تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

موزه‌ها به‌نوعی گواهان تاریخ هستند؛ در واقع موزه ها مستند‌های ارزشمندی تاریخی هستند که در لابه‌لای تابلوها، نقوش، سکه‌ها، ظروف و… قصه‌های فراوانی دارند. بهترین موزه های تهران اسناد تاریخی فوق‌العاده‌ای برای سیری در گذشته و تماشای روند پیشرفت و تکامل در کشورمان به حساب می‌آیند. بازدید از مهم‌ترین موزه تهران همواره از بهترین گزینه‌ها برای تهران‌گردی محسوب می‌شود. درواقع این موزه‌ها فضایی برای جداشدن از شلوغی‌های شهر و پیوستن به شکوه تاریخی ایران است. در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم قصد داریم به 11 مورد از بهترین موزه های تهران اشاره کنیم و اطلاعاتی را درباره آنها برایتان مطرح کنیم. توصیه می‌کنیم در صورتی که به تاریخ علاقه‌مند هستید، بازدید از این موزه‌ها را به هیچ وجه از دست ندهید.

موزه جواهرات ملی ایران

خزانه جواهرات ملی یا به‌اصطلاح انگلیسی treasury of national jewels در بانک مرکزی ایران قرار دارد و مجموعه‌ای خارق‌العاده از گران‌قیمت‌ترین جواهرات کشف شده در دنیا را به نمایش می‌گذارد. از دوران صفویه (قرن شانزدهم) تا دوران پهلوی، این خزانه توسط پادشاهان ایرانی جمع‌آوری‌شده و شامل باارزش‌ترین جواهرات ایرانی از دوره‌های صفویه، افشاریه، قاجاریه و پهلوی است.

اجاره روزانه خانه در تهران

لازم است اشاره نماییم که ارزش این مجموعه گران‌بها فقط به ارزش اقتصادی آن محدود نشده، بلکه بازتابی از ذوق و خلاقیت صنعتگران ایرانی در طول تاریخ است. موزه جواهرات تهران تاج‌های با جواهرات، تاج‌های استادانه، سپر، شمشیر، و تاج و تخت را هم دارد. علاوه بر اینها شما با مراجعه به این موزه می‌توانید گنجینه‌های معروفی از جمله تخت نادر، تاج کیانی، تخت‌طاووس (تخت خورشید) و جواهرات کروی را مشاهده کنید.

موزه جواهرات ملی ایران

موزه‌های کاخ سعدآباد

بدون شک شما نیز تاکنون نام کاخ سعدآباد به گوشتان خورده است؛ این کاخ نه‌تنها جزو بهترین مکان‌های گردشگری تهران محسوب می‌شود؛ بلکه تعدادی از بهترین موزه های تهران را نیز در خود جای داده است. این مجموعه با وسعت ۱۱۰ هکتار در بخش شمالی شهر قرار گرفته، هرچند بعضی از بناهای کاخ سعدآباد در دوران قاجاریه بنا شده است؛ ولی اوج شکوفایی آن به زمان رضاشاه بازمی‌گردد.

رضاشاه این کاخ زیبا را تبدیل به اقامتگاه تابستانی خود کرده بود و به همین علت، ساخت‌وسازهای بسیاری را در آن انجام داد. امروزه می‌توان در این مجموعه هجده کاخ ریزودرشت از دوره پهلوی و دوره قاجاریه مشاهده کرد. بناهای گوناگون دیگری هم مانند گلخانه‌ها، زمین‌های تنیس، سالن‌ها گاوداری و مرغداری، استخرهای گوناگون، سینما، آمفی‌تئاتر روباز، چشمه‌سارها و سالن بولینگ در مجموعه کاخ گلستان وجود دارند. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً بعد از بازدید از موزه های کاخ سعدآباد، به سایر بخش‌های آن هم سری بزنید.

موزه‌های کاخ سعدآباد

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران با ساختمانی مدرن بتنی یک اثر هنری و تاریخی خارق‌العاده محسوب می‌شود. این موزه در سال ۱۳۵۶ خورشیدی و به دستور ملکه فرح دیبا افتتاح شد. لازم به اشاره است که معماری موزه هنرهای معاصر تهران توسط پسرعموی فرح به نام کامران دیبا طراحی و اجرا شده است.

موزه مذکور بیش از 3 هزار اثر تاریخی مانند مجسمه‌ها، چاپ‌ها، نقاشی‌ها و طراحی‌های مطرح قرن ۱۹ و ۲۰ در سطح جهانی را به نمایش عموم می‌گذارد؛ همچنین آثاری از پیکاسو، مونه، ونگوگ، مونک، ماتیس، پولاک، بیکن، دالی، پیسارو، رنوار، مور، وارهول و بسیاری از هنرمندان مشهور دیگر در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شده است. بدون هیچ تردیدی موزه هنرهای معاصر یکی از بهترین موزه های تهران به حساب می‌آید؛ بنابراین بازدید از آن را از دست ندهید.

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه بانک ملی

موزه بانک ملی تهران نیز  از بهترین موزه‌های تهران محسوب می‌شود. این موزه دارای بنایی زیبا و عظیم با نماد فروهر در بلندای آن، قرارگیری تندیس شیری زیبا در ورودی ساختمان و همچنین دو سرباز در طرفین نما، شما را وسوسه می‌کند تا پای به دنیای داخل این موزه قرار دهید. سکه‌های متنوعی از دوران هخامنشی تا قاجاریه، جعبه‌های طلا، گالری‌های نقاشی، حتی جعبه‌های سیگار مدیران قدیمی بانک ملی و لوازم پذیرایی در این موزه مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید

در بافت اداری مرکزی بانک ملی می‌توان بنای سردار اسعد بختیاری که قسمتی از اشیای گران‌بها و فاخر بانک ملی در آنجا نگهداری می‌شود را تماشا کنید. ساختمان زورخانه و برج آب هم در همین محوطه قرار دارد؛ به همین دلیل تنها کافی است به موزه بانک ملی تهران بروید و به طور هم‌زمان چندین اثر تاریخی باارزش را تماشا کنید.

موزه بانک ملی

موزه هنر ملل

همان‌طور که از نام موزه هنر ملل نیز مشخص است، این موزه با بسیاری از موزه های تهران تفاوت دارد. این مجموعه شامل آثار هنری خارق‌العاده‌ای است که از نقاط گوناگون دنیا خریداری و یا اهدا شده است. آثار تاریخی این موزه را می‌توان به ۵ دسته هنر آفریقا، تمدن مایاها، هنر باستانی، هنرهای معاصر جهان و هنرهای معاصر ایران تقسیم‌بندی کرد.

موزه هنر ملل

کاخ‌موزه گلستان

کاخ مجلل گلستان یا به‌اصطلاح انگلیسی  golestan palace به‌عنوان یکی از بهترین موزه های تهران شناخته می‌شود. این مجموعه از قدیمی‌ترین مجموعه‌های شهر تهران بوده که در زمان صفویان با دیوارهای تاریخی در این شهر بنا شده است. مجموعه کاخ موزه گلستان به‌عنوان مقر قدرت و اقامتگاه سلطنتی توسط خاندان حاکم قاجار انتخاب گردید.

قدمت ساخت این کاخ به بیش از ۲۰۰ سال پیش بازمی‌گردد؛ همچنین کاخ موزه گلستان نمونه‌ای از دستاوردهای هنری و معماری دوران قاجاریه مانند معرفی نقوش و سبک‌های اروپایی در هنرهای ایرانی است.

این مجموعه نه‌تنها به‌عنوان پایگاهی برای حاکمیت پادشاهان قاجار مورداستفاده قرار گرفت، بلکه به‌عنوان یک محوطه مسکونی تفریحی و مرکز تولید هنر در قرن نوزدهم هم عمل کرد. از بخش‌های گوناگون کاخ گلستان می‌توانیم به ایوان تخت مرمر، تالار سلام، عمارت شمس‌العماره، تالار آینه، تالار الماس، خلوت کریم‌خانی، تالار برلیان، کاخ اختصاصی، موزه مردم‌شناسی و… اشاره نماییم که هر کدام از آنها دارای آثار ارزشمندی هستند و بازدید از آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

کاخ‌موزه گلستان

موزه آبگینه و سفالینه تهران

 موزه آبگینه و سفالینه تهران (abgineh museum of tehran) که در مجموعه قوام تهران واقع شده، مخصوص آثار تاریخی سفالی و شیشه‌ای است. موزه آبگینه تا سال 1330 شمسی منزل قوام‌السلطنه نخست‌وزیر احمدشاه قاجار بوده و بعدها سفارت مصر و سفارت افغانستان در این مجموعه قرار داشته‌اند.

فرح پهلوی در سال 1355 اقدام به خریداری این مجموعه از بانک ملی بازرگانی کرده و به منظور تأسیس موزه سفال و شیشه، به وزارت فرهنگ تحویل داده است.

بیشتر بخوانید

هانس هولاین یکی از معماران به نام اتریشی، این مجموعه را با هدف تأسیس موزه تغییر کاربری داد و طراحی آن را با الهام از معماری‌های دوران پیش از اسلام، انجام داده است.

موزه آبگینه که از بهترین موزه های تهران محسوب می‌شود، دارای شش تالار بزرگ بوده که در طبقه همکف آن تالارهای مینا، بلور، سمعی و بصری و در طبقه اول این موزه نیز تالارهای صدف لاجورد و زرین‌فام قرار گرفته‌اند. در هر کدام از این تالارها اشیا ارزشمندی از دوران بسیار کهن وجود دارند.

موزه آبگینه و سفالینه تهران

موزه سینما

موزه سینما در یکی از زیباترین و جذاب‌ترین بوستان‌های شهر تهران قرار دارد. باغ فردوس، در قسمت شمالی تهران، مکانی است که موزه سینما در آن واقع شده.

موزه سینما ابعادی متفاوت از تاریخ سینمای ایران را برایتان نشان می‌دهد و به‌راحتی می‌تواند شما را برای چندین ساعت سرگرم کند، البته در صورتی که علاقه‌مند باشید با این بخش کمتر شناخته شده از فرهنگ و تاریخ ایران آشنا شوید. کافه‌هایی که در این مکان واقع شده‌اند، مکانی زیبا و آرام برای شما هستند تا بعد از بازدید موزه سینما بتوانید استراحت کنید و لذت ببرید.

موزه سینما

موزه قرآن کریم تهران

موزه قرآن کریم تهران تنها موزه‌ای است که به قرآن اختصاص‌داده‌شده؛ در این موزه آثاری فاخر از قرن چهارم تا دوران قاجاریه وجود دارد که شما می‌توانید با بازدید رایگان موزه های تهران، آثار تاریخی فوق‌العاده‌ای را تماشا کنید.

موزه قرآن کریم تهران در سه‌طبقه بنا شده که در همه طبقات آن آثار قرآنی که توسط هنرمندان قدیم جمع‌آوری گردیده به نمایش گذاشته شده است. در موزه قرآن کریم به‌جز سالن آثار قدیمی قرآنی و کتابخانه، سالنی برای نمایشگاه‌های دوره‌ای و سالن امانات نیز وجود دارند که بازدیدکنندگان می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند.

موزه قرآن کریم تهران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران به‌عنوان آخرین اقامتگاه خاندان سلطنتی دارای اثاثیه سلطنتی، وسایل تزیینی، ظروف چینی، لباس‌ها و وسایل شخصی ملکه خاندان پهلوی است. این سازه که در دوران پهلوی بنا شده، ساختمان مدرن‌تری را در باغ خارق‌العاده نیاوران طراحی کرده است. در تالار آینه (موزه و تالار جهان‌نما) آثار هنری وقف شده و یا خریداری شده توسط خانواده سلطنتی به نمایش گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید

این تالار به‌عنوان موزه هنرهای مدرن تهران، نقاشی‌های گران‌بهایی از معروف‌ترین نقاشان دنیا مانند پابلو پیکاسو، پیر رنوار، پل گوگن و سالوادور دالی را در معرض نمایش عموم قرار داده است؛ همچنین در این موزه هنرهای مدرن تهران هم شما می‌توانید چند اثر تجسمی بی‌نظیر از هنرمندان بزرگ ایرانی مثل سهراب سپهری، بهمن محصص و پرویز تناولی را مشاهده کنید.

کاخ نیاوران

موزه عروسک‌های ملل تهران

یکی از  بهترین موزه های تهران که موفق شده تا کودکان و نوجوانان را به خود جذب کند، موزه عروسک‌های ملل تهران است. در نظر داشته باشید که این عروسک‌ها نماد فرهنگ ملل هستند. تمامی‌ عروسک‌های موجود در این موزه از فرهنگ و رسوم، شیوه زندگی، قصه‌ها و پوشاک کشورهای مختلف جهان را نشان می‌دهند.

بیش از 2 هزار عروسک‌ موجود در موزه عروسک‌های ملل از 80 کشور دنیا جمع‌آوری شده‌ و در قسمت‌های مختلف موزه در معرض نمایش گذاشته شده‌اند. با توجه به مشخصات ذکر شده، موزه عروسک‌های ملل جزو جذاب‌ترین موزه های شهر تهران است.

موزه عروسک‌های ملل تهران

موزه فرش

موزه فرش یا carpet museum of iran در خیابان دکتر فاطمی در کنار پارک لاله در ساختمانی با معماری خاص است. ساختمان مذکور در دو طبقه بنا شده؛ طبقه همکف این ساختمان موزه نمایشگاه دائمی فرش‌های ایرانی و طبقه بالا هم محل برگزاری نمایشگاه‌های موقت است.

بیش از ۱۵۰ تخته فرش، گلیم و قالیچه از قرن 7 میلادی در موزه فرش نگهداری و حفظ می‌شوند. فرش‌هایی که در تاروپودشان داستان‌هایی ناگفته دارند، هرچند با کمی دقت می‌توان به رازهای سر به مهر آنها پی برد. بعضی از فرش‌ها با نقوشی زیبا اسطوره‌های شاهنامه را نشان داده و تعدادی دیگر زندگی روستاییان و برخی دیگر نیز شجره‌نامه پادشاهان را در طرح و رنگی زیبا به نمایش گذاشته‌اند.

موزه فرش

جمع‌بندی

همان‌طور که مستحضرید در این مطلب فهرست 11 تا از بهترین موزه های تهران را برایتان بیان کردیم. توصیه می‌کنیم که حتماً به این موزه‌ها مراجعه و از تماشای تاریخ و فرهنگ غنی کشورمان لذت ببرید؛ همچنین بازدید از موزه های تهران برای کودکان نوجوانان را هم توصیه می‌کنیم؛ چرا که آشنایی با فرهنگ و تاریخ هر کشوری برای همه افراد جامعه ضروری است. از این که تا انتهای این مقاله درباره museum of ancient iran همراهمان بودید، از شما سروران سپاسگزاریم.