تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

آب انبار باسیلیکا

آیا می‌دانستید در ترکیه نیز آب انبار‌های تاریخی و فوق العاده وجود دارد؟ اگر شما هم تا کنون فکر می‌کردید آب انبار تنها متعلق به ایران است و سایر کشورها با آن غریبه هستند پس باید حتما این مقاله را دنبال کنید. امروز قصد داریم شما را با یک آب انبار زیبا و شگفت‌انگیز به نام آب انبار باسیلیکا آشنا کنیم که در استانبول است و چشم همه توریست‌ها را به خود خیره می‌کند. در ادامه همراه ما در مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

آب انبار باسیلیکا استانبول

باسیلیکا، آب انباری در دل تاریخ

یکی از جذاب‌ترین و تاریخی‌ترین آب انبارهای دنیا متعلق به کشور ترکیه است که وقتی به تاریخ آن نگاه می‌شود صفحه‌ای از سال‌های 565-526 میلادی را می‌گشاید. این سال‌ها را اگر بخواهیم مورد بررسی قرار دهیم به دوران امپراطوری بیزانس باز می‌گردد که دستور ساخت آن توسط ژوستینیانوس اول صادر شد.

اجاره روزانه خانه در تهران

آب انبار باسیلیکا در جوار مسجد زیبای ایاصوفیه قرار دارد و سالانه بازدید کنندگان فراوانی را به خود جذب می‌کند. « یره باتان سیسترن» نامی است که مردم ترکیه روی این آب انبار گذاشته‌اند و با همین اسم آن را می‌شناسند. اما اگر بخواهیم دلیل نام گذاری آن را بررسی کنیم باید این‌گونه بگوییم که باسیلیکا در زبان رومی به معنای کلیسای کاتولیک است.

در دوره رومیان این بنای تاریخی، کلیسایی بزرگ و وسیع بوده که مورد احترام و استقبال مردم قرار می‌گرفت. به همین دلیل به نام باسیلیکا در میان جهانیان معروف شده است.

آب انبار باسیلیکا استانبول

ویژگی های خاص آب انبار باسیلیکا

در این آب انبار حدود 336 ستون بسیار بزرگ وجود دارد که ارتفاع هر کدام به 9 متر می‌رسد. فاصله ستون‌ها نسبت به هم 4 متر و 80 سانتی‌متر و در 12 ردیف ساخته شده‌اند که در هر ردیف تعداد 28 ستون قرار دارد. طول آب انبار را 140 متر و عرض آن را هم 70 متر تخمین زده‌اند که با 52 پله به زیر زمین قابل دسترسی است.

با توجه به سنگ‌هایی که در ستون‌ها به کار‌گیری شده می‌توان حدس زد که این مرمرها از جایی دیگر آورده شده‌اند، زیرا در آن منطقه این نوع مرمر وجود ندارد. 98 ستون شکلی بسیار خاص دارند و طراحی جالبی روی آن‌ها صورت گرفته است و دارای سبک کورینسیان هستند. برای طراحی برخی دیگر هم از سبک دورین کمک گرفته‌اند.

دیوارهای آب انبار باسیلیکا جنسی آجری دارد که 4 متر و 80 سانت طول دارند. گنجایش در نظر گرفته برای ذخیره آب در این سازه معادل 98 هزار متر مربع بوده که در نوع خود بسیار کم نظیر است.

آیا برای بازدید از آب انبار باسیلیکا باید ورودی پرداخت کنیم؟

برای بازدید از این معماری با شکوه باید هزینه ورودی پرداخت شود که البته لازم به ذکر است هزینه پرداختی برای بازدید کنندگان خارجی و گردشگران ترکیه اندکی تفاوت دارد. برای بازدید از آب انبار باسیلیکا می‌توانید از ساعت 9 صبح تا 17:30 عصر اقدام کنید. لازم به ذکر است که تنها در همین ساعات می‌توانید به دیدن این بنای تاریخی بروید و در دیگر ساعات درب آن بسته خواهد بود.

آب انبار باسیلیکا استانبول

چگونه به آب انبار باسیلیکا برویم؟

اگر به استانبول سفر کردید و مایل بودید به بازدید آب انبار بروید، با رفتن به میدان تقسیم می‌توانید به راحتی خود را به این بنای منحصر به فرد برسانید. پس رسیدن به میدان تقسیم می‌توانید تصمیم بگیرید که با چه وسیله‌ای می‌خواهید به آب انبار باسیلیکا بروید.

در صورتی که اهل پیاده روی باشید می‌توانید با طی کردن مسیری 50 دقیقه‌ای به این بنا برسید. استفاده از اتوبوس یکی دیگر از روش‌های رفتن به باسیلیکا است که باید در ایستگاه سلطان احمد پیدا شوید و به آب انبار بروید. روش آخری که برای رفتن به آن‌جا وجود دارد استفاده از تاکسی است که پس از طی مسیر 6 تا 10 دقیقه‌ای به مقصد خواهید رسید.

فاصله آب انبار باسیلیکا تا دیگر امکان دیدنی شهر

این آب انبار در کنار مسجد زیبای ایاصوفیه قرار داد که به راحتی می‌توان پس از بازدید آب انبار باسیلیکا به دیدن مسجد ایاصوفیه رفت. علاوه بر مسجد ایاصوفیه اماکن دیگری هم در نزدیکی این آب انبار قرار گرفته که فواصل بسیار مناسبی را با هم دارا هستند.

فاصله تا فواره چشمه آلمانی‌ها: 200 متر

فاصله تا جعفر آقا: 230 متر

فاصله تا موزه فرش: 400 متر

آیا در نزدیکی آب انبار باسیلیکا امکانات رفاهی وجود دارد؟

موقعیت مکانی آب انبار به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان به رستوران‌ها و هتل‌های مختلف رفته و در آن‌جا با استراحت پرداخت. فواصل کوتاه و دسترسی آسان، این جاذبه تاریخی را به یکی از پر طرفدارترین اماکن ترکیه تبدیل کرده است.

فاصله تا هتل ننا: 500 متر

فاصله تا هتل مینا: 650 متر

فاصله تا هتل تریا استانبول: 800 متر

فاصله تا کلدن کراون: 1 کیلومتر

فاصله تا رستوران کوفتجسی سلیم اوستا: 190 متر

فاصله تا رستوران مادو: 250 متر

فاصله تا مک دونالد: 400 متر

فاصله تا چیدم پاستانیسی: 400 متر

فاصله تا بسو بیسترو: 450 متر

آب انبار باسیلیکا استانبول

سخن پایانی

آب انبار باسیلیکا یکی از قدیمی‌ترین و مجلل‌ترین آب انبارهای دنیا به حساب می‌آید که در شهر استانبول واقع شده است. این آب انبار به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود توانسته گردشگران زیادی را سالیانه از سراسر دنیا به ترکیه راهی کند. در این مقاله قصد داشتیم شما را با یکی دیگر از آثار مشهور کشور ترکیه آشنا کنیم که در سفرهای خود به این کشور حتما به بازدید از آن بپردازید.

مقالات بیشتری بخوانید