تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

حتماً شما هم به موسیقی‌هایی که در تلویزیون پخش می‌شود، دقت کرده‌اید! تصاویر پیش‌ زمینه تمامی‌ این موسیقی‌ها، طبیعت، آبشار و فضاهایی بکر را نشان می‌دهد. اغلب  این فیلم‌ها، در استان لرستان و مکان‌هایی دیدنی‌ مانند دره نی نگاه گرفته شده‌اند. این دره زیبا، یکی از منحصر‌ به فردترین جاذبه‌های لرستان می‌باشد و خیلی از افراد با دیدن تصاویر مربوط به این دره،  بیش از پیش به زیبا بودن کشور ایران مطمئن می‌شوند. ما قصد داریم تا در این مقاله به زیبایی‌های دره نی‌گاه بپردازیم. با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید.

هر آنچه باید درمورد دره نی گاه بدانید!

اجاره روزانه خانه در تهران

دره نی گاه کجاست؟

دره نی گاه با نام دره نگار نیز شناخته می‌شود؛ این مکان در استان لرستان و شهرستان دورود، تحت حفاظت اشترانکوه واقع بوده و قرار داشتن پاسگاه محیط زیست در این نقطه و دشواری‌های مسیر، به بکر ماندن این دره کمک بسیار زیادی کرده است. این دره در قسمت کم رفت و آمد زاگرس و تا ۶ کیلومتری دریاچه گهر قرار دارد و وسعت آن حدوداً ۱۲ کیلومتر طول و ۵۰۰ متر عرض می‌باشد. در انتهای این دره روستایی تپه‌ای قرار داشته که نام‌‌اش «تی» می‌باشد.

بیشتر بخوانید

چگونه به دره نی گاه برسیم؟

شما از سه مسیر قادر خواهید بود که به دره نی گاه برسید؛

  • مسیر اول: این راه از شهر دورود می‌گذرد. شما بعد از رسیدن به این شهر، باید به میدان امام رضا که میدان اصلی است، بروید. از آنجا نیز با ماشین شخصی یا وسایل نقلیه عمومی، به سمت امامزاده پیرعبدالله حرکت نمایید. پس از آن به سمت روستای تی رفته و بعد از کمی پیاده‌روی به دره مورد نظر خواهید رسید.
  • دومین مسیر: این راه بیشتر نزد کوهنوردان محبوبیت دارد. در این مسیر راه خود را از دره و بخش کناری چشمه زیر پنبه‌ کار آغاز می‌کند و در کنار سنگ‌چین‌هایی ادامه می‌یابد. چنانچه شما از این راه بهره‌گیری کنید، فضایی سرسبز و زیبا را بازدید خواهید کرد؛ در کنار اینکه هوایی خنک و اکسیژن خالص استشمام خواهد شد. (نکته: باید مراقب جریان آب شدید و خطرناک باشید؛ به طور‌ کلی رفتن به این دره، از این راه اصلاً به افراد با سنین پایین پیشنهاد نمی‌گردد. چنانچه به کوهنوردی علاقه‌مند هستید، لازم است تا وسایل ایمنی همراهتان باشد)
  • مسیر سوم: این راه بیشتر مناسب وقتی است که شما می‌خواهید به صورت مستقیم به دره برسید. این مسیر به چشمه خرم شهرت داشته و چالش‌های خاص خودش را نیز داراست. شما می‌توانید از آنتن‌های مخابراتی برای رسیدن به دره نگار بهره‌گیری کنید تا راحت‌تر مسیر خود را بیابید.

چگونه به دره نی گاه برسیم؟

بهترین زمان برای بازدید از دره نی گاه

بهار و تابستان دو تا از برترین فصول برای بازدید از دره نی گاه می‌باشند. در فصل بهار، رودهای موجود در مسیر این دره، خطرناک‌ و خروشان می‌شود و همین امر علتی‌ست بر رعایت کامل اصول ایمنی. شما باید به این نکته توجه داشته باشید که این مکان کمی خطرناک بوده و فقط در شرایطی که طبیعت‌گرد حرفه‌ای هستید، می‌توانید با خیال راحت از آن بازدید فرمایید. شایان ذکر است که رفتن به این نقطه مکانی در فصول سرد مانند پاییز و زمستان، به علت سرمای هوا و لغزندگی راه‌ها، به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

بهترین زمان برای بازدید از دره نی گاه

ویژگی‌ها و دیدنی‌های دره نی گاه

با وجود اینکه دره نی گاه، برای بازدیدکنندگان چالش‌هایی را به وجود می‌آورد؛ اما همچنان توریست‌ها تمایل به بازدید از این مکان تفریحی و دیدنی دارند. دریاچه نیلی رنگ و فیروزه‌ای واقع در نزدیکی این دره، ترکیبی از رنگ‌های دلنشین را به وجود آورده است. رود خروشان سفید آب، درختان تنومند و متنوع را فقط می‌توانید در دل زاگرس پیدا کنید.

بیشتر بخوانید

همچنین دست نخوردگی طبیعت این منطقه و سکوت آن، یک محیط کاملاً آرامش را برای شما فراهم می‌آورد. در این محل شما می‌توانید آبشار نی گاه را ببینید که حجم آب رود را چند برابر می‌سازد. انواع بوته‌ها و درختچه‌های سرسبز در طول مسیر، پرندگان و آوای آن‌ها که در سراسر دره می‌پیچد، شبیه صحنه‌ای‌ست از یک فیلم سینمایی. در این منطقه شما قادر هستید که لحظات و تصاویر مورد علاقه خود را ثبت کنید و در کنار همه این‌ها، این فضا محیطی برای کمپینگ را برایتان فراهم می‌کند. همراه داشتن تجهیزات و وسایل ضروری برای کمپ نیز از مواردی است که باید به آن توجه فرمایید.

ویژگی‌ها و دیدنی‌های دره نی گاه

مکان‌های اطراف دره نی گاه

جاذبه‌هایی گوناگون در اطراف دره نی گاه وجود دارند که شما می‌توانید با رفتن به آن‌ها لحظاتی خوش را برای خود ایجاد کنید. دریاچه گوهر دورود و تنگه لی‌‌لی در نزدیکی این منطقه وجود دارند و به لحاظ زیبایی با دره نی گاه رقابت می‌کنند. چنانچه قصد دارید تا مدت زمان بیشتری را در‌ این شهر گردش کنید، از روستای مروک نیز دیدن فرمایید.

نکات امنیتی دره نی گاه

موارد مهمی که در زمان سفر باید به آنان توجه کنید، نکات ایمنی می‌باشد. همانگونه که گفتیم، جهت بازدید این دره، به تجهیزات بسیار پیشرفته نیاز خواهید داشت.

نمی‌توان گفت که همه مسیر این مکان دشوار است، اما مسیرهایی پاکوب شده و دیواره‌هایی سنگی در این راه دیده می‌شوند که باید برای پیمایش آنان دقت بالایی به خرج دهید. چنانچه مسیر خود را از ابتدای دریاچه گهر آغاز نمایید، اوایل راه عریض می‌باشد اما هر چقدر بیشتر پیش‌ روید، این عرض کمتر می‌شود.

بیشتر بخوانید

باید بدانید که آنتن در این منطقه قطع می‌شود و شما قادر به استفاده از تلفن همراه در این نقطه مکانی نیستید. شایان ذکر است که اگر شما قصد داشته باشید تا در بازه‌های زمانی طولانی در‌ این منطقه به گشت و گذار بپردازید و یا اینکه در آنجا پیاده روی کنید، باید از غذاهای سبک استفاده کنید تا آب بدنتان به مقدار بیشتری ذخیره شود و دچار خوابالودگی نشوید. اصلاً به این فکر نکنید که بتوانید تمام مسیر را یکباره طی نمایید. سعی کنید تا در زمان خستگی یکجا مستقر شده و کمی استراحت کنید.

تمام تلاش خود را بکنید تا جایی که ممکن است، آب را همراهتان داشته باشید و آن را ذخیره نمایید؛ راه رفتن و پیمایش راه‌ منتهی‌ به دره نی گاه انرژی بالایی از شما می‌گیرد و نیازمند نوشیدن آب در فواصل زمانی کوتاه خواهید شد.

نکات امنیتی دره نی گاه

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، دره نی گاه، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی در کشور ایران است که اغلب تصاویر آن در تلویزیون پخش می‌شود. این مکان توریستی جذاب، به لحاظ پوشش گیاهی بسیار غنی بوده و شما با حضور در آنجا هوایی مطبوع را استشمام خواهید نمود. توجه داشته باشید که پیشنهاد می‌کنیم این مکان را به همراه یک کوهنورد حرفه‌ای بازدید نمایید تا در صورت بروز مشکل، به دردسر نی‌افتید.