تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

روستای ده بالا

با وجود این که استان یزد را به عنوان یکی از استان های کویری و خشک ایران می شناسیم اما این استان مناطق ییلاقی بسیاری را هم در خود جای داده که حداقل ارزش یک بار دیدن را دارند. یکی از این مناطق روستای ده بالا است که در ادامه این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم به معرفی آن می پردازیم.

روستای ده بالا که از توابع بخش مرکزی شهرستان تفت است حدود 2330 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. از همین رو شرایط آب و هوایی معتدل کوهستانی و آب و هوایی بسیار مطبوع را به خصوص در تابستان و بهار داراست. از طرفی زمستان هایی سرد و طولانی در این روستا حاکم است. بافت این روستا متراکم و متمرکز است.

اجاره روزانه خانه در تهران

روستای ده بالا یزد

معماری روستای ده بالا

بافت این روستا 2 قسمت جدید و قدیمی را داراست که اکثر خانه هایی که در بافت قدیمی این روستا وجود دارند از خشت و گل ساخته شده اند. خانه هایی هم که در بافت جدید ساخته شدند اغلب نوساز هستن و سبکی ویلایی دارند. در خانه های سبک جدید مصالحی مانند لاشه سنگ، آجر، آهن، سیمان، گچ و مانند این‌ها  به کار رفته است. سقف اغلب خانه های این روستا شیروانی است. بیشتر ویلاهای روستای ده بالا متعلق به مردم شهر یزد است که ترجیح می دهند در فصول بهار و تابستان در آن اقامت داشته باشند. این روستا در بین باغ های بسیار و گسترده و کوچه های پهن قرار دارد.

روستای ده بالا یزد
تصویر از سایت گو تو یزد

اطراف این روستا ارتفاعات شیرکوه و کوهستان طرزجان وجود دارد. اگر درباره ی مختصات جغرافیایی روستای ده بالا کنجکاو هستید باید بگوییم که 54 درجه و 7 دقیقه طول شرقی و 31 درجه و 37 دقیقه عرض شمالی، در 30 کیلومتری جنوب غربی تفت و در 50 کیلومتری یزد قرار دارد.

ده بالا را می توان معروف ترین روستای ییلاقی استان یزد به حساب آورد که به خاطر رودخانه دائمی که از میان آن عبور می کند همیشه با طراوت و سرسبز است. از دوره‌های مختلف آثار تاریخی مانند حسینیه، مسجد جامع روستا و قدمگاه باغستان به جا مانده اند که اهمیت تاریخی و گردشگری دارند.

deh bala yazd

مردم این روستا به زبان فارسی با گویش یزدی صحبت می کنند و مسلمان هستند.در سال 1385 جمعیت این روستا حدود 850 نفر گزارش شد. عموما مردم این روستا درآمد خود را از فعالیت های زراعی و باغداری یا دامداری کسب می کنند. برخی از مردم هم در حیطه ی خدمات و صنایع دستی فعالیت می کنند. بیشتر محصولات کشاورزی این روستا شامل گندم و جو می شود.

اراضی روستا به روش آبی کشت می‌شوند و آب مورد نیاز زمین ها هم از قنات و چاه تأمین می‌شود. باغداری هم در این روستا رایج است و گردو، بادام و سیب از محصولات سر درختی این روستا به حساب می آید. به واسطه ی دامداری تولید گوشت قرمز و فرآورده های لبنی در روستا رواج دارد.

جاذبه های گردشگری روستای ده بالای یزد

همانطور که گفتیم؛ روستای ده بالا، از روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوای شهرستان تفت در استان یزد محسوب می شود. ویوی کوهستانی روستا، ییلاقات سرسبز و گسترده، باغات انبوه و مصفای گردو، بادام، سیب و دیگر میوه‌ها، همراه با انواع گلستان‌های زیبای گل سرخ (محمدی) جذابیت دو چندانی را به آن بخشیده اند. ترکیب جذاب و خاص رنگ‌ های زیبا و رایحه های لذت بخش، جذابیت‌ های  طبیعی این روستا را چند برابر کرده است. حواشی قنات پر آب شروین را می توان یکی دیگر از مکان ‌های زیبا و تفرجگاهی روستا دانست. آب مورد نیاز زراعت و باغداری روستا هم از همین قنات شروین تأمین می‌شود. از این قنات، رود های زیادی به سمت باغات روستای ده بالا جاری می شود که باعث سرسبزی باغات و کوچه‌ باغ ‌های روستا شده ‌اند. در مراتع این روستا هم شاهد انواع گل ‌ها و گیاهان دارویی مانند گل بنفشه وحشی، گل زنبق، گل محمدی، آلاله وحشی، گل نسترن صورتی، گل ختمی، استوخودوس، آویشن، شکرتیغال، گلپر، انغوزه، دم اسبی، پرسیاوشان و گون خواهید بود.

روستای ده بالا یزد

مردم روستای ده بالا بنا به سنت های دیرینه ی خود در اعیاد ملی و مذهبی، مراسم های خاص اجرا می کنند و از این طریق شادی خود را بروز می دهند. عید نوروز در میان مردم روستا از اهمیت والایی برخوردار است و مردم با خانه تکانی، تهیه لباس نو، پختن غذاها و شیرینی‌جات ویژه نوروز، این عید باستانی را جشن می گیرند. علاوه بر این، ساکنین روستای ده بالا با برپایی مراسم مولودی خوانی و برگزاری نماز عید، اعیاد مذهبی را جشن می‌گیرند. در ایام محرم و صفر و وفات و شهادت ائمه (ع) هم مراسم عزاداری برگزار کرده و به سوگواری می پردازند.

جلوه‌های موسیقی این روستا عموما از تکنولوژی های امروزی به دور است و با آهنگ‌ ها و ترانه‌ های محلی، بیشتر در مراسم های عروسی و شادی ‌ای خانوادگی اجرا می‌شود.هفت سنگ، بازی رایج سنتی در میان مردم روستای ده بالا محسوب می شود. این بازی بین کودکان، جوانان و بزرگسالان محسوب است.

درباره ی آداب پوشاک مردم این روستا باید گفت که مردم این روستا پوشش مختص خود ندارند. مردم روستای ده بالا از پوشاک محلی استفاده نمی‌کنند. پوشش مردان در اکثر مواقع شامل کت، شلوار، پیراهن، جلیقه، کلاه، و کفش است.

زنان هم به عنوان پوشش از چادر، روسری، مانتو، شلوار، پیراهن‌ های گشاد و بلند و پوشش‌ های دیگر زنانه استفاده می‌کنند.
به عنوان سوغات این روستا می توان به خشکبار، میوه‌های درختی و انواع عرقیجات گیاهی، به عنوان مهم ترین آن ها اشاره کرد.

به عنوان غذاهای رایج این روستا می‌توان به اشکنه، شولی، انواع آش ‌ها و شیرینی ‌های محلی قطاب و باقلوا اشاره کرد.از نظر دسترسی به این روستا با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد چرا که روستای ده بالا از طریق شهر تفت، با جاده‌ ای بسیار مناسب قابل دسترسی می ‌باشد. درواقع می توان گفت که این روستا، انتخاب اول یزدی‌ ها برای گذراندن آخر هفته و تعطیلات می‌ باشد. از طرفی به دلیل زیبایی های طبیعی و آب و هوای مناسب همواره مورد توجه گردشگران داخلی یا خارجی قرار می گیرد.

در صورتی که به این روستا سفر کردید حتما نظر خود را درباره ی آن با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات بیشتری بخوانید