تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

منار جنبان اصفهان

منار جنبان اصفهان؛ از آثار تاریخی و معماری کهن ایران که به واسطه معماری خارق‌العاده و عجیبش مشهور شده است. در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با منار جنبان اصفهان ایران بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

منار جنبان: از معماری تا شگفتی!

اصفهان را می‌توان به‌ راستی، از شگفت انگیز ترین شهرهای ایران به‌ لحاظ  هنر معماری دانست. علاوه بر هنر و صنایع دستی بی‌نظیری بهره‌مند است، وجود معماری خاص، نماهای بی‌نظیر کاشی‌کاری و گچ‌بری‌های تحسین‌برانگیز نیز، اصفهان را از سایر جاذبه‌های گردشگری متمایز جدانموده است.
این بنا با ویژگی‌های مهندسی استثنایی بهرمند است موردی که به ‌دلیل تفاوت ساختاری در پی‌ریزی و دوام شگفت‌آور آن در برابر عوامل طبیعی، به یکی از شگفتی‌های معماری شرق، بدل شده است.

منار جنبان اصفهان

راز لرزش‌های منار جنبان 

عمارت منار جنبان، با کاشی‌کاری‌های‌ زیبای سقف و دو مناره نه‌چندان بلند،  دل‌فریب است. اما آنچه توجه و اشتیاق گردشگران را برای دیدن آن زیاد می‌کند، رمز و راز نهفته در این بنا است که قرن‌ها پیش با مهندسی پیشرفته و عجیبی ساخته شده است.
در بخش فوقانی هریک از دو مناره، جایی برای ایستادن وجود دارد. دیواره‌های موجود بین پنجره‌های این بخش، مکانی است که چنین حرکتی را پدید می‌آورد. کافیست دستان خود را در حد واسط هر یک از پنجره‌ها قرار داده و مناره را تکان دهید. در این صورت نه‌تنها مناره‌ای که درون آن هستید بلکه مناره دوم و کل بنا می‌لرزد.

منار جنبان اصفهان

منار جنبان در برابر لرزش

از مجموع تحقیقات استادان فن، چنین برمی‌آید که دانش مهندسی به‌کار رفته در ساخت این بنا، دلیل اصلی این تضاد است. گویا کاربرد آجرهایی با ضریب ارتجاعی بسیار بیش ‌از حد معمول، این امکان را فراهم آورده که بنا در برابر لرزش‌های متمادی، از خود مقاومت نشان دهد.

حرکت یک مناره، تکان دومی مناره

یکسان بودن ساختار دو مناره و پژواکی که نسبت به یکدیگر دارند، باعث ایجاد شرایط جالبی در بنا  می شود به‌این صورت که تکان دادن یک مناره، تاثیر مشابهی بر مناره دوم گذاشته و آن را نیز به‌حرکت درمی‌آورد.

چنانچه اگر وارد یکی از مناره‌ها شویم و آن را تکان دهیم، مناره دوم نیز از جا حرکت کرده و دچار لرزش می‌شود.
جالب اینکه به ‌دلیل اتصال و تماس مناره‌ها با کل بنا، در اثر این حرکت، کل ساختمان نیز شروع به حرکت می‌کند. با وجود این توضیحات، هنوز هم معمای لرزش این مناره‌ها، به‌طور کلی حل نشده و دانشمندان و معماران کماکان در مورد آن ابراز تردید می‌کنند. آنچه ثابت و مسلم دیده می‌شود، جذبه‌ی این بنا در جلب توجه و ایجاد اشتیاق در بازدید کنندگان خود است.

منار جنبان اصفهان

 قبر عمو عبدالله

قبر عمو عبدالله از دیدنی‌های شهر اصفهان به‌شمار می‌آید. این عارف خداپرست، که در دوران حکم‌رانی محمد خدابنده اولجایتو می‌زیسته، به درستکاری و صداقت شهرت داشته است.

بنابر شواهدی منار جنبان اصفهان در آن زمان بنا نهاده شده و آرامگاه این فرد به‌نام عمو عبدالله بن محمود صقلابی، درون عمارت جای دارد. عدد ۷۱۶ که به ‌شکل نمادین بر سنگ قبر حک شده، به روایتی، تاریخ ساخت آرامگاه این عارف است. ارتفاع ۱۰ متری مقبره از سطح، و نیز بلندای ۵/۷ متری هر یک از مناره‌ها، از دیدنی‌های این محل هستند. وجود حجاری‌ها و سنگ‌بری زیبای مقبره  جالب توجه کرده است

منار جنبان اصفهان

مقالات مرتبط