تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان ،در شهر مشهد با بیش از 18000 متر مربع زیربنا و اولین موزه استاندارد کشور بعد از انقلاب اسلامی می باشد. این موزه زیبا در مجموعه فرهنگی تفریحی پارک کوهسنگی مشهد به عنوان یکی از جالبترین مکانهای دیدنی می باشد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این موزه همراه ما در مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

موزه بزرگ خراسان
تصویر از سایت باشگاه خبرنگاران جوان

طراحان موزه بزرگ خراسان رضوی با ایده ای از طرح و بنای هارونیه و عمارت خورشید ساخت این موزه را شروع کردند. ساختمان موزه 12 طبقه دارد.

اجاره روزانه خانه در تهران

موزه دارای 6 قسمت از جمله  سالن موزه، سالن اجتماعات ، سالن نمایشگاهی وموزه ای،کتابخانه تخصصی، سالن اجتماعات، آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و تزئینات تاریخی ، مخزن نگهداری اشیای منقول تاریخی و تزیینات معماری می باشد.

موزه بزرگ خراسان
تصویر از سایت کجارو

یکسال پیش از انقلاب اسلامی یعنی در سال 1356 طرح این موزه کشیده شد. ابتدا قرار بود این موزه در قطعه زمینی اختصاصی در پارک آریا مهر (ملت کنونی ) تاسیس گردد اما به دلیل عدم هماهنگی عملا امکان تحویل زمین و آغاز ساخت صورت نگرفت.

انقلاب سال 1357و جنگ ایران و عراق ساخت موزه را عقب انداخت و در سال های 1371و 1372 با تلاش مدیر سازمان میراث فرهنگی خراسان احداث موزه در برنامه های عمرانی قرار گرفت. سال 1375 طراحی موزه به مسابقه گذاشته شد و داورانی برای این مسابقه تعیین شد.در سال 1382عملیات اجرایی این موزه در منطقه کوهسنگی مشهد شروع و در بهمن سال 1393 به پایان رسید.

موزه بزرگ خراسان
تصویر از سایت کجارو

هدف ازساخت این موزه این بود که فرهنگ و تمدن مردمان ایران بزرگ را به نمایش بگذارند و نشان بدهند که ایران بزرگ که پهنای جغرافیایی آن از ماوراء نهر است و شامل کشورهای تاجیکستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، افغانستان می شود.

معماری بنا

موزه بزرگ خراسان
تصویر از توییتر آقای سام گیوراد @SaamGivrad

دکتر محمد امین میر فندرسکی معماری موزه را برعهده گرفت. نمای بیرونی موزه شبیه بنای عمارت خورشید در کلات نادر است و معماری داخلی آن تحت تاثیر لوئی کان می باشد. معماری داخلی برگرفته از معماری اسلامی و ایرانی می باشد در معماری داخلی آینه کاری بسیار پراکنده و الگوهایی در آثار سنگ کاری حداقل سبک مدرن است. زیربنای ساختمان 18000 متر ، وارتفاع 53 متر را در 12طبقه جای داده است  ، اما اکنون تنها 3طبقه آن به عنوان موزه در معرض دید بازدیدکنندگان است.

از طریق لینک WWW.Caoi.ir می توانید نقشه های کامل این مجموعه را مشاهده کنید.

بخش های مختلف موزه

موزه بزرگ خراسان در برگیرنده بخش های ذیل است :

بخش عمومی

  • سالن موزه ای : در 3طبقه ،همکف ، اول و دوم ، با مساحت 4000متر مربع می باشد.که هسته اصلی موزه بوده و اشیاء به نمایش گذاشته در آن از اشیاء تاریخی مکشوفه از منطقه خراسان است.
  • سالن نمایشگاهی و موزه ای : با مساحت بالغ بر 2700 متر مربع جهت برپایی نمایشگاههای دوره ای وفصلی از اثار تاریخی واثار هنری معاصر پیش بینی شده است.

بخش تخصصی

  • کتابخانه تخصصی (روانشاد مهندس سراج الدین کازرونی ): 

گنجایش بیش از 5000 جلد کتاب ، اسناد و عکس های تخصصی و مکانی مناسب برای مطالعه پژوهشگران و علاقه مندان است.

  • مخزن نگهداری اشیاء منقول تاریخی و تزئینات معماری :

این مکان مجهز به پیشرفته ترین امکانات امنیتی ضد حریق ، ضد زلزله و آسیب های جنگی است.

  • آزمایشگاه حفاظت ومرمت اشیاءتاریخی وتزئینات تاریخی (روانشاد دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی):

این مکان امکانات وتجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی حفاظت ومرمت را داراست همچنین دارای بخش پژوهش ِمستند سازی ومطالعات اشیاء تاریخی وتزئینات معماری است.

  • سالن اجتماعات ( روانشاد دکتر محمد امین میر فندرسکی ) :

ظرفیت آن حدود 140 نفر و مجهز به سیستم های سمعی و بصری است .

آثار تاریخی موزه

موزه بزرگ خراسان
تصویر از سایت کجارو

در این موزه آثار تاریخی بسیاری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد که می توان به  مجسمه سنگی هزاره سوم پیش از میلاد- نیشابور ، عود سوز مفرغی دوره سلجوقی ، آجر نقش برجسته دوره اشکانی –درگز ، آجر برجسته دوره ایلخانی –شهر توس  ، صور فلکی دوره سلجوقی- نیشابور ، دوات دان دوره سلجوقی- شهر توس ، کاسه دخل دوره صفویه  ،قدح سفالی زرین فام دوره سلجوقی –نیشابور ، سپر فولادی دوره افشاریه ، جواهر دان دوره مفرغ –نیشابور ، سنگ قبر بودم بیک قرن هفتم هجری –شهر توس ، جام میثاق دوره اشکانی –درگز،  مرقع قرآنی (فاتحه الکتاب) دوره قاجاری وکاشی دوره قاجاریه اشاره کرد.

چطور به موزه بزرگ خراسان برویم ؟

این موزه بزرگ خراسان تازه افتتاح شده و هنوز برای عده ای از افراد ناشناخته است.در کنار پارک کوهسنگی از سوی بلوار شهید منتظری و نزدیک میدان تلویزیون این موزه بزرگ دیده می شود.پس برای بازدید موزه ابتدا به بوستان کوهسنگی بروید.


آدرس: استان خراسان رضوی ، مشهد ، بلوار کوهسنگی  ، بوستان کوهسنگی  ، موزه بزرگ منطقه ای خراسان

ساعات کاری : همه روزه از ساعت 9 صبح تا 19 عصر

هزینه ورودی :هر نفر 5000 تومان (سال99)

مقالات بیشتری بخوانید