تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

منطقه چالقفا سمیرم

 منطقه چالقفا کوهی است با دشت جنگلی که در 20 کیلومتری سمیرم و نزدیک به استان یاسوج قرار دارد. این منطقه محیط خوبی دارد و در تمام ماه های گرم سال مورد علاقه طبیعت دوستان و البته شکارچیان است. شکار حیواناتی مانند خرس، پلنگ، گرگ و شغال یکی از عوامل انقراض آنهاست. برای آشنایی بیشتر با این منطقه همراه ما در مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

منطقه چالقفا سمیرم

آشنایی با سمیرم

سمیرم در جنوبی‌ترین بخش استان اصفهان و در دامنه‌های غربی و جنوب غربی رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد. این شهر در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار دارد.سمیرم در همسایگی شهرستان شهرضا قرار دارد و فاصله آن تا مرکز استان اصفهان حدود 160 کیلومتر است. این شهر در دامنه رشته کوه های زاگرس قرار دارد و از جنوب به کوه دنا و استان یاسوج محدود می شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

از دیگر کوه‌های این منطقه می‌توان به دامنه‌های تند کوه‌های بهرز و سیاه و سایر همسایگان این شهرستان، از شرق به شهرستان آباده و از غرب به شهرستان بروجن اشاره کرد.این شهر به دلیل برخورداری از محیط معتدل، بوم خاص و بهره‌برداری از جنگل‌های بلوط در دامنه‌های رشته‌کوه زاگرس از تنوع زیستی بالایی برخوردار است.

خرگوش، کبک معمولی، کبک، کبوتر وحشی، روباه، گرگ، خرس قهوه ای، خرس سیاه، بز کوهی، قوچ، کل، گراز، گونه ها از جمله حیواناتی هستند که در کوهستان ها و دشت های این شهر یافت می شوند. ممکن است با پرندگان شکاری مانند شاهین و عقاب و همچنین گونه های جانوری کمیاب مانند پلنگ و خرس قهوه ای پا کوتاه مواجه شوید.

سمیرم از قدیم الایام به «سرزمین چهل چشمه» معروف بوده است. شکارگاه چالقفا در نزدیکی قله باغ و در ارتفاع 2000 تا 3000 متری از سطح دریا یکی از تفرجگاه های محبوب شهرستان سمیرم است.

منطقه چالقفا

منطقه چالقفا سمیرم

چالقفا در جنوب غربی سمیرم در 20 کیلومتری جاده یاسوج قرار دارد و از سمت راست جاده به سمت شمال توسط جاده خاکی معروف به جاده باغ تقسیم می شود. بعد از گذر از مزرعه باغ بالا به چشمه ای خواهیم رسید که دارای آب سرد و گوارایی می باشد.

پس از عبور از این مسیر پرپیچ و خم به بالای تنگه معروف به قله باغ در ابتدای دشت چالقفا می رسیم. قله باغ در جنوب شرقی این دشت و در ارتفاع 3500 متری از سطح دریا واقع شده است. چالقفا دارای طبیعتی منحصر به فرد و بکر بوده و پوشش گیاهی آن از تنوع بسیار زیادی برخوردار است.

منطقه چالقفا سمیرم

این منطقه دارای گیاهانی از قبیل موسیر، یاس، به، آویشن و نعناع کوهی  می باشد که فواید دارویی دارند. منطقه چالقفا حدود 2000 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این منطقه همچنین دارای پوشش جنگلی از درختان بلوط و صنوبر است.

منطقه چالقفا سمیرم

در کوه چال قفا دشتی سرسبز و وسیع وجود دارد که از قدیم الایام شکارگاه عشایر ایل قشقایی بوده است. عشایر به دلیل پوشش گیاهی متنوع و مراتع وسیع هر ساله این منطقه را مورد توجه قرار می دهند و حتی ییلاق عشایری به شمار می رود.

راه‌های دسترسی

حدود بیست کیلومتر که رانندگی در مسیر جاده سمیرم به یاسوج جاده ای خاکی به نام «جاده باغ» وجود دارد. پس از عبور از این جاده، ابتدای تنگه چالقفا را به وضوح مشاهده خواهید کرد که چشمه ای در آن جا قرار دارد.

سپس باید به سمت قله باغ و دشت چالقفا ادامه داد. این قله در قسمت جنوب شرقی شکارگاه چالقفا واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود 3500 متر است. پس از پیمایش تنگه، بهترین راه برای نزدیک شدن به منطقه چال قفا، پیاده روی است. در همین حال می توانید با ماشین از میان کوه ها و دشت ها رانندگی کنید.