خوش‌آب‌وهواترین روستاهای شهر مشهد است. گردشگران زیادی طرف‌دار آب‌وهوای کوهستانی و مراسم جذاب و دیدنی گل غلتان خانرود هستند. همچنین اگر کودک زیر یک سال دارید می‌توانید در این مراسم جذاب شرکت کنید و فرزندتان را از پلیدی‌ها دور نگه‌دارید.