تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

آشنایی با سی و سه پل اصفهان

اصفهان کی از توریستی ترین شهرهای ایران است که گردشگران دنیا به آن لقب نصب جهان را داده اند.استان اصفهان دارای جاذبه های گردشگری زیادی است که می تواند هر گردشگر را روزهای زیادی در این شهر سرگرم کند تا از دیدن آن ها لذت ببرد.هر شهر و منطقه ای برای خود یک نماد دارد و یکی از نماد های اصفهان نیز سی و سه پل است.در این مطلب از هم اقلیم شما را با سی و سه پل آشنا می کنیم.

همانطور که گفتیم اصفهان یکی از شهرهای توریستی ایران است و جاذبه های زیادی را در خود جای داده که هر کدام از آن ها زیبایی های خود را دارند.سی و سه پل یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اصفهان است که امروزه به نفس افتاده و دیگر توان زیادی برای جلوه گری ندارد.اما هنوز هم سی و سه پل نمادی از فرهنگ و تاریخ غنی اصفهان و ایران است.

اجاره روزانه خانه در تهران

سی و سه پل اصفهان

این جاذبه ی دیدنی و تاریخی در تمامی دنیا و در بین گردشگران سراسر دنیا مشهور است و به عنوان یکی از دیدنی های شاخص اصفهان از آن یاد می شود.در اطراف این پل تفرجگاه های متنوعی وجود دارد که افراد می توانند به آن ها هم سری بزنند.در واقع این پل و بخش های اطراف آن مکان مناسبی برای گذراندن یک روز تفریحی هستند.


همچنین بخوانید : بهترین مراکز خرید اصفهان


اطراف این پل کافه هایی وجود دارد که شب ها بسیار دیدنی و نشستن در آن ها لذت بخش است.کمتر کسی پیدا می شود که به سی و سه پل برود و از کافه های اطراف آن بازدید نکند.لذت شب نشینی در کنار زاینده رود چیز نیست که به راحتی بتوان از آن عبور کرد.

منابع مختلف سال های متفاوتی را برای سی و سه پل ثبت کرده اند اما شواهد حاکی از این است که این پل در سال 1018 و در زمان برگزاری جشن گلریزان در حضور شاه عباس هم وجود داشته است.

موقعیت مکانی سی و سه پل در میانه های شهر اصفهان است و بر روی بستر زاینده رود قرار دارد.این پل حدود 400 سال قدمت دارد و داستان ها و اتفاق های زیادی در تاریخ را به خود دیده است.سی و سه پل یکی از شاهکارهای معماری در زمان صفویه به شمار می رود و به عنوان طولانی ترین پل زایند رود نیز شناخته می شود.در سال 1310 این پل به عنوان یکی از پر طرفدار ترین جاذبه های گردشگری ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.جالب است بدانید سی و سه پل در طول تاریخ اسم های مختلفی داشته که از آن ها می توان به پل شاه عباسی و پل الله وردیخان اشاره کرد.

سی و سه پل کجاست

معماری سی و سه پل اضفهان

شاهکار معماری این بنای تاریخی به دست فردی به نام حسین بناء اصفهانی و پسرهای او به نام های محمدرضا اصفهانی صورت گرفته است.پل های دیگری در بخش های کم عرض زاینده رود ساخته شده است اما جالب است که برای ساخت این پل عریض ترین بخش رودخانه را انتخاب کردند چراکه این قسمت از رودخانه در بستری کم عمق و آرام واقع شده و دارای چشم انداز بسیاری زیبایی است.


همچنین بخوانید : غذاهای محلی اصفهان


برای ساخت این پل از سه نوع مصالح استفاده شده که به ترتیب در قسمت های زیرین آجر برای قسمت های فوقانی ساروج و گچ استفاده شده است.ساروج یکی از ابتکارات معماران ایرانی است که با خاک رس ، آهک ، مواد الیافی و خاکستر به کار برده می شود.بر اساس تحقیقات کارشناسان ، فوندانسیون سی و سه پل به گونه ای در نظر گرفته شده که در مقابل رطوبت دوام می آورد و مستحکم است به همین دلیل در طول این سال های زیاد آب زاینده رود نتوانسته آسیبی به آن وارد کند.

سی و سه پل

متاسفانه امروزه بسیاری از زیبایی های این پل تاریخی از دست رفته و برخی از نقاط سی و سه پل مورد تخریب قرار گرفته است.یکی از آثار تخریب شده تابلوهای نقاشی هستند که در 99 طاقچه پیاده روی روی این پل وجود داشتند.طاق های سی و سه پل دارای ستون هایی به ارتفاع 7 تا 9 متر هستند که سقف را سرپا نگه داشته و خیلی هم زیبا و مستحکم هستند.

سی و سه پل دارای 360 متر طول و 40 طاق بزرگ است اما امروه با داشتن 33 دهانه و 14 متر عرض و با 295 متر طول به عنوان طولانی ترین پل در زاینده رود شناخته می شود.

امروزه با توجه به اینکه آب زاینده رود بسیار کم شده و حتی در روزهایی زاینده روز خشک شده بود ، این پل تاریخی و ارزشمند شهر اصفهان در جلوه گری کمی ناتوان شده و مانند سال های گذشته نمی تواند میزبان مردم باشد.در سال های گذشته قایق سواری و نشستن در کنار رود از لذت بخش ترین و شایع ترین کارهای گردشگران در اطراف این پل بود.

چگونه به سی و سه پل برویم؟

اگر اتومبیل شخصی دارید می توانید به راحتی به آدرس اصفهان ، میدان انقلاب ، خیابان چهارباغ عباسی بروید و خودتان را به این پل برسانید.

سی و سه پل در اصفهان