تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

بوشهر، در ناحیه جنوبی ایران و در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. این استان از جهات گوناگونی اهمیت زیادی دارد. از اساسی‌ترین اتفاقی که در بوشهر رخ می‌دهد صادرات و واردات دریایی، صیادی، وجود ذخایر نفت و گاز و کشاورزی است و همچنین محل قرارگرفتن نیروگاه هسته‌ای در بوشهر است. علاوه بر این موارد بوشهر جاذبه‌های دیدنی زیادی نیز دارد. اگر قصد سفر به این استان دوست‌داشتنی را دارید، بازدید از جزیره شیف در این استان را حتماً در برنامه خود قرار دهید که یکی از جزایر ماسه‌ای دیدنی خلیج‌فارس و از جذاب‌ترین دیدنی‌های بوشهر محسوب می‌شود. اگر می خواهید بدانید که جزیره شیف کجاست در این مقاله با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید تا این جزیره در بوشهر را معرفی نماییم.

جزیره شیف کجاست؟

جزیره شیف جزیره‌ای ماسه‌ای در شمال بندر بوشهر است. این جزیره در انتهای تالاب حله از به هم پیوستن آب رودخانه شاپور و دالکی ایجاد شده است. این جزیره در ۱۲ کیلومتری شمال شهر بوشهر و ۶ کیلومتری بندر بوشهر واقع شده است. جمعیت جزیره شیف حدود ۳۷۰۰ نفر است. ۸۰۰ خانواده در این جزیره سکونت دارند. زبان غالب این روستا عربی است، و اهالی آنجا لهجه عربی مخصوص خودشان را دارند. شغل بیش‌تر مردم این جزیره، صیادی است.

اجاره روزانه خانه در تهران

جزیره شیف کجاست

تاریخچه‌ای از جزیره شیف

اسم این جزیره در قدیم شیخ سعد بوده است، علت این نام‌گذاری نیز قرارداشتن مزار شیخ سعد در این جزیره بود. طبق گفته‌های اهالی این روستا شیخ سعد یک جنگجوی ایرانی بود که زمانی بر جزیره شیف تسلط داشت و فرمانروای این جزیره بود. تا سال ۱۳۲۷ این جزیره زیر سلطه احمدخان انگالی بود و به دستور او این جزیره از شیخ سعد به شیف تغییر نام‌یافت. در سال ۱۳۲۷ مردم علیه احمدخان برخاستند و بر ضد او قیام نمودند. احمدخان مجبور شد با همه اعضای خانواده به بوشهر هجرت کند و دو سال در محله‌های گوناگونی در استان بوشهر سکونت داشت. هم اکنون از محل زندگی وی در جزیره شیف فقط خرابه‌ای باقی‌مانده است.

شیف درگذشته مکان مهمی برای حمل‌ونقل کالاهای صادراتی و وارداتی از ایران به کشورهای خلیج‌فارس بود و احمدخان از صاحبان کالا مالیات دریافت می‌کرد. به این معنی که همه کالاها از تهران و اصفهان و شیراز از طریق چارپایان به جزیره شیف در بوشهر آورده می‌شد و بعد از آن با لنج به کشورهای خلیج‌فارس حمل می‌گردید. محل دیگر جزیره بندرگاه است که در جنوب جزیره قرار دارد و امروزه آثاری از آن در جزیره مشاهده می‌شود. در جزیره شیف تعدادی مسجد که در حیطه مدیریت شیعیان قرار دارد موجود است. از این مساجد سه مورد به اهل‌سنت مربوط هستند و یک مسجد با اسم امام جعفر صادق که در سال ۱۳۷۵ در این جزیره قرار دارد.

رفتن به جزیره شیف

ماهی‌فروشی در جزیره زیبای شیف

درصورتی‌که تصمیم سفر به جزیره شیف در بوشهر را دارید حتماً به اسکله‌های ماهیگیری و ناخداها این شهر سر بزنید. بازار ماهی‌فروش‌ها را نیز فراموش نکنید. خوب است بدانید که در این جزیره هیچ مکانی به اسم بازار ماهی‌فروش به آن شکل که در تصور ما است وجود ندارد. ماهی‌فروشان این منطقه بر اسکله معروف جزیره که در بخش شمالی آن قرار دارد بعد از صید، ماهی‌هایشان را بر روی این اسکله می‌فروشند.

جزیره شیف، مکانی جذاب برای علاقه‌مندان به عکاسی

به‌غیراز سوژه ماهی در این جزیره زیبا، درصورتی‌که به عکاسی علاقه دارید، می‌توانید به بخش شرقی جزیره بروید و لنج‌هایی که در ماسه‌های ساحل به علت جزر دریا فرورفته‌اند را مشاهده کنید و عکس‌های جذابی از آن‌ها تهیه کنید. به‌طور معمول در این منطقه بچه‌ها مشغول بازی هستند و فضای تلفیقی دلنشینی را شاهد خواهید بود. تلفیقی از لنج‌های در خاک فرورفته و بچه‌ها و ماهی گیرانی که در این ساحل در حال فعالیت هستند. سکوتی که در این جزیره حکم‌فرما است، برخی اوقات با صدای موتورسیکلت یا خنده و بازی بچه‌ها شکسته می‌شود.

جاهای دیدنی جزیره شیف در استان بوشهر

در ادامه به معرفی مکان‌های دیدنی جزیره شیف در بوشهر خواهیم پرداخت و شما را با این جزیره بیشتر آشنا می‌کنیم:

اسکله ماهی

اگر تصمیم به سفر به این جزیره زیبا دارید، حتماً به اسکله جذاب آن سر بزنید و از نزدیک تلاش ناخداهای این منطقه را ببینید. نشستن در کنار ساحل و دیدن ماهیگیری ناخداها در آن جا، آرامشی عجیب را به شما هدیه می‌دهد. می‌توانید با دوربین عکاسی خود، عکس‌های زیبایی از این ساحل ثبت کنید.

اسکله ماهی

بازار ماهی‌فروشان

می‌توانید به بازار ماهی‌فروشان رفته، از آنجا ماهی تازه خریداری کرده و یک وعده غذایی دریایی تازه و لذیذ را نوش جان کنید. این بازار مثل سایر بازارها نیست؛ بلکه ماهیگیران پس از صید روزانه ماهی، به اسکله جزیره در بخش شمالی می روند و صید روزانه شان را می فروشند.

لنج‌های فرورفته در ساحل

دیدن لنج‌هایی که در گذشته بر آب شناور بوده‌اند، ولی الان به دلیل جزرومد در ماسه‌ها فرورفته‌اند، تجربه‌ای خاص را برای شما ایجاد خواهد کرد. این مکان برای گرفتن عکس‌های جذاب خیلی عالی است. ترکیبی از لنج‌هایی که در ماسه ها فرو رفته اند در کنار کودکانی که در ساحل بازی می کنند، منظره‌ای به‌یادماندنی به وجود می آورد.

لنج‌های فرورفته در ساحل

آدرس جزیره شیف در استان بوشهر

این جزیره در ۱۲ کیلومتری شمال غرب شهرستان بوشهر و ۶ کیلومتری بندر بوشهر واقع شده است و از روستاهای زیبا در بوشهر است.

اقامت در جزیره شیف بوشهر

یافتن یک اقامتگاه مناسب، یکی از دغدغه‌های تمام مسافران است. برای اینکه بتوانید بهترین اقامتگاه را پیدا کنید و یک سفر به‌یادماندنی و خوب را تجربه کنید، می‌توانید پیش از سفر، با اجاره کردن ویلا و سوئیت در بوشهر، اقامتگاه و یا مناسب‌ترین هتل‌های بوشهر را انتخاب نمایید و در طی سفر، اقامتی راحت را تجربه نمایید.

سایر مکان‌های دیدنی بوشهر

برای اینکه سفر شما به شهر زیبای بوشهر به یک تجربه به‌یادماندنی تبدیل شود، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا با مکان‌های دیدنی بوشهر بیشتر آشنا شوید.

عمارت ملک

عمارت ملک که در شش کیلومتری بوشهر قرار دارد، یکی از بناهای تاریخی این شهر است که در زمان قاجار ساخته شد و قدمت آن به حدود ۱۰۰ سال می‌رسد. صاحب این عمارت، یکی از تجار معروف بوشهر به نام «محمدمهدی ملک‌التجار» بود.

