تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

کرمان، شهری واقع در جنوب شرقی ایران، دارای اقلیمی نیمه کویری، جاذبه‌های گردشگری فراوان دارد و از بااصالت‌ترین غذاهای محلی برخوردار است. غذاهای سنتی یکی از صد نشانه‌های شناخت هر منطقه‌ای و بیان‌کننده فرهنگ و آداب آن کشور است. این شهر به آبگوشت‌ها و آش‌های بسیارش معروف است در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم سعی داریم با گریزی از تاریخچه غذاهای محلی کرمان، هویت فرهنگی و ملی این استان را برایتان معرفی کنیم پس لطفاً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کله‌جوش، از محبوب‌ترین غذای محلی کرمان

یکی از ماندگارترین غذاهای محلی کرمان، کله‌جوش است. این طعام قدمت هزار‌ساله دارد و دارای ارزش بالای غذایی است زیرا به دلیل استفاده از کشک و گردو در این غذا، سرشار از کلسیم است.

اجاره روزانه خانه در تهران

غذاهای سنتی به دلیل استفاده مناسب از سبزی‌ها و مواد مغذی  موردتوجه و علاقه مردمان سرتاسر دنیا هستند، کله‌جوش نیز از این قاعده مستثنا نیست. از مواد لازم برای طبخ کله‌جوش کرمانی می‌توان به کشک، گردو، نعنا خشک، پیاز و گوجه‌فرنگی اشاره کرد. نقطه تفاوت کله‌جوش کرمانی با سایر کله‌جوش‌ها استفاده از گوجه‌فرنگی میکس  شده است.

اشکنه (آب گرمو)

این اشکنه مقوی را در هر کجای ایران به روش خاصی طبخ می‌کنند. در کرمان از سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، پیاز و ترخون برای طبخ استفاده می‌شود همچنین توصیه می‌کنیم در کنار این غذا ترشی و سبزی را فراموش نکنید.

اشکنه ( آب گرمو ) کرمان

آش رشته کرمانی

در تمام ایران آش رشته به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. کرمانی‌های عزیز این آش را با سرکه یا شربت سکنجبین سرو می‌کنند و در درون آن کوفته ریزه می‌ریزند. اگر تصمیم به پخت این آش شگفت‌انگیز دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای قوام بیشتر آن از یک قاشق آرد استفاده کنید.

آش رشته کرمانی

آش آماج یا اُماجو

آماج معروف به آش شولی، از آش‌های محبوب این استان است و اما  می‌دانستید که مردم استان یزد نیز این نوع آش را تهیه و طبخ می‌کنند؟

 ترکیبات به‌کاررفته در این آش، آرد گندم، سبزی و گیاهان معطر و دارویی، سرکه یا قره‌قروت است. دلیل ارزش غذایی آش شولی در وهله اول کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان در وقت سرما و در اوج سرماخوردگی‌ها است.

آش آماج یا اُماجو

آش گندم و شیر

از دیگر غذاهای محلی کرمان آش گندم و شیر است. این آش نیز مانند آش‌های دیگر از حبوبات و سبزی‌های مختلف تهیه می‌شود اما ارگانیک و تازه بودن این سبزی‌ها بسیار مهم است زیرا عطر و بوی غذا را تغییر می‌دهد. دو ترکیب اصلی این آش همان‌طور که از نامش پیداست گندم و شیر هستند که بسیار به مقوی شدن غذا کمک می‌کنند.

آش گندم و شیر

آبگوشت متنجنه

آبگوشت متنجنه اصالت رفسنجانی و مردم شهربابک، ماهان و کرمان از طرف‌داران آن هستند. این غذا با آبگوشت‌هایی که میل کرده‌اید بسیار متفاوت است. زیرا سبزیجاتی از جمله ترخون، شنبلیله، جعفری و همچنین حبوبات و گوشت گوسفند که سرشار از آهن هستند در آبگوشت متنجنه  مورداستفاده قرار می‌گیرند. این غذا در استان کرمان بیشتر به‌عنوان نذری در ماهای محرم تهیه می‌شود.

آبگوشت متنجنه

آبگوشت متفاوت بادمجان و کشک از غذاهای محلی کرمان

ترکیب اصلی این آبگوشت متفاوت از کشک سابیده، نخود و لوبیا، گوشت قرمز، بادمجان، چغندر، و در آخر خیار و سیب‌زمینی است. مردم مهربان کرمان از خیار و چغندر برای مهار گرمی بادمجان استفاده می‌کنند. باید بدانید زمان زیادی را باید صرف طبخ بادمجان و کشک کنید زیرا مدت پخت آن طولانی است و باید از شب قبل نخود و لوبیا را در آب خیس کنیم البته در نظر داشته باشید که برای خوش طعم شدن آبگوشت حتماً باید زمان زیادی را بگذراند.

آبگوشت بادمجان و کشک

زیره پلو

از دیگر غذاهای محلی کرمان، زیره پلو است یک غذای بسیار مقوی و خوشمزه که جزو غذاهای محلی مازندران نیز محسوب می‌شود. زیره به‌خودی‌خود بسیار برای کاهش وزن و رفع سوءهاضمه مفید است. این غذا طبع متعادلی دارد و برای فصول سرد سال مناسب است. برای تهیه این غذا از دو نوع زیره استفاده می‌شود، زیره سیاه و مخلوط زیره سیاه و سبز که همان‌طور که گفته شد خاصیت درمانی دارد.

 جالب است بدانید زیره ادویه جدایی‌ناپذیر غذاهای محلی کرمان است و از سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شود. حداقل مواد مورداستفاده در این غذای خوش طعم برنج، انواع گوشت، زیره، رب گوجه و زعفران است. این غذا را  همچنین به‌صورت کاملاً گیاهی و بدون گوشت نیز می‌توانید میل کنید.

زیره پلو

لپه پلو با زیره

از غذاهای محلی کرمان است که هم می‌توانید از گوشت قل‌قلی و مرغ ریش‌ریش شده برای طبخ آن استفاده کنید. برای این طعم زیره اذیتتان نکند بهتر است زیره را پودر کنید و مقدار کمی از آن استفاده کنید. این غذا برای کسانی که بیشتر از سبزیجات استفاده می‌کند و گوشت نمی‌خورند نیز مناسب است زیرا می‌توانید در آن از گوشت استفاده نکنید.

لپه پلو با زیره

خورشت به آلو و آلوچه

از انواع غذاهای محلی کرمانی می‌توان به خورشت‌های خاص این منطقه  خورشت به آلو  و آلوچه اشاره کرد. به دلیل استفاده آلو در آنها، این غذا بسیار برای کسایی که مشکل روده و یبوست دارند مناسب است.

خورشت به آلو و آلوچه

کاچی کرمان (آب روغنو)

یکی از صد انواع مختلف کاچی است که بسیار برای خانم‌هایی که به‌تازگی زایمان کرده‌اند بسیار مناسب و بمب انرژی است در این کاچی بیشتر از دم‌نوش‌های مختلف از جمله، دم‌نوش‌های گل‌گاوزبان، بابونه، بهارنارنج وبر همین سبب که این کاچی بسیار خوش طعم است و از چهار نوع زیره مانند ریزه سیاه و سبز، تخم شوید و رازیانه استفاده می‌شود.

کاچی کرمان ( آب روغنو )

دسر و شیرینی نیز جزو خوراکی‌های محبوب این منطقه است برای مثال:

دسر چنگمال خرما

چنگمال دسر کرمانی که دو نوع خرمایی و گردوی دارد. این دسر بسیار مغذی است و می‌توانید آن را در

 و عده‌های مختلف میل کنید به‌خصوص زمان افطار که برای روزه‌داران بسیار انرژی‌زا است.

جالب است بدانید که در این دسر نیز از زیره استفاده می‌شود. این مواد غذایی طبع گرمی دارد و همچنین به بهبود سلامت مغز کمک می‌کند.

شیرینی کلمپه، شیرینی محلی کرمان

از سوغاتی‌های دیگر این استان زیبا شیرینی کلمپه کرمانی است. این شیرینی را می‌توانید به‌راحتی در خانه درست کنید و در کنار عزیزانتان سرو کنید. این شیرینی انواع و طعم‌های مختلفی دارد مانند: گردویی، کنجدی، پسته‌ای و لقمه‌ای و زعفرانی که بسیار خوشمزه است. برای لایه میانی این شیرینی از پوست خرما، گردو و پودر هل استفاده می‌شود.

با توجه به اینکه علاقه مند به کرمان و غذاهای محلی کرمان هستید ، پیشنهاد می کنم جاذبه های گردشگری کرمان را از دست ندهید:

کلام آخر

 کشور ایران، از آن کشورها است که نقطه‌ به ‌نقطه آن رنگین است و می‌درخشد، مردمانی بامحبت، فرهنگی کهن  و بااصالت دارد که استان کرمان از این قاعده مستثنا نیست. غذاهای محلی کرمان بسیار باکیفیت و متنوع هستند که پیشنهاد می‌شود آنها را از دست ندهید و در آخر از همراهی شما سپاسگزاریم.