تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی سیردان

در این مطلب از وب سایت گردشگری هم اقلیم شما را با جاهای دیدنی سیردان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر کوچک در استان قزوین در ادامه همراه ما باشید.

قزوین یکی از ۳۱ استان ایران است که در بخش شمال غربی کشور واقع شده‌ است. این استان با دارا بودن تنها ۱ درصد از مساحت کشور نزدیک به ۸ درصد در اقتصاد و تولیدات ایران نقش دارد. این استان از استان‌های تاریخی ایران بوده و آثار باستانی زیادی را در خود جای داده‌ است، به‌ طوریکه ۱۱ درصد از آثار تاریخی ملی ثبت شده کشور در استان قزوین قرار دارد و از این نظر رتبه نخست را در ایران دارد. بهترین سوغاتی این استان انواع شیرینی های خانگی، باقلوا و غذاهای سنتی می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

سیردان یکی از شهرهای استان قزوین ایران است. این شهر مرکز بخش طارم سفلی و در شهرستان قزوین واقع گردیده است. جاذبه اصلی شهر سیردان آب و هوای بسیار عالی با چشم‌انداز بسیار زیبا است. از جمله مناطق دیدنی سیردان باغات زیبا، چناران کهنسال، حمام خزینه زندیه و جنگل های بلوط می باشد.

با فاصله حدود یک ساعته از شهر سیردان می توان به کوهستان شامادشت رسید و زندگی عشایری همراه با گله‌های گوسفندان و آداب و سنن آنان را مشاهده کرد و از محصولات لبنی طبیعی آن بهره برد و به قله شاما دشت که بلندترین قله طارم سفلی با ارتفاع ۲۷۰۰ متر می‌باشد رسید. تا نیمه‌های تابستان آثار برف در این ارتفاعات مشهور است. در نزدیکی شهر سیردان می توان به روستای گردشگری عمقین اشاره نمود که دارای طبیعت زیبا و از لحاظ بوم گردی یکی از مناطق بکر و ایده آل منطقه است.

جاهای دیدنی سیردان
جاهای دیدنی سیردان

جاذبه های سیردان

دره دربند

دره دربند در جنوب شرقی سیردان واقع شده و از شهر سیردان تا کلج ادامه دارد. از این دره قزل رود می‌گذرد. این دره از لحاظ پوشش گیاهی و تنوع جانوری غنی‌ترین منطقه طارم سفلی محسوب می‌شود. حیواناتی از قبیل کل و بز، پلنگ، هما، روباه، گرگ، خرس سیاه و… در این منطقه یافت می‌شود.

درختان چنار کهن

دو چنار کهن چند صد ساله در بافت شهری سیردان موجود است. یکی با سن حدودی ۱۰۰۰ سال و دیگری با سن حدودی ۶۰۰ سال. قطر تنه اصلی چنار بزرگتر به ۵ متر می‌رسد. چنار بزرگتر، بزرگترین چنار با چتر پوششی کامل در ایران است. متأسفانه در چند سال اخیر به دلیل بی‌توجهی‌های فراوان این دو چنار در آستانه خشکیدن واقع گردیده اند.

روستای عمقین

روستای عمقین یکی از روستاهای خوش آب و هوا واقع در ارتفاعات بخش طارم سفلی می‌باشد. زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی می‌باشد. این روستا از اطراف به ارتفاعات شامادشت محدود می‌شود. مردم این روستا کشاورز باغدار زنبوردار و دامدار می‌باشند. از محصولات باغی روستا می‌توان گردو، فندق، سیب، گلابی، گیلاس، آلو، زردآلو، گوجه سبز و آلبالو را نام برد. یکی از بهترین عسل های منطقه با تقاضای بالا در مزرعه‌ای با نام وکینسود در این روستا به عمل میاید.

جاهای دیدنی سیردان - عکس از: abbas.k.mehr
جاهای دیدنی سیردان – عکس از: abbas.k.mehr

آبشار ماهین

این آبشار در شمال روستای ماهین از توابع بخش طارم سفلی قرار گرفته. آبشار ماهین معروف به آبشار دربند یکی از این شگفتی های منطقه طارم سفلی در استان قزوین است. برای دیدن این آبشار زیبا کافی است به سمت غرب استان قزوین منطقه طارم سفلی حرکت کنید. ارتفاع آبشار در حدود 30 متر است و از میان صخره های عظیم به پایین میریزد. این آبشار از طریق جاده ارتباطی لوشان به سیردان و سپس جاده خاکی ارتباطی روستایی به شولومه، چوبه، دیزجین، مقانک و سپس ماهین امکانپذیر است.

امامزاده یحیی (ع)

آستان امامزاده یحیی (ع) در شهرستان قزوین، بخش طارم سفلی، شهر سیردان، دهستان طارم سفلی، روستای کمرود واقع شده است. این امامزاده یکی از جاذبه های شهر سیردان به حساب می آید.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: