تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی گلپایگان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی گلپایگان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

گلپایگان (Golpayegan) شهری در غرب استان اصفهان و مرکز شهرستان گلپایگان است، که در فاصله ۳۶۵ کیلومتری تهران و ۲۰۰ کیلومتری اصفهان قرار دارد. مردم این شهر از نژاد آریایی اصیل بوده و یکی از خالص ترین آریایی های ایران می باشند.این مردم از قوم ماد هستند و بر اساس تحقیقات فراوان مورخان و شباهت نام آترپادگان به گلپادگان به اثبات رسیده است که این مردم بازمانده ی آذری هایی هستند که واژگان کمتری وارد زبان آن‌ها که همان زبان خوانساری بوده است، شده است. پوشش محلی آنها نیز گواه این نظریه است.در این مقاله با مناطق دیدنی این شهر آشنا می شویم.

دیدنی های گلپایگان

دریاچه سد گلپایگان

یکی از جاهای دیدنی گلپایگان، سازه‌ای است متعلق به اوایل قرن ۱۴ خورشیدی که به «سد گلپایگان» نام گرفت. فرایند‌ی ساخت این سد که عنوان نخستین سد مخزنی خاکی و نیز اولین سد مدرن ایران را به خود اختصاص داده است، از سال ۱۳۲۳ شمسی شروع و در سال ۱۳۳۶ به اتمام رسید. این سد با استفاده از روش‌های سنتی احداث شده که امروزه ظرفیت مخزن آن با حدود دوبرابر افزایش نسبت به زمان ساخت، بالغ بر ۴۲ میلیون متر مکعب است. این سد زیستگاه آبزیانی همچون سوف، کپور، ماهی سفید رودخانه‌ای و ماهی قزل‌آلا است که نوع سفید و قزل‌آلای آن بسیار مرغوب است. این اثر ارزشمند با ارتفاعی برابر با ۵۷ متر، در ۲۵ کیلومتری گلپایگان و در نزدیکی روستای «اختوان»، بر رودخانه‌ «قم‌رود» قرار دارد.

جاهای دیدنی گلپایگان
جاهای دیدنی گلپایگان

منطقه و سد کوچری

در گذشته کوچری روستایی بسیار زیبا در گلپایگان بود که به دلیل ساختن سد از بین رفت اما در حال حاضر منطقه و سد کوچری مکان بسیار زیبا و مناسبی برای استراحت و طبیعت‌گردی است. بزرگ‌ترین نقش صخره‌ای ایران که به شکل بز است در این منطقه قرار دارد. در گذشته بز نماد فراوانی و نعمت بود، به همین دلیل نقش‌ و نگارهایی به شکل بز در این منطقه بسیار دیده می‌شود.

Golpayegan5 2

ارگ تاریخی گوگد

«ارگ تاریخی گوگد»، بنایی است کهن، عظیم و ساخته شده از خشت و گل که دارای قدمتی بالغ بر ۴۰۰ سال است و در پنج کیلومتری مسیر گلپایگان به تهران و درون شهری به همین نام واقع شده است. با توجه به اسناد ثبت شده‌ی ارگ که دارای پیشینه‌ای نزدیک به ۱۳۰ سال است، چنین به نظر می‌رسد که نیمی از ساختمان ارگ، مهریه‌ همسر «علیخان» است که توسط وی، به همسرش واگذار شده است؛ بنابراین از آن زمان این ارگ به «ارگ علیخانی» نیز شهرت یافت.

جاهای دیدنی گلپایگان
جاهای دیدنی گلپایگان

کبوتر خانه

این بنا که به کبوتر خانه مشهور است به همت کشاورزان احداث شده است تا پاتوقی برای کبوتران باشد. ساختار این مکان به گونه ای است که هیچ پرنده شماری نمی توانست به این فضا وارد شود، حیوانات شکاری هم دستشان از این فضا دور بوده است چرا که قطر سوراخ ها برای حیوانات وحشی کوچک است و نمی توانند وارد آن شوند. این فضا یکی از مهربانی های معاصر انسان به طبیعت و حیات وحش اطراف خود است. این میزان از محبت واقعا قابل ستایش است.

a1e984c1 fad2 4c98 b035 3e5cc8349739

بازار چهارسوق

«بازار سنتی» شهرستان گلپایگان که به «بازار چهارسوق» نیز شناخته می‌شود، متشکل از بخش‌هایی همچون بازار مسگرها، بازار اصلی، بازار گیوه‌دوزان، بازار کوزه‌گرها، بازار فرش‌فروشان و بازارهای متعدد دیگری به‌همراه چند پاساژ است. این مجموعه‌ دارای دهانه‌ای با وسعت بسیار و طاق‌بندی و سقف ضربی آجری است که بیانگر معماری ساختمان‌های دوران سلجوقی است؛ اهمیت این بازار نیز با توجه به معماری انجام شده در آن و نیز موقعیت مکانی آن است که همانند پلی موصلاتی بین مسجد جامع و مناره‌ی گلپایگان، عمل می‌کند. سازندگان این اثر ۴۰۰ ساله، آن را همانند دیگر بازارهای سنتی کشور، با طاق‌ آجری، تعبیه‌ فضاهای جانبی همچون چای‌خانه و تیمچه، بنا کرده‌اند که از گذشته تا به امروز، یکی از مراکز اصلی تجاری در گلپایگان محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی گلپایگان
جاهای دیدنی گلپایگان

