تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

افرادی که در حوزه بازارهای مالی و ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند حتماً با واژه بلاک‌چین آشنا هستند. بلاک‌ چین در واقع یک دفتر توزیع شده عمومی و غیرمتمرکز است. این اصطلاح از ترکیب دو واژه بلاک و چین تشکیل شده که به معنی زنجیره بلاک است و اطلاعات دیجیتالی فراوانی را در خود نگهداری می‌کند. این زنجیره از هزاران بلاک تشکیل شده که هر بلاک به ذخیره‌سازی اطلاعات مثل تاریخ و زمان معاملات، مبلغ خرید از سایت، اطلاعات خریداران و فروشندگان می‌پردازد.

از ویژگی‌های برجسته بلاک‌ چین می‌توان به عدم ثبت اطلاعات هویتی فرد اشاره کرد. در واقع کاربران در هنگام معاملات از خود اطلاعات هویتی بر جای نمی‌گذارند و تمامی معاملات در بستر امضای دیجیتال منحصربه‌فردی صورت می‌گیرد. کاربران به جای ثبت کردن نام کاربری و اطلاعات هویتی خود یک کد منحصربه‌فرد دریافت می‌کنند که از طریق آن می‌توانند در بلاک‌ چین فعالیت داشته باشند. در ادامه همراه با مجله هم اقلیم باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

نحوه کار با بلاک‌ چین

طبق تعاریف بالا هر بلاک‌ چین از چندین بلاک تشکیل شده است که به صورت یک زنجیره به هم متصل شده‌اند. برای آن که کاربران بتوانند یک بلاک به بلاک‌ چین اضافه کنند باید مراحل زیر را طی کنند:

انجام تراکنش یا معامله

تراکنش و معامله‌ای که در شبکه بلاک‌ چین صورت می‌گیرد منجر به اضافه شدن یک بلاک در بلاک‌ چین می‌شود. با انجام تراکنش برای هر کدام از ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین یا تتر آن تراکنش یک بلاک جدید در شبکه بیت‌کوین یا تتر به وجود می‌آورد.

تأیید تراکنش

پس از آن که درخواست انتقال خود را ثبت کردید توسط ماینرهای شبکه مسئول به تأیید تراکنش شما پرداخته می‌شود. اطلاعات تراکنش به صورت کاملاً دیجیتال وارد سیستم می‌شوند.

ذخیره تراکنش

پس از آن که معامله یا تراکنش کاربر مورد تأیید قرار گرفت مبلغ درخواستی برای واریز و امضای دیجیتالی کاربر در یک بلاک ذخیره می‌شود.

اضافه شدن بلاک به بلاک‌ چین

پس از آن که معاملات مورد تأیید قرار گرفت و انجام شد یک کد شناسایی منحصربه‌فرد به بلاک اختصاص می‌یابد. به این کد هش گفته می‌شود و به اصطلاح پس از هش شدن می‌توان بلاک را به بلاک‌ چین اضافه کرد. با طی کردن تمام مراحل بالا یک بلاک در شبکه ایجاد می‌شود که برای همه در دسترس خواهد بود. بلاک دارای اطلاعاتی است که در بلاک‌ چین برای همه قابل مشاهده است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • اندازه بلاک
  • شخص استخراج کننده
  • زمان استخراج بلاک
  • ارتفاع بلاک
  • هش بلاک

هش بلاک یک کد ۶۴ رقمی است که از اعداد و حروف تشکیل شده و با صفر شروع می‌شود. با توجه به تعداد کل بلاک‌ها به محاسبه ارتفاع بلاک پرداخته می‌شود و نشان می‌دهد که چندمین بلاک است که بر روی زنجیره بلاک‌ چین قرار گرفته است.

بلاک چین چیست

بیشتر بخوانید

مزایای بلاک‌ چین

بلاک‌ چین دارای ویژگی‌ها و مزایای قابل توجهی است که توجه کاربران زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. در ادامه به برخی از مزایای بلاک‌ چین اشاره کوتاهی کرده‌ایم:

مقاومت بالا در برابر حملات مخرب

هزاران دستگاه و کامپیوتر در سراسر جهان به ثبت ذخیره اطلاعات در بلاک‌ چین می‌پردازند. این امر موجب شده تا سیستم‌ها و اطلاعات ذخیره شده در آنها در برابر خرابی‌های فنی و حملات مخرب مقاوم شوند. نسخه‌های بلاک چین می‌توانند به صورت خودکار خود را تکثیر کرده و یک نسخه از اطلاعات خود را ذخیره کنند. در نتیجه هیچ عامل مخربی باعث نقص در سیستم نمی‌شود و اطلاعات همچنان حفظ شده می‌مانند. با این وجود می‌توان گفت که شبکه بلاک‌ چین از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده و دسترسی به فناوری و هک کردن آن غیرممکن است.