این بنا که توسط معماران فرانسوی و به شیوه ساختمان‌‌های قدیمی در خلیج‌فارس به اسم «بنگله» و با مصالح بومی ساخته شد، یک مجموعه ساختمانی با قسمت‌های گوناگونی مانند سالن ملاقات‌های رسمی در طبقه پایین، سالن مهمانی در طبقه بالا، بارو، شاه‌نشین و اتاق‌ها و حیاط‌های تودرتو است. این عمارت در سال‌های بعد از تسخیر به دست انگلیسی‌ها، به مقر نظامی تبدیل شد.

عمارت ملک

عمارت گلشن

عمارت گلشن یکی از بناهای تاریخی دوره قاجار است که در یکی از محله‌های قدیمی به نام محله بهبهانی قرار دارد. این بنا که ۱۷۰ سال پیش و به شیوه معماری «بیت میلانی» بنا شد. این مکان یکی از مکان‌های دیدنی بوشهر و از جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌رود که در نوع خود خاص است. پیشنهاد ما این است در سفر خود به روستای شیف، حتماً به این مکان نیز سر بزنید.

عمارت گلشن سه طبقه دارد که طبقه اول آشپزخانه، آب‌انبار، محل اقامت خدمه، حمام و دستشویی است و طبقات دوم و سوم نیز برای سکونت، پذیرایی از مهمانان و انجام امور تجاری و بازرگانی استفاده می‌شود.

کوه نمکی جاشک

کوه نمکی یا گنبد نمکی جاشک که در فاصله ۱۴۴ کیلومتری بندر بوشهر و در حدفاصل دو شهرستان دشتی و دیر واقع شده است، یکی از زیباترین و درعین‌حال فعال‌ترین کوه‌های نمکی در ایران و خاورمیانه است. رنگ سفید نمک‌های این کوه منظره خیلی زیبایی مانند یک کوه برفی ایجاد می‌کند. در این کوه پدیده‌های خاصی وجود دارد که آن را به یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های بوشهر برای گردشگران‌ تبدیل نموده است.

گور دختر

گور دختر یک آرامگاه سنگی است که در شهرستان دشتستان در استان بوشهر واقع شده است و هنگام بازدید از روستای شیف، دیدن این آرامگاه را نیز در برنامه خود قرار دهید. ساخت این آرامگاه به دوره هخامنشیان بازمی‌گردد. این آرامگاه خیلی شبیه به مقبره کوروش است، ولی کوچک‌تر از آن است. این آرامگاه از تخته‌سنگ‌های بزرگ و به‌صورت مستطیل بنا شد. تخت سنگ‌ها به شکل ابتدایی برش داده شده‌ و به‌وسیله بست‌های فلزی توکار به هم متصل شده‌اند. مثل سایر بناهای زمان هخامنشیان، در ساخت این مقبره نیز هیچ ملاتی بکار نرفته است.

درباره این آرامگاه نظرات گوناگونی وجود دارد. آرامگاه مادر کوروش یا آتوسا، خواهر کوروش، دختر کوروش و… از جمله حدس‌هایی است که درمورد این بنا وجود دارد. این آرامگاه چندهزارساله یکی از مکان‌های جذاب گردشگری در نزدیکی روستای شیف است که می‌توانید از بازدید از آن لذت ببرید.

قلعه نصوری

درصورتی‌که برای بازدید از روستای شیف، به بوشهر سفر کردید، از قلعه تاریخی نصوری نیز دیدن کنید. این قلعه در شهرستان کنگان و در بندر طاهری (بندر سیراف) در استان بوشهر قرار دارد. این قلعه یکی از بهترین مکان‌های دیدنی بوشهر است که حدود ۱۸۰ سال قبل و در اوایل دوران قاجار، به فرمان شیخ جبار نصوری بنا شد و با اسم «قلعه شیخ» نیز معروف است. در ساخت این قلعه از سنگ‌های بزرگ و گچ استفاده شده‌ است. این قلعه زیبا یک در بزرگ چوبی و کنده‌کاری شده در ورودی دارد. بعد از در ورودی، یک هشتی وجود دارد که با ردشدن از آن وارد حیاط بیرونی می‌شوید.

جمع‌بندی

جزیره شیف در شهر بوشهر، از زیباترین جزایر ایران به شمار می‌رود. درصورتی‌که تصمیم به سفر به بوشهر را دارید حتماً از این جزیره کوچک و دیدنی، بازدید نمایید و خاطرات به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنید.