تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی داراب

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی داراب را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی داراب در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای این استان داراب است که قدمتی بسیار کهن دارد.

اجاره روزانه خانه در تهران

داراب (Darab) یکی از شهرهای استان فارس و مرکز شهرستان داراب است. داراب با دیرینگی چندهزارساله در جنوب شرقی استان فارس ایران واقع است. فاصله شهر داراب تا شیراز ۲۴۵ کیلومتر می‌باشد. این شهرستان علاوه بر قدمتی کهن، از نعمت های طبیعی فراوانی برخوردار است. تمدن داراب همزمان با تمدن سیلک کاشان است. در کاوش هایی که باستان در این منطقه انجام داده اند، نشانه هایی از زندگی در هزاره پنجم قبل از میلاد یافته اند. در ادامه با دیدنی های داراب بیشتر آشنا می شویم.

جاذبه های دیدنی داراب

شهر باستانی دارابگرد

«دارابگرد»، نام یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران باستان است که در فاصله‌ی ۶ کیلومتری از شهرستان داراب قرار گرفته است. این شهرستان که در گذشته به نام‌های دیگری همچون داراگرد شهرت داشته است، به نظر می‌رسد که اولین پایتخت حکومت ساسانیان بوده است و باستان‌شناسان قدمتی برابر با حکومت هخامنشیان را بر این شهر تخمین زده‌اند. جالب است بدانید که دیوار مخروطی شکل بزرگی به ارتفاع بالغ بر ۱۰ متر که با مصالحی همچون رس، سنگ و ملاط آهک ساخته شده است، در اطراف این شهر تاریخی قرار دارد که پیشینه‌ی آن نزدیک به ۲۶۰۰ سال است. البته ارتفاع امروزی این دیوار باستانی به دلیل گذشت زمان به ۷ متر کاهش یافته است. از دیگر نکات مهم در مورد این شهر باستانی، واگذاری این شهر به امام حسن مجتبی (ع) است که در عهدنامه‌ی صلح بین ایشان و معاویه به آن اشاره شده است که نشات گرفته از اهمیت آن در طول تاریخ است.

جاهای دیدنی داراب
جاهای دیدنی داراب

آتشکده آذرخش

آتشکده آذرخش یا مسجد سنگی شیراز یکی از آتشکده‌های خاموش ایران است. این آتشکده در پنج کیلومتری جنوب‌خاوری(:شرقی) شهر داراب، در دامنهٔ کوه، ساخته‌شده، سازه‌ای شگفت‌انگیز با نمای چلیپا(:صلیبی‌شکل) که امروزه به نام مسجد سنگ، خوانده می‌شود. گستردگی(:مساحت) این آتشکده ۴۲۰ مترمربع است که یکپارچه از کوه تراشیده شده و در فاصلهٔ چهارکیلومتری خاوری داراب است. آتشکده آذرخش یکی از آثار منحصر به فرد تاریخی است که در دامنه شرقی کوه پهنا واقع گردیده است . این بنای شگفت انگیز در دل کوه پهنا حجاری شده و شکل آن بصورت صلیب می باشد. مساحت آن در حدود چهارصد و بیست متر مربع که تمام دیوارها و محوطه جزرهای آن از کوه تراشیده شده و یکپارچه است . اطراف آن راهروهائی است که به یکدیگر متصل می باشد . به اعتقاد برخی از محققین این آتشکده یکی از معابد مهم ایرانیان قدیم بوده که البته از آن بعنوان قصر دختر و کارونسرا نیز نام برده شده است.

azarakhsh Fire temple

آتشکده‌ی آذرجو

در فاصله‌ی ۱۰ کیلومتری از شهرستان داراب، بنایی کهن و به سبک چهار تاقی با گنبد قرار دارد که به «آتشکده‌ی آذرجو» شهرت یافته است. متاسفانه بر اثر گذر زمان، بخش زیادی از عمارت تاریخی تخریب شده و گنبد آن نیز ریخته است. «مروج‌الذهب مسعودی» روایت کرده است که این آتشکده به فرمان «اشو زرتشت» احداث شده است. گفته می‌شود که «زرتشت» به «یستاف شاه»، فرمان یافتن «آتش مقدس جمشید» را صادر کرده است. وی پس از یافتن این آتش مقدس در «خوارزم»، آن را به «دارابگرد» منتقل کرده و آتشکده‌‌ای برای نگهداری آن، ایجاد کرد. پس از آن شهر «دارابگرد» نیز احداث و در اوایل قرن چهارم هجری قمری این آتشکده‌ به نام «آتشکده‌ی آذرجو» شهرت یافت. بنای آتشکده‌ به صور چهارتاقی‌ و با معماری به سبک ساختمان‌های دوران ساسانی با پلانی مربعی شکل، ساخته شده است. متاسفانه بی‌مهری‌های فراوانی به این اثر باستانی وارد و امروزه به اثری ویران تبدیل شده است.

جاهای دیدنی داراب
جاهای دیدنی داراب

نقش شاپور داراب

در دامنه‌ی کوه «پهنا» در چهارکیلومتری شهرستان داراب، یکی دیگر از آثار تاریخی ارزشمند ایران کهن وجود دارد که به «نقش شاپور» نام گرفته است. این نقش‌برجسته متعلق به دوران حکومت ساسانیان است که پیروزی شاپور اول بر امپراطوران روم را به تصویر کشیده است. ابعاد این میراث ایران کهن به صورت مستطیلی به طول تقریبی ۹ متر و عرض ۵ متر است که تصویر شاپور را به صورت سوار بر اسب، تمام رخ و در مرکز نقش‌برجسته کنده‌کاری کرده و در مقابل آن سه تن از امپراطوران روم مشاهده می‌شوند.

شاپور

مجموعه تاریخی نارنجستان

مجوعه‌ای تاریخی در دهستان «فورگ» از توابع شهرستان داراب وجود دارد که به «قلعه‌ی نارنجستان» یا «نارنج قلعه» شهرت یافته است. اثری که متشکل از بقایای یک قلعه‌ی تاریخی، تپه‌ای باستانی متعلق به حکومت ساسانیان و آثاری باقیمانده از ساختمان مسجدی کهن و شبستان‌دار است. امروزه تنها بخشی از ساختمان قلعه و دروازه‌ی ورودی آن برجای مانده است.

جاهای دیدنی داراب
جاهای دیدنی داراب

مسجد جامع داراب

از دیگر بناهای تاریخی در شهرستان داراب، مسجد جامع این شهر است که یکی از شاهکارهای معماری در نوع ساخت محسوب می‌شود. این اثر تاریخی متعلق به قرن ۱۰ هجری قمری و در زمان سلطنت شاه طهماسب اول است. معماری انجام شده در مسجد جامع داراب به سبک معماری ساختمان‌های دوران حکومت سلجوقیان است که دارای ۴ مناره‌ی کوتاه به شکل ۱۱ ضلعی است که در چهار گوشه‌ی مسجد قرار دارد. تفاوت تزئینات انجام شده در این مناره‌ها از نکات جالب در مورد این اثر تاریخی است که در نوع خود منحصر‌به‌فرد است.

مسجد

آسیاب سنگی داراب

آسیاب سنگی داراب، یکی دیگر از آثار تاریخی شهرستان داراب است که در بخش شمالی آتشکده‌ی آذرخش این شهرستان (مسجد سنگی) قرار دارد. این آسیاب سنگی متشکل از دو استوانه‌ی سنگی بزرگ است که در بالای کوه قرار گرفته و آب مورد نیاز آسیاب را تامین می‌کند. معماری این سازه‌ی سنگی متعلق به دوران حکومت ساسانیان است و می‌توان آن را یکی از کم‌نظیرترین انواع آسیاب در تاریخ ایران معرفی کرد. طبق کتیبه‌ای که در بخش غربی ورودی آسیاب وجود دارد به خط کوفی که متعلق به اتابکان است، از تعمیر و بازسازی آن در دوران اتابکان و قاجاریه و نیز استفاده‌ی مجدد آن در دوران ناصرالدین شاه حکایت می‌کند.

