تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

اگر به کشف مکان‌های بکر و زیبا که تلفیقی از طبیعت و هنر معماری ایرانی است علاقه دارید، در ادامه این مطلب با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید تا شما را با یکی از زیباترین اماکن تاریخی استان کرمان، باغ شاهزاده ماهان آشنا کنیم.

باغ شاهزاده ماهان یا شازده ماهان باغی سرسبز و چشم نواز در دل کویر و یکی از مکان‌های تاریخی شهر کرمان است. این باغ یکی از 9 باغ مشهور ایرانی است که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. پیشینه این باغ به دوره قاجار بر می‌گردد و به دستور محمدحسن خان سردار ایروانی ملقب به خان بابا خان سردار حاکم وقت کرمان ساخته شد و سپس توسط حاکم بعدی عبدالحمید میرزا ناصرالدوله، بنای داخلی تکمیل شد.

اجاره روزانه خانه در تهران

معماری باغ| باغ شاهزاده ماهان

این باغ یکی از بهترین باغ‌های شیب دار ایرانی به شمار می‌رود که اصطلاحا به آن باغ تخت گفته می‌شود. باغ شاهزاده ماهان دارای دو مجموعه شرقی و غربی است و در مرکز یک استخر با دیواری بلند دارد. این باغ عمارت‌های زیبایی دارد و معماری متفاوت سر در آن، این باغ را از سایر باغ‌های ایرانی متمایز می‌کند. یکی از ویژگی‌های بارز این باغ نمایش آب به صورت پلکانی و فواره‌ای است که با قرار گرفتن در میان درختان بلند قامت فضای دلنشینی را فراهم کرده‌اند. نهر آبی که در تمام باغ جریان دارد از قسمت بالای باغ وارد می‌شود و منبع آن قنات تیگران است که از ارتفاعات جوپار سرچشمه گرفته و به صورت آبشار در سطح پلکانی و شیب دار باغ جاری می‌شود و تا بیرون باغ ادامه دارد.

باغ شاهزاده ماهان

یکی دیگر از جاذبه‌های این مکان وجود باغی کوچک با درختان میوه است که در پشت این ساختمان قرار دارد و در گذشته محل مخصوصی برای اهالی باغ بوده است.

جاذبه های باغ

این باغ یکی از بزرگترین و زیباترین باغ‌های تاریخی ایرانی محسوب می‌شود و به دلیل آب و هوای دلپذیر، در بیشتر فصل‌های سال خصوصا در بهار و تابستان بازدیدکنندگان بسیاری دارد. شیوه ساخت این باغ به گونه‌ای است که امکان استفاده از مناظر خارجی و داخلی را به ساکنان خود می‌دهد یعنی همزمان می‌توان جلوه‌های بعدی باغ را تماشا کرد و از طرف دیگر از منظره کوه لذت برد. همچنین به دلیل قرار گرفتن در مسیر کهن جاده ابریشم، از موقعیت جغرافیایی مناسبی برخوردار است.

زمانی که وارد باغ شاهزاده ماهان می‌شوید، توجهتان به چشم انداز بی‌نظیر آن جلب می‌شود که شامل حوضچه‌ها، آبشارها، فواره‌ها، آرایش گیاهی منحصر به فرد و درختان سر به فلک کشیده است. همچنین در این باغ درختان میوه گوناگونی وجود دارد که بر جذابیت بصری آن می‌افزاید.

باغ شاهزاده ماهان

شاهزاده ماهان کیست؟

این شاهزاده همان عبدالحمید میرزا ناصرالدوله، نوه ناصرالدین شاه و حاکم وقت کرمان بود که کار ساخت و ساز و تکمیل این باغ را انجام داد و با مرگ وی بنای آن نیمه کاره باقی ماند. نقل است که او ظلم و ستم بسیاری در حق مردم روا می‌داشت و زمانی که خبر مرگ وی به گوش بنای باغ رسید، از خوشحالی تغار گچ را به دیوار کوبیده و کار را رها کرده است؛ به همین علت برخی از قسمت‌های باغ مانند سر در ورودی، فاقد کاشی کاری و تزئینات است که نشان از نیمه کاره رها شدن ساخت آن است.

مصالح به کار رفته در باغ

در ساخت عمارت‌های باغ شاهزاده ماهان از آجر و کاهگل استفاده شده است و در بخش‌هایی از باغ مانند سر در ورودی از کاشی استفاده شده است که از لحاظ ظاهری ترکیب زیبایی را ایجاد کرده است. دیوارهای باغ نیز از جنس گل هستند و گچ‌کاری‌های زیبا بر روی دیوارها، زیبایی آن را دو چندان می‌کند. ‌

کف باغ ماهان از سنگ و ملات ساخته شده و بخش‌هایی از اطراف عمارت به نقش‌های هندسی زیبا مزین شده است. در حاشیه باغچه‌ها آجر و در پله‌ها و پیاده رو‌ها سنگ به کار برده شده است.

باغ شاهزاده ماهان

معرفی چند جاذبه گردشگری دیگر در کرمان :

بخش‌های جذاب باغ

حال اندکی به گوشه و کنار این باغ دلگشا و بخش‌های جذاب آن می‌پردازیم و بیشتر با سایر مکان‌هایی که در باغ جای گرفته‌اند آشنا می‌شویم.

سردرخانه باغ شاهزاده

در پایین باغ سردرخانه، دو طبقه مهم باغ شاهزاده قرار گرفته که به عنوان واسطه میان سرسبزی و خشکی کویر، در قسمت ورودی باغ قرار دارد که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در بدو ورود، سر در باغ همانند یک قاب عکس، تصویری از باغ را مقابل چشمان شما به نمایش می‌کشد و چنانچه زیر طاق آن بایستید چشم انداز بی نظیری از فواره‌ها و آبشارها خواهید داشت.

باغ شاهزاده ماهان

بالاخانه باغ شاهزاده

در بالاترین قسمت مجموعه، بنایی به نام بالاخانه یا عمارت شاه‌نشین واقع شده که محل سکونت مالک محسوب می‌شده است. بالاخانه در انتهای گذرگاه اصلی باغ قرار دارد و تنها بنایی است که جدا از دیوار اصلی باغ ساخته شده است و در ایوان آن می‌توانید تماشاگر مناظر چشم‌نواز باشید.

باغ خلوت| باغ شاهزاده ماهان

یکی از تفاوت‌های باغ شاهزاده ماهان با باغ‌های دیگر ایران این است که قسمتی از باغ در پشت بالاخانه است که فضای خصوصی‌تری را برای ساکنان باغ ایجاد می‌کند. در باغ خلوت وجود درختان سایه‌ دار و باغچه‌های میوه، فضای دلنشین و زیبایی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

خانه زعیم باشی

این مکان محل سکونت نگهبان باغ، معروف به زعیم باشی است که بخشی از آن رو به فضای پشت بالاخانه است. این بنا نسبت به بقیه اتاق‌های موجود در باغ بیشترین بیرون زدگی را از دیوار دارد و در قسمت بالایی حمام قرار گرفته است.

باغ شاهزاده ماهان

امکانات کنونی باغ شاهزاده ماهان ‌

رستوران: همه ما غذا خوردن در فضای باز را تجربه کرده‌ایم اما بدون شک تجربه صرف غذا در این محیط، بسیار دلچسب و به یاد ماندنی خواهد بود. ‌رستوران واقع در عمارت شاه‌نشین پذیرای میهمانان است.

میهمان سرا: بدون اینکه نگران اقامت شبانه خود باشید در فضای زیبای باغ به گشت و گذار بپردازید؛ چرا که در میهمان سرای این باغ امکان اقامت فراهم است.

اسب سواری: در اطراف باغ فضایی برای اسب سواری فراهم شده است که برای علاقمندان به اسب سواری لذت فراوانی را به ارمغان می‌آورد.

خرید صنایع دستی: برخی از اتاق‌های باغ به فروش صنایع دستی مانند انواع گلیم، فرش و فروش سوغاتی اختصاص داده شده است که دیدن آن‌ها جذابیت خاص خود را داشته و خالی از لطف نیست.

دسترسی به باغ شاهزاده ماهان

پس از طی کردن مسافت 25 کیلومتری جاده کرمان-بم در 6 کیلومتری شهر ماهان باغ زیبا و دل انگیزی را خواهید دید که فضای مناسبی جهت گشت و گذار است و امکانات بسیاری جهت پذیرایی از بازدیدکنندگان و گردشگران را دارد.

اگر از این باغ شگفت انگیز دیدن کردید و از طبیعت و معماری بی بدیل ایرانی لذت بردید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.