تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

روستای مغان مشهد در شهرستان بینالود قرار دارد‌. به بیان دیگر در رشته‌کوه‌های بینالود واقع است. به سبب آب‌وهوای هوای معتدل مغان، این روستای پلکانی برای سفرهای کوتاه و یک‌روزه می‌تواند منطقه بسیار مناسبی باشد‌. همچنین جاذبه‌های گردشگری روستای مغان بسیار متنوع و منحصربه‌فرد است؛ بنابراین حتما از این روستای زیبا بازدید کنید‌.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روستای مغان مشهد و غار مغان ادامه این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم را مطالعه کنید.

اجاره روزانه خانه در تهران

روستای مغان مشهد و تاریخچه آن

روستای مغان مشهد در شهرستان بینالود و در بخش و دهستان طرقبه قرار دارد. این روستا مانند روستای ماسوله یکی از روستاهای پلکانی ایران است. به بیان ساده‌تر مغان از مجموعه خانه‌هایی که بر روی سطح شیب‌دار در تراس‌های پلکانی قرار دارند؛ تشکیل می‌شود.

درمجموع مغان آب‌وهوای بسیار معتدل و دلپذیر دارد. این روستا در فصل بهار و تابستان بسیار سرسبزتر و با طراوت تر است. در این فصول در روستا، رودی از دل کوه‌ها جاری می‌شود که بسیار دل‌نشین است. شما می‌توانید پس از گذر از مغان مشهد و طی مسافت حدود دو کیلومتری، به مکانی به نام سرچشمه برسید. سرچشمه از مناطق دیدنی مشهد است که برای اتراق و تجدید قوا در هنگام سفرهای جاده‌ای بسیار مناسب خواهد بود.

روستای مغان مشهد
بافت روستای مغان | تصویر از سایت mashhadrokhsar

جالب است بدانید که به روحانیون دین زرتشت در زبان کهن فارسی، مغ می‌گویند. همچنین برخی از مردم محلی مشهد معتقد هستند که روزی مغی برای عبادت و ریاضت به روستای مغان سفر می‌کند. پس از سفرهای پی‌درپی و درنتیجه سکونت آن روحانی در مغان، عده‌ای از یاران و مریدان او نیز به دنبال او به این روستا می‌روند. بر همین اساس و داستان، نام مغان بر روی این روستا و غار آن گذاشتند.

درمجموع مغان، یک قبیله از قوم مادها بودند که مقام و درجه روحانیت در آن زمان فقط به آنان تعلق داشت. پس‌ازآنکه دین زرتشت در نواحی غرب و جنوب ایران یعنی ماد و پارس رواج پیدا کرد و مردم آن را به رسمیت شناختند؛ به تمام پیشوایان و روحانیون دینی مغان گفتند‌. نام قشر روحانیون در کتاب اوستا، آترون به معنای نگهبان آتش یا پیشوای دین زرتشتی است. به‌مرورزمان در زمان اشکانیان و ساسانیان به این قشر دینی، مغان گفتند.

جالب است بدانید که شعرای برجسته ایران نظیر سعدی، سعدی، خاقانی، فردوسی و… در اشعار خود چند بار به این روستا اشاره کردند‌.

منطقه مغان مشهد

به طور دقیق‌تر روستای مغان مشهد در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد، ۲۲ کیلومتری جنوب طرقبه و ۱۷ کیلومتری شمال جاده مشهد به نیشابور قرار دارد. به سبب قرار گرفتن این روستا در منطقه کوهستانی و دامنه، دارای آب‌وهوایی معتدل است‌.

خوب است بدانید که این روستا در تقسیمات گذشته وزارت کشور جزئی از شهرستان مشهد، دهستان اردمه و بخش طرقبه بود. همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم در تقسیمات جدید، جزو شهرستان بینالود است. همسایگان مغان مشهد، روستاهای خانرود، مجد، دیزباد بالا هستند‌. هنگام سفر به مغان می‌توانید از این روستاها نیز بازدید کنید‌.

تمام کوچه‌های روستای مغان مشهد سنگ‌فرش شده است و خانه‌های آنجا یک و دو طبقه دارند‌. همچنین اهالی این روستا کاملا به فارسی مسلط هستند و لهجه آن‌ها مشهدی متمایل به نیشابوری است. نگران نباشید اگر قصد دارید که به این روستا بروید؛ می‌توانید با مردم محلی به‌راحتی ارتباط برقرار کنید‌‌.

روستای مغان مشهد
تصویر از سایت mashhadrokhsar

اقتصاد این منطقه از طریق کشاورزی، دامداری، باغداری، صنایع‌دستی و اندکی گردشگری رونق پیدا می‌کند. ازآنجایی‌که افراد زیادی با این منطقه آشنایی ندارند؛ بنابراین مسافران کمی به آنجا سفر می‌کنند. مطمئن باشید که اگر به این روستا سفر کنید؛ لحظات شیرین و دلپذیری را تجربه خواهید کرد.

درمجموع مهم‌ترین و اصلی‌ترین جاذبه یا اثر طبیعی این منطقه، غار مغان است. این غار از معروف‌ترین و پرترددترین غارهای استان خراسان محسوب می‌شود‌. همچنین قله ۲۵۰۰ متری مغان و رودخانه ۲۲ کیلومتری این روستا از دیگر آثار طبیعی مغان به‌حساب می‌آیند‌. جاذبه‌هایی همچون دامنه‌های سرسبز رشته‌کوه بینالود، دره‌های v شکل و چشمه‌های آب طبیعی این منطقه بسیار محبوب هستند.

محصولات و جاذبه‌های روستای مغان مشهد

صنایع‌دستی و محصولات مهم این روستا مانند مناطق دیگر شهرستان بینالود است. محصولات زراعی نظیر گندم و محصولات باغی مانند درخت سیب، توت، آلبالو، گردو و … از تولیدات این منطقه هستند. انواع میوه خشک نیز در روستای مغان مشهد به فروش می‌رسد‌. همچنین دیگر فراورده‌هایی که از میوه درختان گرفته می‌شوند مانند سرکه سیب جزو محصولات محبوب این منطقه هستند.

رودخانه روستای مغان
تصویر از سایت mashhadrokhsar

از چوب درختانی که میوه نمی‌دهند؛ مانند چنار، سپیدار و… برای تولید محصولات چوبی در این منطقه استفاده و یا صادر می‌شود. روستای مغان مشهد در حوزه دام‌پروری نیز بسیار عالی عمل می‌کند. صنایع‌دستی مغان درگذشته کرباس‌بافی بود که به‌مرورزمان، صنایع‌دستی محبوب این منطقه تبدیل به قالی باقی شد.

غار قدیمی، درخت‌های کهن‌سال، انواع پوشش گیاهی، گل‌های متنوع و گیاهان وحشی از جاذبه‌های طبیعی روستای مغان مشهد هستند. شما می‌توانید برای لذت بردن از چشم‌اندازهایی نظیر دامنه‌های بینالود، رودخانه مغان، چشمه‌سارها و دره‌های باصفا به این منطقه سفر کنید.

moghan village2

این منطقه غذاهای محلی بسیار خوش‌طعمی دارد که حتما این غذاها را تهیه و میل کنید. همچنین اگر به غارنوردی، کوهنوردی، دره نوردی و… علاقه‌مند هستید؛ این منطقه برای انجام این فعالیت‌ها بسیار مناسب خواهد بود.

توجه کنید که این روستا جاده آسفالت ندارد اما دارای امکانات اقامتی و خدمات بهداشتی است‌.

غار مغان مشهد

این غار نه تنها یکی از جاذبه‌های طبیعی روستای مغان است بلکه یکی از جاذبه‌های محبوب استان خراسان رضوی نیز به شمار می‌آید. غار مغان در فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر مشهد و در جنوب روستای مغان قرار دارد. درمجموع برای رسیدن به این غار از شهر مشهد باید یک مسیر ۸۰ کیلومتری را طی کنید.

برای رسیدن به این غار باید پس از ورود به مسیر اصلی روستای مغان از مشهد، یک گردنه پرپیچ‌وخم و یک دشت بسیار زیبا را طی کنید. تا نزدیکی این غار را می‌توانید با وسیله نقلیه شخصی یا عمو‌می طی کنید؛ اما مسیری را باید پیاده بروید‌. برای رسیدن به دهانه غار، می‌بایست نزدیک به یک ساعت پیاده‌روی کرد.

قدمت این غار به بیش از صد میلیون سال می‌رسد. این قدمت بر اساس بر اساس مدارک موجود و اکتشاف فسیل‌های حلزونی حساب شده است.

غار مغان

درمجموع غار مغان مشهد یکی از شگفتی‌های استان خراسان رضوی محسوب می‌شود. جاذبه‌های گردشگری روستای مغان مشهد مانند غار آن را در هیچ منطقه دیگری پیدا نخواهید کرد.

سخن پایانی

امید است درباره روستای مغان مشهد، اطلاعات کافی و مفیدی کسب کرده باشید. فراموش نکنید اگر در نزدیکی مشهد هستید؛ این منطقه برای سفر یک‌روزه عالی خواهد بود. هر چه زودتر به این روستا سفر کنید و لحظات شیرینی را برای خود رقم بزنید.