تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

ازمیر یا آنتالیا؟ مقایسه 2 شهر توریستی ترکیه

اگر از علاقه‌مندان به مهاجرت به کشور ترکیه هستید، احتمالا به خوبی می‌دانید که ازمیر و آنتالیا دو تا از گزینه های محبوب برای زندگی در کشور ترکیه هستند. علاوه بر این موضوع هر دوی این شهر ها از جاذبه های توریستی و گردشگری برخوردارند که بسیاری از گردشگران برای دیدن آن‌ها به ازمیر یا آنتالیا سفر می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با جاذبه های گردشگری این دو شهر آشنا کنیم و بعد به مقایسه شرایط زندگی در هر کدام از این شهر ها بپردازیم. در ادامه همراه ما در مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

جاذبه های گردشگری ازمیر

احتمالا شنیده اید که ازمیر یک شهر بندری و صنعتی است. در نتیجه گزینه مناسبی برای زندگی به شمار می‌رود. اما خوب است بدانید که علاوه بر فرصت های شغلی بسیار زیادی که در این کشور وجود دارد، جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری نیز در دل خود جا داده است. این شهر به داشتن سواحل آرام و بی‌نظیر خود مشهور است برای همین اگر طرفدار تفریحات ساحلی در محیط های آرام هستید؛ ازمیر یک گزینه مناسب است. علاوه بر این جاذبه های طبیعی می‌توانید از هنگام سفر به ازمیر از بناهای تاریخی زیر نیز دیدن کنید.

اجاره روزانه خانه در تهران
  • برج ساعت میدان کناک (ویلا)
  • بنای آسانسور
  • کلیسای تاریخی سنت پلیکارت
  • مسجد حیصار
  • شهر تاریخی افس
  • خانه ی حضرت مریم
  • بنای یاد بود آتاتورک

ازمیر یا آنتالیا

جاذبه های گردشگری آنتالیا

آنتالیا یکی از پیشرفته ترین شهر های کشور ترکیه در خصوص گردشگری است. سالانه هزاران نفر به کشور ترکیه سفر می‌کنند که بسیاری از آن‌ها در شهر آنتالیا به تفریح می‌پردازند. اگرچه آنتالیا به خاطر سواحل و تفریحات شبانه مشهور است اما یکی از شهرهای تاریخی با بناهای بسیار قدیمی به شمار می‌رود. که قصد داریم به چند مورد از آن‌ها اشاره کنیم:

  • مسجد یولی مناره
  • دروازه هادریان
  • قلعه رومیان
  • مینی سیتی آنتالیا
  • پارک کارالی اوغلو
  • آسپندوس

شرایط زندگی در ازمیر

زندگی در ازمیر از آرامش بیشتری برخوردار است چرا که توریست های خارجی زیاد به تفریح در ازمیر علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. از طرفی به علت جمعیت بسیار کم این شهر، امنیت آن از آنتالیا نیز بیشتر است. اگر در یکی از دانشگاه های ازمیر مشغول تحصیل باشید، به راحتی می‌توانید در مدت زمان کوتاهی یک شغل پاره وقت پیدا کنید و از پس هزینه ها برآیید. ازمیر شهری نسبتا گران‌تر از آنتالیاست در نتیجه به عنوان اولین مقصد مهاجرت خیلی مناسب نیست.

شرایط زندگی در آنتالیا

همان طور که گفتیم؛ شهر آنتالیا مهم‌ترین جاذبه گردشگری کشور ترکیه به شمار می‌رود. این شهر ساحل‌های بسیار زیبایی دارد و سرمایه های زیادی را در خصوص گردشگری جذب کرده است. در نتیجه نباید انتظار شهری آرام و بی هیاهویی داشته باشید، آنتالیا در اکثر فصول سال شلوغ است و حتی در فصل‌هایی که افراد برای تفریحات قایقی و ساحلی نمی‌توانند به آنتالیا بیایند برای دیدن جاذبه‌های تاریخی به این شهر خواهند آمد. آنتالیا شهری نسبتا ارزان‌تر از ازمیر است چرا که توریست پذیرتر است و مسافران بسیاری از سرتاسر جهان برای تفریح به آنتالیا سفر می‌کنند.

