تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

قلعه الزباره قطر

قلعه الزباره قطر در سال 1938 در شهر باستانی زباره و با هدف نظامی بنا شد. این قلعه با نمایی تاریخی و قدیمی از جاذبه‌های گردشگری قطر است و در حال حاضر به‌عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهر زباره از شهرهای باستانی است که قدمتی 1700 دارد. این شهر در حال حاضر، متروکه است و سکنه‌ای ندارد و یکی از بهترین نمونه‌های باقی مانده از شهرهای تجاری منطقه خلیج‌فارس مربوط به قرن‌های 18 و 19 است. قلعه الزباره قطر جوان‌ترین قسمت شهر زباره است که در سال 1938 بنا شد و اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری قطر محسوب می‌شود. در ادامه همراه ما در مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

قدمت قلعه الزباره قطر

قلعه الزباره با نام زوبارا نیز شناخته می‌شود. این قلعه در شهر زباره بنا شد. در حدود دو قرن پیش تجارت مروارید با بازرگانان چینی و بریتانیایی در این شهر رایج بود. اکنون این شهر باستانی، متروکه است و سکنه‌ای ندارد. قلعه الزباره در سال 1938 توسط شیخ عبدالله بن جاسم آل ثانی بنا شد. عبدالله بن جاسم آل ثانی، امیر سابق قطر بود و نفت قطر برای اولین‌بار در زمان حکومت او کشف شد. این قلعه با هدف نظامی بنا شد تا به‌عنوان گارد ساحل خدمت کند. برخی نیز می‌گویند قلعه الزباره به‌عنوان پاسگاه پلیس بنا شد.

این قلعه یکی از آثار تاریخی و ارزشمند قطر است که به‌عنوان موزه بازسازی شد. بازدیدکنندگان از این موزه در ساعات مشخصی می‌توانند وارد آن شوند. گردشگران زیادی نیز برای بازدید از این قلعه، وارد این شهر باستانی و متروکه می‌شوند.

قلعه الزباره قطر

قلعه الزباره قطر در کدام شهر آن قرار دارد؟

قلعه الزباره در شهر باستانی و متروک زباره قرار دارد. این شهر در ساحل شمال غربی قطر واقع است و در فاصله 105 کیلومتری دوحه (پایتخت قطر) قرار دارد. کشور قطر در سال 2015 به 8 شهرداری تقسیم شد که در این بین شهر زباره جزو شهرداری الشمال قرار گرفت. مساحت شهر زباره 400 هکتار است و 60 هکتار آن مربوط به داخل دیواره‌ی بیرونی شهر است. برای رفتن به این شهر باید کیلومترها شن و ماسه را پشت سر بگذارید. زباره یکی از بهترین نمونه‌های باقی مانده از شهرهای تجاری منطقه خلیج‌فارس در قرن‌های 18 و 19 است. این شهر حدود 200 سال قبل، یک بندر پررونق تجاری برای خریدوفروش مروارید بود. کل بافت تاریخی شهر سالم است و یک بینش تاریخی درباره وضعیت شهر تا قبل از کشف نفت در این منطقه را به گردشگران می‌دهد.

کاربری قلعه الزباره قطر

کاربری این قلعه در ابتدای ساخت به‌عنوان گارد ساحلی بود. البته به گفته‌ی برخی دیگر به‌عنوان پاسگاه پلیس ساخته شده است. اکنون دولت، این قلعه را به‌عنوان یک موزه شناخته در نتیجه یکی از جاذبه‌های گردشگری قطر محسوب می‌شود. در این موزه نمایشگاه‌های متنوعی برگزار می‌شود همچنین آثار هنری و تاریخی بسیاری در معرض نمایش قرار دارد. موزه قلعه الزباره برای نمایش آثار باستانی که امروزه یافت می‌شوند نیز اختصاص‌داده‌شده است. آثار باستانی با قدمت بالا که کشف می‌شوند در این موزه در معرض نمایش قرار می گیرند. گردشگران با رفتن به این قلعه می‌توانند به اطلاعات درباره این شهر و قطر دست یابند.

قلعه الزباره قطر

ساختار قلعه الزباره قطر

این قلعه دیوارهای بلند و مرتفعی دارد. این قلعه یک سقف محافظ دارد. سربازان در سایه این سقف در قلعه به گشت‌زنی می‌پرداختند. این قلعه چهار گوشه دارد. سه گوشه‌ی آن به شکل استوانه و مدور و گوشه‌ی چهارم به شکل مکعب مستطیل است. بر روی دیواره‌های گوشه‌ی مستطیلی قلعه ماشیکلاسیون‌هایی به شکل مثلث تعبیه شده است. ماشیکلاسیون‌ها به‌صورت جعبه‌هایی شکاف‌دار هستند که از دیواره‌ی قلعه بیرون زده می‌شوند و برای ریختن سنگ، ماسه داغ، آب جوش و… بر سر مهاجمان مورداستفاده قرار می‌گرفتند. نمای بیرونی قلعه، صحنه‌ای تاریخی و جذاب را برای گردشگران و بازدیدکنندگان تداعی می‌کند.

در داخل قلعه اتاق‌هایی ویژه برای سربازان در نظر گرفته شده بود. 8 اتاق در طبقه همکف قلعه برای اسکان و استراحت سربازان بود. این اتاق‌ها در حال حاضر برای نمایش آثار هنری و باستان‌شناسی مورداستفاده قرار می‌گیرند. پلکان‌هایی بیرونی نیز در داخل قلعه وجود دارند که برای بالارفتن از طبقات هستند. گردشگران می‌توانند با بالارفتن از پله‌ها، طبقات بالایی قلعه و اطراف قلعه را تماشا کنند.

قلعه الزباره قطر

قلعه الزباره از جاذبه‌های گردشگری قطر

اکنون قلعه الزباره با برج‌هایی که در چهار گوشه آن قرار دارد، دارای نمای قدیمی و تاریخی است. گردشگران بسیاری به بازدید از این اثر تاریخی و باشکوه تمایل دارند. قلعه الزباره از جاذبه‌های گردشگری قطر است. این قلعه دارای موزه‌ای است که آثار باستانی و هنری در آن نگه‌داری می‌شوند و برای بازدید از آنها ساعات مشخصی تعیین می شود. علاقه‌مندان می‌توانند در ساعات مشخص در این قلعه حضور یابند و از آن دیدن کنند.

برنامه بازدید از قلعه الزباره قطر

در حاضر قلعه الزباره جزو آثار تاریخی قطر است و گردشگران بسیاری علاقه دارند که از موزه داخل آن بازدید کنند. باتوجه‌به اینکه قلعه الزباره قطر به‌عنوان یک موزه فعالیت می‌کند و یک بنای تاریخی است، بازدید از آن ساعات مشخصی دارد. این قلعه از ساعت 8 صبح تا 6 عصر و در تمام روزهای هفته فعالیت می‌کند. البته در روزهای شنبه و جمعه کمی دیرتر فعالیت خود را آغاز می‌کند. قلعه الزباره از جاذبه‌های گردشگری قطر است و گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌کند. کسانی که قصد بازدید از این بنای تاریخی و موزه‌ی آن را دارند، می‌توانند در ساعات مشخص به این قلعه مراجعه کنند. حضور در این قلعه احساس تاریخی را به تماشاگران آن القا می‌کند.

قلعه الزباره قطر

قلعه الزباره قطر جزو میراث جهانی یونسکو

قلعه الزباره، جوان‌ترین قسمت شهر زباره است. این قلعه اولین میراث جهانی یونسکو در قطر است. اگر می‌خواهید فرهنگ تاریخی قطر را بشناسید، سری به این قلعه بزنید. گردشگرانی که به قطر می‌روند بهتر است از این قلعه نیز بازدید کنند و آثار باستانی و هنری داخل آن را نیز مشاهده کنند. این قلعه جزو میراث جهانی یونسکو است و ارزش تاریخی بالایی دارد.

قلعه الزباره قطر، از مکان‌های تاریخی قطر

اکنون قلعه الزباره قطر در شهر باستانی و متروک زباره قرار دارد. این قلعه برای خدمت گارد ساحل ساخته شده بود ولی در حال حاضر به‌عنوان یک موزه آثار تاریخی و هنری مورداستفاده قرار می‌گیرد. این قلعه از مکان‌های تاریخی قطر است و گردشگران برای بازدید از این قلعه، مسافت زیادی را از شن و ماسه طی می‌کنند. در داخل قلعه پله‌های بیرونی برای بالا رفتن از طبقات وجود دارد که برای بالا رفتن سربازان به طبقات بالایی و سقف قلعه ساخته شده بود. گردشگران می‌توانند از این طبقات بالا روند و از قلعه بازدید کنند. گردشگرانی که وارد این قلعه و شهر متروکه زباره می‌شوند، می‌توانند از وضعیت این شهر در آن دوران مطلع شوند. قلعه الزباره با ظاهری تاریخی و قدیمی، بسیاری از گردشگران را مجذوب خود می‌کند تا با سفر به قطر بازدید از این قلعه را از دست ندهند.

قلعه الزباره قطر

سفر به قطر و بازدید از قلعه الزباره

مسافرانی که به قطر سفر می‌کنند، مسافت 105 کیلومتری را از شهر دوحه تا قلعه الزباره طی می‌کنند تا از این قلعه بازدید کنند. قلعه الزباره در شهر باستانی زباره برای خدمت گارد ساحلی ساخته شد و جزو شهرداری الشمال است. امروزه این قلعه به‌عنوان موزه تاریخی و هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمایشگاه‌هایی در آن برگزار می‌شوند. شهر زباره از بهترین نمونه‌های حفظ شده‌ی شهرهای تجاری منطقه خلیج‌فارس در قرن‌های 18 و 19 است. قلعه الزباره جزو میراث جهانی یونسکو تعیین و گردشگرانی که به قطر سفر می‌کنند، از این قلعه نیز بازدید می‌کنند. این قلعه بسیاری از گردشگران را به این مکان فرامی‌خواند تا بدون بازدید از این منطقه از قطر خارج نشوند.

قلعه الزباره قطر

در آخر

در حال حاضر قلعه الزباره قطر از جاذبه‌های گردشگری قطر است که در سال 1938 با هدف نظامی ساخته شده است. در حال حاضر از این قلعه به‌عنوان موزه و برای نمایش آثار باستانی و هنری استفاده می‌کنند. قلعه الزباره در شهر باستانی زباره با قدمت 1700 ساله ساخته شده بود. شهر الزباره در ساحل شمال غربی قطر واقع است و در فاصله 105 کیلومتری شهر دوحه قرار دارد. قلعه الزباره در چهار گوشه‌های خود دارای سه برج مدور و یک برج مستطیلی شکل است. برج مستطیلی این قلعه بر روی دیواره‌های خود ماشیکلاسیون‌هایی مثلثی شکل دارد که از تمهیدات دفاعی قلعه بوده‌اند. در داخل قلعه نیز برای اسکان سربازها در طبقه همکف 8 اتاق در نظر گرفته شد. این اتاق‌ها در حال حاضر برای نمایش آثار هنری و باستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بازدید از قلعه در تمام روزهای هفته در ساعات 8 تا 6 امکان‌پذیر است.

مقالات بیشتری بخوانید