تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

اگر شما هم اهل گشت و گذار در طبیعت هستید حتماً می‌دانید که بهار و تابستان فصل‌های مناسبی برای گشت و گذارهای کوتاه و یا حتی سفرهای طولانی است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر بر حسب اتفاق مسیر شما به قوچان و یا استان خراسان رضوی خورد حتما به سمت سد تبارک تغییر مسیر بدهید و به آخرین روستای جاده سر بزنید. روستای یدک قوچان از زیباترین و پرطرفدارترین روستاهای قوچان محسوب می‌شود که مکانی مناسب برای گذراندن چند ساعت و یا یک یا چند شب است.

با این حال باید به این نکته نیز اشاره کرد که اگر قصد دارید چند روزی را در روستای یدک بگذرانید، با توجه به اینکه در روستا هیچ مسافرخانه‌ای وجود ندارد، شما می‌توانید هم در طبیعت روستا و برخی از باغستان‌های آن چادر بزنید و یا مهمان اهالی روستا شوید.‌ ما قصد داریم در این مقاله به معرفی روستای یدک قوچان و جاذبه‌های گردشگری روستا و محیط اطراف آن بپردازیم. در صورتی که شما نیز از علاقه‌مندان به طبیعت و گشت و گذار در آن هستید، لطفاً تا پایان معرفی روستای یدک با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

آشنایی با روستای یدک قوچان

روستای یدک قوچان، روستایی کوچک و زیبا از توابع بخش مرکزی شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی است. این روستای دیدنی و جذاب در فاصله‌ی  ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان قوچان قرار دارد. روستا در فاصله‌ی یک الی یک ساعت و ربع از قوچان واقع شده است. اگر هدف قصد شما یک پیک‌نیک چند ساعته در یک روز تعطیل است، به شما توصیه می‌کنیم صبح زود به سمت روستا حرکت کنید تا قبل از غروب خورشید بتوانید نهایت استفاده و لذت را از روستا و طبیعت بکرش ببرید. نکته جالب این است که سرچشمه اصلی رودخانه اترک از روستای یدک منشا می‌گیرد. روستای یدک شهرستان قوچان دارای طبیعتی بکر و دیدنی است که شما را مجذوب خود خواهد کرد.

همچنین آرامگاه امامزاده حجی، دره فوق‌العاده یدک، آبشار زیبای زیو، آبشار منحصر به فرد گول و چشمه‌های متعددی که در دامنه رشته کوه‌هایی با نام هزار مسجد واقع شده‌اند، همگی در اطراف مناطق مسکونی روستا قرار دارند و جزو جاذبه‌های گردشگری روستا محسوب می‌شوند. چشمه‌های روستا دارای آبی بسیار خنک، گوارا و شیرینی هستند که حتی اگر مقدار اندکی از این آب را بنوشید، لذت رفع احساس تشنگی را، عمیقاً تجربه خواهید کرد. علی رغم اینکه هوای خنک، مناطق دیدنی، درختان و سایه‌های فراوان آن‌ها، کوهای سر به فلک کشیده و سایر مواردی که مختص زندگی در روستا است و فضای جذاب برای گشت و گذار را ایجاد کرده است، متاسفانه در چند سال اخیر مهاجرت از روستا هم به صورت فردی و هم به صورت خانواده‌ای به شدت افزایش یافته است.

مطابق با سرشماری انجام شده در سال ۸۵ جمعیت روستای یدک قوچان ۱۶۵۴ نفر و در سال ۹۰ جمعیت روستای یدک شهرستان قوچان به ۱۱۴۸ نفر کاهش یافت.

روستای یدک قوچان

در مسیر رود خانه اترک

در مسیر روستای یدک قوچان پس از اینکه وارد محور گردشگری دره یوسف‌خان شوید، در همان ابتدای مسیر سبز فوق‌العاده باغستانی که رو به روستایی پلکانی قرار دارد، شما را محصور خودش خواهد کرد. شما می‌توانید به منظور لذت بردن بیشتر از این زیبایی از راه مارپیچ روستا بالا بروید و از آنجا به آن منظره نگاه کنید. سپس اگر به مسیر اصلی برگردید و از روستای یوسف‌خان عبور کنید، رودخانه اترک در برابر چشمان شما نمایان خواهد شد.

رودخانه در حول مسیر سد تبارک و سپس روستای یدک و در موازات جاده ادامه دارد. علاوه بر رودخانه اترک روستا مملو از برکه‌ها و آبشارهای کوچکی است که در مسیر رودخانه و در دل کوه های صخره ای اطراف روستا قرار گرفته‌اند و زیبایی منحصر به فردشان شما را وا می‌دارد تا برای لذت بردن از این مناظر و یا عکاسی چند دقیقه‌ای را در مسیر توقف کنید.

رودخانه اترک در روستای یدک

علی رغم اینکه روستای یدک قوچان فاقد مسافرخانه است، اما باغ رستوران های فراوانی در این مسیر وجود دارند که مکان مناسبی برای استراحت و صرف غذا است، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که ماهی کبابی این رستوران‌ها را حتما امتحان کنید. به علاوه شما می‌توانید بقایای چهار روستای ویران شده را در اطراف روستای یدک مشاهده کنید. روستای یدک علاوه بر چشمه‌ها و چشمه‌ سارهای فراوانی که دارد، از سمت شمال به مناطق جنگلی حفاظت شده با پوشش درختان سرو که در زبان محلی به آن‌ها اصطلاحاً «کماس» می‌گویند، منتهی می‌شوند.

بوم گردی روستای یدک

چطور به روستای یدک قوچان برویم؟

اگر شما هم از ساکنان قوچان، مشهد و یا سایر شهرهای استان خراسان رضوی نیستید و مسیر را نمی‌شناسید، می‌توانید با استفاده از انواع اپلیکشن‌های مسیریابی به روستای یدک برسید. با این حال ما در اینجا راحت‌ترین و مناسب‌ترین مسیر رسیدن به روستا یدک قوچان را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

گردش در روستای یدک

 زمانی که شما مشهد را به سمت قوچان ترک کنید، ۵ کیلومتر قبل از شهرستان قوچان باید وارد جاده‌ای به نام باجگیران شوید. لازم نیست خیلی در این جاده به جلو بروید، در همان ابتدای جاده، محور گردشگری دره یوسف‌خان از سمت راست جاده جدا می شود. این محور که حدوداً ۲۰ کیلومتر است، از روستاهای یوسف‌خان، برج قارداش، جانان، چالاکی، تبارک و غیره می گذرد و در نهایت در انتهای این جاده، شما به روستای یدک خواهید رسید. روستای یدک شهرستان قوچان، حدوداً ۱۴۰کیلومتر تا قوچان و ۲۰ کیلومتر نیز در تا ابتدای محور گردشگری فاصله دارد. خوشبختانه مسیر منتهی به روستای یدک کاملاً آسفالت است. بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که شما برای رسیدن به آبشار از روستای یدک قوچان، حدود ۴ کیلومتر مسیر خاکی را در پیش خواهید داشت.

زمان مناسب رفتن به روستای یدک

از آنجایی که این روستا جزو شهرستان قوچان و استان خراسان رضوی محسوب می‌شود، در نتیجه دارای آب و هوای خنک و مطبوعی است. مناسب‌ترین و بهترین زمان برای بازدید از محور گردشگری دره یوسف‌خان و روستای یدک از اوایل خرداد ماه شروع می‌شود و تا اوایل آبان که زمان برداشت سیب و گردو که مهم ترین محصولات این روستاها محسوب می‌شوند، ادامه می‌یابد. توصیه می‌کنیم در صورتی که امکان مسافرت به این روستا در اواخر تابستان به خصوص شهریور ماه برای شما وجود دارد، حتماً در این ماه به روستای یدک سر بزنید، زیرا مطابق گفته‌های اهالی روستای یدک و روستاهای اطراف و البته گردشگران، در شهریور ماه روستای یدک قوچان در نهایت زیبایی خود قرار دارد.

بهترین زمان سفر به روستای یدک

صنایع دستی و امکانات گردشگری روستا

روستای یدک شهرستان قوچان دارای جاذبه‌ها و امکانات گردشگری و البته صنایع دستی فوق‌العاده‌ای هستند. ما در اینجا به طور بسیار خلاصه، تجربه خود از صنایع دستی و مکان‌های گردشگری روستای یدک را بیان می‌کنیم.

صنایع دستی روستای یدک

روستای یدک شهرستان قوچان علاوه بر طبیعت و زیبایی‌های بکر و منحصر به فرد، دارای صنایع دستی مختص روستا است. از جمله صنایع دستی روستای یدک می‌توان به کارگاه های قالی بافی و نمدمالی اشاره کرد، زیرا از گذشته تا به حال در روستای یدک و روستاهای اطرافش پشم به مقدار زیاد و فراوان وجود داشته است. البته در حال حاضر به دلیل نبود بازار مناسب برای فروش قالی و نمد، تولید این محصولات نیز به طرز چشم گیری کاهش یافته است. علاوه بر این فعالان این حوزه‌ها که عمدتاً زنان روستایی هستند، افزایش بیش از اندازه قیمت رنگ‌ها را نیز از جمله عوامل رکود در بازار نمدمالی و بافت جاجیم و چلاس دانسته‌اند. همچنین می‌توان به تمام عوامل گفته شده، نبود استقبال از طرف مردم را نیز اضافه کرد که سبب به فراموشی سپرده شدن این هنر شده است.

با این حال روستاییان همچنان در خانه‌های خود کم و بیش از قالیچه‌ها و نمد‌های بافته شده با دستان خود استفاده می‌کنند و گردشگران می‌توانند این زیبایی منحصر به فرد در خانه روستاییان مشاهده کنند. علاوه بر این بسیاری از بانوان روستا به تهیه آلو خشک و لواشک مشغول هستند و به راحتی می‌توان خوشمزه‌ترین آلو‌ها و لواشک‌ها را در روستای یدک یافت و امتحان کرد. پس اگر شما نیز به این روستاها سفر کردید حتما این محصولات خوشمزه را امتحان و توشه‌ی مسیر برگشتتان از روستا کنید.

امکانات گردشگری روستای یدک

همانطور که در پاراگراف‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کرده‌ایم در روستای یدک قوچان هیچ اقامتگاه گردشگری و بومگردی وجود ندارد. با این حال اگر دوست دارید شبی را در محیط روستا سر کنید، تعدادی مجموعه بومگردی در محور اطراف روستا یافت می‌شود. به علاوه تعداد زیادی باغ رستوران در مسیر محور گردشگری دره یوسف‌خان قرار دارد. علاوه بر این بسیاری از اهالی روستا نیز باغ های خود را برای یک اقامت کوتاه نیم روزه با دریافت مبلغی اندک و گاهی حتی به صورت رایگان نیز در اختیار گردشگران و مسافران قرار می دهند. در صورتی که فرزندانتان هم همراه شما هستند، بهتر است بدانید که در اطراف آبشار‌ها و چشمه‌ها هیچ سرویس‌های بهداشتی عمومی وجود ندارد و تنها در برخی از روستاها تعداد اندکی سرویس بهداشتی تعبیه شده است.

طبیعت روستای یدک قوچان

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم به معرفی روستای یدک شهرستان قوچان، مناظر طبیعی و گردشگری آن، صنایع دستی و مسیر رسیدن به روستا بپردازیم. در صورتی که شما نیز قصد سفر به روستای یدک را دارید می‌توانید از ساکنان روستای یدک برای رفتن به اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و جاذبه‌های گردشگری کمک بگیرید. علاوه بر این اگر شما هم تجربه سفر به روستای یدک را دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما و مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.