تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

در معرفی پارک ملت تهران باید گفت که از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های تهران محسوب می‌شود که در سال ۱۳۴۵ و در دوران پهلوی دوم احداث شد. این پارک امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی دارد و در واقع یکی از تفرجگاه‌های اهالی تهران به حساب می‌آید. برخی از دیدنی‌های این پارک عبارت است از: باغ وحش، پردیس سینمایی ملت و دریاچه مصنوعی. اگر می‌خواهید یک روز خاطره‌انگیز و تکرار نشدنی را در پایتخت ایران تجربه کنید، پارک ملت با داشتن فضای سرسبز و محیطی دلنشین می‌تواند بهترین انتخاب باشد.در ادامه همراه مجله گردشگری هم اقلیم باشید تا با این جاذبه گردشگری تهران بیشتر آشنا شوید.

معرفی بوستان ملت تهران

گفتیم که این پارک در دوره پهلوی دوم و به دستور فرح پهلوی و محمدرضا آقاجانی در زمینی بایر احداث شد. در آن زمان این بوستان، پارک شاهنشاهی نام داشت. پارک ملت یکی از بهترین پارک‌های شهر تهران به شمار می‌آید و طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، اولین پارکی است که اهالی پایتخت به یک میهمان غیرتهرانی معرفی می‌کنند. ساخت این پارک از سال ۱۳۴۵ در طی دو فاز شروع شد.

اجاره روزانه خانه در تهران

پارک ملت تهران

فاز اول پارک ملت تهران در موازات خیابان ولیعصر قرار داشته و به بلوار کنار جاده معروف بوده است و قسمتی از آن هم در قطعه‌ای از پیاده‌رو گسترده شده است. این فاز در سال ۱۳۴۷ به بهره‌برداری رسید. فاز دوم پارک هم در سال ۱۳۵۳ به اتمام رسید که دو بخش تپه‌ای یعنی جنگل‌کاری‌های طرف سازمان صداوسیما و چمن‌کاری و گل‌کاری‌های طرف بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش) و خیابان سئول را شامل می‌شود.

می‌توان گفت که بوستان ملت تهران یکی از پارک‌های بزرگ این شهر است و مساحت آن نزدیک به ۳۴ هکتار است. تقریبا ۲۳ هکتار از این پارک به چمن‌کاری، ۳٫۲ هکتار از آن به جنگل‌کاری و دو هکتار نیز به گل‌کاری اختصاص داده شده است. این پارک به شکل نامنظم و شبیه به پارک‌های انگلیسی توسط فردی به نام پوسن (Posen) طراحی شده است.

پارک ملت تهران کجاست؟

اگر می‌خواهید بدانید این پارک دیدنی در کدام قسمت تهران واقع شده است و چگونه می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید، باید بگوییم که این بوستان در شمال پایتخت و در منطقه سه قرار دارد. این پارک از شمال به خیابان جام جم و ساختمان مرکزی صداوسیما، از جنوب به خیابان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یا نیایش، از شرق به خیابان ولیعصر و از غرب هم به خیابان سئول (باشگاه انقلاب) دسترسی دارد.

پارک ملت تهران

مسیر دسترسی پارک ملت تهران از چند طریق ممکن است:

اتوبوس‌های تندرو: برای رفتن به پارک ملت می‌توانید سوار اتوبوس‌های بی‌آرتی خط هفت شوید. اتوبوس‌های مسیر تجریش-راه‌آهن یا چهارراه پارک وی-راه‌آهن در این پارک ایستگاه توقف دارند. تنها باید در ایستگاه نیایش یا پارک ملت پیاده شده و به‌سمت پارک ملت بروید.

تاکسی: راه دیگر برای رفتن به پارک ملت استفاده از تاکسی است. می‌توانید در وهله اول با تاکسی به پایانه ونک رفته و در میدان ونک با اتوبوس‌های فوق و یا تاکسی به‌سمت شمال بروید و مقابل بوستان ملت پیاده شوید.

خودرو شخصی: سومین راه برای رسیدن به این پارک اتومبیل شخصی است که باید مسیر خیابان ولیعصر را در پیش گرفته و به این پارک بروید.

آدرس پارک ملت: تهران، خیابان ولیعصر، جنب بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یا نیایش سابق

بهترین دیدنی‌ها و تفریحات پارک ملت تهران

می‌توان این چنین گفت که بوستان ملت تهران از جذاب‌ترین مجموعه‌های تفریحی این شهر است که افراد با هر سنی می‌توانند در آن تفریح کنند. در ادامه برخی از دیدنی‌های این پارک را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

ورودی پارک ملت تهران

اولین مکان دیدنی از پارک ملت تهران که قصد داریم معرفی کنیم، ورودی آن است. ورودی این بوستان با گل‌های رنگارنگ، مجسمه‌های هنری، آب‌نمای کوچک و درختانی سر به فلک کشیده بسیار تماشایی شده و همه را دعوت به گردش در این پارک زیبا می‌کند. سطح صیقلی و صافی که ورودی بوستان ملت دارد باعث شده تا تبدیل به مکانی برای تمرین اسکیت و اسکوتر سواران شود. همیشه در این قسمت از پارک ملت جوان‌ها و نوجوان‌هایی را می‌بینید که با اسکیت‌ها و دوچرخه‌های خود در پیست بزرگ در حال تمرین و هنرنمایی هستند.

آب نمای پله‌ای

کمی که از ورودی پارک جلوتر بروید، با آب نمای زیبای پله‌ای مانندی مواجه می‌شوید که سردیس‌هایی از مشاهیر ایرانی مانند فردوسی، سعدی، شهریار و نیما یوشیج در اطراف آن قرار دارد.

مجسمه‌های پارک ملت تهران

از دیگر جاذبه‌های پارک ملت دو مجسمه بسیار معروفی است که از بخش‌های مختلف بوستان قابل دیدن است و جلوه و شکوه خاصی به پارک بخشیده‌اند.

  • مجسمه مادر

همیشه مجسمه مادر یکی از نمادهایی است که در هر شهری و هر کشوری دیده می‌شود. تهران نیز از این قافله عقب نمانده و در چندین بخش از این شهر مجسمه‌های مختلفی از مادر قرار داده شده است. یکی از زیباترین مجسمه‌های مادر شهر تهران در بوستان ملت است که مادری کودک خود را در آغوش گرفته و با تمام مهر و محبت به او نگاه می‌کند.

مجسمه مادر

  • مجسمه امیرکبیر

دومین مجسمه‌ای که در این پارک تعبیه شده مجسمه وزیر نام آشنا دوره قاجار یعنی امیرکبیر است. مجسمه باابهت و باشکوه این مرد بزرگ تاریخ ایران از بالای آب‌نما نظاره‌گر مردم است که مشغول به گردش و تفریح در پارک ملت تهران هستند.

دریاچه مصنوعی پارک ملت

در قسمت بالایی بوستان ملت یک دریاچه مصنوعی به چشم می‌خورد که جلوه خاصی به طبیعت این بوستان بخشیده است. پل فلزی هم که روی دریاچه قرار گرفته زیبایی آن را چند برابر کرده و باعث می‌شود مشتاق قدم زدن و تماشای پارک از فراز این پل شوید. همچنین از بالای این پل می‌توانید چشم‌انداز متفاوت و زیبایی به بخش‌های مختلف پارک و دریاچه داشته باشید و از زیبایی‌های بصری تهران لذت ببرید.

دریاچه مصنوعی پارک ملت تهران

قطار دودی

در قسمت جنوبی بوستان ملت تهران، اولین قطار دیزل ایران که در سال ۱۸۸۷ میلادی معادل 1265 هجری شمسی مردم تهران را به حرم شاه عبدالعظیم می‌برد، قرار گرفته است. در حال حاضر این قطار بر روی ریل‌های خودش در پارک ملت قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های این بوستان به حساب می‌آید.

زمین بازی مخصوص کودکان

در بوستان ملت تهران دو فضای بازی مخصوص کودکان در نظر گرفته شده است. یکی از آنها نزدیک به خیابان ولیعصر و در بلوار پارک و دیگری در پشت پردیس سینمایی و در ضلع جنوبی پارک قرار گرفته است.

باغ وحش کوچک

دنیای حیوانات یکی از مواردی است که انسان‌ها مخصوصا کودکان به آن علاقه دارند. به همین دلیل در قسمت غربی پارک ملت تهران باغ وحش کوچکی برای علاقه‌مندان به دنیای حیوانات پارک بنا شده و بیش از 30 گونه پرنده و حیوانات دیگر را در خود جای داده است. از جمله پرنده‌ها و حیوانات این باغ وحش کوچک مرغ عشق، مرغابی، طاووس، فنچ، طوطی، طوطی، پلیکان، شتر مرغ، قو مشکی، اردک، جغد، کرکس و حیواناتی مثل گوزن شاخ‌دار، شترمرغ، خرگوش، میمون، بز کوهی و آهو است.

وجود امکانات ورزشی متنوع

در این بوستان بزرگ در پایتخت ایران فضاها و لوازم ورزشی متعددی برای علاقه‌مندان به رشته‌های ورزشی تعبیه شده است تا شهروندان و گردشگران بتوانند از آنها استفاده کرده و تجربه بی‌نظیری داشته باشند. برخی از تفریحات و ورزش‌های پارک ملت عبارت است از:

  • میزهای تنیس روی میز: اگر اهل تنیس باشید، تنها کافی است لوازم مورد نیازتان (مثل راکت و توپ مخصوص) را برداشته و به همراه دوستان ورزشکار خود به پارک ملت بروید و یک مسابقه دوستانه و شاد را تجربه کنید.
  • فوتبال دستی: این پارک فوتبال دستی داشته و به شما این فرصت را می‌دهد که به همراه دوستان خود هیجان بی‌نظیری را تجربه کنید و لحظات شادی را پشت سر بگذارید.
  • مسیر پیاده روی: یکی از فعالیت‌ها و تفریح‌های لذت بخش در پارک ملت تهران، پیاده روی در مسیر مخصوص آن است. قدم زدن در میان درختان بلند این بوستان و در فضای سرسبزی که به زیبایی تمام چمن‌کاری شده و همچنین بالا و پایین رفتن از تپه‌های کوچک و بزرگ این پارک، از تجربه‌های شیرینی است که نباید از دست داد.
  • زمین بازی بدمینتون: یک قسمت از این پارک زمین مخصوص بازی بدمینتون دارد و به ورزشکاران این رشته و همچنین علاقه‌مندان این امکان را می‌دهد تا ساعاتی به ورزش در این فضای سرسبز بپردازند.
  • والیبال: علاوه بر زمین بازی بدمینتون، بوستان ملت تهران فضایی برای بازی والیبال نیز دارد. فقط فراموش نکنید که تور والیبال خود را به همراه برده و در جایگاه مخصوص نصب کنید.
  • میز شطرنج: شطرنج ورزشی است که رده سنی مشخصی نداشته و از بازی‌های مورد علاقه تمامی سنین به حساب می‌آید. در این پارک صندلی‌ها و میزهای مخصوص شطرنج کار گذاشته شده است. پس درصورتی که اهل شطرنج هستید، مهره‌های شطرنج خود را به همراه برده و مدتی را در این پارک مشغول به بازی شوید.

پارک ملت تهران

بهترین زمان بازدید از پارک ملت تهران

بی‌شک رفتن به پارک ملت تهران در هر زمانی فوق‌العاده و زیبا است. یعنی فرقی ندارد شما چه زمانی از سال به این بوستان می‌روید، در هر حالت این پارک زیبایی‌های مخصوص به خود را دارد و شما می‌توانید از حضور در این فضای دلنشین بهترین بهره را ببرید. اما به صورت کلی می‌توان چنین گفت که بهار و پاییز از دیدنی‌ترین اوقات برای تماشا و بازدید از این پارک به شمار می‌روند.

در فصل بهار درختان قد بلند این پارک رنگ سبز زیبایی به خود گرفته و گل‌کاری‌های چشم نواز و رنگارنگی در بخش‌های مختلف پارک انجام می‌گیرد. علاوه بر آن آب و هوا در بهار بسیار خنک و مطبوع است و موجب می‌شود قدم زدن در این پارک تبدیل به یکی از محبوب‌ترین تفریحات این فصل شود.

اگر شما از علاقه‌مندان به عکاسی هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما در یکی از روزهای پاییزی که برگ‌ها ریخته به این پارک سر بزنید. چون به دلیل تغییر رنگ برگ درختان و ریزش برگ‌ها در فصل پاییز، فضای پارک بسیار دیدنی و زیبا می‌شود. همچنین قدم زدن و پیاده روی در هوای بارانی پاییز با صدای خش خش برگ‌ها در زیر پا، خاطرات فراموش نشدنی از پارک ملت برای شما رقم خواهد زد.