جاذبه های گردشگری ازمیر یا آنتالیا

زندگی در ازمیر یا آنتالیا

اگر ازمیر یا آنتالیا جز گزینه هایی هستند که برای مهاجرت در نظر دارید بهتر است ادامه‌ی این مطلب را مطالعه کنید تا بتوانید این دو شهر را از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار دهید.

آب و هوا

ازمیر آب و هوای معتدلی دارد و در تمام فصول سال برای تفریح و زندگی مناسب است. تابستان های این شهر بیش از حد گرم نیست و زمستان هایش نیز بیش از حد سرد نیست. این موضوع برای افرادی که قصد مهاجرت دارند بسیار اهیمت دارد چرا که نیازی نیست سالانه هزینه زیادی برای مطلوب کردن دمای خانه بپردازید.

آب و هوای آنتالیا مدیترانه‌ای است. به همین علت میزان گردشگران در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) بسیار کاهش می‌یابد و شهر آرام تر است. در مقابل در فصول گرم سال شاهد هجوم جمعیت به این شهر خواهید بود چرا که آب و هوای آن برای تفریحات دریایی و ساحلی بسیار مناسب است.

اقتصاد ازمیر یا آنتالیا

همان طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، شهر ازمیر بسیار صنعتی است و موقعیت های شغلی بسیار مناسبی در آن وجود دارد. در نتیجه برای مهاجرانی که قصد دارند از طریق موقعیت های شغلی اقامت بگیرند گزینه مناسب‌تری است. در ازمیر هیچ گاه بی‌کار نخواهید شد و شانس پذیرش شغلی برایتان بیشتر خواهد بود.

اگر در حوزه توریسم تخصص دارید یا دنبال شغلی در خصوص گردشگری هستید، آنتالیا شهر مناسبی است. اکثر مردم محلی این شهر به فعالیت کشاورزی می‌پردازند اما موقعیت های شغلی خوبی در آن برای افرادی که قصد کار در هتل یا مراکز تفریحی دارند؛ وجود دارد.

 مقایسه ازمیر یا آنتالیا از همه نظر

مقایسه موردی ازمیر و آنتالیا

اگر قصد مهاجرت به ازمیر یا آنتالیا را دارید، بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید تا با دید شفاف بهترین شهر را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید.

ازمیر نبست به آنتالیا مساحت بیشتری دارد و بزرگ‌تر است.

آب و هوای ازمیر معتدل‌تر است و آب و هوای آنتالیا شرجی است. در نتیجه میانگین دما در شهر ازمیر همواره پایین‌تر از آنتالیاست.

ازمیر به مراتب مدرن‌تر از آنتالیاست و امکانات رفاهی بیشتری برای زندگی دارد.

طبق آمار بدست آمده مردمی که در آنتالیا زندگی می‌کنند از آرامش بیشتری برخوردارند.

دسترسی به حمل و نقل عمومی در شهر آنتالیا کمتر از شهر ازمیر است.

قیمت مسکن، دفتر کار و… در ازمیر بیشتر از آنتالیاست.

اقلام مصرفی خوراک، پوشاک و… در آنتالیا ارزان‌تر هستند.

از لحاظ فرهنگی تفاوتی میان آنتالیا و ازمیر نیست و هر دو شهر بسیار توریست پذیر هستند.

درصد مهاجران در آنتالیا بسیار کمتر از ازمیر است.

شهر ازمیر بندرگاهی برای تجارت بین المللی است در نتیجه اسکله های تجاری آن نسبت به اسکله های تفریحی آن بسیار بیشتر است.

در آخر

در این مقاله به پاسخ سوال ازمیر یا آنتالیا کدام یک بهتر است؟ پرداختیم. فراموش نکنید که تنها شرایط شما برای سفر یا مهاجرت به این شهرها تعیین کننده خوب یا بد بودن آن‌ها است. برای همین در این مقاله به بررسی تمام جوانب در مورد ازمیر و آنتالیا پرداختیم تا با دیدی باز بتوانید به بررسی و مقایسه این شهر‌ها بپردازید.

مقالات بیشتری بخوانید