مسجد جامع گلپایگان

یکی از آثار تاریخی و مذهبی در شهرستان گلپایگان، مسجدی است کهن که پیشینه‌ آن متعلق به دوران حکومت سلجوقیان است و از آن به‌ عنوان «مسجد جامع گلپایگان» یا «مسجد جامع سلجوقی» یاد می‌شود. «ابوعمر بن محمد القزوینی»، نام معمار سازنده‌ این مسجد تاریخی است که برفراز محراب و در قسمت پایینی کتیبه‌ دور گنبد، ثبت شده است. این اثر ملی در اوایل قرن ۶، در سال ۵۰۸ هجری قمری، به فرمان «ابونصر ابراهیم بن محمد بن ابراهیم بابا عبدالملک»، در زمان حکومت «ابوشجاع محمد بن ملکشاه سلجوقی» احداث شده که نام وی در کتیبه‌ دور گنبد و همچنین در اطراف محراب، حک شده است. صحن و شبستان وسیع، گنبد آجری بسیار بزرگ، کتیبه‌های آجری متعدد و تزیینات بسیاری که بر مسجد انجام شده است، از ویژگی‌های بارز مسجد جامع است.

dde23e58 6e9c 4741 b68b a401a9cf66b5

مناره گلپایگان

یکی از بلندترین سازه‌های تاریخی ایران، با ۱۸ متر ارتفاع، در شهرستان گلپایگان قرار دارد که به «مناره‌ گلپایگان» یا «میل گلپایگان» نیز شهرت دارد. این اثر تاریخی که متعلق به دوران سلجوقیان است، با قدمتی بالغ بر ۹ قرن، شاهد رخدادهای مختلف تاریخی است و به نظر می‌رسد با روشن کردن چراغ برفراز آن، همچون راهنمایی برای کاروانیان بوده است. میل گلپایگان دارای دو در، پلکانی داخل مناره، کتیبه‌ای به خط کوفی بدون تاریخ، منقوش به آیات قرآن به خط کوفی و نیز دو راه پله با ۶۴ پله است که احتمالا دوران ساخت آن، متقارن با احداث مسجد جامع و بازار چهارسوق است.

جاهای دیدنی گلپایگان
جاهای دیدنی گلپایگان

بقعه‌ امامزادگان هفده تن

قدمت بقعه‌ امامزادگان هفده تن به قرن یازدهم هجری قمری و دوران حکومت «شاه عباس صفوی»، بازمی‌گردد. این اثر تاریخی متشکل از ایوان، غرفه‌هایی در دو طبقه، گلدسته، چهار در سه سرراهی، چند کتیبه و گنبد است. از ویژگی‌های بارز این بقعه، تزیینات معماری آن است که با ظرافت و هنرمندی بسیار صورت گرفته و توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌سازد. کاشی‌کاری بسیار زیبا بر بنای هشت‌گوش گنبد، از جمله هنرمندی‌ سازندگان آن است.

50660803 c586 42fc ada4 90a255d4e691

بقعه‌ امام‌زاده سیدالسادات

امام‌زاده سیدالسادات دارای پیشینه‌ای متعلق به قرن ۸ هجری قمری است. ایوان، غرفه‌ها در دو طبقه، گنبدی به ارتفاع ۹ متر، گلدسته، سه در ورودی و سنگ‌نبشته‌ی در ورودی، بخش‌هایی از این مکان مذهبی و ۸۰۰ ساله است که با توجه به متن سنگ‌نبشته، این مکان پیکر سه نفر از فرزندان امام موسی کاظم (ع) به نام‌های امام‌زاده اسحاق، امام‌زاده منصور و امام‌زاده رضا را میزبان است. به نظر می‌رسد که در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار، این بارگاه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و به‌شکل امروزی تبدیل شده است. از ویژگی‌های چشم‌گیر اما‌م‌زاده سیدالسادات، گنبد فیروزه‌ای آن است که با کاشی‌کاری هنرمندانه، بسیار زیبا جلوه می‌کند.

جاهای دیدنی گلپایگان
جاهای دیدنی گلپایگان

کوه الوند

کوه الوند از مناطق دیدنی گلپایگان ، کوهستانی است واقع در شمال غربی گلپایگان که از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است. این کوه حدود ۱۵ کیلومتر طول و به طور متوسط ۵ کیلومتر عرض دارد. ارتفاع بلندترین نقطه این کوه ۳۱۱۱ متر می‌باشد که در محل به نام کلنگ سیاه شناخته می‌شود. در پایین‌دست دامنه‌های جنوبی کوه، چشمه‌ای زیبا و چهار فصل به نام چشمه خضر وجود دارد و جاده‌ای خاکی به طول حدود ۱۲ کیلومتر از گلپایگان تا مجاورت چشمه کشیده شده است.

f0bbf1e8 efdb 4428 982d cca51771d3eb

روستای وانشان

تقریبا هر گلپایگانی که بخواهد از طبیعت لذت ببرد سری به روستای وانشان می زند. این روستا جزو جاهای دیدنی گلپایگان به شمار می آید. قدمت روستا به چندین هزار سال بر می گردد. جاذبه های اطراف این روستا بسیار است. شما از این روستا می توانید به دزی، چشمه گردکونی، دیگا، بابادودورشاه، کوه محد حیدر، مزرعه امیری و قلعه جمال بروید. اگر می خواهید درختان کهنسال ببینید پیشنهاد می کنیم تا سراغ امامزاده ابوالفتح را از مردم روستا بگیرید. روستای وانشان یکی از پاتوق های گردشگری خوب است که بد نیست یک روز طبیعت گردی در آن داشته باشید.

جاهای دیدنی گلپایگان
جاهای دیدنی گلپایگان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: