تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

ایران به عنوان یکی از قدیمی­ ترین و زیباترین کشورهای جهان شناخته می­ شود که اماکن باستانی زیبا، مساجدی با معماری خیره کننده، بازارهای تاریخی، باغ‌های دیدنی و شگفتی‌های طبیعی زیادی را در خود جای داده است. از آنجایی که ایران کشوری 4 فصل است و هر فصل زیبایی­ ها خاص خود را دارد، احتمالا گردشگران زیادی  علاقه مند به گشت و گذار در جاهای دیدنی ایران در پاییز باشند. ما در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم به پاسخ سوال در پاییز 1402 به کجا سفر کنم؟ پرداخته و شما را با استان ­ها و شهرهای مختلفی که ارزش سفر و گشت و گذار را دارند آشنا می­ کنیم تا بتوانید خاطرات پاییزی زیبایی برای خود بسازید.

جاهای جذاب و دیدنی ایران در پاییز

یکی از اماکن جذاب برای گشت و گذار پاییزه بازدید از اماکن تاریخی و باستانی جذاب و دیدنی است که به دلیل دائر بودن مدارس گردشگران کمی از آنها دیدن می ­کنند. در واقع کاهش تعداد بازدیدکنندگان باعث کم شدن ازدحام در شهرهای تاریخی و باستانی نظیر اصفهان، شیراز، تهران، یزد و کاشان برای گشت و گذار پاییزی می­ شود. شما می­توانید از کاخ­ ها، باغ ­ها، مساجد و بازارهای باستانی موجود در شهرهای مختلف همچون تخت جمشید و پاسارگاد شیراز برای بازدید از شکوه باستانی ایران، کاخ گلستان زیبا و رنگارنگ در تهران، میدان نقش جهان اصفهان به همراه ترکیب معماری اسلامی و ایرانی آن یا معبد باستانی زرتشتیان یزد دیدن کنید. برخی از بناهای قدیمی به دلیل وجود معماری خاص آنها نظیر خانه‌ تاریخی کاشان و بازارهای زیبای آن طرفداران خاص خود را دارند.

اجاره روزانه خانه در تهران

  قلعه رودخان

احتمالا اسم قلعه رودخان که یکی از اماکن دیدنی استان گیلان هست را قبلا شنیده ­اید، گشت و گذار پاییزی در این قلعه بسیار زیبا و جذاب خواهد بود. قلعه رودخان را به عنوان یکی از اسرارآمیزترین جاذبه­ های گردشگری گیلان می ­شناسند. این مکان گردشگری در نزدیکی شهر زیبای فومن واقع شده و وسعتی بیش از 6 هکتار دارد.  طبق تحقیقات انجام شده بر این بنا باستان شناسان قدمت آن را دوره ساسانیان دانسته­ اند. شما می­ توانید با خانواده یا دوستان­تان پس از بالا رفتن از 2000 پله به فراز این قله رسیده و از آن لذت ببرید. در کنار قلعه رودخانه­ ای وجود دارد که فضا را بسیار زیبا و آرامش بخش کرده است. در ضمن می توانید مهمانخانه­ ها و هتل­ های زیادی در فومن، ماسوله، بندر انزلی یا حتی رشت بیابید و شب را آنجا بگذرانید. هتل بزرگ کادوس و شبستان رشت، بهشت طلاب یا هتل دلفین از هتل­ های مجلل و محبوب برای اقامت و بازدید از جاهای دیدنی ایران در پاییز رشت هستند.

قلعه رودخان

جنگل­ های الیمستان

آیا به دیدن فضایی ناب و خیره کننده علاقه­ مند هستید؟ پس حتما سری به این جنگل زیبا و محسورکننده بزنید. نام جنگل­ های الیمستان از نام روستایی در نزدیکی این محل گرفته شده است، این روستا در نزدیکی آمل مازندران قرار دارد. طبیعت پاییزی این مکان بسیار زیبا و دیدنی است و آن را به مقصدی ایده آل برای علاقه­ مندان به گردشگری تبدیل کرده است. توجه داشته باشید الیمستان منطقه ­ای جنگلی است و هتل یا مهمانخانه ­ای در نزدیکی آن قرار ندارد، پس اگر می­ خواهید یک شب را در آن بگذرانید، نیاز به کمپینگ دارید.

جنگل­ های الیمستان

روستای فیلبند

آیا جز آن دسته از افرادی هستید که خواهان سپری کردن بعد از ظهر پاییزی خود در میان ابرها با یک فنجان چای تازه هستند؟ اگر جز این افراد هستید حتما سری به روستای فیلبند برای تجربه کردن این حس فوق العاده بزنید. فیلبند را می­ توان یکی از شگفت انگیزترین مکان­ های محبوب ایران دانست. این روستا در نزدیکی بابل مازندران بر روی تپه­ هایی در ارتفاع بیش از 2300 متری دریا قرار گرفته است. به همین خاطر فضایی زیبا و جذاب در کنار ابرهای کرکی و سریع برای گردشگران خلق کرده است. البته یکی از نکات منفی فیلبند عدم دسترسی به هتل برای سپری کردن شب در آنجا است. به همین علت اگر برنامه سفر به فیلبند را چیده ­اید حتما مجهز برای کمپینگ سفر کنید.

روستای فیلبند

جنگل ابر استان سمنان

اگر عاشق دیدن برگ­ های رنگارنگ و سپری کردن زمان در جنگل هستید حتما از جنگل ابر دیدن کنید. جنگل ابر را می­ توان یکی از قدیمی­ترین و زیباترین جنگل­ های ایران دانست. در این جنگل بیش از 85 نوع مختلف درخت همچون راش، سنبل، بلوط، توسکا و چوبک وجود دارد. این جنگل در 35 هزار هکتار و در 50 کیلومتری شمال شرق شهرستان شاهرود و 35 کیلومتری شمال شرق استان سمنان قرار گرفته است. شما می ­توانید از طریق جاده شاهرود به این جنگل دسترسی پیدا کنید.

جنگل ابر استان سمنان

آبشار بیشه لرستان

یکی از جاهای دیدنی ایران در پاییز استان لرستان هست که به دلیل طبیعت زیبا و جذاب خود به عنوان یکی از زیباترین استان های ایران شناخته می ­شود آبشار بیشه در 48 متری جنگل بلوط و به عنوان یکی از جاذبه­ های گردشگری لرستان شناخته می شود که یکی از محبوب­ترین مقاصد بوم گردی ایران هم است. این استان در  فاصله 50 کیلومتری خرم آباد قرار دارد. شما از طریق خرم آباد یا از طریق روستای دورود می­ توانید به این آبشار زیبا و جذاب دسترسی پیدا کنید.

آبشار بیشه لرستان

جنگل­ های ارسباران در استان آذربایجان شرقی

شاید بتوان یکی از فضاهای طبیعی ایران را وجود جنگل­ های ارسباران در آذربایجان شرقی دانست. این جنگل­ ها وسعتی بیش از ۷۰ هزار هکتار دارند و اغلب مردم این جنگل­ ها را  با نام بهشت گمشده آذربایجان شرقی می شناسند. شما می­ توانید حیوانات وحشی نظیر خوک وحشی، خرس قهوه ­ای، گرگ، روباه، شغال و عقاب طلایی را در کنار گونه­ های گیاهی همچون بلوط، فندق و گردو مشاهده کنید. جنگل­ های ارسباران در شمال به رودخانه ارس، در شرق به شهرستان مشگین، جنوب به آجان و سراب و از غرب به مرند و تبریز متصل هستند. به همین خاطر شما می­ توانید از استان­ های مختلف به این جنگل­ ها دسترسی پیدا کنید.

جنگل­ های ارسباران

مقاصدی گرم و تابستانی برای گشت و گذار پاییزی

همانطور که گفتیم ایران کشوری چهار فصل هست و شما می ­توانید در فصول سرد سال شهرهایی گرم برای مسافرت و گشت و گذار پیدا کنید یا بالعکس، یکی از مقاصد گرم برای پاییز و زمستان، سفر به کویرهای گرم و دیدنی ایران است. کویرهایی همچون کویر بزرگ نمک (دشت کویر) یا کویر خالی (دشت لوت) مسافران زیادی در فصل سرد سال دارند. اگر تا به حال تجربه سفر به کویر را نداشته ­اید حتما بازدید از یک کویر محبوب و شناخته شده مثل کویر مرنجاب را در لیست اماکنی که باید به آنها سفر کنید قرار دهید. شما می­ توانید سکوت و آرامش را در کویرهای مرنجاب، گرمه و کلوت با اقامت در کاروانسراهای تاریخی یا خانه‌های دکور شده برای گردشگران حس کنید. علاوه بر این شترسواری، بازدید از اماکن تاریخی موجود در دل کویرها، مشاهده طلوع و غروب خورشید، سپری کردن شب­ های کویر در آتش و تماشای ستاره‌های درخشان در شب‌ همگی می­ توانند فضایی ناب و جذاب برای شما خلق کنند.

کویر مرنجاب که در نزدیکی کاشان و استان اصفهان واقع شده جز یکی از جاهای دیدنی ایران در پاییز هست و به دلیل وجود تپه­ های ماسه ­ای بزرگ، دریاچه نمک، شب­ های دیدنی و دسترسی آسان به آن محبوبیت زیادی بین عموم مردم دارد. علاوه بر این شما می­ توانید پرندگان و خزندگان متنوعی همچون عقاب، مار و مارمولک را در این کویر بیابید. همچنین شهر یزد به همراه معماری خیره کننده و جذاب آن می ­تواند مقصدی ایده آل برای گشت و گذار پاییزی باشد. از دیگر مقاصد جنوبی ایده آل برای سفر در پاییز می­ توان به قلعه بم، کویر لوت، میمند، باغ شازده و دره روگه در رفسنجان کرمان اشاره کرد.

کویر مرنجاب

گشت و گذار پاییزی در تهران و کرج

سفر به ایران در پاییز به معنای گشت و گذار در هوای دلپذیر پاییزی، پیاده روی در جنگل­ های رنگارنگ، مشاهده دریاچه­ ها و آبشارهای شگفت انگیز و زیبا هست. از آنجایی که فصل پاییز از اواخر شهریور تا اوایل آذر در ایران برقرار است و شامل یکی از مهم­ترین مراسم ­های ایرانی یعنی شب یلدا است ما تصمیم گرفتیم در این بخش به معرفی مقاصدی  مناسب برای سپری کردن پاییز در کرج و تهران بپردازیم.

از روستای زیبای شهرستانک کرج بازدید کنید!

روستای شهرستانک استان البرز به عنوان یکی از زیباترین و تاریخی­ترین روستاهای ایران  در کیلومتر ۴۲ جاده کرج به چالوس قرار دارد. این روستا به دلیل وجود دهکده­ زیبا در کوچه و پس کوچه­ های سرزنده و رودخانه دوست داشتنی که از میان درختان می­ گذرد، طرفدار خاص خود را پیدا کرده است. شما می ­توانید در حین بازدید از این روستا از کاخ تابستانه ناصرالدین شاه قاجار که به نام «کاخ ناصری» شناخته می­ شود هم دیدن کنید.

روستای شهرستانک استان البرز

در پاییز سری به روستای آهار تهران بزنید.

تهران به عنوان پایتخت ایران و مکانی مملو از جاذبه­ های تاریخی و طبیعی پاییزه از بهترین جاهای دیدنی ایران در پاییز شناخته می ­شود که یکی از زیباترین مقاصد آن روستای آهار است. این روستا با نام اوهر شناخته می ­شود که از دو کلمه “او” به معنی “آب” و “سخت” به معنای آسیاب گرفته شده است. این نامگذاری به دلیل قرار گرفتن دو رودخانه در دو طرف روستا بر آن گذاشته شده است. آبشار شکرآب که به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای تهران شناخته می­ شود در این روستا واقع شده و بر زیبایی آن افزوده است. در ضمن بد نیست بدانید معبد باستانی زیبای قصران مربوط به دوره ساسانیان هم در ارتفاعات این روستا قرار دارد.

روستای آهار

به هیچ وجه پاییز خیابان ولیعصر را از دست ندهید!

یکی از طولانی ­ترین و جذاب­ترین خیابان­ های تهران خیابان ولیعصر است که جنوبی­ ترین قسمت تهران را به شمال متصل می­کند. شما می توانید خانه‌های تاریخی و مراکز تجاری زیادی را در این خیابان 18 کیلومتری مشاهده کنید، همچنین پارک ملت و ساعی، ایستگاه راه آهن تهران و تئاتر شهر همگی در این خیابان قرار دارند. در ضمن کافی شاپ­ ها و رستوران­ های محبوب و معروفی را هم می­ توان در آن یافت.

پاییز خیابان ولیعصر

کاخ گلستان، یکی از زیباترین کاخ­ های تهران در پاییز است.

معماری کاخ گلستان یکی از زیباترین، باشکوه ­ترین و قدیمی ­ترین بناهای تاریخی شهر است. معماری این کاخ نفس گیر و باشکوه بوده و می­ توان پس از بازدید از آن بناهای زیبا و جذاب فوق العاده زیادی در آن مشاهده کرد. این کاخ در سال 2013 در لیست بناهای جهانی یونسکو ثبت شد. مساحت کاخ گلستان 53000 متر مربع است و می­توان تاریخ دوران قاجار و پهلوی را در آن مشاهده کرد. تخت مرمر، تالار درخشان، تالار عاج، تالار آینه، تالار الماس از جمله بخش­زهای دیدنی کاخ گلستان هستند.

کاخ گلستان، یکی از زیباترین کاخ­ های تهران در پاییز است.

پاییز زیبای سعد آباد را از یاد نبرید!

کاخ موزه سعدآباد در شمال تهران میراث برجسته ­ای از دوران قاجار قرن نوزدهم را در کنار چندین قصر، جنگل­ و خیابان­ های جذاب به نمایش گذاشته است. مساحت کلی این کاخ بیش از 1 کیلومتر مربع هست و می ­توان  اساطیر، هنر و فرهنگ ایرانی را در معماری کاخ­ ها و موزه­ های آن یافت. از کاخ­­ های قابل توجه مجموعه سعدآباد می ­توان به کاخ سفید (کاخ ملت) و کاخ سبز (کاخ شهوند) اشاره کرد. علاوه بر کاخ­ ها فضای موجود در این مجموعه فرهنگی بسیار زیبا و جذاب است و پاییزی رنگارنگ و خارق العاده خلق می ­کند و در لیست  جاهای دیدنی ایران در پاییز قرار دارد.

کاخ موزه سعدآباد

پارک لاله تهران یکی از زیباترین پارک­ های پاییزی تهران است!

در تقاطع خیابان کارگر شمالی و بلوار کشاورز می‌توانید در نزدیکی ایستگاه‌های مترو و تاکسی به پارکی زیبا و جذاب برسید. پارک لاله که به پارک گربه­ ها هم معروف است در کنار موزه فرش، موزه هنرهای معاصر تهران، کتابخانه کودک، میز شطرنج، زمین بسکتبال و والیبال قرار گرفته است. شما می ­توانید به راحت­ترین شکل ممکن به این پارک دسترسی پیدا کنید.

پارک لاله تهران

پاییز پارک ملت تهران، مناسب عکاسی­ های جذاب و رنگارنگ پاییزی

پارک ملت تهران که به عنوان یکی از قدیمی­ترین و بزرگترین پارک­ های تهران شناخته می ­شود در سال 1355 در مساحتی حدود 34000 هکتار ساخته شد. حدود 120 گونه مختلف درخت و درختچه در این پارک کاشته شده و علاوه بر این وجود دریاچه مصنوعی، مجتمع سینمایی چهار بعدی، مجسمه ­های مشاهیر ایرانی و باغ وحش کوچک نیز از بخش­ های جذاب و دیدنی این پارک زیبا در پاییز است.

پاییز پارک ملت تهران

جمع بندی

پاییز فصل انار، جشن مهرگان و شب یلدای ایرانیان است. به طور معمول روزهای پاییزی ایران کوتاه‌تر شده و با زاویه خورشید ملایم‌تری به همراه سایه‌های بلندتر و شاخ و برگ­های رنگارنگ از درختان همراه است. ایران 4 فصل یکی از بهترین مقاصد برای گشت و گذارهای پاییزی است. ما در این مطلب به جاهای دیدنی ایران در پاییز پرداختیم تا شما را با  بهترین جاهای دیدنی ایران در پاییز 1402 بیش از قبل آشنا کنیم و ایده بهتری از سفر به شهرهای مختلف ایران و ثبت لحظات خاطره انگیز و فوق العاده­ در آن داشته باشید.