تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

 یکی از مشهورترین مکان‌های گردشگری هم برای ایرانیان و هم گردشگران خارجی شیراز است. این شهر پر از بناهای تاریخی، باغ‌های زیبا، موزه‌ها و بسیاری دیگر جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر است. یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز، موزه پارس است. موزه پارس شیراز در باغ نظر قرار دارد. این موزه قدیمی‌ترین موزه استان فارس است. همچنین آثار با ارزشی از ادوار مختلف تاریخی در آن قرار دارد. با هم اقلیم همراه شوید و اطلاعات بیشتری درباره این موزه تاریخی کسب کنید.

معرفی موزه پارس شیراز

موزه پارس یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز است. اگر از این موزه بازدید نمایید آثار نقاشان مشهور دوره زندیه از میرزا بابا نقاش‌باشی و آقا صادق و جعفر به همراه آثاری از نقاشان معاصر همانند صدرالدین شایسته و میر منصور (شاگردان کمال‌الملک) را مشاهده خواهید کرد. هنگامی که در فضای بیرون موزه پارس قدم بزنید، سنگ‌های ازاره کاخ خورشید با نقوش شاهنامه را خواهید دید.

اجاره روزانه خانه در تهران

موزه پارس شیراز ( باغ نظر )

موزه پارس شیراز کجاست؟

موزه پارس شیراز در خیابان زند و در نزدیکی ارگ کریم‌خان قرار دارد. برای رسیدن به این موزه می‌توانید؛ از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده نمایید. لازم به ذکر است که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه پارس و باغ نظر، ایستگاه مترو زندیه است.

ایستگاه مترو زندیه از این مکان 500 متر فاصله دارد. همچنین درصورتی‌که می‌خواهید با اتوبوس به موزه پارس بروید، کافی است در ایستگاه شهدا پیاده شوید و مابقی مسیر را پیاده طی کنید. به این نکته توجه کنید که اگر برای رفتن به این موزه از خودرو شخصی استفاده نمایید؛ باید برای یافتن جای پارک زحمت زیادی بکشید.

تاریخچه موزه پارس شیراز

جالب است بدانید که عمارت کلاه فرنگی تحت نظارت مستقیم کریم‌خان زند بوده است. همچنین این عمارت دارای دوطبقه با سقف شیروانی به ارتفاع ۱۴/۸۰ متر است. این بنا بر روی یک سکو با ارتفاع ۱/۳۰ سانتی‌متر قرار دارد. عمارت کلاه‌فرنگی مکانی جهت پذیرایی از مهمانان و سفرای خارجی و برگزاری مراسم رسمی بوده است.

موزه پارس شیراز ( باغ نظر )

معماری موزه پارس شیراز

معماری این بنا بسیار زیبا و بی‌نظیر است. بنای اصلی یک عمارت هشت ضلعی نامنظم است که دارای چهار ورودی است. جالب است بدانید که داخل بنا یک تالار مرکزی همراه با گنبد وجود دارد. این عمارت به‌صورت سنگ‌فرش است. لازم به ذکر است که یکی از مهم‌ترین اجزای این بنا حوض هشت ضلعی یک‌پارچه از سنگ مرمر است که در مرکز عمارت قرار دارد. هنگام بازدید از این ساختمان چهار شاه‌نشین را مشاهده می‌کنید. همچنین داخل عمارت طاق‌ها و میان طاق‌هایی وجود دارند.

همه آن‌ها منظم و گچی هستند و با نقاشی‌های گل و مرغ و خطوط اسلیمی تزئین شده‌اند. در آن زمان صدماتی به دستور آقا محمد خان قاجار به نقاشی‌ها وارد شد؛ به همین دلیل استاد محمدباقر جهانمیری به سبک دوره زندیه با رنگ‌های گیاهی این نقاشی‌ها را بازسازی کرد. در فاصله بین هر شاه‌نشین یک اتاق زاویه قرار دارد و هر دو اتاق زاویه بخاری دیواری دارند. همچنین اتاقی که در ضلع شمال شرقی قرار دارد دارای مقرنس‌کاری و نقوش زیبایی است. بخش زیادی از دیوارهای بیرونی دارای کاشی‌های هفت‌رنگ و با رنگ و تصاویر گل و مرغ است. در ضمن بیرون عمارت از طریق چهار پلکان سنگی، باغ را به بنا وصل می‌کند.

باغ نظر

اگر به این مکان تاریخی بروید در دو طرف ساختمان دو حوض را مشاهده می‌کنید. همچنین راهروهایی منظم در میان درختان و گل‌ها به چشمتان می‌خورد. در راهروها صندلی‌هایی برای راحتی مردم قرار دارد. در این باغ درختان قدیمی وجود دارند که سازمان حفاظت آثار باستانی ایران آن‌ها را به‌عنوان «درختان کهن» ثبت کرده‌اند. اگر کمی بیشتر در محوطه باغ قدم بزنید و بیشتر از آن بازدید کنید؛ سه اثر تاریخی به چشمتان می‌خورد که هرکدام زیبایی‌های خاصی دارند. اولین اثری که مشاهده می‌کنید، سنگ ازاره کاخ خورشید است که تصویر دو شیر روی آن قرار دارد. این اثر برای دوره قاجاریه است. سنگ‌نوشته تاریخ رامگرد (رامجرد) دومین اثری که در محوطه خواهید دید. قدمت این سنگ باستانی به سال ۵۹۰ هجری قمری بازمی‌گردد.

 در آخر، بزرگ‌ترین اثر سنگی تاریخی در محوطه قرار دارد. سنگ‌های ازاره کاخ خورشید، دارای نقوش شاهنامه بر روی خود هستند. قدمت این اثر هم به دوره قاجاریه برمی‌گردد. در کل باغ نظر محوطه زیبا و بی‌نظیری دارد. همچنین در صورت بازدید از این بنای تاریخی مناظر زیبایی را مشاهده خواهید کرد. آثار تاریخی نادری هم در آن وجود دارد. از طرفی عمارت زیبای کلاه‌فرنگی در میان این باغ جلوه‌ای باشکوه دارد و زیبایی این موزه چندین برابر کرده است.

موزه پارس شیراز ( باغ نظر )

مقبره کریم‌خان زند

مقبره کریم‌خان زند مهم‌ترین قسمت موزه است. بعد از درگذشت کریم‌خان زند در سال ۱۱۹۳ هجری قمری و بر اساس وصیتش، پیکر کریم‌خان، این دلاور، در شاه‌نشین شرقی دفن شد. جالب است بدانید که آقا محمد خان قاجار بعد از ۱۳ سال، در سال ۱۲۰۶ به دلیل کینه‌توزی به خاندان زند، استخوان‌های کریم‌خان را از محل دفن خارج کرد و به زیر پلکان کاخ گلستان در تهران منتقل کرد. این اقدام آقا محمد خان به این دلیل بود که هر روز بر مدفن وی پا بگذارد. اما در زمان پهلوی اول، استخوان‌های کریم خان به محل اول منتقل شد.

آثار موزه پارس شیراز

در موزه پارس شیراز آثار ارزشمندی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • قلمدان‌های لاکی، قاب‌های آینه لاکی کتیبه‌دار، قابی به شکل آینه لاکی با تصویر بایزید بسطامی و شاگردان و قاب‌آینه با بوم الوان زرافشان طرف‌داران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب کرده است. ظرافت این آثار بسیار ماهرانه است.
  • در موزه پارس شیراز جعبه‌های آرایشی لاکی هم وجود دارند. تمام این جعبه‌ها مربوط به دوره صفویه هستند و در شیراز پیدا شدند.
  • یکی از مهم‌ترین آثاری که در این موزه می‌توانید مشاهده کنید؛ یک قرآن دست‌نویس به خط محقق است. سلطان ابراهیم ‌بن ‌شاهرخ ‌تیموری این قرآن را در قرن۹ هجری نوشت.
  • اثر تاریخی دیگری که در این موزه وجود دارد و نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است؛ طلسمی با حروف ابجد است. قدمت این طلسم به دوره قاجاریه بازمی‌گردد.اعدادی که در این طلسم وجود دارند بسیار ظریف و ماهرانه ترسیم شده‌اند.
  • اثر دیگری که بسیار دلنشین است، تابلو نقاشی حافظ و شاخ نبات است. این تابلو را میر مصور در دوره معاصر، نقاشی کرده است.
  • در موزه پارس شیراز آثار دیگری هم وجود دارند؛ مانند زره زنجیربافت فولادی که برای دوره زندیه است. این زره در شیراز یافت شد. در کنار این زره آثار دیگری مانند شمشیر دو دم فولادی که مربوط به دوره صفویه است و سپر فلزی با آیات قرآنی مربوط به دوره زندیه و کلاه‌خود فولادی دارای تزیینات طلا مربوط به دوره صفویه را می‌توانید مشاهده نمایید.
  • کوبه دری که در موزه پارس شیراز قرار دارد؛ متعلق به مسجد جامع عتیق است.
  • ظرف مفرغی و اشیا مفرغی که در لرستان پیدا شد؛ به هزاره اول پیش از میلاد بازمی‌گردد.
  • در قسمت دیگری از موزه، آثاری مانند قلیان نقره قلم‌زنی مربوط به دوره پهلوی، ظرف برنجی قلم‌زنی و قلیان طلاکوب و میناکاری قرار دارند. همچنین لازم است بدانید که تمام این آثار در یک ویترین آینه‌کاری و خاتم‌کاری قرار دارند.
  • از دیگر تابلوهایی که در موزه پارس شیراز وجود دارند؛ تابلو تصویر کریم‌خان زند اثر صدرالدین شیرازی است. لازم به ذکر است که این تابلو معاصر است.
  • کاشی هشت‌گوش که در قم پیدا شد و مربوط به قرن هشتم است.
  •  کاسه‌ای سفالی لعاب‌دار، تنگ سفالی لاجوردی به شکل پرنده مربوط به قرن شش و هفت هجری قمری. تمام مواردی که ذکر کردیم از دیگر آثار ارزشمند این موزه هستند. همچنین یک کاسه سفالی لعاب‌دار (مینایی) که در نیشابور قرار داشت و برای قرن هفتم است و یک کاشی دیگر هم در کنار آثار قرار دارد.
  • اثری که بی‌شک توجه همه گردشگران را به خود جلب خواهد کرد، مجسمه‌ای است که در حاجی‌آباد داراب فارس قرار داشت و مربوط به دوره ساسانیان است.
  • آثار بسیار قدیمی دیگری که در این موزه قرار دارد. کوزه لوله منقاری قرمز است که در رودبار پیدا شد. این اثر باستانی به هزاره دوم پیش از میلاد بازمی‌گردد. خمره سفالی منقوش از آثار ارزشمند دیگر این موزه است که در جلیان فسا یافت شد. این خمره به هزاره سوم قبل از میلاد باز می‌گردد. اثر دیگر یک کوزه لوله منقاری مربوط به هزاره اول پیش از میلاد است.
  • در موزه پارس شیراز چندین کتاب باارزش نیز وجود دارد. کتاب اول،۱۳ برگ از منتخبات مثنوی مولوی به خط ملاصدرا است که به دوره صفویه بازمی‌گردد.

موزه پارس شیراز ( باغ نظر )

ساعات بازدید و بلیت موزه پارس

شما می‌توانید از موزه پارس در نیمه اول سال از ساعات۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ و در نیمه دوم سال از ۷:۳۰ تا ۱۸ بازدید نمایید. لازم به ذکر است که بلیت این موزه دارای دو نرخ متفاوت برای گردشگران ایرانی و خارجی است. به این صورت که قیمت بلیت برای گردشگران داخلی چهارهزار تومان و برای گردشگران خارجی ۴۰ هزار تومان است.

کلام آخر

ما در این مقاله اطلاعاتی را درباره موزه پارس شیراز در اختیارتان قرار دادیم. در کل، موزه پارس از آثار ارزشمند بسیاری در قلب خود نگهداری می‌کند. این آثار گران‌بها دوره‌های وسیعی از تاریخ را در بر می‌گیرند. همچنین تماشای آن‌ها برای هر دوستدار تاریخ و هنری بسیار جذاب خواهد بود. حتماً تا به الان فهمیده‌اید که آثار این موزه وسعتی به درازای تاریخ دارند. شما با تماشای این آثار می‌توانید برگ‌های مختلف تاریخی را ورق بزنید. اگر به تاریخ و هنر علاقه دارید ما به شما بازدید از موزه پارس شیراز را پیشنهاد می‌کنیم.