ثبات داشتن

از ویژگی‌های برجسته شبکه بلاک‌ چین می‌توان به ثبات بالای اطلاعات اشاره کرد. به این صورت که با اضافه شدن بلاک‌ها در شبکه امکان حذف یا تغییر آنها وجود ندارد یا بسیار دشوار است. بلاک‌ چین از فناوری کاملاً هوشمندانه برخوردار بوده که اطلاعات و سوابق مالی را که در دفتر کل دیجیتال توزیع شده ذخیره می‌کند. با این حال ردیابی اطلاعات بسیار آسان است. این ویژگی سبب شده تا سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری برای جلوگیری از اقدامات خلاف قانون به استفاده از بلاک‌چین روی بیاورند. بلاک چین مانع از انجام معاملات غیرقانونی می‌شود و سوابق مالی و معاملات در امنیت بالا ثبت می‌شوند.

عدم نیاز به واسطه

بلاک‌چین شبکه‌ای است که به هیچ نهاد و دولتی وابسته نیست و کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه و حتی شناخت طرفین معاملات خود را انجام دهند. این ویژگی سبب شده تا بسیاری از هزینه‌های معاملات مانند کارمزدهای بانکی کاهش پیدا کنند و بدون نیاز به ضرورت اعتماد به نهاد مربوطه به انتقال رمزارزها در بستری امن پرداخته شود.

مبادلاتP2P

از دیگر مزایای بلاک‌چین می‌توان به قابلیت دسترسی به تمامی اطلاعات ذخیره شده در آن اشاره کرد. تمامی کاربران و شرکت‌کنندگان در بلاک‌ چین می‌توانند به راحتی به تبادل اطلاعات بپردازند. تمام اطلاعات در بین کاربران ضبط می‌شود و موجب قوی‌تر شدن شبکه می‌گردد. این نوع مبادلات که به آن مبادلات همتا به همتا نیز گفته می‌شود به سرور اصلی متصل نیستند. همین ویژگی سبب شده تا واسطه‌ها حذف شوند و ایمنی و پایداری در شبکه افزایش پیدا کند.

انواع بلاک‌ چین

بلاک‌چین دارای انواع مختلفی بوده که از نظر عملکرد و ویژگی با هم تفاوت‌هایی دارند. در ادامه به معرفی و بررسی انواع بلاک‌ چین پرداخته شده است:

انواع بلاک چین
تصویر از سایت میهن بلاک چین

بلاک‌ چین عمومی

یکی از رایج‌ترین شبکه‌های بلاک‌چین است که از انواع آن می‌توان به بیت کوین اشاره کرد. امکان عضو شدن در این سیستم برای همه افراد وجود دارد و در این باره هیچ‌گونه محدودیتی تعیین نشده است. همه افراد در این سیستم می‌توانند ارز دیجیتال مورد نظر خود را همراه با اطلاعات آن مشاهده کنند و با استفاده از سیستم شخصی به شبکه بلاک‌ چین متصل شوند. هر زمان که یک بلاک جدید به بلاک‌ چین اضافه می‌شود، سیستم نسخه به‌روزرسانی شده بلاک‌چین را دریافت می‌کند.

بلاک‌ چین خصوصی

در این بلاک‌چین تمام افراد نمی‌توانند عضو شوند و دسترسی به اطلاعات برای همه وجود ندارد. در واقع بلاک‌چین خصوصی دارای محدودیت دسترسی به اطلاعات بوده و برای ثبت‌نام و استفاده از آن نیاز به تأیید است. بلاک‌ چین‌های شرکتی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند که برخی از اطلاعات خود مانند دستمزد کارمندان را برای افراد در دسترس قرار نمی‌دهند.

بلاک‌ چین کنسرسیومی

این بلاک‌چین برای معاملات بین شرکتی و بین سازمانی به کار می‌رود. از ویژگی‌های آن می‌توان به نیمه غیرمتمرکز بودن بلاک‌ چین اشاره کرد. در این سیستم چند سازمان یا شرکت جهت همکاری یک بستر مشترک ایجاد می‌کنند و به تبادل اطلاعات در بستری کاملاً امن می‌پردازند.

بلاک‌ چین هیبرید

این بلاک‌چین ترکیبی از بلاک‌ چین‌های عمومی و خصوصی است که برخی از ویژگی‌های هر دو بلاک‌چین را شامل می‌شود. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به اجازه دسترسی به اطلاعات و عضویت کاربران اشاره کرد که توسط مسئول کنترل‌کننده انجام می‌شود.  ورود به این شبکه برای تمام افراد امکان‌پذیر نیست و تنها با تأیید مسئول صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

کاربرد و دلایل نیاز به بلاک‌ چین

امروزه استفاده از بلاک‌ چین در بین کاربران عمومی و خصوصی بسیار افزایش پیدا کرده است. صاحبان کسب و کارهای دیجیتال با استفاده از این فناوری می‌توانند به پیشرفت قابل توجهی در انجام امور خود دست پیدا کنند و سرعت کارهای خود را افزایش دهند. به عبارتی نیاز به استفاده از فناوری بلاک‌چین روز به روز در حال افزایش است که دلایل آن عبارت‌اند از:

جرایم سایبری

در طی سال‌های گذشته جرایم سایبری با رشد بسیار سریعی مواجه شده است. مشکلاتی مانند افشا شدن اطلاعات کاربران در برنامه فیسبوک، هک شدن بیش از یک میلیارد حساب در یاهو مسنجر و تخریب‌های بدافزارها از جرایم مهم شناخته می‌شوند. این جرایم روز به روز در حال افزایش هستند و توسط افراد سودجو اتفاق می‌افتند. بلاک‌ چین از فناوری رمزنگاری بسیار قدرتمندی برخوردار بوده که می‌تواند رشد جرایم سایبری را تا حدود زیادی برطرف کند. از این رو مالکان کسب و کارهای اینترنتی می‌توانند در بستر امن بلاک‌ چین به انجام معاملات خود بپردازند.

ظهور ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین روز به روز در حال محبوب شدن هستند که برای انجام معاملات و خرید و فروش بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و بازارهای مالی دیجیتال امروزه افراد برای معاملات خود از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. سیستم بلاک‌چین برای ایجاد و توزیع ارزهای دیجیتال به صورت امن تشکیل شده و کاربران نیاز دارند تا با استفاده از آن معاملات خود را انجام دهند.

قدرت پردازش دیجیتال

ساختار سیستم بلاک‌ چین به صورتی طراحی شده که برای محاسبات داده‌های معمولی به قدرت پردازش بالایی نیاز دارد. خوشبختانه کامپیوترها دارای پردازنده‌های پیشرفته و مدرنی هستند که قدرت پردازش آنها بسیار بالا است. از آنجایی که بلاک‌ چین وابسته به سیستم و اینترنت است می‌تواند از طریق قدرت پردازش کامپیوترها در سریع‌ترین زمان ممکن به محاسبات داده‌ها بپردازد و این امر موجب کاهش هزینه رمزگشایی داده‌ها شده است.

انواع بلاک چین

بیشتر بخوانید

جمع بندی

بلاک‌چین کاربردهای متنوعی دارد که تنها مختص به ارزهای دیجیتال نیست. با استفاده از فناوری بلاک‌چین می‌توان به تراکنش‌ها و انجام معاملات بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز پرداخت. کارخانه‌ها، شرکت‌های تولیدکننده و برندها می‌توانند تمامی اطلاعات مربوط به حمل و نقل و کالا را بر روی شبکه بلاک‌ چین ثبت و مدیریت کنند. در واقع بلاک‌ چین مانند یک جامعه یا سازمان عمل می‌کند که تمام کاربران می‌توانند در تمام اختیارات آن سهیم باشند. یکی دیگر از کاربردهای بلاک‌ چین انجام انتخابات الکترونیکی است که هیچ‌گونه تقلبی در آن صورت نمی‌گیرد. با این کاربرد می‌توان نیاز به نیروی انسانی را به حداقل رساند که خطای انسانی به صفر می‌رسد.