جاهای دیدنی داراب
جاهای دیدنی داراب

تنگه رغز

شاید بتوان گفت تنگه رغز معروفترین جاذبه طبیعی داراب است. تنگه رغز در ۳۰ کیلومتری داراب، سرزمین آبشارهای بزرگ و کوچک است. این آبشارها و استخرچه های زیر آن منظره ای بی نظیر را پدید می آورند. تنگه رغز در تابستان یکی از محبوب ترین مقاصد کوهنوردان و طبیعت گردان است. البته برای صعود و سپس پایین آمدن در این تنگه نیاز به تجهیزات حرفه ای و راهنما دارید.

wYv7v196G1Hs0Ei3 1540278764491

روستای لایزنگان

روستایی پلکانی است که در بخش شرقی داراب قرار گرفته است و به عنوان ییلاقی برای روزهای گرم تابستان شناخته می شود. ویژگی مهمان نوازی مردمان ساکن در این روستا باعث می شود که در روزهای تابستان گردشگران زیادی به آنجا سفر کنند. این روستا را می توان یکی از عمده ترین تولیدکنندگان گل محمدی در ایران نیز به شمار آورد. که بزرگترین واحد تولید کننده گلاب کشور نیز در همین روستا قرار دارد. گشت و گذار در باغ های زیبای اطراف این روستا، غارنوردی در یکی از غارهای این منطقه، بازدید از زمین های پرورش گل محمدی و تهیه گلاب تازه، شب خوابی در یکی از منازل روستایی با حال و هوای سنتی و عکاسی از مناظر زیبای این منطقه از فعالیت هایی است که در لایزنگان می توان انجام داد.

جاهای دیدنی داراب
جاهای دیدنی داراب

منطقه شکار ممنوع چاه نفت

با 135 کیلومتر فاصله در جنوب شرق داراب قرار گرفته است. انواع گیاهان بادام، شقایق وحشی، بنه، درمنه و … و انواع حیوانات مانند کل و قوچ و میش و بز و گرگ و روباه و تیهو و بلدرچین و …. در این منطقه سکونت می کنند.

didani darab8

آبشار فدامی 

این آبشار زیبا که در نزدیکی شهر واقع شده در نوع خود بی مظیر است. این آبشار دارای آب شور، شیرین، سرد و گرم است. جالب است بدانید آب شیرینش در تابستان بسیار خنک و گواراست و آب شورش در تابستان بسیار گرم و در زمستان نیز بسیار سرد است.

جاهای دیدنی داراب
جاهای دیدنی داراب

چشمه گلابی

چشمه گلابی در ۱۷ کیلومتری جاده قدیم داراب به شیراز در منطقه فسا رود قرار دارد. آب چشمه گلابی از تشکیلات آهکی شمال دشت داراب که کوه نمک در وسط آن قرار دارد، سر چشمه می گیرد. در ۴ کیلومتری چشمه گلابی چشمه شور قرار دارد. این دو چشمه به همراه شماری از چشمه های دیگر تامین کننده آب شهر داراب هستند. علت نامگذاری چشمه به چشمه گلابی شکل خاص آن است که شبیه میوه گلابی است. چشمه گلابی از مکانهای گردشگری قابل توجه استان فارس می باشد که علاقمندان زیادی را به خود جلب می نماید. چشمه گلابی برای مردم داراب از اهمیت خاصی برخوردارست، چرا که یکی از منابع اصلی تامین آب شهر داراب می باشد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: