تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

سوغات کاشان چیست ؟

سوغات کاشان چیست ؟ :: یقیناً خرید، یکی از لذت بخش ترین کارها بوده و هست. مخصوصا اگر خرید در سفر باشد لذت ان دو چندان هم می‌شود. چرا که شما سراغ کالاها و اجناسی می‌روید که تنها در مقصد خود می‌توانید پیدا کنید.کاشان، شهر معروف به عطر گلاب، در قلب کشور عزیزمان ایران واقع شده است و یکی از جاذبه های گردشگری ایران محسوب می‌شود. شهری با آب و هوای گرم و خشک  و مردمانی مهربان که هر ساله میزبان هزاران نفر گردشگر از سراسر ایران و جهان می‌باشد.

سوغات کاشان تنها به گلاب نام آشنای آن ختم نمی‌شود. بلکه از خوراکی و صنایع دستی گرفته، تا غذاهای محلی و گیاهان دارویی را می‌توانید در این شهر زیبا پیدا کنید.در ادامه با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید تا سری به انواع مختلف سوغات کاشان بزنیم و هر یک را جداگانه بررسی کنیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

شیرینی حاجی بادامی

شیرینی حاجی بادامی

این شیرینی های کوچک و خوشمزه را میتوانید در اکثر فروشگاه های شهر کاشان پیدا کنید.  مواد اصلی شیرینی حاجی بادامی را پودر بادام و پودر قند تشکیل می دهد. این شیرینی با عطر و طعم خاص خود، در مراسمات و مهمانی های کاشان استفاده شده و نقش کاربردی دارد. همچنین به دلیل تهیه با بادام، این شیرینی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و برای بدن بسیار مفید می باشد.

باقلوا کاشان

باقلوا کاشان

باقلوا را می توان اصلی ترین شیرینی کاشان نام برد. این خوراکی خوشمزه در تمامی مراسمات شهر کاشان یافت می شود؛ در اعیاد، مراسمات مذهبی، مراسم ترحیم و انواع و اقسام مناسب ها می توانید طعم خوب باقلوا را بچشید. باقلوا های کاشان معمولا در چند طعم متفاوت، مثل گردو، بادام، فندق و پسته تهیه می شود و دارای خواص فراوانی است.

اگر قصد خوشحال کردن آشنایانتان را دارید قطعا خرید باقلوا به عنوان سوغات کاشان بهترین انتخاب برایتان خواهد بود.

سوغات کاشان چیست ؟

گلاب کاشان

سوغات کاشان چیست

گلاب کاشان معروف ترین و محبوب ترین سوغات کاشان می باشد به طوری که تمام ایرانیان با کیفیت، طعم و عطر آن به خوبی آشنا هستند. معمولا در ماه های اردیبهشت و خرداد که زمان عرق گیری است، گردشگران بیشتری برای تماشای این سنت زیبا به کاشان سفر می‌کنند. چرا که تمامی عرقیجات کاشان به صورت سنتی و دستی و در دیگ های مسی عرق گیری می شوند که این کار باعث افزایش خاصیت و طعم عرقیجات می شود.


همچنین بخوانید : جاهای دیدنی ایران در زمستان


کلوچه کاشان

کلوچه کاشان

جالب است بدانید اولین کلوچه جهان در قرن هفتم میلادی در ایران پخته شده است. بنابراین لازم است که این نان گرد خوشمزه را سوغات ایرانیان بدانیم. کلوچه کاشان در عید نوروز بسیار طرفدار دارد و بسیار پخته می شود. همچنین در ایام عید شما در تمام خانه های کاشان با کلوچه های خوشمزه کاشانی پذیرایی می شوید. این کلوچه های خوشمزه از آرد سبوس دار گندم، روغن نباتی یا روغن حیوانی، هل، شکر، زعفران و پسته و بادام تهیه می شود.

پشمک کاشان

پشمک کاشان

اگر در ایام عید با کلوچه های کاشان از شما پذیرایی شده باشد، قطعا در کنار آن شاهد پشمک نیز بوده اید. رسم مردم کاشان این گونه است که هنگام عید کلوچه های کاشان را با پشمک به مهمانان خود تعارف می کنند و بهتر است این دو را در کنار هم میل کنید. یعنی پشمک ها را بر روی کلوچه بگذارید و بعد نوش جان کنید.

پس اگر کلوچه های کاشان را خریداری کردید، پشمک را فراموش نکنید!

فرش و گلیم کاشان

فرش کاشان

طرح های زیبا روی فرش های کاشان بین مردم بسیار محبوب می باشد به طوری که در بیشتر فرش های ماشینی هم از این نقش و طرح ها استفاده می شود. از نکات جالب فرش های دست بافت کاشان این می باشد که تمام مراحل تهیه و بافت فرش به صورت دستی و انسانی می باشد. یعنی برای تهیه نخ و رنگ نخ ها نیز از هیچگونه ماشین و ابزاری اسفاده نمی شود بلکه تمام آن ها طبیعی و دستی است.

بنابراین فرش کاشان هم در بین سوغات کاشان از اهمیت زیادی برخوردار است.

سوغات کاشان چیست ؟

سفال و صنایع دستی کاشان

سفال کاشان

سفالگری یکی از اولین صنایعی می باشد که بشر توانایی دست یابی به ان را پیدا کرد. سفالگری در کاشان قدمتی هفت هزار ساله دارد بنابراین یکی از مهم ترین شناسه های شهر کاشان، سفالگری آن جا می باشد.

در بازار های قدیمی کاشان می توانید انواع مختلف ظروف سفالی را پیدا کنید که با طرح ها و رنگ ها مختلف تزئین و زیبا شده اند.

گیوه های نشلجی

گیوه کاشان

گیوه بافی یکی از هنر های مردم نشلج در شهر کاشان می‌باشد. مردمان نشلجی به دلیل شغل کشاورزی و دامداری، در فصول بهار و تابستان بسیار تحرک دارند. بنابران رو به ساخت گیوه هایی زیبا و مقاوم برای خود شدند. به مرور این هنر مردان و زنان نشلج، در ایران قدمت پیدا کرد و به یکی از صنایع معروف شهر کاشان تبدیل شد. در کوچه و پس کوچه های شهر کاشان می توانید زنان و مردان میانسالی را مشاهده کنید که دور هم مینشینند و مشغول گیوه بافی می‌باشند.

در آخر لازم است بدانید بهترین مکان برای خرید سوغات کاشان، بازار های محلی شهر می باشد. چرا که تمامی محصولات آن ارگانیک و سالم است. همچنین اگر میخواهید سوغات های محلی تر و ارزان تر پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم به داخل ده ها و روستاها بروید و از مغازه های کوچک روستایی خرید کنید و لذت ببرید.

مقالات بیشتری بخوانید