تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

تلگراف خانه انگلیسی ها

تلگراف خانه انگلیسی ها دارای ساختمان قدیمی ترین تلگرافخانه های ایران است که بنای آن به دست انگلیسی ها در اواخر دوران قاجار ساخته شد. در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این اداره پست قدیمی چابهار بیشتر آشنا شوید.

اگر می‌خواهید سفری به این مکان داشته باشید،حتما از جاهای دیدنی چابهار همچون قلعه پرتغالی ها چابهار و گورستان جن چابهار جنگل حرا چابهار ساحل لیپار و ساحل شب تاب کوه مریخی نیز دیدن کنید

اجاره روزانه خانه در تهران

دلیل ساخت این بنا

دلیل اصلی ساخت این بنا ارتباط بین بنادر منطقه و رونق صنعت دریانوردی بود این بنا به عنوان اولین مرکز تجاری کمپانی هند شرقی در بندر جاسک ساخته شد که بعدها با تغییر کاربری به اداره پست تبدیل شد.

درهنگام بازدید از ساختمان پست چابهار، کتیبه‌ای سنگی را می‌بینند که در قسمت جلوی بنا قرار گرفته است. در ورود به طبقه اول این ساختمان قدیمی که در روزگاران گذشته تلگراف خانه بوده است،

چهار اتاق دیده می‌شود که سقفش با چوب تزیین شده است. همچنین بر روی کف اتاق‌ها، راه پله و پاگرد هم از الوارهای چوبی در ساخت این بنا استفاده کرده‌اند. در بازدید از این بنا متوجه این دو دَر میشوید که از دیگر ویژگی‌های معماری تلگرافخانه چابهار است که قوس‌هایی هلالی شکل دارند و در قسمت بالای هر کدامش دو دریچه وجود دارد.

این بنا توسط انگلیسی ها اواخر دوران قاجار در سال ۱۸۶۴ میلادی برای رونق دریانوردی، تجارت و ایجاد ارتباط بین هند، گواتر، جاسک و بندر عباس بنا شد. این بنا، ساختمانی به اسم”بنلگو” با ویژگی های معماری نواحی گرمسیریه که رواق هلالی دور تا دور ساختمان نشون دهنده این موضوع هستن.

تلگراف خانه انگلیسی ها

نام های دیگر مکان

  • ساختمان قدیمی اداره پست چابهار
  • تلگرافخانه انگلیسی ها

موقعیت جغرافیایی ساختمان قدیم پست چابهار

این ساختمان قدیمی و جذاب در خیابان مولوی در چابهار قرار دارد.

تلگراف خانه انگلیسی ها

سیر تاریخی و فرهنگی ساختمان قدیم پست چابهار

این ساختمان  یکی از قدیمی‌ترین تلگرافخانه‌های ایران است. گفته می‌شود بنای آن در دوره‌ی قاجار و به دست انگلیس‌ها ساخته شده است و هدف از ساخت آن نیز این بود که بتوانند بین بنادر موجود در منطقه ارتباط برقرار کنند تا صنعت دریانوری در این منطقه کمی منظم شده و رونق بگیرد. در آن زمان کمپانی هند شرقی در این مناطق فعال بود. بعدها و پس از ترک انگلیس‌ها این ساختمان به اداره‌ی پست تغییر کاربری داد.

این ساختمان در سال 1392 مرمت و بازسازی شد و با شماره‌ی 2110 در لیست فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری ساختمان قدیم پست چابهار

در طبقه‌ی اول این بنا 4 اتاق قرار دارد که سقف چوبی دارند. دو درِ زیبا هم در این بنا قرار دارد که قوس‌های هلالی بسیار زیبایی دارند. در سقف و کف این بنا بیشتر از چوب استفاده شده تا از گرمای هوا بکاهد. همچنین سبک معماری آن کاملا گرمسیری است و دریچه‌های متعدد در اتاق‌ها جریان هوا را برقرار می‌کرده است.

تلگراف خانه انگلیسی ها